Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 ADR] Sens stosowania paliwa 95/98 oktanów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

w B5 na pb98 w/g ksiazki powinny jezdzic tylko RS4, S4, 2.8 30V, 1.8T 180, i ewentualnie 2.8 12V(dodaje 5nm :rolleyes:)

wiec dla 1.8T 150 odpowiednie jest pb95

Opublikowano

98 na pewno nie szkodzi,ale tez nie pomaga.

Marewel jeździłeś kiedyś z wskaźnikiem EGT?

Nie

Opublikowano

a co egt pokazuje? :mysli:

EGT- wskaznik temperatury spalin

Opublikowano

w B5 na pb98 w/g ksiazki powinny jezdzic tylko RS4, S4, 2.8 30V, 1.8T 180, i ewentualnie 2.8 12V(dodaje 5nm :rolleyes:)

wiec dla 1.8T 150 odpowiednie jest pb95

Zgadzam się, ostatnio na próbe zalałem 95 i była masakra.Natomiast V Power Racing uskrzydla eSe
Opublikowano

Ja myśle ze w silnikach nowszej generacji stosowanie 98 może ma sens,choć nie mam wiedzy praktycznej, ale w starych konstrukcjach jak moje ABC nie ma sensu.Polatałem troche na Pb 98 i nie dostrzegłem zmiany ,może tylko silnik zaczoł odrobine lepiej pracować-tzn ciszej i równiej,spalanie to samo.A co do jakości naszych paliw to trudno też mi coś powiedzieć,moje stare 2.6 nie jest tak podatne na złe paliwo i tylko raz odczułem jak wlałem świństwo.

Opublikowano

Polatałem troche na Pb 98 i nie dostrzegłem zmiany ,może tylko silnik zaczoł odrobine lepiej pracować-tzn ciszej i równiej,spalanie to samo.

takie same wrażenia odniosłem po zalaniu V-Powera 99+ do ABC, poza tym równiej wchodził na obroty przy hamowaniu silnikiem a na jałowym pracował spokojniej. do 1.8T jeszcze tego nie lałem.

Opublikowano

biorąc pod uwagę, że 98=98 można się zastanawiać... kilka dni temu wróciłem z Wiednia, tam zalałem ich odpowiednika 95 na full, auto szło jak burza, jakbym miał 20 kucy więcej, z żalem wyjeździłem do zera ;( widząc jak się kończy, zalałem na BP ultimate98 i wierzcie mi, mimo tego , iż niby lepszego zalałem, auto było wyczuwalnie wolniejsze...

Opublikowano

Mimo wyjaśnienia teoretycznego że 95 jest lepsze od 98 u mnie działa to inaczej. Jak zaleje 95 to silnik nie wkręca sie dobrze na obroty, tak jak by sie dławił. A jak zaleje 98 to chodzi już normalnie i lepiej się wkręca.

Opublikowano

tak mam to samo jest różnica na wkręcaniu sie szybciej reaguje, ja vpower zalałem niestety dość drogie jest ale różnica wyczuwalna, ale co tam i tak na klimie teraz sie jeździ to mniej kucy jest niestety

Opublikowano

Jeśli mogę się wypowiedzieć, jako człowiek z branży, benzynka 98, w porównaniu do 95, ma ograniczoną skłonność do samozapłonu. Inaczej mówiąć, wyższa liczba oktanów nie przekłada się na osiągi, jest po prostu bezpieczniejsza dla samochodu. Wiec jak producent zaleca 95, to lać 95, szkoda kasy na 98. Jak producent zaleca 98, to prosze nie tankujcie 95, bo jak dojdzie to wszcześniejszego zapłonu paliwa, tak jak najzwyczajniej tłoki wywali wam tak, ze bedziecie zbierac silnik po calej drodze.

Opublikowano

i faltycznie kolega ma racje generalnie chodzi tu o kotrole zaplonu paliwa i wyzze oktany tym łatwiej kontorlowac spalanie czyli silnik 2,8 30v ma zalecane 98 oktan i wtedy wykozystuje on swoje mozliwosci tak jak przewidział konstruktor ( jesli źle mysle niech mnie ktos poprawi )

generalnie poprzeczytaniu teog artykułu zaskoczyłem

Liczba oktanowa[edytuj]Z Wikipedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

Liczba oktanowa - liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Dokładnie wartość liczby oktanowej jest równa procentom objętościowym zawartości izooktanu w takiej mieszaninie izooktanu i n-heptanu, która wywołuje identyczną liczbę stuków w silniku testowym jak analizowane paliwo.[1]

Spis treści [ukryj]

1 Praktyczne znaczenie liczby oktanowej

2 Liczba oktanowa a skład paliwa

3 RON, MON i DON

4 Liczby oktanowe RON i MON dla różnych węglowodorów[2]

5 Przypisy

6 Zobacz też

Praktyczne znaczenie liczby oktanowej [edytuj]

Paliwo napędza silnik poprzez spalanie się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach. Spalanie to przebiega w bardzo krótkich cyklach. W trakcie każdego cyklu zmieszana wcześniej z powietrzem benzyna musi ulec możliwie jak najbardziej całkowitemu spaleniu z określoną (dużą) szybkością.

Istotne jest, aby zapłon nastąpił w wyniku iskry od świecy zapłonowej. Jeśli dla danego silnika liczba oktanowa paliwa będzie za mała, to nastąpią lokalne samozapłony paliwa przed właściwym momentem początku spalania. Te lokalne samozapłony powodują powstanie przyrostów ciśnienia i generują powstawanie fal dźwiękowych, określanych jako stuki.

Stukanie może prowadzić do uszkodzenia silnika, szczególnie panewek na główce i stopie korbowodu i samego łożyskowania wału korbowego. W mniejszym stopniu niekorzystnie działa na zawory, tłoki, korbowód. Proces spalania zależy od jego warunków, które zależą od konstrukcji silnika, ale jest też zależny od składu chemicznego paliwa.

Ze względu na to, że tendencja do stukania wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia występującego przed momentem zapłonu w cylindrze, im w silniku występuje narzucony konstrukcyjnie wyższy stopień sprężania tym potrzebne jest wyżej oktanowe, a zatem zwykle droższe paliwo do jego napędzania. Z drugiej strony wzrost stopnia sprężania zwiększa sprawność i maksymalną moc silnika. Użycie w silniku o niskim stopniu sprężania paliwa wyżej-oktanowego niż wymaga tego producent nie powoduje wzrostu jego mocy, natomiast użycie paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej dla danego silnika powoduje jego wyraźny spadek sprawności i może prowadzić też do jego uszkodzenia.

Liczba oktanowa a skład paliwa [edytuj]

Paliwo składa się zasadniczo z węglowodorów alifatycznych o liczbie atomów węgla od 7 do 10-12. Analizując spalanie poszczególnych węglowodorów z tego zakresu odkryto, że najlepiej spala się tzw. izooktan (2,2,4-trimetylopentan), a najgorzej n-heptan. Mieszając tylko te dwa węglowodory można "symulować" zachowanie prawie wszystkich rodzajów benzyn.

Liczbę oktanową benzyn ustala się poprzez porównanie parametrów pracy specjalnego, testowego silnika zasilanego analizowaną benzyną i paliwem uzyskanym przez zmieszanie izooktanu i heptanu. Gdy analizowana benzyna działa tak jak czysty izooktan, przyjmuje się, że ma ona liczbę oktanową równą 100, gdy działa tak jak n-heptan, przyjmuje się, że ma ona tę liczbę równą 0. W pośrednich zakresach analizowana benzyna ma taką liczbę oktanową jak procentowa ilość izooktanu w paliwie, składającym się tylko z izooktanu i n-heptanu o takich samych własnościach.

W praktyce pomiar taki wykonuje się przy pomocy wykalibrowanego silnika testowego, dla którego robi się raz wykres zależności liczby "stuków" na sekundę w funkcji składu mieszanki izooktan-heptan, a następnie wyznacza się liczbę oktanową testowanego paliwa.

źródło : http://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa#Praktyczne_znaczenie_liczby_oktanowej

co wiecej sledzac inne fora

np tu :

Generalnie rzecz ujmując - im większa liczba oktanowa tym mniej kaloryczne paliwo. Za to tendencja do spalania stukowego mniejsza co przekłada się na większą sprawność silnika.

Wnioski przeważnie (z różnych testów) są takie iż lać to co zaleca producent.

No chyba że akurat mamy silnik, którego sterownik potrafi sam dostosować się do jakości paliwa sterując odpowiednio kątem wyprzedzenia zapłonu.

Jakoś tak mi się wydaje że w Omedze mamy tylko czujnik spalania stukowego ale fabryka ustawiła komputer na 95 oktanów.

Zupełnie inną sprawą pozostaje fakt iż to paliwo często ma mniej oktanów niż zwykła 98...

żródło : http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=207365&c=72&f=9

suma sumarum trzeba lac takie jak przewidzial producent i koniec

znalazłem jeszcze cos takiego

nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące Fordzisko (ST220) ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate).

Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej.

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa."

czyli mit z oktanami obalony :) lać 95 i latać

Opublikowano

Nie chciało mi się za bardzo rozpisywać ale tu dokladnie o to chodzi :th:

Czyli lać to co zalecane, najlepiej dieselka :)

Opublikowano

A nie jest czasem tak ze w silniku z czujnikiem spalania stukowego (a piszecie ze adr go ma) jak sie zaleje paliwko o wiekszej liczbie oktanowej to komputer zczytujac dane z tego czujnika delikatnie przyspieszy zaplon aby wykorzystac wlasciwosci paliwa?

Czy ten czujnik moze tylko wplynac na cofniecie zaplonu jak bedzie za mała liczba oktanowa?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...