Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Regeneracja - Manetka TEMPOMATu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Zacznijmy od tego jak uruchomić tempomat:

 

39985707342_82ed378472_z.jpg

39985702952_03b3cb5407_z.jpg

 

 

Zacina Ci się włącznik tempomatu? Podczas jazdy na tempomacie przy zmniejszaniu lub zwiększaniu prędkości przyciskami nagle tempomat wyłącza się?

Ten poradnik jest dla Ciebie.

Założenie tempomatu nie było wielkim problemem, sprawdzenie jego działania w VAGu pokazało, że wszystko działa jak należy, ale na trasie okazało się, że zmniejszyć prędkość można przyciskiem, ale zwiększyć już nie ponieważ tempomat wyłączał się.

Sprawdzenie miernikiem wyjść na manetce tempomatu pokazało, że wszystko działa, ale z lekkim oporem.

Możliwy problem: Zabrudzone styki.

Rozwiązanie: Wyjąć, rozebrać, wyczyścić.

Połączenia pomiędzy pinami na danych przełożeniach manetki:

Cytuj

Wyjście przy AUS:

pin.1, pin.2, pin.3, pin.4, pin.5, pin.6 - BRAK

Wyjście przy EIN:

pin.1 - pin.6

pin.4 - pin.5

pin.2, pin.3 - BRAK

Wyjście przy AUFN:

pin.1 - pin.6

pin.2 - PIN.4 - pin.5

pin.3 - BRAK

Wyjście przy EIN+FIX:

pin.1 - pin.6

pin.3 - pin.4 - pin.5

pin.2 - BRAK

Wyjście przy (AUS+)FIX:

pin.3 - pin.4

pin.1, pin.2, pin.5, pin.6 - BRAK

I teraz trochę fotek jak wygląda manetka od strony PINów i ogólnopojętej śrubkologii coby nikt nie bał się tego rozłożyć na części pierwsze i naprawić tego samemu.

Manetka i PINy tempomatu:

9898200353_fa23d41d92.jpg

9898104294_f0c7d6b6fa.jpg

9898199413_7af5e516cb.jpg

9898084386_d41d2ea718.jpg

9898101294_3c7f0528e7.jpg

9898082016_57f5f398b7.jpg

9898192783_42333d552a.jpg

9898095784_bdc7b7de9e.jpg

9898044225_d543e843ac.jpg

Rozkładamy manetkę tempomatu na części pierwsze:

Biorąc pod uwagę, że całość otwiera się bez potrzeby zdejmowania manetki można by było zrobić to na założonej manetce, ale niestety przewodu jest tyle, że nie da się jej wyciągnąć.

Obudowy schodzą po obu stronach, wystarczy je lekko podważyć.

9898188073_fef41c89cd.jpg

9898042085_e2ba2558da.jpg

Przed ściągnięciem "frontowej połówki" trzeba wyjąć przełącznik. Lekko podważyć i sam wyskoczy.

UWAGA!!! Pod nim jest sprężynka i metalowa rolka.

9898089514_734d5dc6bf.jpg

9898182983_9129f4ea64.jpg

9898180003_752a51fcff.jpg

9898083094_f5cdfe1846.jpg

Sam przełącznik tempomatu trzeba jeszcze wysunąć z manetki naciskając ząbek "z tyłu".

9898181753_81c6de8dd4.jpg

9898085864_c8611e3928.jpg

Wyjęty mechanizm:

9898062976_0c7898276d.jpg

9898080024_b3c60faa7d.jpg

Należy zdemontować przycisk "FIX". Trzymają go po obu stronach widoczne zaczepy. Podważamy po obu stronach i ściągamy.

UWAGA!!! Pod przyciskiem są dwie sprężynki.

9898077994_1bf1c32f71.jpg

9898076274_e4e06c4852.jpg

Wyjęty przycisk "FIX".

UWAGA!!! Widoczny biały element nie jest na stałe zamontowany do czarnej części przycisku "FIX".

9898024495_d39ebffc81.jpg

UWAGA!!! Po wyjęciu przycisku FIX w reszcie obudowy zostaje biały element na którym zaczepione są dwie sprężynki, ale nie jest on przymocowany do reszty mechanizmu.

9898055026_02b8814bc0.jpg

Widoczny powyżej mechanim składa się z kremowego plastiku, białego plastiku, który jest ruchowy i płytki z przewodami.

Należy ściągnąć kremowy plastik zahaczony od strony przewodów i uwolnić biały plastik zawierający styki.

9898053556_db60fba31d.jpg

9898017075_e24a475e97.jpg

9898067704_7ae180fda9.jpg

9898052346_0e68e27440.jpg

Na powyższym zdjęciu widać czarny element, który zahaczony jest z drugiej strony dwoma ząbkami. Go też należałoby ściągnąć.

9898051136_4717874ecc.jpg

Jak już rozmontujemy wszystko zostaje nam płytka. Jak widać było na zdjęciach usyfiona jest, nadgryziona zębem czasu i w ogóle pokryta tłuszczem z palców. Czyścimy ją dokładnie alkoholem, preparatem do czyszczenia styków, ISOLem czy co kto ma pod ręką byle nie na bazie wody bo miedź na płytce ulegnie dalszej degradacji.

Składamy wszystko oczywiście oglądając zdjęcia od końca.

Po czyszczeniu w VAGu nie zauważyłem wcześniejszych oporów z przełączaniem. Zobaczymy jak to będzie na trasie.

Cytuj
Jakby ktoś nie wiedział to działanie manetki można sprawdzić w VAGu.

Sterownik: 01 – ENGINE (Silnik)

Wybieramy: 08 – MEAS. BLOCKS (Bloki pomiarowe)

Wpisujemy grupę 006 (GROUP 006) lub grupę 066 (u mnie w ANB była to właśnie 066). Grupa 006 jest chyba w silnikach diesel'a.

W różnych wersjach programów może wyglądać to nieco inaczej, ale w danej grupie mamy 4 pola. W dwóch z nich pokażą się cztero lub pięciu cyfrowe liczny złożone z 0 i 1.

W drugim polu powinny zmieniać się wartości w zależności czy naciśniemy hamulec lub sprzęgło a w trzecim lub ostatnim polu wartości będą zmieniać się w zależności co naciśniemy na manetce.

Na manetce wykonujemy wszystkie możliwe opcje przełączenia przycisków. Dodatkowo naciskamy pedał hamulca i sprzęgła:

EIN - 0011

FIX - 0111 - (pojedyncze naciśnięcie lub przytrzymanie)

AUFN - 1011 - (pojedyncze naciśnięcie lub przytrzymanie)

AUS - 0001 - (pojedyncze naciśnięcie)

AUS - 0000 - (przytrzymanie)

Wciśnięty hamulec - 010011 (lub 0111)

Wciśnięte sprzęgło - 100011 (lub 1011)

Edytowane przez soulmaster3m
Opublikowano

Robiłem to samo tydzień temu, objawy identyczne, teraz tempomat chodzi jak nowy. Miałem problem z tempomatem od samego założenia ale dopiero jak padły mi długie światła to zabrałem się do czyszczenia. Ja na szybko czyściłem papierem wodnym bez wody ;p. Poradnik super na pewno nie jednemu się przyda.

Opublikowano

To nie jestem sam, mnie też od samego początku źle działało, ja zabrałem się za to bo gdzieś mnie przewód od poduchy nie stykał i wywalało błąd.

Na sucho w domu miernik pokazywał wszystko, widocznie prawie, jak należy. Wtedy jeszcze nie wiedziałem co się stanie w praktyce.

Chciałem papierem, ale nie jestem pewien czy to nie przyspieszy utleniania. Nie jestem na 100% pewien czy to jest miedź bez żadnych powłok. Sama miedź w sprzyjającym środowisku raczej zacznie szybko pokrywać się patyną.

Dobre są jeszcze preparaty do czyszczenia płytek PCB.

M123032P01WL.jpg

---------- Post dopisany 27-09-2013 at 20:22 ---------- Poprzedni post napisany 24-09-2013 at 21:45 ----------

Test drive zrobiony, wszystko działa znakomicie.

Opublikowano

koledzy ja u siebie założyłem dzisiaj tempomat i mam problem własnie z tym suwakiem ponieważ jak jest w pozycji OFF to po przesunięciu na ON powinno w vagu pokazać 00011 a u mnie pokazuje 00000 albo 0001 dopiero po jakimś czasie jak poruszam tym suwakiem na wszystkie mozliwe sposoby to zaskoczy i bedzie działać czy ten poradnik w tym temacie też może pomóc

Opublikowano

Przejedź się i sprawdź.

Było przeczyścić przed założeniem i odgórnie polecam czyścić. Chwila roboty a nie będzie problemów.

Opublikowano

wiesz przed założeniem nie wiedziałem że może byc taki problem. podczas jazdy jak uda mi się aby tempo działało to np. utrzymuje prędkość ale jak chce przyspieszyć włąśnie tym suwakiem to wyłacza się całkowicie bo coś nie styka i znowu trzeba kombinować aby załapało

Opublikowano

No to masz gotową odpowiedź. ;)

Ściągaj koło, wykręć pająka i czyść. Czy pomoże? Nie sprawdzisz to się nie dowiesz.

Opublikowano

spoko no to myślę że jak jutro dobrze pójdzie to się tym zajmę bo wkurzające to jest bo jeżeli czyszczenie nie pomoże to jest jeszcze jakaś deska ratunku aby to naprawić

Opublikowano

Moja szklana kula mówi, że jeszcze nie wyczyściłeś, zdjęć nie zrobiłeś aby się pochwalić jak to wyglądało przed i po czyszczeniu ani nie sprawdziłeś a już się martwisz na zaś.

Opublikowano

spoko to jak może dzisiaj znajde chwilę to wyczyszczę te styki tak jak mówisz i zrobie fotki przed jak i po zabiegu

Opublikowano

Ja ci mogę podać jeden sposób na zaś. Taki sadystyczny, taki mój ulubiony. :wink::wink: i na milion procent działa.

Jeśli czyszczenie nie pomoże, a nie pomogło bo ścieżki są poprzecierane i już nic nie pomoże to robisz taki myk.

1) oczywiście demontujesz wszystko aby mieć płytkę na wierzchu

2) kładziesz na skaner i skanujesz w mega świetnej jakości tak tylko 4 fun i najlepiej w tiff, ale też tylko 4 fun i na wyrost

3) wrzucasz skan do jakiegoś programu cadowego, oczywiście najlepiej autocad w wersji z parzystego rocznika

4) Robisz projekt takiej płytki zgodnie z tym co masz na skanie i przygotowujesz go albo po wytrawianie chemiczne, po taniości termotransfer, albo do wycięcia na CNC, z uwagi na wysokość skoku blaszek lepszy będzie termotransfer.

5) można też a raczej powinno się nanieść na ścieżki cynę i będą odporne na utlenianie.

Opublikowano

jutro wyjmę manetkę z auta i założę na razie starą a tą w domu na spokojnie rozbiorę i wtedy zrobię fotki i wrzucę tu to może coś się zobaczy czy czyszczenie da radę jak w ogóle da się poprzez foto zobaczyć


dzisiaj napotkałem duży problem przy prubie zdjęcia kierownicy ponieważ już przy ostatnim jej ściąganiu byłą lekko wyrobiona śruba torx która trzyma poduchę powietrzną ale zdecydowałem że juz raczej nie będę kierownicy zdejmował i przykręciłem na te same śuby no i dzisiaj nie chciał mi ta jedna śruba puścić i niestety ale wyrobiła się tak że torx przeskakuje i nawet próbowałem młotkiem torxa dobić aby tylko ruszyła się i nic tak jest wyrobiona że nawet nie mam pomysłu jak to ogarnąć. czy może jest ktoś w stanie jakoś cos podpowiedzieć jak to zrobic aby tylko poducha zeszła a potem to już się coś wymyśli

Opublikowano (edytowane)

Skąpy/leniwy dwa razy traci.

Wiertarka + adapter kątowy + wiertło na bit i wiercisz ;)

Już raz męczyliśmy się z taką cholera wie od czego zapieczoną i skończyło się na młotku i przecinaku.

U siebie na szczęście nie mam problemu, ale jak tylko natchnie mnie to wymienię na imbus albo krzyżak.

Edytowane przez soulmaster3m
Opublikowano

A ja głupi jadę i klnę na tempomat :-) z racji że jeszcze nie rozbierałem kolumny kierownicy, mam pytanie: czy dużo roboty jest żeby wydobyć manetkę od fazy"kolumna bez kierownicy"?

Piotrek, miałem podobnie, i przed wierceniem proponuję wbić w śrubę śrubokręt płaski, tak żeby wszedł w rowki byłego torxa :-) u mnie pomogło, a potem z poduszką na jednej śrubie do sklepu po nową, albo i trzy na zapas :-)

A i oczywiście dziękować za turorial :-)

Opublikowano

I) Wyjąć kierownicę:

1) Dwie śruby od tyłu kierownicy aby wyjąć poduchę, torx lub imbus

2) Wtyczka poduchy

3) Śruba centralna na torx M12

II) Ściągnąć plastiki kolumny

1) 2 śruby trzymające gumę regulacji kolumny, trox lub imbus

2) Jedna śruba imbus za tą wajchą od spodu

3) 2 śrubki od spodu na krzyżak

III) Wyjąć tasmę

IV) Jedna śrubka imbus na obejmie pająka

V) Wtyczki na pająku

VI) wsio

Albo poszukaj tematu o montażu tempomatu bo tam pewnie i zdjęcia są.


Tutaj też kilka fot gdzie i jakie śrubki są,

https://www.flickr.com/photos/40097295@N04/sets/72157634372988595/

Opublikowano

Wyśmienicie, na dniach podziałam :-) dzięki :-)

Opublikowano

ja dzisiaj próbowałem rozwiercić tą śrubę i powiem wam że nie jest łatwo bo muszą być dosyć twarde te śruby bo już 2 wiertła się spaliły i jutro bedę walczył dalej mam nadzieje że jutro już mi zejdzie ta poducha

Opublikowano (edytowane)

Masz wiertła z masła. Skoro zwykły torx czy tam imbus "marki" Toya/Yato potrafi wyrobić tę śrubę bez uszczerbku na samym kluczu to wolę nie wiedzieć jakich wierteł używasz. :wink:

No chyba, że mam jakieś hiper mega turbo carbon tytanowe gniotsa nie łamiotsa klucze Yato.


1412695073_by_pumpernikiel1986.jpg?14132

Edytowane przez soulmaster3m
Opublikowano (edytowane)

Soul, jaki jest koszt doprowadzenia manetki tempomatu do stanu uzywalnosci technicznej ?

czasami mi szwankuje

Edytowane przez Dev
Opublikowano

Nie mogłeś tego wrzucić zanim wrzuciłem manetkę :kox:

Super opis na lato skorzystam i odtłuszczę dziada a potem zostaje jazda w białych rękawiczkach :grin:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...