Ranking
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 10/10/20 uwzględniając wszystkie działy
-
Czytam zamieszczone tu wpisy i przeglądając oferty polecanych sprzedawców, mam wrażenie, że oferują oni dostęp do jakiejś niezrozumiałej "kosmicznej" technologii CANBUS, kasownik, filtr CAN i jakież to jeszcze dziwne nazwy powymyślali sprzedający aby omamić kupujących i wcisnąć im żaróweczkę uformowaną z kilku czy kilkunastu diod LED za stówę albo półtora. Tymczasem wszelkie tego typu pojęcia to wielka ściema. Do żarówki nie dochodzi żadna magistrala CAN. Sprawdzenie natomiast co siedzi w gnieździe żarówki, czy jest sprawne, czy nie, czy ma odpowiednie parametry odbywa się zupełnie inną metodą, w tym przypadku analogową i nie ma nic wspólnego z CAN'em. Chyba tylko tyle, że na wyświetlacz komputera, wędruje informacja z modułu wykonawczego o wykrytym błędzie i tym razem do komunikacji między zegarami (FIS) a modułem centralnej elektroniki jest wykorzystana magistrala CAN. Taką samą wielką ściemą jest twierdzenie, że podejmowane przez niektórych sprzedawców, że jest mniejszy pobór prądu, mniejsze zużycie alternatora, łatwiejsze odpalanie w zimę i takie tam . Tak... owszem, LED ma większą skuteczność świetlną i przy takiej samej luminancji zużywa mniej prądu niż żarówka, ale.... musi być do tego przystosowana instalacja w samochodzie. Bo co nam z tego że wpakujemy LED do lampy a do tego LED'a musimy wpiąć jeszcze rezystor równolegle aby na FIS'ie nie wywaliło błędu? LED + rezystor w sumie mają pobór prądu taki sam jak wcześniej zastosowana zwykła żarówka. Jedyna korzyść to zimna barwa światła, czyli ładny wygląd. Nie tędy droga A więc od początku... Żarówki oferowane w sieci, są w zasadzie czterech rodzajów: 1) Żarówki o luminancji zbliżonej do żarówek żarnikowych ale niskim poborze prądu. 2) Żarówki o bardzo wysokiej luminancji i poborze prądu zbliżonym do żarówki żarnikowej zbudowane na wydajnych chipach LED lub dużej ilości LED. 3) Żarówki o poborze prądu zbliżonym do żarówki żarnikowej z tak zwanym "filtrem CANBUS" (ŚCIEMA !!!) w środku. 4) Żarówki nie spełniające żadnych z powyższych kryteriów. W przypadku żarówek 21W: Ad1. - Żarówki o prostej konstrukcji zawierającej kilka płytek PCB z diodami LED i rezystorami. W uproszczeniu wygląda to tak: Jasność świecenia takich żarówek jest porównywalna z ich odpowiednikami żarnikowymi, nie nagrzewają się podczas pracy ale pobór prądu takiej żarówki to zazwyczaj od kilkudziesięciu do około 150 mA. Dla porównania, przez żarówkę 21W żarnikową, płynie prąd o natężeniu około 1,8A. Dlatego taka żarówka będzie interpretowana przez moduł centralnej elektroniki jako przerwa w obwodzie (spalona żarówka) i na wyświetlaczu FIS zobaczymy błąd. Jest to grupa najczęściej oferowanych, najtańszych żarówek LED. Sprzedawcy oferują do tego rozwiązania typu rezystory zewnętrzne, filtry CANBUS, kasowniki CAN, cuda na kiju i inne.... Ad2. - Te żarówki można podzielić na dwie grupy. Jedna z nich posiada konstrukcję bardzo podobną do żarówek z punktu pierwszego ale w miejsce zwykłych diod, zamontowane zostały wydajne chipy ultrabright. Także rezystory zostały zastąpione przez specjalizowany driver LED. Druga grupa to żarówki z opakowaną do granic możliwości ilością miniaturowych LED o wysokiej jasności. Zarówno pierwsze jak i drugie charakteryzują się przede wszystkim dużą jasnością w porównaniu ze zwykłą żarówką. Należy pamiętać że skuteczność świetlna żarówki żarnikowej to około 8-20 lm/W, natomiast skuteczność świetlna diod LED obecnie to kilkaset lm/W. Takie żarówki nie wszędzie się w samochodzie nadadzą ze względu na zbyt wysoki strumień świetlny. Drugi problem to nagrzewanie się. Tego typu konstrukcje strasznie się nagrzewają i ich żywotność jest bardzo krótka. Bardziej wyrafinowane systemy, posiadają aktywne bądź pasywne systemy chłodzenia. Ad3. - Żarówki robiące jako źródło światła i ogrzewanie webasto . Diody z rezystorami szeregowymi w jednej obudowie. Jakiś "mondry inaczej" pomyślał: A po co te rezystory, filtry CANBUS, czy kasowniki CAN - jak je tam nazywacie, na zewnątrz montować? Przecież mamy miniaturyzację. Zamontujemy to w środku żarówki. I..... zamontowali ..... To po lewej zapakowali do tego po prawej. A że z przyczyn naturalnych było to niemożliwe, zastosowano technologię SMT. I teraz wygląda to mniej więcej tak... ( na zdjęciu żarówka w5w ponieważ p21 są obudowane i nie widać elementów na cokole) Problem w tym, że rezystor po lewej stronie żarówki LED posiadał możliwość rozproszenia mocy 50W. Taki rezystor, wpięty do instalacji równolegle z żarówką LED i pomijając wszelkie aspekty o charakterze estetycznym, jeśli był właściwie podłączony, zaizolowany, to funkcjonował i nie stwarzał zagrożenia. Rezystor SMD w rozmiarze 1206 a więc taki jak w większości używany w takich aplikacjach posiada dopuszczalną moc strat przy 70°C ok 250 mW ! Drogie rezystory do zastosowań specjalistycznych o dużej gęstości mocy posiadają dla tej obudowy dopuszczalną moc strat 2W. Tracona moc musi zamienić się na ciepło. Jeśli żarówka nie posiada pasywnego bądź aktywnego systemu chłodzenia to całość będzie bardzo mocno się nagrzewać. Efektem będzie topienie się gniazda lub obudowy lampy. Żywotność takich produktów jest bardzo niska ze względu na to że elementy nie wytrzymują pracy w ekstremalnych temperaturach. Ad4. Wynalazków jest dużo więcej i nie starczyło by całego dnia aby to wszystko opisać. Jaka konkluzja? I dlaczego się za to zabrałem? Najlepszym rozwiązaniem z punktu bezpieczeństwa było by zastosowanie zwykłych żarówek z punktu 1 i rezystorów. 2 i 3 odpada ze względu na nagrzewanie się albo możliwość utraty dowodu rejestracyjnego przez wścibskiego policjanta, który przyczepi się do oślepiających lamp. Mam B7 i chcę mieć oświetlenie LED ale nie prowizorkę z wiszącymi rezystorami albo grzejniki w lampach. Z racji tego, że nigdzie w sieci nie znalazłem dobrego i skutecznego rozwiązania tego problemu, postanowiłem sam się za to zabrać. Na co dzień zajmuję się takimi różnymi dziwnymi rzeczami więc to dla mnie w sumie rozrywka Na warsztat poszedł moduł centralnej elektroniki w wersji 8E0 907 279 N. Jest obiecująco. Udało się skutecznie przerobić kilka kanałów do współpracy z innym obciążeniem bez wywoływania alarmu na fisie. Do tego pozostała funkcjonalność modułu została w pełni zachowana. Sprawa jest puki co rozwojowa. Efekty wkrótce postaram się przygotować i sukcesywnie będę udostępniał, w miarę postępu testów. Celem projektu jest przerobienie modułu do współpracy z oświetleniem LED w wybranych kanałach i zastosowanie przełącznika opcji dip switch w celu wyboru czy w danym kanale używamy żarówki, czy LED Najwięcej roboty będzie z ustaleniem wartości granicznych, ponieważ jest straszny młyn na rynku i rozbieżność tego co jest dostępne choćby na allegro jest niespotykana. Zwykłe żarówki mają to do siebie, że jaka by nie była to różnica jest 1-2W. Natomiast żarówki LED to jest wolna amerykanka. P21 LED mam na biurku z mocą 0,4 W, 1,27 W, 2,2 W, 4,7W. Widełki trzeba będzie ustawić dosyć szeroko a i tak większość nie zadziała poprawnie. Może jeszcze jakieś rozwiązanie się pojawi Cdn..2 punkty
-
WITAM KLUBOWICZÓW!!! W końcu po długich poszukiwaniach znalazłem swój ideał - Audi A4 B7 1.8T Quattro ? Samochód posiadam od soboty tj. 3 listopada. Auto kupione z przebiegiem 179000 km. Poprzedni właściciel przy 175500km wymienił kompletny rozrząd z pompą wody, świece wraz z cewkami, pełny olejowy serwis + filtry (wyczyszczony smok) oraz położył na aucie ceramikę. W aucie zamontowana jest instalacja LPG ☺ Z wyposażenia: rok produkcji 2007 silnik BFB 163kM napęd QUATTRO sline zewnętrzny i wewnętrzny zawieszenie 1BV instalacja LPG Prins bixy skrętne DRL + CLH funkcja AUTO świateł navi ledowa z funkcją bluetooth elektryczne szyby przód (tylko ?) siedzenia grzane sline, półskóra trójramienna kierownica multifunkcyjna felgi 19" RS4 z oponami zimowymi 235/35/ZR19 wsteczne lusterko fotochromatyczne PDC tył Rzeczy eksploatacyjne: listopad 2018 nowy akumulator ~ 179 tys. km luty 2019 serwis olejowy ~ 186 tys. km nowe tarcze Zimmerman i klocki Ferodo ~ 186 tys. km marzec 2019 nowe opony letnie Hankook kwiecień 2019 komplet filtrów gazu ~ 191 tys. km maj 2019 króciec wody za silnikiem usunięcie pompy SAI (mechanicznie i elektronicznie) sierpień 2019 serwis olejowy + komplet filtrów listopad 2019 wymiana szyby czołowej serwis olejowy ~ 211 tys. km grudzień 2019 łączniki stabilizatora przód LEMFORDERA ~ 213 tys. km luty 2020 łożysko PP z SKF ~ 217 tys. km kwiecień 2020 serwis olejowy + komplet filtrów ~ 223 tys. km wymiana trójnika gazu na aluminiowy od płynu chłodniczego czerwiec 2020 komplet filtrów gazu ~ 229 tys. km lipiec 2020 LP osłona przegubu wewnętrznego sierpień 2020 wymiana rozrządu z pompą wody serwis olejowy ~ 235 tys. km odbój silnika z LEMFORDERA Upgrade auta: listopad 2018 oświetlenie LED styczeń 2019 wtryski BEX IC BEX chip ---> 216HP 325Nm atrapa zapalniczki w chromie luty 2019 hamulce 320/288 spryskiwacze mgłowe lipiec 2019 żarówki LED w DRL sierpień 2019 dokładka S4 końcówki wydechu a'la S4 listopad 2019 nowa gałka biegów z A5 i mieszek nakładka od ręcznego styczeń 2020 przyciemnione tylne szyby kwiecień 2020 kamerka samochodowa 70mai Smart Dash Cam Pro + karta 64GB maj 2020 kamerka cofania tarcze licznika a'la RS by MoMan A tu foty z zakupu:1 punkt
-
Świetnie się prezentuje ten Twój czerwony Avant, temat przeczytałem, będę obserwował, tym bardziej, że widać, że masz konkretne pojęcie o elektronice i być może wpadnie kilka fajnych przeróbek czy gadżetów ?1 punkt
-
1 punkt
-
za***iście wyszło i ta grafika z rs'a daje radę1 punkt
-
Dawno mnie tu nie było, ale temat nie umarł a kilometry lecą. Zamontowany ostatnio tip z kwasu i wymieniony podwojny intercooler na centralny w raz z całym orurowaniem z kwasówki. Trzy popołudnia spędzone na cięciu gięciu i pasowaniu. Ale w końcu się udało i wszystko na miejscu. Przy okazji usunięty też cały układ SAI. Jeszcze tylko przemalowanie rór na czarno żeby nie rzucaly się tak w oczy. Temperatura w dolocie spadła i mam wrażenie, że płynniej przekazywana jest moc, nie ma takiego kopnięcia w plecy.1 punkt
-
Witajcie ponownie po kolejnej przerwie Czas leci a ja dalej małymi krokami coś tam dłubie.. Jak wcześniej obiecałem tak zrobiłem czyli większy hamulec przód z porsche Trochę roboty przy tym było bo wyszły pewne „kwiatki”.. Koniec końców udało się złożyć a eSa poza nowymi hamulcami dostała nowy przegub, piaste, wahacz dolny i wszystkie osłony przegubów. A więc tak : - zaciski z18 z porsche 6- tłoków - tarcze Rotinger GT ( graphit line ) 350mm - klocki ceramiczne TRW Poprawa hamowania zauważalna, polecam Dodatkowo poczyniłem kroki w celu przygotowania miejsca pod cold air intake. Jest miejsce i jest sens, jak dobrze pójdzie to niebawem uda mi się wam to pokazać. Tymczasem wstawiam zdjęcia z montażu hebli. Pozdrawiam !!1 punkt
-
Audi otrzymało kolejną potrzebną modyfikację. Moduł MCE został "nauczony" obsługi żarówek LED. Teraz po obsadzeniu w miejscu zwykłej żarówki, odpowiednika LED, nie ma błędu na FIS. Jednak w przypadku awarii, np. w przypadki gdy LED ulegnie przepaleniu lub po prostu rozłączy się, nadal jest alarm na FIS o przerwie w obwodzie lub zwarciu w przypadku zwarcia. Czyli tak jak być powinno. Dzięki przeróbce, nie musiałem wypruwać przewodów i podłączać wszelkiego rodzaju rezystorów. Dostęp do MCE jest łatwy i wyciągnięcie go zajmuje kilka minut. Pomysł opisałem tu: https://a4-klub.pl/topic/276382-jaka-żarówka-led-pod-samodiagnoze-do-drl/page/3/?tab=comments#comment-55682921 punkt
-
przewody na pewno mają paski - jak są np. niebieskie z czarnym paskiem, to minus, a jak pasek jest biały, lub innego koloru, to plus;) Co do głośników - większy (szerszy) styk to plus, węższy minus. Jeżeli styki są takie same (co rzadko się zdarza) i nie ma oznaczeń, to bierzesz bateryjkę paluszka, podłączasz do głośnika i jak się wychyli do góry, to plus baterii jest plusem głośnika.1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+02:00