maciej_m Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 (edytowane) Witam. Wczoraj spotkała mnie wątpliwa przyjemność kolizji na przysklepowym parkingu. W mój zatrzymany samochód (A4 B5) wjechał, cofając, tyłem starszy Pan (VW GOLF 4). Kolizja przy może 3 km/h. Spisane oświadczenie, zabezpieczone fotografie. Właścicielem auta jest moja żona ale ja byłem kierowcą i będę jej pełnomocnikiem w zakresie spraw związanych z likwidacją szkody. Wstępnie widać drobne otarcia lakieru, w dwóch liniach gdzie zderzaki się ze sobą spotkały (raczej do spolerowania), ale jak się dzisiaj na spokojnie przyjrzałem to widać, że zderzak cofnął się o około 5 mm więc wymaga to rozebrania i oceny uszkodzeń w obecności likwidatora od ubezpieczyciela sprawcy. Na tą chwilę nie załączam zdjęć i pytań o wycenę bo to na to przyjdzie czas kiedy szkodę wyceni ubezpieczyciel. Szkodą zgłosiłem wczoraj korzystając ze strony ubezpieczyciela (ERGO HESTIA) i czekam na kontakt ze strony likwidatora - w e-mailu obiecali, że skontaktują się w ciągu dwóch dni. Pytanie jest następujące: Zamiaruję ściągnąć likwidatora do siebie i w jego obecności dokonać demontażu zderzaka. Prace chcę wykonać sam, ponieważ po pierwsze nie mam w okolicy dobrego warsztatu blacharskiego a po drugie prace przy samochodzie w 99% wykonuję sam - kiedyś oddawałem mechanikom i zawsze były z tego kwasy. No i generalnie ten demontaż nie jest specjalnie skomplikowany. Czy samodzielny demontaż nie będzie w tym wypadku podstawą do zaniżania odszkodowania? Czy ubezpieczyciel nie będzie się potem próbował wykorzystać faktu samodzielnego demontażu jako powodu uszkodzenia np. zaczepów ślizgów zderzaka? Dodam, że nie zależy mi na dodatkowej kasie związanej z demontażem ale na rzetelnej ocenie i wycenie naprawy samochodu. Przejrzałem (już sporo przed kolizją) posty w tym dziale i dzięki nieocenionej wiedzy jaką dzieli się kolega HAK64, wstępnie wiem jak mam się za to zabrać. Z góry dziękuję za uwagi. PozdrawiaMM Edytowane 23 Lutego 2020 przez maciej_m
prestige Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 Dodaj zdjęcia uszkodzeń, będziemy wtedy nie stanie powiedzieć czy warto ściągać zderzak do oględzin czy nie.
maciej_m Opublikowano 23 Lutego 2020 Autor Opublikowano 23 Lutego 2020 (edytowane) Czytając dobre rady kolegi HAK64 i tak zdejmę zderzak w obecności likwidatora bo nie była to obcierka tylko uderzenie. Na małej prędkości ale jednak uderzenie. Same ślady na lakierze są nieznaczne ale zderzak jest ewidentnie wsunięty i odkształcony w miejscach gdzie boki załamują się na tył. Więcej potencjalnych uszkodzeń jest więc zapewne na elementach pod zderzakiem. Poniżej zdjęcia: Edytowane 23 Lutego 2020 przez maciej_m
Langista Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 Dobrze to by było to auto umyć i potem zdjęcia robić, bo z tym brudem nic nie widać.. co do samodzielnego zdejmowania zderzaka.. niech lepiej @hak64 się wypowie.
maciej_m Opublikowano 23 Lutego 2020 Autor Opublikowano 23 Lutego 2020 Tak tak, a do tego jeszcze woskowanie, korekta lakieru i..... Nie będę mył auta teraz jak za 5 dni przyjedzie likwidator i i tak będę go musiał myć drugi raz. To nie jest dział "moje" auto". Jeżdże nim nacodzień do pracy a jak wygląda przy obecnej aurze samochód po pokonaniu 400km to pewnie wiesz sam. Powiem nawet przekornie, że sam fakt iż auto nie było czyste w chwili kolizji ułatwił mi namierzenie drobnych rysek w drugiej linii, tam gdzie oparła się ramka rejestracji cofającego samochodu. Nie planowałem w ogóle dodawać zdjęć bo nie takie było sedno moich pytań. Trochę przybliżył mnie do tego post kolegi prestige. Podkreślam jeszcze raz. Ryski na lakierze to Pan pikuś gorzej jeżeli zdeformowały się elementy nośne lub mocowania.
Langista Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 Nie rozumiesz. Jak ocenić szkody jak masz pełno brudu? Możesz nie widzieć wszystkich pęknięć, a to może dużo zmienić, bo zderzak zamiast do polakierowania będzie już do wymiany, razem z belką która może być wgnieciona. Nie chodziło mi tu o jak to nazwałeś woskowanie z korektą, a zwyczajne pojechanie na myjnie i zrzucenie tego brudu, który przysłania szkody.
prestige Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 Jeżeli nie masz zamiaru myć auta, to chociaż w strefie uszkodzeń przejedź szmatką będzie lepiej widać, bo z tych zdjęć co dodałeś to nic nie widzę.
maciej_m Opublikowano 23 Lutego 2020 Autor Opublikowano 23 Lutego 2020 (edytowane) Koledzy! Bardziej dziękuję wszystkim za zainteresowanie i chęć pomocy. Nie założyłem jednak wątku z powodu jakichś ekschibicjonistycznych potrzeb pochwalenia się niedolą i nie będę ściągał mikroskopu żeby precyzyjnie udokumentować każda ryskę. Rysek nie widać właśnie dlatego że są bardzo nieznaczne i trzebaby kontrolowanych warunków oświetleniowych i aparatu z dobrą optyką a nie przeciętnego głaskofonu. Auto było brudne w chwili kolizji i było idealnie widać gdzie zderzaki się spotkały. Kluczowa jest deformacja poszycia zderzaka. Mam bardzo konkretne pytanie na które mam nadzieję otrzymam rozsądną odpowiedź. Jak sprawa będzie się rozwijać i pojawią się kolejne pytania i zagadnienja to obiecuję że napiszę o tym na forum bo w mojej opinii jest ono nie tylko po to by wiedzę pobierać ale też by się nią dzielić. Jak umyje auto to w trakcie oględzin zrobię zdjęcia i coś podrzucę na forum. Edytowane 23 Lutego 2020 przez maciej_m
prestige Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 6 godzin temu, maciej_m napisał: Czy samodzielny demontaż nie będzie w tym wypadku podstawą do zaniżania odszkodowania? Odp. NIE. Czy ubezpieczyciel nie będzie się potem próbował wykorzystać faktu samodzielnego demontażu jako powodu uszkodzenia np. zaczepów ślizgów zderzaka? Ubezpieczyciel odpowiada za szkodę pozostają w związku przyczynowym ze szkodą. Stąd jeżeli ubezpieczyciel zakwalifikuje zderzak do naprawy a nie do wymiany a po ściągnięciu zderzaka nie dojdą żadne nowe uszkodzenia to ubezpieczyciel NIE będzie odpowiadał za uszkodzenia zaczepów slizgów.
hak64 Opublikowano 23 Lutego 2020 Opublikowano 23 Lutego 2020 Masz kolego rację. Nie musisz myć auta. Widoczny jest punkt kontaktu pojazdów, widać także przesunięcie zderzaka, zatem jest wysoce prawdopodobne, że uszkodzeniu uległy elementy mocujące. Możesz samodzielnie zdjąć zderzak przed przybyciem rzeczoznawcy, albo przynajmniej przygotować go do zrzucenia. Rób jednak fotki dokumentujące wykonane czynności i ujawnione uszkodzenia. 1
maciej_m Opublikowano 23 Lutego 2020 Autor Opublikowano 23 Lutego 2020 Hak64. Dziękuję. Prestige Dziękuję. PozdrawiaMM
maciej_m Opublikowano 28 Lutego 2020 Autor Opublikowano 28 Lutego 2020 (edytowane) Dziś pojawił się rzeczoznawca i jeszcze dziś otrzymałem kalkulację, którą załączam. Zaczerniłem miejsca, które są moim zdaniem nieistotne lub zawierają dane, którymi nie zamierzam się dzielić. Poszycie zderzaka, absorbery, wsporniki, zaczepy i ślizgi nie zostały uszkodzone. Uszkodzenia dotyczą tylko powłoki lakierniczej. Sam zakres naprawy nie budzi moich wątpliwości ale standardowo obcięto 25% na częściach, około 50% na robociźnie i jeszcze 8% na całości. Jeżeli po przeczytaniu kalkulacji macie jakiejś uwagi to podzielcie się nimi. KALKULACJA.pdf Edytowane 28 Lutego 2020 przez maciej_m
hak64 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 No to jedziemy. - stawka rbg ( 54,50 zł) może dotyczyć co najwyżej kopacza rowów, albo wioskowego kowala. Dla niezorientowanych małe wyjaśnienie - to nie jest stawka za godzinę pracy fachowca, tylko warsztatu z jego wyposażeniem i uwzględnieniem wszystkich kosztów działalności. - uwzględniono konieczność wymiany spojlera zderzaka tylnego, ale jego wartość podano w okrojonej o 25 % cenie, znaleźli nawet jakiś zestaw naprawczy zderzaka tylnego, którego cenę również zaniżono, - koszt materiału lakierniczego okrojono o 50% (współczynnik odchylenia), zapewne ubezpieczyciel życzy sobie, by poszkodowany zeskrobał stary lakier, wysuszył go, zmielił i użył ponownie. - całkowicie bezprawnie potrącono 8% od całości kosztów naprawy.
maciej_m Opublikowano 29 Lutego 2020 Autor Opublikowano 29 Lutego 2020 Dzięki Hak. Czytając twoje wcześniejsze posty spodziewałem się takich "nieścisłości". Jestem na etapie sporządzania odwołania. Dam znać co z tego wyjdzie. Odnośnie tego zestawu naprawczego to jest rzeczywiście oryginalny zestaw do naprawy plastików VW. W kalkulacji jest 0.14 opakowania. Całe opakowanie bez rabatów kosztuje około 870 PLN. PozdrawiaMM
hak64 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 Nie miałem rano czasu by wyjaśnić wszystkie niejasności, ale ubezpieczyciel traktuje przepisy prawa, jak glinę, którą można urabiać do dowolnej konsystencji i formy. Masz tam zapis że zastosowano upust na zakup części z naliczonym rabatem bowiem taki zakup jest możliwy w ich warsztatach partnerskich. Zapomnieli tylko dodać, że wybór warsztatu naprawczego należy do poszkodowanego, a nie ubezpieczyciela. Ponadto poszkodowany nie ma prawnego obowiązku naprawiania swojego auta (może go sprzedać w stanie uszkodzonym), zatem naliczony rabat jest celowym zaniżeniem wartości szkody. Wspominając o naliczeniu 8% rabatu od całości kosztów naprawy, ubezpieczyciel był łaskaw wskazać, że taki rabat udzielają wszystkie ich warsztaty partnerskie. Na koniec zaznaczają, że jeśli poszkodowany dokona innego wyboru warsztatu, to oni sami potrącą sobie owe 8% z faktury. "Podpierają się" - bo nie opierają - na zapisie prawa cywilnego art 362 k.c. w którym mowa o przyczynieniu się do zwiększenia rozmiaru szkody. Analizując ten właśnie zapis dochodzimy do wniosku, że wskazanie przez ubezpieczyciela warsztatu naprawczego, przestaje być propozycją, a staje się przymuszeniem. Poszkodowanego zmusza się do skorzystania z warsztatu współpracującego z likwidatorem szkody (a nawet zależnego od likwidatora), gdyż w innym przypadku ubezpieczyciel będzie twierdził, że poszkodowany powiększył rozmiar szkody. To kompletny absurd, ale nie wszyscy poszkodowani mają świadomość swoich praw, nie wszyscy też wiedzą, jakie obowiązki ciążą na ubezpieczycielu. Miłego dnia.
slitek Opublikowano 3 Marca 2020 Opublikowano 3 Marca 2020 Ja tak jeszcze dla potomnych zaczepię temat mycia auta - przed przyjazdem specjalisty od ubezpieczyciela czy kogokolwiek - WRĘCZ NIE POWINNO SIĘ MYĆ AUTA - niedawno ubezpieczalnia odmówiła znajomemu wypłaty odszkodowania gdyż myjąc samochód "zatarł ślady zdarzenia" a specjalista, który przyjechał stwierdził, że nie ma podstawy do określenia uszkodzeń (bo te faktycznie były były nie były małe ale gołym okiem niewidoczne) - oczywiście ja osobiście w tej sprawie bym nie odpuścił ale warto gdzieś tam na uwadze mieć to, że nawet umycie auta jest dla nich podstawą do wykrętów.
maciej_m Opublikowano 3 Marca 2020 Autor Opublikowano 3 Marca 2020 Przy tej pogodzie, znaim pojawiłby się rzeczoznawca, przejechanym 400 km. Nie byłoby śladu po miejscu kontaktu. Jeżeli na miejscu nie ma trupów, miałeś tylko kolizje, to należy wykonać możliwie dużo zdjęć dokumentujących miejsce zdarzenia i ew. uszkodzenia czy miejsca kontaktu samochodów. Ratuje tylko zimna krew i chłodna głowa. Aha i jak nie macie to koniecznie wydrukujcie i wozcie w samochodzie oświadczenie. Najlepiej dwie kopie.
hak64 Opublikowano 4 Marca 2020 Opublikowano 4 Marca 2020 Oświadczenia bywają przydatne, o ile sprawca kolizji budzi zaufanie i nie kwestionuje swojej winy. W każdym innym przypadku lepiej wezwać policję. Ubezpieczyciele maja brzydki zwyczaj wysyłać pisemka do wskazanych przez zgłaszającego szkodę sprawcy zdarzenia. Brak odpowiedzi na takie pismo, albo - co także się zdarza - kwestionowanie swojej winy, powoduje wstrzymanie procesu likwidacji szkody, a czasem wręcz odmowę wypłaty odszkodowania. Niektórzy sprawcy potrafią nawet twierdzić, że zostali zmuszeni (bo byłem sam, a tamten miał trzech kumpli z karkami, jak filary pod wiaduktem) do podpisania oświadczenia o winie. 14 godzin temu, maciej_m napisał: Jeżeli na miejscu nie ma trupów, miałeś tylko kolizje, to należy wykonać możliwie dużo zdjęć dokumentujących miejsce zdarzenia i ew. uszkodzenia czy miejsca kontaktu samochodów. Tak, to właściwe zachowanie, z tą jednak różnicą, że do zaistnienia wypadku (zakwalifikowania czynu jako przestępstwo), niekonieczne potrzebne są trupy. Wypadek to zdarzenie, w którym uczestnik, lub uczestnicy zdarzenia doznali obrażeń ciała. W nomenklaturze prawnej warunkiem takiej kwalifikacji czynu jest doznanie obrażeń ciała skutkujących naruszeniem czynności narządów na okres powyżej 7 dni. Zatem złamanie choćby małego palca spełnia ten wymóg, gdyż okres leczenia (zespolenia kości) wynosi zwykle 3 tygodnie. Często bywa też, że obrażenia są początkowo niewidoczne, a później ujawniają się jakieś krwotoki wewnętrzne, zerwane więzadła, czy zwichnięcia. Warto więc w sporządzanym oświadczeniu o winie zaznaczyć, że: "uczestnicy zdarzenia nie mają widocznych obrażeń ciała, ani nie zgłaszają dolegliwości bólowych".
maciej_m Opublikowano 4 Marca 2020 Autor Opublikowano 4 Marca 2020 (edytowane) Dwie, jak zawsze cenne rady:) Dziękuję. Pisząc o trupach miałem na myśli że jeżeli są ranni albo wypadek jest poważny to najpierw udzielamy pomocy a potem dokumentujemy straty. Ale jak to drobna stłuczka to fotkę warto zrobić od razu. Edytowane 5 Marca 2020 przez maciej_m
maciej_m Opublikowano 17 Marca 2020 Autor Opublikowano 17 Marca 2020 Szanowna Hestia stwierdziła, że sporządzona kalkulacja spełnia wszelkie wymogi i paragrafy i nie czuje się w obowiązku nic korygować. W piśmie mowa trawa bez powoływania się na konkretne przepisy prawa i jasne zmuszanie klienta do naprawy w warsztacie partnerskim. Pisząc pierwsze odwołanie powołałem się nawet na konkretne artykuły ze strony RF gdzie jasno wskazano, że zastosowane stawki i rabaty są bezpodstawne. Jak widać przepychanka trwa dalej. Może klient odpuści. Pismo w załączeniu. Na pewno zamiaruję skierować wniosek o interwencję do Rzecznika Finansowego. Hak czy masz jeszcze jakieś dodatkowe rady.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się