Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[TDI PD] Vaccum Pompa (Tandemowa) - Działanie, montaż i wymiana


lukaszooo

Rekomendowane odpowiedzi

Gość harry19-19

Witam
Panowie teraz jest różnica lepszy start na zimnym i jeszcze lepiej auto zbiera się na obroty a pod silnikiem sucho :D , szkoda że przez prawie 3 lata użytkowania auta nie zwróciłem na to uwagi ;/.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie sytuacja była taka

- pierwsza pompa ori luk'a puszczała paliwo i hamulce osłabły (kilka gwałtownych hamowań i pedał sztywny)

- następnie wymiana na używaną, po pewnym czasie zaczął pokazywać się olej w przewodach do podciśnienia. i auto nie pracuje zbyt równo, czasami szarpnie silnikiem jak stoję na światłach, odpalanie też słabo

- a teraz się waham, czy kupić zestaw uszczelek tak jak to zrobił kolega harry19-19 za 200zł i reanimować luka, czy kupić boscha (w intercarsie za 762zł już można dostać) albo coś takiego ori Bosch audi w używaną nie bardzo chce już inwestować zwłaszcza że te z indeksem Q trzymają się powyżej 300zł :kwasny:

tylko ciekawostką jest że w intercarsie pompa podobna do mojego starego luk'a kosztuje 1900zł :shock3:

Edytowane przez swist007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Pompa tandemowa 038145209N
Uszczelka metalowa 038145215
Wąż odpowietrzający 038121473

ja to zmieniłem i jest ok

kolega w AWX też założył z literą N od VW Touran

do 150,- do wyrwania na spokojnie na szrocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa tandemowa 038145209N

Uszczelka metalowa 038145215

Wąż odpowietrzający 038121473

ja to zmieniłem i jest ok

kolega w AWX też założył z literą N od VW Touran

do 150,- do wyrwania na spokojnie na szrocie

a czemu wymieniłeś ten wąż? 038121473

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo był spuchnięty co widać na zdjęciu poniżej i kleił się jak rozpuszczona guma. Skoro miałem to na wierzchu grzechem byłoby nie wymienić.

f0dcdebdb9e013d45d245e3b71212419.jpg

wysłane z Commodore 64

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy uszkodzenie vacum/niepoprawnego cisnienia oprocz nierownego czasem odpalania moze rowniez skutkowac wiekszym spalaniem przy dodawaniu gazu i slabsza moca przy wiekszych predkosciach - slabo sie zbiera powyzej 100km/h, duzo slabiej niz wczesniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodając gazu zawsze spalnie wzrasta :grin: Wróżenie z fusów, jesli wszystko jest ok vacum nie cieknie a kierownice w turbinie pracują to podciśnienie nie ma nic do mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli wszystko jest ok vacum nie cieknie a kierownice w turbinie pracują to podciśnienie nie ma nic do mocy.

Taa, to odłącz przewód fi bodajże 4mm od trójnika podciśnienia zaraz za jego wyjściem z Vacu, zaślep trójnik ( żebyś się nie zabił, jak by trzeba było ostro hamować) i się przejedź :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co? Lepsze wrażenia będą przy hamowaniu... bo przy rozpedzaniu takie sobie :-)

wysłane z Commodore 64

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi czy jak cieknie ropa z pompy vacum na zewnątrz to czy też się ona dostaje do oleju ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie , inne elementy uszczelniające są odpowiedzialne za szczelność " do wnętrza silnika "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji tego że jest sporo nie potwierdzonych informacji chciał bym nieco rozjaśnić temat, mam nadzieje że mi pomożecie.

Troszkę teorii

Po co nam podciśnienie ????

Podciśnienie w naszych silnikach wykonuje funkcje sterowania wykonawczego jak i wspomagającego hamulce, sterowanie: zmienna geometrią turbiny, zaworem EGR, klapą gaszącą.

Jak steruje ????

Podciśnienie podane na "gruszkę" w której osadzona jest membrana wciąga membranę w drugą stronę i wykonuje ruch dźwigni.

05608656063f77ddm.jpg

Jak wytwarzane jest podciśnienie ????

Napęd pompie dostarcza wałek rozrządu. Jak widać na rysunku jej budowa i zasada działania jest banalna. Na wirniku zamontowanym mimośrodowo w stosunku do obudowy sa zamontowane łopatki. Gdy wirnik obraca sie mimośrodowo w jednym miejscu powstaje cieśninie a po przeciwnej stronie podciśnienie.

f5b7bb598b7012d1m.png

Co to Tandem pompa ????

Pompa tandemowa są to dwie pompy połączone w jeden korpus: Vacum pompa czyli pompa podciśnienia, druga to pompa paliwa. W naszych dizelkach są w zasadzie 3 pompy paliwa: 1 w baku elektryczna,2 z tylu głowicy (nasza tandem pompa) jest to pompka rotacyjna, 3 pompowtrysk.

Dlaczego to sie psuje ????

Vacum pompa czyli pompa podciśnienia jest to zwykła pompa rotacyjna, problem z niskim podciśnieniem powstaje przez wyrobiony wałek uszczelniający jak i wyrobienie samego korpusu. Zużycie przeważnie powstaje przez dostanie sie do pompy zanieczyszczeń które z racji podciśnienia przedostają sie bezpośrednio do pompy przez nieszczelności układu i niestety jest to nienaprawialne.

Pompka paliwa w tandem pompie sama w sobie stanowi cos w rodzaju zaworu zwrotnego. Z pompką paliwa praktycznie nie ma problemów, część mechanicznie bardzo powoli sie zużywa ponieważ jest cały czas smarowana przez paliwo. Niestety często spotykamy sie wyciekami paliwa ale na szczęście jest to do uszczelnienia.

Części

038 145 209 Pompa tandemowa

dcb71db7d6c9ce65m.jpg

Pompa tandemowa wychodziła w dwóch wersjach, starszej i nowszej. Starsza uszczelniana była dwoma gumowymi oringami, nowsza jedna metalową uszczelką.

Starszy typ czyli 038 145 209 A uszczelniany był dwoma oringami 038 109 293 i 038 109 293 A.

9c569cace73e56dam.jpg

Nowszy typ czyli np z końcówką Q uszczelniany jest metalową podkładką 038 145 215

b190199b8a66f1ccm.jpg

038 121 473 Wąż odpowietrzający

Pompy tandemowe o numerze 038 145 209 wychodziły z różnymi oznaczeniami literowymi. Oryginalnie w audi A4 były montowane pompy vacum z końcówką Q, P. Dodatkowo wychodziły z końcówkami A,C,N,M. Do naszych A4 napewno pasują Q i N reszty niestety nie zweryfikowałem.

Pompy tandemowe produkowało dwóch producentów LUK i BOSCH. W większości naszych aut siedzi pompa LUKa, BOSCH zastosował dwa bardzo ważne usprawnienia. Felerny króciec podciśnienia który w Lukach był zaklepywany i pod wpływem czasu latał na wszystkie strony i tworzył nieszczelność został przerobiony na wkręcany. Dodatkowo Bosch zastosował inne uszczelnienie dekla dzięki któremu praktycznie nie występuje problem cieknącego paliwa. Bosch na swoich pompach stosuje dodatkowe oznaczenie które odpowiada końcowym literom lecz do końca nie rozszyfrowałem tych oznaczeń. Występujące oznaczenia v130 v140 v200

W najnowszych pompach LUKa 038 145 209N króciec podciśnienie również jest juz wkręcany

Częste pytania

Jak wyjąć pompe tandemową ????

Opis zapożyczyłem z forum http://turbodiesel.hswg.pl/

Na początku musimy zdjąć plastikową rure dolotu. Gdy jej sie pozbędziemy naszym oczom ukaże sie pompa tandemowa

c5188d5666550980m.jpg

Przed wykręceniem śrub mocujących pompę, trzeba zdjąć z niej wąż paliwowy zasilający. Za pomocą szczypiec zsunąć opaskę i zsunąć wąż z króćca. Na wężu od podciśnienia założona jest jednorazowa opaska zaciskowa którą też trzeba jakoś zdjąć. Do wykręcenia zostały cztery śruby mocujące – dwie górne na klucz imbusowy 6, do których jest bardzo łatwy dostęp, oraz dwie dolne na klucz imbusowy 5. Jedna z nich znajduje się pod metalowym kolankiem układu chłodzenia. Ja robiłem to tak że wsadziłem w tą śrubę dłuższą część imbusowego klucza kątowego, a na krótszą założyłem klucz nasadowy z grzechotką, równolegle do pompy. Dzięki temu dosyć łatwo udała nam się ją wykręcić.

Następny krok to odsunięcie pompy od głowicy (poleci trochę paliwa) i uniesienie jej delikatnie do góry. Na dolnym króćcu znajduje się wąż powrotu z czujnikiem temperatury paliwa G81. Tu też trzeba zsunąć opaskę samozaciskową i za pomocą płaskiego klucza zepchnąć wąż. Po tych operacjach ukaże nam sie takie coś

0c03192f459c3ab4m.jpg

Odsłonięte miejsce mocowania głowicy należy dokładnie oczyścić za pomocą szmatki.

Jakie powinno być podciśnienie ????

Zdrowa pompa vacum powinna generować podciśnienie -0,8 -0,9 bara minimalne wystarczające podciśnienie to ok -0,7 bara.

Jak sprawdzić podciśnienie ????

Najprostszym sposobem na pomiar podciśnienia jest wpięcie trójnika w układ możliwie blisko vacum i podłączenie wakuometru. Jesli po zgaszeniu silnika będziemy mieli spadek wartości, to po kolei trzeba zaślepiać podzespoły układu aż do znalezienia nieszczelności.

65a80b563d2e25edm.jpg

Po dwu krotnym naciśnięciu pedału hamulca kończą mi sie hamulce czy to przez vacum ????

Tak jesli pompa jest na dobiciu pompa wyrabia tworzyć nowego podciśnienia i poprostu tracimy wspomaganie hamulcu.

Mozesz podesłać film jak sprawdzić podciśnienie i jak zbudowana jest pompa ????

Prosze bardzo film przedstawiający test pompy i rozebranie jej na czynniki pierwsze


Jeszcze cos przychodzi wam do głowy ???

Edytowane przez lukaszooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy post uzupełniony :hi: wszelkie info tam znajdziecie .

Tak przy okazji.......kiedys wymienialismy uszczelnienia vacum pmpy i wg.VIN ( dobierane w ASO) uszczelki były inne.

Dlatego zawsze pasuje wczesniej rozebrac pompe i .sprawdzic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Króciec M12x1,5 służy właśnie do pomiaru ciśnienia paliwa :decayed: , specjalnego króćca do pomiaru podciśnienia nie stwierdziłem :whistling::hi:

Edytowane przez piotrsob1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpodłącze sie w temat, wątek który założyłem nie daje odpowiedzi.

Witam, moje auto ma dziwną przypadłość. Otóż, jeżeli jest zalany przynajmniej połową zbiornika paliwa, chodzi głośniej, bardziej twardo i słabiej przyspiesza.

W momencie gdy wskazówka spada do rezerwy auto ciszej pracuje i wraca mu moc.

Pomijam tu różnice ok 30 kg w paliwie ale silnik pracuje inaczej.

Czy macie jakieś doświadczenia z tym związane ?

Filtr paliwa wymieniony.

Vaku było uszczelniane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Króciec M12x1,5 służy właśnie do pomiaru ciśnienia paliwa , specjalnego króćca do pomiaru podciśnienia nie stwierdziłem

Jakim miernikiem można sprawdzić to ciśnienie poliwa?

Po uszczelnieniu pompy sprawdzałem Podciśnienie vakuometrem, jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...