Lukasz_mk2 Opublikowano 19 Kwietnia 2012 Opublikowano 19 Kwietnia 2012 (edytowane) Witam, napisałem mały DIY na temat założenia el. składanych lusterek - może komuś się do czegoś przyda.Przed kupowaniem czegokolwiek radzę sprawdzić w jakie silniczki szyb oraz moduł komfortu wyposażyła nas fabryka – być może będziecie mieli więcej szczęścia niż ja i ich zakup nie będzie konieczny.Zarówno moduł komfortu jak i silniczki szyb sprawdzamy w grupie 46:Niezbędne części oraz koszta:2 x lusterka z el. składaniem – ceny od 150zł/szt. – 300zł/szt.1 x silniczek szyby obsługujące el. skł. Lusterka strona lewa (kierowcy)nr 8E1 959 801 E, F, G lub bez literki – ceny 50zł – 200zł1 x silniczek szyby obsługujące el.skł. Lusterka strona prawa (pasażer)nr 8E1 959 802 E, F, G lub bez literki – ceny 50zł – 200zł1 x moduł komfortu obsługujący skł. Lusterka – w moim przypadku 8E0 959 433 AJ – 200zł – rozpiska modułów na forum1 x manetka z obsługą El. Skł. Lusterek nr 8E0 959 565A – ~50zł12 x spinka do tapicerki 8E0 868 243 – duże 6 szt. na drzwi4 x spinka do tapicerki 8E0 867 276 - małe 2 szt. na drzwikoszt wszystkich spinek ~25zł ASO1 x obudowa klamki z opcją składanych lusterek (jak zwał tak zwał) – 75zł ASO – cena niezależnie od koloru i ilości El. Szyb tzn. sam przód lub przód i tyłŁączny koszt w moim przypadku to ~750zł + ok. 100zł za przesyłki gdyż większość gratów zakupiłem na allegro.Do wykonania moda niezbędny jest VAG. Przed rozbebeszeniem połowy auta radze sprawdzić czy kabel oraz program, którym dysponujemy poradzi sobie z dopasowaniem naszych pilotów do nowego modułu komfortu.Procedura dopasowywania pilotów została bardzo ładnie pokazana na filmie zamieszczonym przez kolegę domjenick dopasowanie pilota w Audi B6 - YouTube Zabieramy się za wymianę modułu komfortu. Moduł ten znajduje się pod fotelem kierowcy w czarnej obudowie.1. Ściągamy obudowę progu2. Odkręcamy fotel kierowcy – ja odkręciłem go od podłogi i rzuciłem na tylną kanapę3. Podnosimy tapicerkę podłogi od strony progu i pod nią (dość blisko progu) znajdujemy moduł komfortu zapakowany w czarne pudełko.4. Wymieniamy moduł i skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności.5. Kodujemy nasze piloty wg instrukcji zamieszczonych w filmie powyżejNastępnym etapem będzie demontaż tapicerek drzwi oraz wymiana modułów od szyb oraz samych lusterek (radzę demontować tapicerki przy zamkniętych szybach – ułatwi nam to w późniejszym czasie dostęp do okablowania lusterka).Demontaż tapicerki:Po demontażu tapicerki należy zdemontować:1. głośnik, który siedzi w drzwiach (trzy śruby do odkręcenia, a następnie głośnik należy przesunąć do góry i sam wyskoczy) – demontaż głośnika bardzo ułatwi nam pracę przy demontażu kabla od lusterka, a jest stosunkowo łatwy2. podnośnik (moduł) podnoszenia szyby wykręcając parę (nie pamiętam dokładnie ile) srub torxW końcu zabieramy się za demontaż lusterka. Lusterko przykręcone jest generalnie na jednej śrubie i demontaż samego lusterka nie stanowi raczej żadnego problemu, większy problem to wyciągnięcie kabla, który leci od lusterka, aż prawie na sam spód drzwi. Kabel ten jest pozapinany spinkami, które przynajmniej w moim przypadku stawiały bardzo duży opór przy ich wyciąganiu. Jak uda nam się uporać ze wszystkimi spinkami od kabla to przed wyciągnięciem kabla radził bym rozłożyć wtyczkę na dwie części, gdyż w na samej górze drzwi jest wąska dziura – aby przełożyć przez nią kabel straciłem ponad godzinę czasu nie mówiąc ile przy tym ku.w poleciało, a rozłożenie wtyczki to 1min pracy i kabel wychodzi bez żadnych problemów.Rozłożenie wtyczki:Lusterko zakładamy w odwrotny sposób co go demontowaliśmy. W różnych tematach na forum czytałem, że niektórzy wyciągali ramki od okna by łatwiej wyjąć bądź założyć lusterko – ja poradziłem sobie z tym bez większych problemów bez żadnego dodatkowego demontażu czegokolwiek.Po założeniu lusterek i silniczków, podpięciu wszystkiego jak należy zabieramy się za wymianę przełącznika regulacji lusterek na ten z opcją składania.Aby wymienić przełącznik musimy odkręcić rączkę od tapicerki a następnie wyjąć sam panel wkładając w jego miejsce nowy – z opcją składanych lusterek lub zostawiamy swój stary panel i zmieniamy tylko sam przełącznik.Po tym wszystkim składamy wszystko do kupy i ma działać Na samym końcu należy jeszcze „zaprogramować” – choć to chyba za duże słowo, nowe silniczki szyb. Robimy to w następujący sposób:Podnosimy szybę maksymalnie do góry i trzymamy przycisk około 10sekund, następnie opuszczamy szybę w dół i ponownie trzymamy przycisk ok. 10 sek. Tak postępujemy ze wszystkimi szybami.To by było na tyle Działanie: W ZWIĄZKU Z TYM, ŻE ZDJĘCIA CZASEM SAME ZNIKAJĄ Z ImageShack MOGĘ WYSŁAĆ ZAINTERESOWANYM INSTRUKCJĘ W FORMACIE PDF. - PROSZĘ TYLKO PODAĆ E-MAIL NA PW.Ze względu dużej ilości PW, pragnę poinformować, że SILNICZKI ORAZ LUSTERKA Z ANGLIKÓW NIE PASUJĄ DO NASZYCH EUROPEJSKICH WERSJI!!! Edytowane 19 Lutego 2015 przez Lukasz_mk2 1
ZuKeRs Opublikowano 20 Kwietnia 2012 Opublikowano 20 Kwietnia 2012 Ladnie napisane, gratuluje modzika - ja tam poszedlem bardziej po bandzie i do wymiany lusterek demontowalem cala konstrukcje unoszenia szyby - plus tego taki ze kabel moglem spowrotem zaczepic tak aby nie latal i przypadkiem podczas zamykania drzwi nie pukal badz w jakis sposob nie ocieral sie o szybe. Szkoda ze lustra nie rozkladaja sie same np. po przekroczeniu 10km/h - tak mialem juz w zelazku Megane z 2003 roku. W moim przypadku modzik byl tanszy sterowniki w drzwiach mialem na full packu a modulu komfortu nawet nie sprawdzalem - po podpieciu joysticka, nowych luster - usmiech na mordzie sie pojawil polecam tego moda pomimo ze jest nie dopracowany przez AUDI GmbH
Młody_drog Opublikowano 29 Kwietnia 2012 Opublikowano 29 Kwietnia 2012 Nie trzeba prowadzić żadnych kabli Czyli jak mam komfort AJ i sterowniki kompatybilne to tylko wymieniam lusterka, programuje i hula tak? Europejskie do Anglika chyba nie podejdą czy podejdą??
ZuKeRs Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Opublikowano 30 Kwietnia 2012 kabelkow zadnych nie dokladasz potrzebujesz joystick z panelem drzwi kierowcyz 4 ikona sladania luster i reszta tak jak napisales - ja nic nie programowalem, podlaczylem i hula do dzis jesli chodzi o elektryke - rozklad pinow - lustra tego raczej nikt nie testowal ale pamietaj ze lustra anglika sa pod innym katem widoku niz europa - i w.g mnie odpadaja EU
Lukasz_mk2 Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 30 Kwietnia 2012 kodować na pewno nie trzeba nic jak masz moduł AJ i moduły szyb, które obsłużą lustra. Co do EU i anglika to lepiej szukaj takie jak masz obecnie.
barrowiec1 Opublikowano 14 Maja 2012 Opublikowano 14 Maja 2012 czy ktoś może zapodać nr lusterek składanych elektrycznie?? 1
Lukasz_mk2 Opublikowano 16 Maja 2012 Autor Opublikowano 16 Maja 2012 numeru ci nie podam, ale przy kupnie należy sprawdzić ile kabli wychodzi z lusterka - jak 10 lub więcej to znaczy, że są składane
Lukasz_mk2 Opublikowano 16 Maja 2012 Autor Opublikowano 16 Maja 2012 jak 5 lub 7 to lipa, a co do anglików to nie wiem, ale chyba lipa bo lustra są chyba ustawione pod innym kątem niż w "naszych" w podpisie piszesz, że kupisz lusterka z fotochromem mam nadzieje że zdajesz sobie sprwe, iż sam fotochrom w lustrach to nie wszystko aby to działało
barrowiec1 Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 w podpisie piszesz, że kupisz lusterka z fotochromem mam nadzieje że zdajesz sobie sprwe, iż sam fotochrom w lustrach to nie wszystko aby to działało ależ oczywiście, wiem... i to jest to co mi brakuje... wewnętrzne już mam inna sprawa... zakupiłem sterowniki szyb 8E2959801F i 802F. są tam 4 gniazda. Nie rozbierałem jeszcze boczków i nie wiem co do czego jest. Może ktoś naświetlić mi do czego one są?? Z tego co widzę, wtyczka do lusterka jest 16-pinowa. W sterowniku w gnieździe 16-pinowych obsadzone są tylko piny 1-8??
Lukasz_mk2 Opublikowano 18 Maja 2012 Autor Opublikowano 18 Maja 2012 czy te sterowniki 8E2 nie są przypadkiem z anglika?? By lusterka działały w gnieździe muszą być wszystkie 16 pinów - jak będę w domu to wrzucę foto sterownika ----- foto: Uploaded with ImageShack.us
barrowiec1 Opublikowano 26 Maja 2012 Opublikowano 26 Maja 2012 czy te sterowniki 8E2 nie są przypadkiem z anglika?? By lusterka działały w gnieździe muszą być wszystkie 16 pinów - jak będę w domu to wrzucę foto sterownika----- foto: http://img837.imageshack.us/img837/4076/moduszyby.jpg Uploaded with ImageShack.us doookładnie... 8E2 to jest anglik... Jak masz na zbyciu to chętnie przygarnę
brianhazard Opublikowano 13 Czerwca 2012 Opublikowano 13 Czerwca 2012 Udało się! Kupiłem lusterka z nieco porysowanymi obudowami, za to el składane, regulowane, podgrzewane i fotochromy. Przełożyłem tylko swoje obudowy i wszystko hula elegancko! Najtrudniejsze było zamontowanie lusterka z piankowym wypełnieniem i wciśniecie pod uszczelki, uff ale się namordowałem. Na szczęście moje siłowniki od szyb miały właściwe numerki więc musiałem tylko kupić w Audi obracany przełącznik szyb. Polecam - fajny i w miarę łatwy do wykonania mod. Pozdro!
bobikos Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Wewnętrzny fotochrom steruje zewnętrznymi. Wewnętrzne lusterko miałeś ori fotochrom czy dorabiałeś? Żeby mogło obsługiwać zewnętrze lustra wiązka do lusterka wewnętrznego musi mieć 6 przewodów. Dwa z nich idą do drzwi prawych i lewych. Jeśli nie masz tych przewodów to musisz je podciągnąć. Działanie: jeśli zaświecisz wieczorem w wewnętrzne lustro powinny ściemniać się wszystkie lustra. Oczywiście wszystko działa po zapłonie. Te 10 przewodów w Twoich lusterkach to jakoś mało, ale może wystarcza...
brianhazard Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Wewnętrzne mam ori fotochrom. Wtyczka od lusterek wchodzi do modułu podnoszenia szyb więc jakbym miał jakieś kable ciągnąć to tylko od lusterka wew do tego modułu. Co do pinów - ori zewnętrzne miałem el regulowane (3piny) i podgrzewane (2piny) , fotochrom ma 3 piny - +, masa i sygnał wstecznego, i zostają 2 piny na el składanie - to daje 10pinów. Niech ktoś to sprostuje jeśli się mylę. ---------- Post dopisany at 15:08 ---------- Poprzedni post napisany at 15:02 ---------- Jak odnaleźć te 4 kable idące z lusterka wew do drzwi? Idą przez tablicę za słupkiem "A" pod kierownicą?
barrowiec1 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Sygnał wstecznego tutaj nie mi nic do rzeczy. Środkowe lusterko dostaje sygnał od wstecznego i ono przez dwa kable daje sygnały do bocznych. A 10-pinów to:3 piny na regulacje, 2 na podgrzewanie, 1 od fotochromu i 4 na składanie... I 10 pinów jest w sam raz . Jest jeszcze opcja z 14-pinami, gdzie dochodzi jeszcze pamięć ustawienia lusterek. Poza tym jeszcze nie widziałem lusterek 10-pinowych bez fotochromu. Jeżeli nie ma wkładów foto, znaczy, że ktoś się bawił i wyciągnął... ---------- Post dopisany at 14:13 ---------- Poprzedni post napisany at 14:10 ---------- Poczytaj wątek o rezaniu pamięci foteli. Tam Bart-s to opisał... A zacznij szukać od lusterka wew. ile kabli Ci wychodzi... jak 6 to masz wyciągnięte boczne fotochromy, tylko nie wiadomo dokąd. Jak 4 to trzeba ciągnąć po kablu na stronę...
bobikos Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 zamieszę po południu schemat jak idą te przewody. Raczej tylko przez kostkę drzwi i kostkę do podsufitki. Najłatwiej na początek dobrać się do kostki lusterka wewnętrznego i tam sprawdzić. Wątek Bart-S http://a4-klub.pl/audi-a4-b6-b7-132/all-b6-b7-instalacja-modulu-pamieci-ustawien-fotela-kierowcy-lusterek-107573/index5.html O ile pamiętam to w przypadku fotochromu nie jest po kablu na stronę tylko obydwa kable na obydwie strony. Jeśli chodzi o kostkę samego lusterka (tak która wchodzi do sterownika szyb): Pin 1: Zasilanie silnika lewo/prawo (czerwony) Pin 2: Masa silników (biały) Pin 3: Zasilanie silnika góra/dół (biało/brązowy) Pin 4: (żółty) Pin 5: Podgrzewanie szkła (czarny) Pin 6: Podgrzewanie szkła (czarny) Pin 7: X Pin 8: X Pin 9: Masa silnika składającego (różowy) Pin 10: Zasilanie silnika składającego (niebieski) Pin 11: Fotochrom (czarno/szary) Pin 12: Fotochrom (czarno/zielony) Pin 13: Pamięć - zasilanie silników (biało/żółty) Pin 14: Pamięć - sygnał dla silnika lewo/prawo (niebiesko/czerwony) Pin 15: Pamięć - sygnał dla silnika góra/dół (szaro/żółty) Pin 16: Pamięć - masa silników (szaro/biały)
barrowiec1 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 a jaka jest różnica między "po kablu na stronę" a "obydwoma kablami na obie strony"?? do lusterka wewnętrznego idzie 6 pinów: +, masa, sygnał z MCE, lust lewe, lust prawe, rozłączanie po włączeniu lampki.. 1
bobikos Opublikowano 16 Czerwca 2012 Opublikowano 16 Czerwca 2012 Różnica jest zasadnicza. Lustra połączone są równolegle, patrz na schemat. Nie ma podziału na lusterko lewe i prawe, do każdego z lusterek zewnętrznych idą dwa kable z lusterka wewnętrznego Generalnie to: z pinu 4 i 5 lusterka wewnętrznego kable schodzą do kostki pomarańczowej piny odpowiednio 7 i 8 a dalej się rozdzielają (połączenie równoległe) i idą przez pin 7 i 8 kostki drzwi do pinu 7 i 8 kostki 10 pinowej w sterowniku szyb. Kable koloru fioletowo-biały i fioletowy
predki74 Opublikowano 23 Czerwca 2012 Opublikowano 23 Czerwca 2012 Witam a jest takie kodowanie aby jak zamykam auto to lusterka się składały. Czyli jak mam taki moduł to będzie chodzić 8E0 959 433 AH
Młody_drog Opublikowano 23 Czerwca 2012 Opublikowano 23 Czerwca 2012 Nie ma takiej opcji w b6 niestety, ktoś to wyrezał używając modułu do domykania szyb, poszukaj w warsztacie
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się