Dev Opublikowano 22 Grudnia 2009 Opublikowano 22 Grudnia 2009 witam Po przeczytaniu kilkudziesięciu postów, na temat hamulców w naszych autach doszedłem do wniosku, ze: warto załozyc osobny post, w którym bedzie mozna odnaleśc kilka interesujących informacji na temat klocków, tarcz i ich ewentualnych zestawów. Ich plusy i minusy, ceny, ewentualnie typowych uszkodzen oraz ich unikania. Oczywiście pamietając o tak waznym elemencie w naszych układach hamulcowych jakim jest płyn. Czytając niemal wszystkie posty w temacie układu hamulcowego, zauwazyłem pewną prawidłowośc: Kolega który chce zasiegnąc informacji na temat komponentów hamulcowych do swojego auta otrzymuje mase odpowiedzi, w tym ok 10-15% jest na temat który go interesuje, a co najciekawsze rzadko kiedy wykorzystuje wiedze osób będących na forum. Zwykle kupuje to co sobie wymysli a na forum napisze posta, w którym odpowiedzi i tak go niezadowolą. Dziennie dostaję kilka wiadomosci od Kolegów z forum, z pytaniami odnosnie doboru klocków, tarcz i pozostałych elementów hamulcowych. Post ten jest efektem kilkuletniego obcowania układami hamulcowymi Osobiscie chciałbym podzielic sie własnymi doswiadczeniami w tej materii, równiez z wielkim zainteresowaniem bede sledził i uzupełniał informacje na temat doswiadczeń wszystkich Kolegów znajdujacych sie na forum. Chciałbym, aby ten post przyniósł rzeczowa dyskusję, nie awanturę, i prowadził Nas wszystkich do konkretnych wniosków. Zaczynając alfabetycznie, te z którymi miałem lub mam fizycznie doczynienia (oczywiście prosze o uzupełnienie tej listy przez Kolegów). ATM Mikoda - rodzima produkcja tarcz i bębnów hamulcowych, asortyment dosyc bogaty, tarcze gładkie oraz nacinane i perforowane. opinie na ten temat spotkałem rozbierzne, jedni chwalili, inni pomstowali, ja osobiście nie miałem zadnych klopotów i reklamacji, ale z tego co wiem zdarzały sie firmie potknięcia (tarcza 312mm do audi) 4Max - produkt Inter Cars-u, jak na razie słyszałem tylko niepochlebne opinie, choc nie wiem dlaczego, tak sie utarlo ????? produkt tańszy w porównaniu z markowymi, Ate - czołowy producent układów i komponentów hamulcowych w Europie (i nie tylko). Klocki, klasa sama w sobie, choc uwazam że, kilka lat temu jakośc ich była duzo lepsze, pylenie w normie, czasami popiskują tarcze, tutaj niestety mam kłopot z własciwa oceną, poniewaz spotkałem sie z róznymi, skrajnymi przypadkami i opiniami często sie wichrowały, zuzycie ponad norme, tj. często nie wytrzymywały 80tkm a Powerdiski miały jeszcze mniejsze przebiegi. Cenowo uwazam,że powinne byc troche tańsze. Skutecznośc hamowania: +4. Duża dostępnośc tarcz, klocków i komponentów. Ostatnio w ofercie Ate pojawiły sie tarcze perforowane. Bosch - tutaj miłe zaskoczenie, dotyczy to zarówno klocków jak i tarcz, wysoka jakosc przy niewygórowanej cenie pylenie w normie, nie było zadnych skarg na eksploatację, przebiegi klocków ok. 60tkm, bardzo pozytywne opinie. Zauwazalny wzrost skuteczności hamowania w miarę nagrzewania sie tarczy i klocka. Breck - Lumag - rodzima produkcja, niskie ceny, jakośc na niezbyt wysokim poziomie, pylenie dosyc wysokie, skutecznośc mało zadowalająca. Brembo - co do klocków nie miałem z nimi fizycznego kontaktu, gładkie tarcze.... w/g mnie jakosciowo takie sobie, szybko koroduja, szybciej niz inne tarcze, cenowo względne, osobiscie byłem w fabryce Brembo w Curno (IT) i widziałem z czego je robia: stare wanny, garnki, nocniki, kaloryfery. Przebiegi w normie, chyba najwięcej jest tego w rynku. Brembo Max-y - tarcze nacinane, szybkie zuzycie tarcz i klocków, częste przypadki krzywienia, nadmiernie "zżerają" klocki. Brembo Serie Oro - tarcze perforowane, dobrze zabezpieczone antykorozyjnie (anodyzowane cynkiem) wysoka jakoś produktu, o cenie nie wspomnę bo jest k**ewsko wysoka. Delphi - ocena klocków i tarcz na +3, klocki wykazuja po nagrzaniu mocne oznaki fadingu, pylenie dosyc duże, cena niska. Bardzo duży asortyment dostępny na naszym rynku. Tarcze bardzo szybko korodują, nie najlepszej jakosci. EBC - bardzo duzy asortyment klocków, tarcz, bębnów i szczęk do samochodów osobowych, motocykli, sam. ciężarowych, Quadów i rowerów plus płyny hamulcowe. Do tego dochodzą tarcze sprzegłowe. Kilka mieszanek klocków, 3 rodzaje tarcz hamulcowych, gładkie, lekko nacinanych (Ultimax), nacinanych i nawiercanych (TurboGroove). Spotkałem sie z częstymi przypadkami pokrzywień tarcz nacinanych pow. 300mm, głosna praca podczas hamowania, dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, (anodyzowanie cynkiem). Klocki dobrej jakości, pozytyw to pylenie na jasny kolor, troche za drogie. Ferodo - Bardzo duży asortyment klocków i szczęk na rynku, od pewnego czasu pokazuja sie na rynku równiez tarcze, ciekawostką jest kpl tarcz 288mm za 150zł !!!!!!!! klocki i tarcze bardzo dobre jakosciowo, na chwilę obecna dostępne sa odmiany Thermo Quiet, Target (SL), Premier, DS Performance, DS 2500, DS 3000. Klocki, tarcze, również do motocykli i Quadów, pompy hamulcowe,cylinderki, linki oraz płyny hamulcowe, LHM, LDS. W ofercie sa równiez tarcze perforowane ale, na rynku polskim na razie niedostepne. (chyba ze import własny) Galfer - OE Fiata, bardzo dobre jakosciowo, wysokie przebiegi. Produkują równiez tarcze hamulcowe do motocykli (Husaberg, KTM) JCAuto - Niestety w temacie tych klocków nie mam żadnej wiedzy, ale juz sie pojawiają. Jurid - wysoka jakośc klocków i tarcz, kiedyś jedyny dostawca OE mercedesa, jakościowo i cenowo na dobrym poziomie. Nie wiem w chwili obecnej jakiej jakości są na naszym rynku, kiedys były dwa rodzaje. Kager - produkt grupy Fota, w/g mnie klasa economy, niskie ceny, przecietna jakośc tarcz i klocków. Mintex - bardzo wysoka jakośc i bardzo duży asortyment klocków (bardzo duża ilośc mieszanek) pylenie w normie, cenowo tez sa bardzo dobre, skutecznośc hamowania poprawna, reklamacji nie było, z tarczami nie miałem styczności. Movi't - bardzo drogi zestaw i ograniczony asortyment tarcz i zacisków, http://www.movit.de/rahmen/audi.htm hamulce wyglądają bardzo efektownie, "biorą" bardzo agresywnie, klocki spokojnie mozna dopasowac od EBC i Ferodo. Osobiście jezdziłem na tym zestawie golfem IV (ARL), dla mnie zajeb....e ale cena niestety zabija. OE - klocki od textara, ate lub ferodo, jakośc i skutecznośc przyzwoita, choc cena zabija, pylenie w normie. Tarcze uwazam za jedne z najlepszych jakosciowo dostepnych na rynku (brembo, Ferodo, Ate, Zimmermann), pokryte powłoką antykorozyjną, ceny w ASO stanowczo za wysokie. Pagid - dobra jakośc, pozytywne opinie odnośnie sportowych klocków, pylenie w normie, skutecznośc poprawna. tarcz nigdy na oczy nie widziałem, ale na pewno są dostepne na naszym rynku. RoadHouse - klocki jakościowo i cenowo ok, pylenie zwiekszone, nie najwyzsze przebiegi. Tarcz nie widziałem. Duża dostępnośc. Produkcja hiszpańska, prawdopodobnie produkcja OE dla renault. SBS - dobra jakośc klocków, poprawna skutecznośc hamowania. Nie ma tego zbyt wiele na rynku, częściej widzi sie te klocki w motocyklach. Negatywnych i pozytywnych opinii nie słyszałem. Steinhof - tutaj moje kolejne zaskoczenie, klocki razem z tarczami tworzą skuteczny duet, jedynym mankamentem jest to ze, piszcza podczas lekkiego hamowania Tarox - wysokiej klasy i jakosci komponenty układu hamulcowego tj, klocki, tarcze, zaciski i przewody hamulcowe. Bardzo dobra skutecznośc hamowania, niestety ceny powalają. Textar - dobra jakośc klocków, pylenie zwiększone, zdarza sie, że popiskują, dobra skutecznośc hamowania, duza dostepnośc klocków na rynku (jedna z największych), tarcze bardzo dobre jakosciowo. Negatywnych ocen brak, w/g mnie za szybko sie zuzywaja, dostepny jest również płyn hamulcowy. Tome'x - rodzima produkcja, dosyc duzy asortyment dostepny na rynku, ceny względnie niskie, piszczą i pylą. TRW (Lucas) - i tutaj kolejna niespodzianka (przynajmniej dla mnie), jakośc klocków wyraznie sie poprawiła, widac to wyraznie po tym jak zużywa sie tarcza, pylenie w normie, nie piszczą, przebiegi w normie, tarcze również wysokiej jakości, nie koroduja za szybko, moze tylko powinny byc minimalnie tansze W przypadku tych komponentów nie miałem nigdy zadnych reklamacji i negatywów. Bardzo duża dostepnośc na rynku. W ofercie wystepują równiez zaciski hamulcowe,cylinderki, płyny, szczeki, przewody i linki. Valeo - Klocki wzglednej jakosci, kompromis pomiedzy cena i jakoscia, nie ma tego za dużo na rynku. Zameto - rodziam produkcja tarcz hamulcowych, produkacja równiez wersji sport, nacięcia w kształcie elipsy, identyczne tak samo jak w Ate Zimmermann - czołowy producent OE tarcz, bębnów, kól zamachowych (i cholera wie czego jeszcze) w Europie dla wielu firm. Tarcze gładkie wysokiej jakości, osobiście nie spotkałem sie z krzywymi tarczami. Zuzycie w normie. Tarcze Formula-Z, posiadająca ruchome mocowanie umożliwiające rozprężanie poprzeczne tarczy przy względnie dużych obciążeniach,zapobiegające ekranowaniu i zwiększające odporność na pęknięcia powstałe w wyniku działania ciepła Brak na razie opinii i fizycznego kontaktu z produktem. Tarcze perforowane - kilka lat temu zdarzały sie czeste przypadki pękania, teraz jest tego o wiele mniej, należy zwracac baczną uwagę na zapychajace sie otwory, które niestety trzeba czyscic, poniewaz pokazują sie tam pęknięcia. Klocki pokazały sie na rynku stosunkowo niedawno i sa dla mnie sporą zagadką, bo nie wiem kto je robi. Stawiam na Textara ale pojawiły sie też głosy, ze jest to Saxid, na chwile obecna jakich kolwiek opinii brak. Osobiście jezdze na Ferodo DS Performance i to od dobrych kilku lat (nawet moje Seicento Van do wożenia szmelcu ma DS-y) :polew: tarcze na obecną chwile to gładkie (312mm) Otto Zimmermanny, niestety Brembo Serie Oro kilka tygodni temu wyzionęły ducha, co prawda mam jeszcze jeden komplet (do sprzedania) ale na tę chwilę przygotowywuję sobie kompletny zestaw 320mm. Ale wracajac do tematu.... Zdaję sobie sprawe z tego ze nie kazdego stac na takie klocki czy lepsze tarcze. W wielu postach przewijaja sie rózne informacje na temat DS-ów, niektórzy Koledzy mylnie oceniają ich charakterystykę. Podczas normalnej jazdy DS-y hamują jak kazde normalne klocki, do zwykłej jazdy nie trzeba ich "rozgrzewac" aby poprawnie hamowały Wzrost wspólczynnika tarcia wzrasta wraz ze zwiększeniem temperatury, współczynnik w zwykłych klockach osiaga wartośc ok 0.18-0,24 taką samą wartośc posiadaja DS-y, ale przy nagrzaniu tarczy i klocka, wspólczynnik ten szybko wzrasta do 0.42 bedzie to odczuwalne podczas gwaltownego hamowania z wiekszej predkości lub podczas jazdy po górskich drogach. W najbliższym czasie postaram sie sie opisac parametry niektórych, wybranych płynów hamulcowych.
rtocki Opublikowano 22 Grudnia 2009 Opublikowano 22 Grudnia 2009 o wreszcie Ktoś znalazł czas i ma rzetelną wiedzę :oklaski: , proponuję jeszcze dorzucić o płynach ham., na początek obalmy mity o zasadności stosowania i rewelacyjności płynu DOT 5.1 . Sprawę konsultowałem z ASO (niedawno akurat sam zmieniałem płyn i miałem różne koncepcje) Otóż nasze systemy są fabrycznie zalewane płynem klasy DOT4 i ASO zdecydowanie odradza wymianę na płyny DOT5 czy 5.1 - powód płyny te są oparte na całkiem innej bazie i nasze układy po kilku/kilkunasto(czasem) letnim nasiąkaniu płynami klasy DOT4 mogą dziwnie a wręcz niebezpiecznie, zareagować na takie "ulepszenie". I ch... z zaciskami czy tłoczkami (zestaw naprawczy kilkadziesiąt złotych) a nawet pompami/sterownikami ABS/ESP (no tu już do kilku tysięcy) ale chodzi o nasze bezpieczeństwo. Ate na przykład (a chyba nikt nie odmówi im braku doświadczenia w temacie hamulców, w większości naszych montowanych jako ori) w ogóle nie ma w ofercie płynów typu 5.1 jest za to DOT4 Super Racing, który i tak ma wyższą temp. wrzenia (280C) niż niejeden 5.1 (275C np. Motula - nic nie ujmując tej firmie, ale mocarzami ukł. hamulc. to raczej nie są). Więc ludzie wszystko z głową, a nie tylko "trendy", zwłaszcza, że ori Ate wcale nie jest taki drogi (Racing u mnie ok. 40/litr) http://www.ate.de/generator/www/com/de/ate/ate/themen/10_produkte/30_bremsfluessigkeiten/hidden/miniwindow_bremsfluessigkeiten_de;isCalledFromCsParam=true;templateId=ComponentSystem_2Fcontainer_2FautomobilRelaunch_2FMiniWindow.jsp.html
marewel Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Przy DS należy dopisać cena niewspółmierna skuteczności.
soolek Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Temat fajny. Od siebie dorzucę (z doświadczenia), że jeśli ktoś ma zamiar kupić "zwykle" klocki ATE, to warto dopłacić jakieś 30-40 złotych do Ferodo Premier - różnica odczuwalna. Nie wiem jak pylą Ferodo, bo nie zwracałem na to uwagi (nie wiedziałem, że mam takie założone). Klocki zrobiły conajmniej 50 tyś. (normalnej eksploatacji) pode mną i nie wiem ile u poprzedniego właściciela. Odradzę napewno klocki Meyle (nie wiem, czy wogóle robią do Audi) - kiedyś na szybko kupiłem i ... never again. 2-3 mocniejsze hamowania przed światłami w mieście i już hamulce robią się miękkie. A może ktoś będzie potrafił powiedzieć jak się ma montaż przewodów w stalowym oplocie (+ odpowiedni płyn oczywiście DOT 5 chyba ???) do reszty układu hamulcowego w 10-letnim aucie
wrclaguna Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 A może ktoś będzie potrafił powiedzieć jak się ma montaż przewodów w stalowym oplocie (+ odpowiedni płyn oczywiście DOT 5 chyba ???) do reszty układu hamulcowego w 10-letnim aucie montaz banalnie prosty ... gumowe wezyki zastepujesz .... te wlasnie w stalowym oplocie a plyn taj jak pisze rtocki DOT4 Super Racing
Cristoforo Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Przewody w stalowym oplocie renomowanej firmy Goodridge to cena ok.512-550zł za kpl do audi a4b5 Płyn hamulcowy Motul RBF600 (ja takiego używam i ciężko go zmęczyć) Płyn hamulcowy Motul RBF660 ale to już do sportu bardziej Dla bardziej zamożnych zestaw do audi a4b5 312mm Zimmerman Sport Ferodo DS Dla mniej zamożnych 312mm Gładki Zimmerman klocek ferodo DS lub ewentualnie inny np. Textar
soolek Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Montaż przewodów sobie wyobrażam co i jak. Płyn powiedzmy "rtockiego". Bardziej na myśli mam to, jak wpłynie to na resztę układu - ciśnienie się zwiększy, więc co może dostać po d*pie? Do tego mam zamiar założyć gładkie Zimmermanny + Ferodo Premier (powinno mi starczyć, a na większe zmieniał nie będę).
Cristoforo Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 ciśnienie się nie zwiększy i nic nie uszkodzi bo niby jak?? polecam przewody w stalowym oplocie jeżeli bedziesz smigał bardzo agresywnie do zwykłego hamowania nie wykorzystasz ich mozliwości polecam głównie bdb płyn hamulcowy
soolek Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Ale po wymianie podobno zwiększa się czułość hamulców - szybciej łapią? Prawda to?
Cristoforo Opublikowano 23 Grudnia 2009 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Ale po wymianie podobno zwiększa się czułość hamulców - szybciej łapią? Prawda to? prawda i jasne jak słońce
soolek Opublikowano 29 Grudnia 2009 Opublikowano 29 Grudnia 2009 Ale po wymianie podobno zwiększa się czułość hamulców - szybciej łapią? Prawda to? prawda i jasne jak słońce I o to mi właśnie chodzi Sama skuteczność jest dla mnie wystarczająca (póki co), a poza tym zimówki 15' [br]Dopisany: 23 Grudzień 2009, 16:06_________________________________________________Aaaa, i przy okazji jeszcze jedno pytanie. Wodę najlepiej odprowadzają tarcze: A) gładkie nacinane C) nawiercane Prawidłową odpowiedź wyślij na numer ... albo kliknij "wyślij wiadomość" [br]Dopisany: 23 Grudzień 2009, 16:10_________________________________________________Panowie !!! Święta się skończyły !!! Do roboty !!! Nacinane czy nawiercane - które lepiej odprowadzają wodę?
letallec Opublikowano 29 Grudnia 2009 Opublikowano 29 Grudnia 2009 Nacinane czy nawiercane - które lepiej odprowadzają wodę? Daj spokoj. Ten problem jest chyba dosc marginalny
soolek Opublikowano 29 Grudnia 2009 Opublikowano 29 Grudnia 2009 Jak dla mnie nie bardzo. Podczas deszczu i dłuższego nie używania hamulców, czuję wyraźne opóźnienie w ich działaniu - denerwuje mnie to i chciałbym to wyeliminować przy najbliższej okazji (jeśli jest taka opcja oczywiście).
Dev Opublikowano 29 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 29 Grudnia 2009 nacinane zadowolony ???? :> :> :> :> :> :> :>
soolek Opublikowano 29 Grudnia 2009 Opublikowano 29 Grudnia 2009 nacinane zadowolony ???? :> :> :> :> :> :> :>
KENOiX Opublikowano 30 Grudnia 2009 Opublikowano 30 Grudnia 2009 Pytanie do zorientowanych, jeśli auto cały czas było zalewane DOT 5.1 jest sens zmieniać go na DOT4 Super Racing przy następnej wymianie? Czy w niczym to nie będzie przeszkadzać?
Dev Opublikowano 30 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 30 Grudnia 2009 a do Twojego auta jest przewidziana 5-ka ?????
KENOiX Opublikowano 30 Grudnia 2009 Opublikowano 30 Grudnia 2009 a do Twojego auta jest przewidziana 5-ka ????? w ASO lali od początku 5ke z tego co pamiętam jest on zalecany do mojego samochodu
gregor a4 Opublikowano 30 Grudnia 2009 Opublikowano 30 Grudnia 2009 ja na wiosnę sobie sprawie Mikoda nacinane i nawiercane i klocki Ferrodo , kiedyś miałem brembo i ebc zielone hamulce były super czy ciepłe czy zimne , czy ze 100 czy 200 km/h nie było różnicy , słyszałem od znajomego który ma sklep z częściami motoryzacyjnymi że brembo się popsuło i odradza zakup
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się