Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Tryby jazdy efficnecy, dynamic itp - glownie s-tronic


Koalakm

Rekomendowane odpowiedzi

Rzeczowa dyskusja - podoba mi sie.

12 godzin temu, M4R1O napisał:

Wychodzi na to że ADS zajmuje się głównie otoczką, poza skrzynią. 
Natomiast wybór D/S są dominujące w kwestii charakterystyki pracy skrzyni, niezależnie od ADS. Pomijam fakt wybrania w czasie jazdy innego trybu dopasowuje prace skrzyni. Efficiency włącza E i StartStop(jeśli jest wyłączony), Dynamic odpala S.

No jak to? Jestem bardzo zdziwiony tym wyjasnieniem :) Przeciez w instrukcji obslugi jest jasno napisane ze ustawienia trybu jazdy zmieniaja charakterystyke pracy skrzyni. Napisales ze jakby wybrac w trakcie jazdy inny tryb (rozumiem ze miales na mysl Dynamic lub Comfort itd) to zmienia sie charakterystyka pracy skrzyni. No ale przeciez jezeli w trakcie jazdy zmienilem na "Dynamic" to ewidentnie widac ze skrzynia pracuje inaczej - w sensie dluzej ciagnie itp - to fakt. Natomiast jak skoncze jazde, i na drugi dzien odpalam to przeciez system pamieta ze mialem "Dynamic" i na wyswietlaczu nadal mam "Dynamic" - wiec przeciez charakterystyka skrzyni nadal powinna byc taka sam - czyli "dynamiczna". Prosze sprostowac jezeli sie myle.

12 godzin temu, M4R1O napisał:

Znam dyskusje, a fakty są takie, że auta autostradowe mają DPFy w lepszym, stanie niż użytkowane miejsko. 
Temat umarł, bo uparłeś się przy swoim. :) Więc nie ustalono, tylko ustaliłeś ;) 
Fakt powstawania sadzy wynika z reakcji niepełnego spalania paliwa przy małej ilości tlenu. Przy niskich obrotach(najlepiej w D/E bez redukcji) masz mocno podlewany ropką silnik, żeby przy dużym obciążeniu(wysoki bieg) mógł przyspieszać.
Niskie obroty, niskie ciśnienia. Turbo nie pracuje = mało tlenu -> dużo sadzy.

Sugerowanie się poziomem spalania, wynikającego ze stylu jazdy, jako wskaźnik ilości powstającej sadzy jest mylne, bo nie uwzględnia parametrów pracy silnika.
Gdybyś mówił o ilości powstającego CO2, masz 100% racji. Sadza to co innego.
Natomiast jazda ekonomiczna to szerokie pojęcie, głownie jazdy na niskich obrotach. Lecz nie jest to tylko 1200 obrotów w mieście. Przy 160km/h mamy na 7 biegu ok 2000 obrotów i spalanie 6-7l/100. Oba przypadki są ekonomiczne natomiast chyba przyznasz że warunki pracy silnika zupełnie inne?
Koniec OFFTOPU

Bardzo ciekawa teoria i wcale nie twierdze ze nie jest sluszna! Wiec kolego ja w temacie dotyczacym "ilosci generowania sadzy w zaleznosci od tryby jazdy" wcale sie nie "uparlem" tylko staralem sie w dyskusji temat rozwiazac - mialem zwyczajnie swoje zdanie poparte tylko i wylacznie obserwacjami i chyba logika? (gaz do dechy = wiecej sadzy; gaz leciutko = mniej).

Podoba mi sie Twoj opis i tez wydaje mi sie ze ma rece i nogi i jest sensowny - natomiast pytanie jest skad ta wiedza - bo powiedzmy sobie szczerze - sam pewnie tego nie badales i mozesz opierac sie (tak jak ja) na informacjach gdzies zaczerpnietych - internet, telewizja, czasopisma - znajomyych nie wymieniam bo ich zakres wiedzy prawdopodobnie wynika z tego co uslyszeli lub co "wyczytali" - bez urazy, no chyba ze sa inzynierami / naukowcami projektujacymi i badajacymi rozwiazania DPF.

Patrzac w necie czesto jest tak: "Jak wspomnieliśmy na samym wstępie, silniki z zainstalowanym filtrem cząstek stałych nie lubią eksploatacji w mieście. Co to oznacza? Głównie jeżdżenie na krótkich odcinkach, podczas których silnik nie ma szansy rozgrzać się do optymalnej temperatury. To najszybsza droga do zapchania filtra DPF przez osady węgla i popiołu. Jak zatem eksploatować silnik z filtrem cząstek stałych? Najlepiej wybrać się raz na jakiś czas w nieco dłuższą podróż, starając się utrzymać stałą prędkość samochodu i stałe obroty silnika, co pozwoli mu osiągnąć odpowiednią temperaturę. To ułatwi wypalenie nagromadzonej w filtrze sadzy. W miarę możliwości należy również unikać gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach silnika – to może powodować przedostanie się niespalonego paliwa do układu wydechowego, gdzie zmieni się on w sadzę zapychającą DPF." 

Z innej strony: "Na żywotność filtra duży wpływ ma także jakość stosowanego oleju silnikowego, stan turbosprężarki czy styl jazdy kierowcy – notoryczna jazda na niskich obrotach nie pozwala na osiągnięcie określonej temperatury spalin."

Jak widac w artykulach ktore znalazlem nigdy nie ma mowy WPROST o tym ze jazda na niskich obrotach powoduje zapychanie DPF. Jest caly czas informacja ze chodzi o temperature spalin = rozgrzanie silnika. Mozna wyczytac ze DPF nie lubi miasta, ale nie ze wzgledu na jazde ekonomiczna - tylko ze wzgledu na to ze silnik wtedy nie ma szansy sie rozgrzac i to wlasnie jest glowna przyczyna problemu z DPF. Zwracam tez uwage, iz w przytoczonych artykulach czesto pojawia sie stwierdzenie zeby wlasnie nie wciskac pedalu nagle w podloge (a to przeciez charakterystyczna cecha jazdy dynamicznej!) bo wtedy dopiero idzie sadzy do DPF.

Napisales "Sugerowanie się poziomem spalania, wynikającego ze stylu jazdy, jako wskaźnik ilości powstającej sadzy jest mylne, bo nie uwzględnia parametrów pracy silnika." - no i wlasnie tutaj w sumie dochodzimy do tego co napisalem powyzej - kluczowa jest temperatura (bo mysle ze to miales na mysli piszac o parametrach silnika?). Bardzo natomiast ciekawe jest stwierdzenie ze  poziom spalania ma sie nijak do wartosci generowanej sadzy - jezeli faktycznie tak jest, tzn. ten sam odcinek juz taki mega prosty: Autostrada, zadnego innego auta. Kierowca A jedzie z predkoscia 90km/h, a Kierowca B jedzie 180 km/h. Jada caly czas tą swoją predkoscią przez 200km. No i na moj chlopski rozum Kierowca A wygeneruje sporo mniej tej magicznej sadzy. Oczywiscie to tylko i wylacznie moja teoria i sie przy niczym nie upieram bo bardzo cenie taka konstruktywna dyskusje!

Byc moze warto przeniesc nasze OFFTOP "wywody" DPF do tamtego tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Koalakm napisał:

No jak to? Jestem bardzo zdziwiony tym wyjaśnieniem :) Przecież w instrukcji obsługi jest jasno napisane ze ustawienia trybu jazdy zmieniają charakterystykę pracy skrzyni. Napisałeś ze jakby wybrać w trakcie jazdy inny tryb (rozumiem ze miales na mysl Dynamic lub Comfort itd) to zmienia sie charakterystyka pracy skrzyni. No ale przecież jeżeli w trakcie jazdy zmienilem na "Dynamic" to ewidentnie widac ze skrzynia pracuje inaczej - w sensie dluzej ciagnie itp - to fakt. Natomiast jak skoncze jazde, i na drugi dzien odpalam to przeciez system pamieta ze mialem "Dynamic" i na wyswietlaczu nadal mam "Dynamic" - wiec przeciez charakterystyka skrzyni nadal powinna byc taka sam - czyli "dynamiczna". Prosze sprostowac jezeli sie myle.

Gdy w trakcie jazdy wybierzesz DYNAMIC, skrzynie przerzuci Ci automatycznie w S.(zgodnie z książką) Po odpaleniu, gdy wcześniej miałeś DYNAMIC, wrzucając Drive nie ustawi Ci domyślnie S(bo DYNAMIC) tylko D, a S musisz wrzucić sam.

34 minuty temu, Koalakm napisał:

Bardzo ciekawa teoria i wcale nie twierdze ze nie jest sluszna! Wiec kolego ja w temacie dotyczacym "ilosci generowania sadzy w zaleznosci od tryby jazdy" wcale sie nie "uparlem" tylko staralem sie w dyskusji temat rozwiazac - mialem zwyczajnie swoje zdanie poparte tylko i wylacznie obserwacjami i chyba logika? (gaz do dechy = wiecej sadzy; gaz leciutko = mniej).

Ok, miałem bardziej na myśli fakt stwierdzenia, że coś ustalono, w wątku, który się nie skończył żadnym wnioskiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jesteś na Dynamic  możesz przełączyć skrzynie na D, i tak samo na Comforcie możesz ustawić sobie S.

Patrząc w aplikację, to jak będziesz jechał 180 autostradą nastąpi pasywne wypalanie DPF i będzie na nim około 500 -600 stopni.

Najmniej sadzy generujesz jak jedziesz ze stała prędkością bez zmiany obrotów silnika.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, M4R1O napisał:

Gdy w trakcie jazdy wybierzesz DYNAMIC, skrzynie przerzuci Ci automatycznie w S.(zgodnie z książką) Po odpaleniu, gdy wcześniej miałeś DYNAMIC, wrzucając Drive nie ustawi Ci domyślnie S(bo DYNAMIC) tylko D, a S musisz wrzucić sam.

No właśnie, masz rację tak właśnie jest. To w takim razie WB jakim trybie pracuje moja skrzynia jeżeli mam nauka Dynamic (bo jakaś czas temu taki ustawiłem) ale faktycznie wyświetla się "D"?

6 godzin temu, patryciusz napisał:

Najmniej sadzy generujesz jak jedziesz ze stała prędkością bez zmiany obrotów silnika.

Ok rozumiem. Dziękuję za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie skrzynia pracuje w dwóch trybach D lub S, nie zauważyłem różnicy w pracy skrzyni ze względu na to czy mam Dynamic , Comfort czy też Auto. Jedyne co to wolne koło na Dynamicu się chyba nie włącza. Zauważyłem natomiast że włączanie wolnego koła powiązane jest z mapami z navi i z kamerą przednią, ponieważ odpowiednio wcześniej przy dojeżdżaniu do skrzyżowania lub zbliżeniu się do samochodu jadącego przed nami wyłącza się i auto zaczyna hamować silnikiem.

Zastanawia mnie właśnie jak wolne koło wpływa na trwałość sprzęgieł, czy mogą się dużo szybciej zużywać ? Działa to fajnie, ale przy każdym spuszczeniu nogi z gazu się załącza i czy aby tego nie wyłączyć ze względu na szybkie zużycie ?

 

Edytowane przez MiruK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, MiruK napisał:

Jedyne co to wolne koło na Dynamicu się chyba nie włącza.

tu jestes w bledzie. Na 100% tryb zeglowania sie zalacza w trybie Dynamic - przynajmniej u mnie.

10 godzin temu, MiruK napisał:

Wg mnie skrzynia pracuje w dwóch trybach D lub S, nie zauważyłem różnicy w pracy skrzyni ze względu na to czy mam Dynamic , Comfort czy też Auto.

Tutaj z wielkim zdziwieniem przyznaje ze to calkiem mozliwe - jak pisalem wczesniej jezdzac caly czas na dynamic skrzynia potrafi wrzucic kolejny bieg majac 1100 obrotow po wrzuceniu.

10 godzin temu, MiruK napisał:

Zastanawia mnie właśnie jak wolne koło wpływa na trwałość sprzęgieł, czy mogą się dużo szybciej zużywać ? Działa to fajnie, ale przy każdym spuszczeniu nogi z gazu się załącza i czy aby tego nie wyłączyć ze względu na szybkie zużycie ?

Tutaj tez nie mam 100% pewnosci ale nie sadze aby to bylo cos zlego i powodujacego nadmierne zuzycie. Na moje nie ma opcji wylaczenia trybu zeglowania... no chyba ze w ustawieniach MMI - tam chyba cos jest odnosnie eco jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Koalakm napisał:

 Na moje nie ma opcji wylaczenia trybu zeglowania... no chyba ze w ustawieniach MMI - tam chyba cos jest odnosnie eco jazdy.

Można w mmi wyłączyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Koalakm napisał:
12 godzin temu, MiruK napisał:

Wg mnie skrzynia pracuje w dwóch trybach D lub S, nie zauważyłem różnicy w pracy skrzyni ze względu na to czy mam Dynamic , Comfort czy też Auto.

Tutaj z wielkim zdziwieniem przyznaje ze to calkiem mozliwe - jak pisalem wczesniej jezdzac caly czas na dynamic skrzynia potrafi wrzucic kolejny bieg majac 1100 obrotow po wrzuceniu.

Muskel nic nie napiszesz w zwiazku z tym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tipa u siebie i u mnie tryb żeglowania jest także w trybie Dynamic.  Widać wtedy na VC samą literkę D bez cyfry za nią. 

W trybie Dynamic skrzynia pracuje u mnie zależnie od tego jak operuję gazem. Przy wolnym spokojnym rozpędzaniu potrafi dość szybko na wyższe biegi przy niskich obrotach przerzucić. Gdy wciśniesz pedał gazu trochę mocniej kręci wyżej i trzyma dłużej na danym biegu.

Edytowane przez Muskel1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Muskel1 napisał:

Ja mam tipa u siebie i u mnie tryb żeglowania jest także w trybie Dynamic.  Widać wtedy na VC samą literkę D bez cyfry za nią. 

ahh racja Ty masz tipa - zapomnialem. Tak to tryb zeglowania tak samo wyglada u nas na s-tronicu.

Bardziej chodzilo mi o wypowiedz na temat ze Dynamic nic u nas nie zmienia jezeli chodzi o skrzynie (o ile podczas jazdy nie zmienisz na Dynamic - bo wtedy pojawia sie "S" i to juz zmienia skrzynie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wolne koło jest zdefiniowane przez tryb w którym znajduje się skrzynia. Nie występuje w trybie S. Podczas jazdy na D wolne koło będzie załączane przy powolnym ściągnięciu nogi z gazu, natomiast po szybkim nie zostanie włączone. Możecie się pobawić i przetestować. Sprawdzałem u siebie :) Specyficzne warunki w których się załącza są opisane w książce:
image.png.4c1c230aabd0a9c43c8cf4c5d60a4d1c.png
Ponadto są wypisane wyjątki od reguły:
image.png.abfa0d73efe76cd9e1218af50bd36543.png

Niektóre opisy w książce są wyniosłe i lakoniczne. "W sportowym trybie Dynamic, punkty przełączania ułożone w wyższych zakresach obrotów" Nie określone dlaczego, a każdy wie, że w trybie S punkty zmian są wyżej.
Możemy się tylko domyślać i testować co Audi wykombinowało. Nie wykluczone, że tryb ADS w kontekście pracy silnika/skrzyni ma wpływ na czułość pedału gazu. Przez co tryb D w Dynamic szybciej zareaguje redukcją niż w Comfort, ale przy zachowaniu takich samych punktów zmian biegów dla obu trybów. Natomiast wybranie S może mieć taką samą charakterystykę nie zależnie od wyboru Dynamic/Comfort. :dontknow:
Tak czy inaczej w tabeli są wyszczególnione 2 tryby pracy dla individual. Zrównoważony i Sportowy. D i S
image.png.a452c8a7f2ae68c044ad9da91b1c8a11.png 

W całości opisu z książki jest dużo powiązań i wyjątków od reguły. Toteż nie sposób wprost określić jak to działa.

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super to rozpisales.

Nawet nie wiedzialem ze mozna tryb "wolnego kola" aktywowac recznie - no ale widac trzeba byc na najwyzszy biegu i wtedy na + juz nie ma na co wrzucic i daje "wolne kolo" - choc nie sadze aby ktos tego uzywal. Sam tryb ma zwyczajnie ograniczac zuzycie paliwa - auto toczy sie do skrzyzowania / swiatel zamiast hamowac odrazu silnikiem. Moim zdaniem dziala to bardzo dobrze i nie przeszkadza w zaden sposob.

21 minut temu, M4R1O napisał:

Możemy się tylko domyślać i testować co Audi wykombinowało. Nie wykluczone, że tryb ADS w kontekście pracy silnika/skrzyni ma wpływ na czułość pedału gazu. Przez co tryb D w Dynamic szybciej zareaguje redukcją niż w Comfort, ale przy zachowaniu takich samych punktów zmian biegów dla obu trybów.

Tu zawarles caly klucz sprawy na moje. Ja to moge potwierdzic bo jezdze na Dynamic z bardzo delikatnym operowanie gazem i mam wrazenie ze biegi sa przelaczane w mega podobnym zakresie obrotow (jak w efficiency). Tutaj na pewno ma znaczenie operowanie wlasnie gazem bo na efficiency jak troche mocniej bedziesz wciskal (ale nie ze mocno tylko troche mocniej) to i tak przelaczy Ci predzej na wyzszy biego anizeli jakbys byl na trybie "Dynamic" i tak samo operowal gazem. Natomiast operujac gazem bardzo delikatnie bedzie Ci bardzo szybko wrzucal nastepny bieg (tak jak w efficnency).

 

21 minut temu, M4R1O napisał:

Tak czy inaczej w tabeli są wyszczególnione 2 tryby pracy dla individual. Zrównoważony i Sportowy. D i S
image.png.a452c8a7f2ae68c044ad9da91b1c8a11.png

Tak patrzylem na ta tabelke wiele razy i teraz do mnie dotarlo. Pierwszy wiersz nie pokazuje sposobu pracy skrzyni a stosunek, zwiazek, charakterystyke SILNIK_i_SKRZYNIA - czytane zawsze łącznie!. Tu jest klucz. Te tryby zmieniaja charakterystyke tej zaleznosci a nie samą charakterystyke pracy skrzyni. Tak jak zauwazono wczesniej, chartakterystyki pracy skrzyni sa 2 - S lub D. No i tu troche bym powiedzial padaja opinie innych typu "ja jezdze na dynamic zeby skrzyni nie meczyc itp" - no nie do konca jak widac to ma znaczenie - chyba ze energicznie i mocno operujesz gazem, wtedy ok, w innym przypadku nie chcesz przelaczania na niskich obrotach (czyli jak to okreslono "męczenia skrzyni") to jezdzij na "S".

Edytowane przez Koalakm
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, zgodnie z opisem z książki w trybie Dynamic skrzynia i silnik pracują z charakterystyką sportową. Wolne koło można nie tylko po ściągnięciu nogi z gazu aktywować ale także gdy jedziemy na najwyższym biegu, kliknąć 1 x manetką + na kierownicy.

Ja u siebie wyłączyłem wolne koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Muskel1 napisał:

Dokładnie, zgodnie z opisem z książki w trybie Dynamic skrzynia i silnik pracują z charakterystyką sportową. Wolne koło można nie tylko po ściągnięciu nogi z gazu aktywować ale także gdy jedziemy na najwyższym biegu, kliknąć 1 x manetką + na kierownicy.

Ja u siebie wyłączyłem wolne koło.

Sprawdzałeś może czy pomimo domyślnego wyłączenia, działa ręczne aktywowanie +? Mnie trochę irytuje jazda z tym, bo niekiedy odpala wolne koło na pół sekundy, bo odpuściłem gaz, a zaraz lekko dodałem. 
Natomiast lecąc międzymiastową, fajnie byłoby mieć możliwość włączyć żeglowanie na życzenie  ;)

1 godzinę temu, Koalakm napisał:

Nawet nie wiedziałem ze mozna tryb "wolnego kola" aktywowac recznie - no ale widac trzeba byc na najwyzszy biegu i wtedy na + juz nie ma na co wrzucic i daje "wolne kolo" - choc nie sadze aby ktos tego uzywal. Sam tryb ma zwyczajnie ograniczac zuzycie paliwa - auto toczy sie do skrzyzowania / swiatel zamiast hamowac odrazu silnikiem. Moim zdaniem dziala to bardzo dobrze i nie przeszkadza w zaden sposob.

Minusem możesz dezaktywować ;) Z tym najwyższym biegiem nie zaprzeczę, bo nie zwróciłem uwagi. Wydaje mi się że wystarczy być w zakresie 55-160km/h, niekoniecznie na 7 biegu. W każdym razie nigdy mi + nie odmówił żeglowania :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, M4R1O napisał:

inusem możesz dezaktywować ;) Z tym najwyższym biegiem nie zaprzeczę, bo nie zwróciłem uwagi. Wydaje mi się że wystarczy być w zakresie 55-160km/h, niekoniecznie na 7 biegu. W każdym razie nigdy mi + nie odmówił żeglowania

W sumie mozesz miec racje - ale tylko przy zalozeniu, ze  masz niskie obroty na danym biegu, bo jak bedziesz mial wyzsze (takie ze mozliwy bedzie wyzszy bieg) to jak wcisniesz plus to przeciez skrzynia przejdzie w manual i ten bieg wrzuci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, M4R1O napisał:

Sprawdzałeś może czy pomimo domyślnego wyłączenia, działa ręczne aktywowanie +?

Nie sprawdzałem, obserwowałem tylko na VC czy znika cyfra za D. Do tej pory zawsze widoczny jest nr. biegu. Mogę sprawdzić przy następnej jeździe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wolne koło to jakieś nieporozumienie. Włączane w celu ? Ani oszczędności na paliwie, skrzyni, klockach i tarczach. Testowałem to codziennie na dojazdach do pracy i wyłączyłem raz na zawsze z 1,5 roku temu. Takie są moje wnioski. Jak komuś sprawia przyjemność jeżdżenia na luzie to owszem można..... Piszę oczywiście o wolnym kole bez gaszenia silnika, bo takie mam. Potem weszły jakieś, ala hybryda, wyłączające silnik. Tego nie testowałem, bo nie mam:naughty: :-)

Edytowane przez vvalery
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy gdzie się mieszka, u mnie nie jest płasko, a na wolnym kole można się toczyć z górki :P 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, M4R1O napisał:

Sprawdzałeś może czy pomimo domyślnego wyłączenia, działa ręczne aktywowanie +?

Sprawdzałem. Nie da się. Naciśnięcie łopatki + na najwyższym biegu zmienia tryb skrzyni na manualny M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wolne koło dział tylko na D i na manualu. Jak masz za niski bieg wystarczy dwa razy kliknąć i też działa. 

Mi skrzynia w trybie S zawsze redukuje przy około 1400 obrotów. A wyższy bieg przy delikatnej jeździe przerzuca tak przy 2100-2200 obrotów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...