Jump to content
0
szogun0

Adaptacja przepustnicy

Recommended Posts

-> Sposób 1: autoadaptacja;

Wyciągnij wtyczkę od przepustnicy, potem podepnij, włącz zapłon na 1 minutę, nic nie dotykaj, oczywiścią wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne i czekaj.

Bedzie wtedy słychać dzwięk spod maski, silniczek nastawnika przepustnicy.

Jak przestanie nastawnik pracować, to odczekaj jeszcze jakieś 30-40 sekund (będzie słychać cichutkie kliknięcie jakby przekaźnika).

Potem wyłącz zapłon i ciesz się zaadaptowaną przepustnicą.

-> Sposób 2: adaptacja przy pomocy VAG-a:

Jako, że jest to znakomicie opisane, to nie będę powielał.

Adaptacja przepustnicy

lub (cytat z linku)

Adaptacja nastawnika przepustnicy

Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek.

Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.

Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy :-)

Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:

- Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.

- Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

- Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

- Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki:

- Brak błędów a pamięci sterownika silnika.

- Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V

- Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu).

- Przepustnica czysta!

- Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)

- Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC

- W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00).

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU (ale bez zaworu regulacji biegu jałowego):

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

[Wybór]

[01 - Silnik]

[bloki pomiarowe - 08]

Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS

i Marelli np. silniki ADY i AEE).

[idź!]

[Przełącz na Nastawy - 04]

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:

"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.

System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :

[bloki pomiarowe - 08]

...i gotowe.

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW

(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

[Wybór]

[01 - Silnik]

[bloki pomiarowe - 08]

Wybierz grupę "060".

[idź!]

[Przełącz na Nastawy - 04]

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:

"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.

System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :

[bloki pomiarowe - 08]

...i gotowe.

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000)

(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg.

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!

[Wybór]

[01 - Silnik]

[Nastawy podst. - 04]

Wybierz grupę "060".

[idź!]

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk:

[ON/OFF/Dalej]

Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON.

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:

"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.

System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć:

[ON/OFF/Dalej]

wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe.

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF

[Gotowe, powrót]

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedzie wtedy słychać dzwięk spod maski, silniczek nastawnika przepustnicy.
U mnie taki dźwięk słychać za każdym razem jak przekręcam zapłon czy to jest normalne.
odczekaj jeszcze jakieś 30-40 sekund (będzie słychać cichutkie kliknięcie jakby przekaźnika).
To kliknięcie słychać również za każdym razem ale nie za 30-40 sekund tylko zaraz po tym jak ten silniczek przestanie pracować.Co to może być :?:

Dodam jeszcze że moje autko ostatnio zaczęło kiepsko chodzić na benzynie tzn. jak odpalam na benzynie to obroty wchodzą na 1100 i natychmiast spadają 500-600 a silnik zachowuje się tak jakby nie chodził na wszystkich cylindrach.Podczas jazdy tez nie przyspiesza równomiernie.Na gazie chodzi OK. chyba że jak przerzuce z gazu na bęzynę to obroty znowu zaczynają szaleć i objawy podobne do wcześniejszych, jak wcisnę trochę gazu i go bujne to już jest dobrze obroty trzyma na 870.Myślałem że to przepustnica kupiłem taki środek do czyszczenia wypsikałem ją w środku całą (bez odkręcania) zaadaptowałem wyżej wymienionym sposobem i nic nie pomogło.Czy może mi ktoś pomóc w tej zagadce :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślałem że to przepustnica kupiłem taki środek do czyszczenia wypsikałem ją w środku całą (bez odkręcania) zaadaptowałem wyżej wymienionym sposobem i nic nie pomogło.

Taki sposób na niewiele pomaga jeśli jest tam sporo nagaru. Trzeba zdemontować i wyczyścić szmatką lub ręcznikiem papierowym z pomocą środka do czyszczenia przepustnic na błysk.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam jeszcze jedno pytanko.Za każdym razem jak przekręcam kluczyk na zapłon to słychać jak sie przepustnica nastawia.dzieje sie tak za każdym razem.Czy to jest normalne czy powinno tak być tylko podczas wyżej wymienionej adaptacji.A i jeszcze jedno jeśli ją wyjmę to wystarczy ją zaadaptować tym sposobem czy lepiej na vagu ale osobiście nie mam takiej możliwości muszę jeździć do diagnosty.I czy mógł by mi ktoś powiedzieć jak ą najlepiej wyczyścić czy rozbierać ja całą i dogrzebać się do silniczka.Może ktoś to opisać krok po kroku z góry wielkie dzięki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-> Sposób 1: autoadaptacja;

Wyciągnij wtyczkę od przepustnicy, potem podepnij, włącz zapłon na 1 minutę, nic nie dotykaj, oczywiścią wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne i czekaj.

Bedzie wtedy słychać dzwięk spod maski, silniczek nastawnika przepustnicy.

Jak przestanie nastawnik pracować, to odczekaj jeszcze jakieś 30-40 sekund (będzie słychać cichutkie kliknięcie jakby przekaźnika).

Potem wyłącz zapłon i ciesz się zaadaptowaną przepustnicą.

-> Sposób 2: adaptacja przy pomocy VAG-a:

Jako, że jest to znakomicie opisane, to nie będę powielał.

Adaptacja przepustnicy

:lol: ... a co ma dać to odpięcie i podpięcie wtyczki na wyłączonym zapłonie, bo według mnie, nic. Często spotykam się z ludzmi, którzy sami sobie czyszą i adoptują i potem i tak trafiają do warsztatu... Zdziwieni , ze teraz auto ma wysokie obrt. przy zmianie biegów nie schodzi z nich itp. A wystarczy ,ze przep. bedzie zuzyta, lub bedzie długo "olewany" efekt gaśnięcia lub falowania i wtedy "fejsiki" i domowa szmatka nie pomoże...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otóż daje to utratę zasilania, a wtedy musi nastąpić adaptacja.

Po prostu IMO łatwiej i szybciej wypiąć wtyczkę niż odkręcać klemę od akumulatora.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odpięcie wtyczki z przepustnicy daje utratę zasilania gdzie??? w przepustnicy??? myślałem, ze wartości autoadaptacyjne zapisywane są w sterowniku silnika a nie w przepustnicy??? Chyba coś Ci się pomyliło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale drążysz temat.

Sprawdziłem to własnoręcznie.

Jak nie wierzysz to mnie odwiedź i zademonstruję ci to z odczytami kodów błędów przed odpięciem wtyczki, po odpięciu i po adaptacji.

:biggrin:


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może być obrazek?

Wtyczka oznaczona nr. 5

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1bc30c038846d2d0.html

Kliknij.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety tak jak pisał szogun0 nie udało mi się zrobić tak żeby ją zaadoptować. Czeka mnie jej czyszczenie :(


Share this post


Link to post
Share on other sites
Niestety tak jak pisał szogun0 nie udało mi się zrobić tak żeby ją zaadoptować. Czeka mnie jej czyszczenie :(

Nie udało się bo nie mogło się udac :twisted: w AAH (w pozostałych v6-tkach zresztą też) przepustnicy się nie adaptuje.

Chyba, że nie chodziło o silnik z podpisu???


jest B6 AVF quattro pierwszy diesel, i chyba jednak ostatni ;)

było B5 AAH quattro | krótko był Ford Thunderbird Lx 4.6 v8 | było B4 AAH quattro

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, chodzi o silnik AAH. Czyli czyszczenie ?


Share this post


Link to post
Share on other sites

Można ją wyczyścic, ale w przypadku tego silnika jest to jedynie zabieg kosmetyczny :wink: który nie zaszkodzi, no i raczej w niczym nie pomoże.

Pozdrawiam!


jest B6 AVF quattro pierwszy diesel, i chyba jednak ostatni ;)

było B5 AAH quattro | krótko był Ford Thunderbird Lx 4.6 v8 | było B4 AAH quattro

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Można ją wyczyścic, ale w przypadku tego silnika jest to jedynie zabieg kosmetyczny :wink: który nie zaszkodzi, no i raczej w niczym nie pomoże.

Pozdrawiam!

Nie rozumie, czyli co ? Trzeba wymienić całą przepustnicę ?


Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć wszystkim. Mam pytanko- jeżdze Audi 1.6 benz 101 KM silnik ADP. Rozumie że nie mam problemu żadnego jak odkręce przepustnice , wyczyszcze ja i ponwnie zaadaptuje sposobem ze tak powiem manualnym bez Vagu. Mam rację, a może sie myle i to nie jest takie proste? Prosze o komentarz Pozdrawiam. A może ktos robil to sam w Audi o takim samym silniku jak ja? Jakie tego byly efekty? :a4fan:


Adrian

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest spedyt
Audi 1.6 benz 101 KM silnik ADP. Rozumie że nie mam problemu żadnego ... ponwnie zaadaptuje sposobem ze tak powiem manualnym bez Vagu

Nie ma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik mi się troszeczkę buja, czuć to na kierownicy i w dolnej części auta. Są to niewielkie drgania i tylko na biegu jałowym. Poduszki są ok, na gazie jakby drganie się nasilało. Czy to może być wina przepustnicy?

Silnik 2.4 V6

Czy po czyszczeniu mam zrobić adaptacje? Czy mogę zrobić ją manualnie czy musi być VAG?


www.trade-world.eu - Plotery, akcesoria i materiały eksploatacyjne. - W ofercie m.in. ploter tnacy laser plasma grawer frezarka<br /><br />www.shop.sea-star.pl – Wszystko dla Twoich paznokci. - Manicure stylizacja zdobienie lampa UV żel tipsy akryl ozdoby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyczyn drgań może być kilka, natomiast ja osobiście nie stawiałbym na związek z przepustnicą. Nie wiem jak to jest w Twoim silniku - może dobrze by było pojechać do mechanika/diagnosty zrobić pomiar kompresji na cylindrach, sprawdzić rozrząd. Skorzystaj z opcji wyszukiwania słowa "drgania", "drga" i poprzeglądaj wyniki - może coś trafisz. Jak nie to załóż może osobny wątek bo to inny problem ;) - POWODZENIA.

ps. Zależy jakie to są drgania - z reguły każdy silnik drga ale przy Twoim praca powinna być dość gładka


[b8 12 2.0TDI CJCA Avant] < [b8 08 2.0TDI CAGA Avant] < [b7 05 1.9TDI BKE Avant] < [b6 02/03 1.9TDI AWX Sedan] < [b5 99/00 1.9TDI AVG Sedan] < [b5 95 1.8 ADR Sedan]

(___\==oooo==/___)

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam ,mam pytanko, czy przepustnica ,po wymianie akumulatora musi byc adaptowana, czy zaadaptuje sie sama, po podpieciu akumulatora

Share this post


Link to post
Share on other sites

adaptuje sie sama tylko poczekaj az wszyskie kontrolki zgasna[br]Dopisany: 31 Styczeń 2008, 22:28 _________________________________________________kolego czytaj troche w tym watku jest wszystko opisane na samym poczatku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adaptacja będzie uruchomiona samoczynnie, będzie OK, jeśli przepustnica nie jest zabrudzona.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

a jakie sa objawy zabrudzinej przepustnicy,chodzi mi o takie,ktore definitywnie wskaza na jej czyszczenie,bo po paru tysiacach ma prawo byc troszke zabrudzona[br]Dopisany: 01 Luty 2008, 00:33 _________________________________________________EndriuGiz nie denerwuj sie czytajac wszystko zapomnialem o tym co szogun0 napisal

[br]Dopisany: 01 Luty 2008, 00:40 _________________________________________________pytanie bylo tylko dla pewnosci ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie denerwuje sie :tongue4: a objawami sa falujace obroty

Share this post


Link to post
Share on other sites

u mnie przy starcie jest cos takiego; odpalam i po chwili jest 1000 na wolnych ob , za chwile min spada do jakos900 potem wzrasta do ok 1200-1100 i opada do 1000 i siw utrzymuje, czasem slychac jakby nierownomierna prace silnika, dodam ze nie wiem kiedy byly wymieniane swiece ,filter pow jakos w czerwcu, paliwo zazwyczaj na tej samej stacji 98,nie mam problemow w ogolnym tego slowa znaczeniu, z moim autem, ale pytam dla pewnosci

Share this post


Link to post
Share on other sites

filtr paliwa moze byc zapchany i moze bys przepustnica zabrudzona, ale najprawdopodobniej przepustnica

Share this post


Link to post
Share on other sites

filtry wszystkie wymienilem w jednym czasie(sorry,zapomnialem dodac ), ale tak ,jak mowisz to chyba przepustnica no coz-wyczysci sie... :shocked:

dzieki

Share this post


Link to post
Share on other sites

no wyczysc i zobaczysz co sie bedzie dzialo :naughty: na pewno to jest przyczyna falujacych obrotow :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

a jakie sa objawy zabrudzinej przepustnicy,chodzi mi o takie,ktore definitywnie wskaza na jej czyszczenie,bo po paru tysiacach ma prawo byc troszke zabrudzona

Np nieprawidłowy kąt wychylenia wykazywany w blokach wartości mierzonych.


A4 1.8 T AEB'95/ czerwień isis-metalic/ 1,0 Bar w peak-u
Passat NMS kodowanie lamp USA -> EUR

A6 4G, A3 8V i inne MQB - - - kodowanie lamp USA -> EUR itp.
PL MENU z LEKTOREM MMI 3G LOW, 3G HIGH, MAPY 2G 3G LOW, 3G HIGH, 3G+

Share this post


Link to post
Share on other sites

szogun0 zrobie testy vagiem ale nie obiecuje kiedy , bo zalatany jestem ,ale jak znajde chwile to dam znac i przeanalizujemy to co wyjdzie, poki co auto nie sprawia problemow ,ale i tak mialem to zrobic ,wiec motywacjie mi daliscie :hi:

EndriuGiz z przepustnica tez poczekam ,ale jak wyzej dam znac na dniach

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...