Szymoonk Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Montaż klimatyzacji manualnej A4 B5 1.9 TDi 1Z Cennik: koszt + przesyłka1.*instalacja 200 zł2.*lapa sprężarki 117zł (a4)3.*sprężarka 225zł (a4)4.*chłodnica, osuszacz, przewody, wentylator 600zł (passat b5)5.*nagrzewnica 250zł (passat b5)6.*ramka kokpitu (a4) +panel sterowania 90zł (passat b5)7.*pasek 248.*Nabicie 1209.*Opornica wentylatora 40Całkowity koszt: 1666 zł od tej ceny można odliczyć 300 zł za stara nagrzewnice oraz stary panel z ramką kolo 100złUWAGA!!!Niestety osobiście mogę tylko opisać prace mechaniczne, natomiast elektryką zajmował się znajomy elektronik. Postaram się jednak opisać jak to zrobił lecz nie będzie to dokładny opis.Pod wpływem adrenaliny przy montażu nie wykonałem zbyt wielu zdjęć, lecz postaram się opisać co i jak….1. Zdjęcie pasa przedniego:.............................................................................http://www.a4-klub.pl/smf/empty-t45532.0.html;highlight=zdj%C4%99cie+pasafoto porada by banshee2. Zamontowanie wentylatoraJeżeli mamy już ściągnięty pas przedni (jest to konieczne w celu zamontowania) przechodzimy do wycięcia miejsca na wentylator.Operacja bardzo prosta potrzebne narzędzia to:- brzeszczot- nożyk do wyrównania krawędzi może być również pilnik- wiertarkaWycinamy po kawałeczku od środka do samego brzegu a potem wyginamy nadcięty plastik do góry bardzo fajnie odchodzi i na końcu zostaje ładne kółko.Następnie wiercimy miejsca na „nóżki” wentylatora. Po przyłożeniu wentylatora na swoje miejsce jest tylko jedna możliwość dopasowania pozycji nóżek względem pasa, wiec nie ma z tym problemu. Wiercimy w miejscu które oznaczyłem na zdjęciu ( tych miejsc są 3) ponieważ w miejscu gdzie ja wierciłem po założeniu okazało się że ramie wentylatora styka się z kompresorem. Gdy wszystkie 3 nóżki wpadną w otwory które wywierciliśmy przekręcamy go lekko w prawo tym samym blokując go. Na jednej z nóżek jest miejsce na śrubkę którą skręcamy wentylator z pasem aby ten się nie poluzował. I to wszystko jeżeli chodzi o montaż wentylatora.3. Zamontowanie przewodów oraz „chłodnicy” Jeżeli chodzi o przewody i chłodnice to najlepiej kupić taki komplet aby przewody nie były odkręcone od chłodnicy, ponieważ odkręcanie grozi uszkodzeniem gwintu w chłodnicy. Ja kupiłem taki właśnie komplet gdzie wszystkie przewody, chłodnica oraz skraplacz były w całości. Ułatwia to montaż ponieważ nie musimy martwić się pozycjami w których należy przykręcić nakrętki czy złączki tylko przeplatamy przewody nie rozkręcając ich. Co do uchwytów to wszystkie przewody trzymają się na kompresorze, skraplaczu, ścianie grodziowej i nagrzewnicy.W pierwszej kolejności musimy wyjąć obudowę filtra powietrza oraz zdjąć plastik z podszybia nad filtrem przeciwpyłowym. Następnie wyciągamy zaślepki, pierwsza z nich znajduje się w tej ściance z uszczelka odgradzającej akumulator od reszty. Druga znajduje się w ścianie pod plastikiem podszybia filtra przeciwpyłkowego, nie widać jej ponieważ jest zaklejona i pomalowana wiec należy śrubokrętem zdrapać farbę ze szpachlą i podważyć zaślepkę (powierzchnia tej zaślepki wygląda jakby była pomalowana przez malarza wiec nie ma problemu z jej znalezieniem. Po wyjęciu zaślepki mamy otwór do wnętrza pojazdu z którego będą wystawały „rurki” klimatyzacji z nagrzewnicy.Przeplatanie przewodów zaczynamy od włożenia najdłuższych z nich zakończonych zaworkami w miejscu gdzie na zdjęciach widnieje osuszacz (pod lampą koło klaksonu)) i przeciągnięciu ich do ściany grodziowej, wbrew pozorom ta operacja jest bardzo prosta przewody od razu wpasowały się w swoje miejsca. Następnie przykręcamy osuszacz. Przy kupnie zwrócić uwagę czy osuszacz ma uchwyt, nie chodzi tu o plastikowy pojemnik na osuszacz ale blaszany uchwyt przykręcony do tego pojemnika. Ja go nie posiadałem wiec musiałem dorobić. Otwory są już przygotowane w samochodzie wiec jeśli będzie uchwyt to bez problemu i na wyczucie znajdziecie miejsce aby go przykręcić. Chłodnicę zakładamy w momencie przykręcania osuszacza a nawet wcześniej ponieważ nie przeszkadza ona w niczym. Kolejny raz przy kupnie należy zwrócić uwagę czy chłodnica ma gumowe zakończenia uchwytów oraz czy są „blaszki” do przykręcenia jej na miejscu. Z zamontowaniem nie ma problemu ponieważ jest już przygotowane miejsce żeby ją zamontować.Tędy przekładamy przewody aż do kabiny.Przykładowy komplet:4.Montaż kompresora, łapy, napinacza oraz paskaŁapa z napinaczem.Kompresor.Łapę przykręcamy do bloku silnika, otwory są wiec tylko przykładamy na swoje miejsce i przykręcamy na cztery śruby. Najlepiej zakupić wszystkie śruby razem z łapą i kompresorem niestety ja ich nie miałem wiec kupiłem utwardzone w „stalowym”.Kompresor również przykręcamy na cztery długie śruby.Napinacz montujemy zgodnie ze zdjęciem, zakładamy pasek i lekko naciągamy po przez przesuniecie napinacza w dół.Jeżeli kupiliśmy kompresor osobno to przed przykręceniem kompresora lepiej jest przykręcić przewody do kompresora ( mój kompresor jest na nakrętki wiec nie maiłbym później dojścia zważywszy na fakt że nie posiadam kanału. Przykręcając kompresor musimy pamiętać aby przykręcić uchwyt trzymający przewody na dwie dolne śruby kompresora.Jeżeli mamy wszystko przykręcone możemy skręcić już cały przód auta i prace w tamtym rejonie zakończone.Niestety był to łatwy etap całego zabiegu…5. Demontaż deski rozdzielczej oraz wymiana nagrzewnicy..............................................................................http://www.a4-klub.pl/smf/empty-t9609.0.html;highlight=klimafoto porada by Simon.............................................................................W wyżej wymienionym wątku mamy ładnie opisane co i jak.Niestety stara nagrzewnica ma trochę inne uchwyty dlatego musimy odciąć jeden i nich który trzyma nagrzewnice z prawej strony obok dmuchawy.Oraz musimy dołożyć jeden uchwyt z przodu nagrzewnicy: (śruby w wersji testowej =P).Aby poprawnie ustawić nagrzewnice dobrze jest wyjąć filtr przeciwpyłowy i patrzeć czy wszystko ładnie się schodzi ( wlot powietrza w nagrzewnicy z ramką od filtra)To tyle jeśli chodzi o nagrzewnice. Można składać wszystko do kupy. Pamiętajmy jednak aby wyprowadzić sobie 3 przewody od silniczka obiegu zamkniętego do którego nie ma dojścia po założeniu nagrzewnicy. Jeżeli chcemy mieć klimatyzowany schowek pasażera to wiercimy w nim otwór pod wąż który widnieje na powyższym zdjęciu, po przyłożeniu schowka widać gdzie należy zrobić otwór. Skręcamy również nagrzewnice z przewodami Klimy i można jechać na sprawdzenie szczelności oraz nabicie.6. Zmiana starego panelu na panel manualnej klimatyzacji z passata B5.Jeżeli mamy panel z trzema równymi pokrętłami jakie były montowane w rocznikach 95-97 musimy dokupić również ramkę pod panel z obiegiem zamkniętym z roku 97 <Panel passata ma kwadratowe przyciski od włączania Klimy i obiegu wiec musimy przerobić ramkę kokpitu.W tym celu pilnikami wycinamy odpowiedni otwór pod nowy panel. Do ostatecznego wyrównania użyłem pilnika do paznokci.A efekt końcowy wygląda tak:W aucie:7 Jeżeli mnie pamięć nie myli to wszystko jeśli chodzi o sprawy mechaniczne. Ewentualnie będę dodawał inf. jeżeli będą pytania.8. Czarna magia czyli elektryka:Rodzajów klimatyzacji jest dużo. W zależności od roczników zmieniały się podzespoły oraz instalacje. W moim przypadku A4 95rok sterowanie nagrzewnicy było inne. Kostki które szły do starej nagrzewnicy (opornicy) nie pasowały do nowej wiec trzeba było przerabiać. Również trzeba było przerabiać kostkę wchodzącą do panelu. Trzeba dodać również kostkę od sterowania Klimą i obiegiem zamkniętym dlatego lepiej jest kupić gdzieś na szrocie kostki do tego panelu oraz nowej nagrzewnicy. Wydaje mi się że auta po 97roku gdzie w standardzie jest obieg wewnętrzny mają już nową instalacje i nic nie trzeba tam przerabiać.Instalacja samej Klimy opiera się na jednym czujniku klimatyzacji (PRESOSTAT). Czujnik ten umiejscowiony jest w chłodnicy i ma 4 piny a działa on w ten sposób iż daje on dwa sygnały. Pierwszy z nich daje sygnał gdy ciśnienie w układzie jest ok. i nie daje sygnału gdy czynnika jest mało (małe ciśnienie). Natomiast drugi daje sygnał gdy ciśnienie wzrośnie za dużo i ten sygnał steruje wentylatorem Klimy. Znaleźć te dwa sygnały możemy wtedy gdy mamy nabitą Klimę i miernikiem stykamy ze sobą dwa z tych czterech pinów w którejś z kombinacji muszą pokazać sie jakieś wskazania. Jeżeli znaleźliśmy sygnał że z ciśnieniem ok. to pozostałe dwa piny odpowiadają za wysokie ciśnienie. Możemy to sprawdzić włączając kompresor na „krótko” czyli podłączając kabel od niego do „plusa” w akumulatorze i stykając miernikiem tych dwóch wolnych pinów i czekamy aż ciśnienie wzrośnie (chłodnica zrobi się gorąca) po jakimś czasie gdy w aucie już zimno na mierniku pokażą się wskazania które sygnalizują że ciśnienie jest za wysokie w normalnych warunkach powinien włączyć się drugi bieg wentylatora, lecz my po prostu szybciutko odłączmy kabel od „plusa”. No i mamy już potrzebne nam informacje aby zrobić instalacje.Elektryk zrobił to wszystko na 3 przekaźnikach w ten sposób:-pod pierwszy przekaźnik podpięty jest włącznik Klimy w panelu. Jeżeli włączymy przycisk to przekaźnik puści „plusa” dalej-pod drugi przekaźnik podpięty jest sygnał ze ciśnienie jest ok. i jeżeli jest go mało to przekaźnik nie przełączy się i nie przekaże dalej „plusa” co za tym idzie sprężarka nie włączy się.-trzeci przekaźnik steruje wentylatorem Klimy. Przekaźnik połączony jest z opornicą, rezystorem którego zamontowaliśmy w zderzaku (mój rezystor nie jest oryginalny tylko z innego auta ale zasada działania taka sama). Gdy pojawia się sygnał że ciśnienie jest wysokie przekaźnik przełącza się i puszcza „masę” na drugi przewód który idzie do opornicy włącza sie drugi bieg wentylatora. Gdy ciśnienie zmaleje przekaźnik przełącza się z powrotem na pierwszy przewód (pierwszy bieg) który również idzie do rezystora, opornicy. W rezystorze jest jeszcze miejsce na trzeci przewód i w to miejsce podłączamy „mase” od wentylatora natomiast „plus” wentylatora podłączyłem bezpośrednio do akumulatora przez bezpiecznik.Nie znam się za bardzo na elektryce wiec wiele więcej nie napisze.Natomiast Klimatyzacja u mnie działa tak jak powinna i osobiście jestem zaje****** zadowolony że zrobiłem to sam.Zachęcam wszystkich do zabawy bo mimo włożonej pracy, jadąc w upalny dzień łezka w oku się zakręci gdy włączę Klimę i przypomni mi się jak to wszystko robiłem. Pozdrawiam serdecznie.
Pretor Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Wyrazy uznania za włożoną pracę i efekt. Jeśli ktoś nie ma klimy a chciałby mieć to pewnie chętnie skorzysta z opisu.
seba1-2 Opublikowano 5 Września 2009 Opublikowano 5 Września 2009 spoko temacik i super opis gratulacje wykonanego projektu , ciekawe jak sprawa wyglądała by z klimą automatyczną
Szymoonk Opublikowano 5 Września 2009 Autor Opublikowano 5 Września 2009 klimatronic- sprawa mechaniczna identyczna z tym że bez oryginalnej instalacji się nie obejdzie. Dodatkowo czujniki: -temperatury zewnętrznej -temperatury wewnętrznej -nasłonecznienia -świeżego powietrza* -nie wiem czy w B5
jarek3251 Opublikowano 5 Września 2009 Opublikowano 5 Września 2009 fajnie pięknie kolego tez nie mam klimy a przydała by sie wszystko zrozumiałem oprócz tego rezystora jak go wpiąć w cały układ?????[br]Dopisany: 05 Wrzesień 2009, 20:23_________________________________________________a i ile ten twój elektryk wział za podłączenie tego wszystkiego???
Szymoonk Opublikowano 5 Września 2009 Autor Opublikowano 5 Września 2009 mój elektryk, ale to po znajomości wziął 150 zł. Rezystor steruje wentylatorem, mój nie oryginalny ma dwa wejścia i jedno wyjście. Do wyjścia podłączony jest "minus" od wentylatora a drugi przewód od wentylatora do "plusa" w aku . Natomiast te dwa wejścia działają w ten sposób że puszczając masę przez np. pierwsze wejście, wentylator kreci się na pierwszym biegu, a gdy puścimy masę na drugie wejście to włączy się drugi bieg wentylatora. Po włączeniu klimy wentylator automatycznie działa na pierwszym biegu, czyli "masa" na wejściu pierwszym w rezystorze jest stała po uruchomieniu klimy. Natomiast drugi bieg włącza przekaźnik w ten sposób że jeżeli otrzyma on sygnał od presostatu że ciśnienie za duże to przełączy się z przewodu pierwszego(pierwszy bieg) i puści "masę" na drugi przewód (drugi bieg) Elektrykiem nie jestem ale tak to zdaje się działa
marcin1852 Opublikowano 6 Września 2009 Opublikowano 6 Września 2009 Super opis, od pewnego czasu chodzila mi po glowie przerobka, chce to zrobic troche w prostszy sposob, znajde jakies auto na czesci z kompletna klima gdzie bede mogl sam zdemontuje cala klime z elektryka, myslalem nad anglikiem ale tam jest wszystko na odwrot wentylator jest z lewej strony.
Szymoonk Opublikowano 6 Września 2009 Autor Opublikowano 6 Września 2009 jeżeli chcesz przekładać wszystko plug&play to tylko i wyłącznie z wersji europejskiej. Z anglika nie podejdzie nagrzewnica, przewody klimy, instalacja :gwizdanie:
marcin1852 Opublikowano 13 Września 2009 Opublikowano 13 Września 2009 Mam pytanie w nagrzewnicy jest czerwona kostka do czego ona jest podlaczona, a i jeszcze czy musiales kupic kolo pasowe bo w moim nie ma miejsca na pasek klinowy od kompresora? Skręcamy również nagrzewnice z przewodami Klimy i można jechać na sprawdzenie szczelności oraz nabicie. przewody mozemy przykrecic po zlozeniu calej deski rozdzielczej, czy jeszcze w trakcie zakladania nagrzewnicy trzeba to zrobic?
Szymoonk Opublikowano 13 Września 2009 Autor Opublikowano 13 Września 2009 Czerwona kostka to rezystor, opornica wentylatora dmuchawy połączona jest ona z panelem z pokrętłami w desce. Ja miałem już miejsce na pasek wiec nie musiałem kupować koła. Nagrzewnice z przewodami skręcić możemy obojetnie kiedy ponieważ robi się to od strony zewnętrznej czyli po otwarciu maski. Pozdrawiam
denveco Opublikowano 31 Maja 2011 Opublikowano 31 Maja 2011 A gdybym chcial zalozyc klime z jakiegos rozbitka to co konkretnie musial bym miec jakie elementy z niego wymontowac by w pelni dzialala i byla tak jak z oryginalnie zalozonymi wersjami??
SowaBezOka Opublikowano 19 Lutego 2013 Opublikowano 19 Lutego 2013 Panowie, potrzebuje pomocy. Mam na pokladzie klimatronik, ale niestety nie dziala odkad kupilem audiole. Chcialbym zaczac od podlaczenia czujnika ktory znajduje sie na przewodzie od klimatyzacji. Na powyzszym zdjeciu widac ów czujnik. Ma ktos orienta gdzie ten czujnik powinien zostac podlaczony? Ewentualnie czy ma ktos na sprzedaz wiazke do tego czujnika?
MarcinWLCK Opublikowano 19 Lutego 2013 Opublikowano 19 Lutego 2013 Ja ten czujnik w swoim mam w zupełnie innym miejscu a w tym co pokazałeś powinny być króćce do nabijania klimy. No chyba, że u mnie jest coś nie tegez:slina:
SowaBezOka Opublikowano 19 Lutego 2013 Opublikowano 19 Lutego 2013 @MarcinWLCK - cztery lata roznicy miedzy naszymi bolidami, moze to jest glowny powod
grippen Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 Były i w tym miejscu czujniki bodajże ten czujnik odpowiada za załączenie klimy ( on sprawdza czy jest wystarczająca czynnika w układzie czyli ciśnienia ). Czyli gdybyś miał wiązke do niego to dwa piny w tej wiązce gdybyś zwarł to powinien ci kompresor się załączyć po właczeniu odpowiedniego przycisku na klimatroniku. Tylko dziwne że nie masz wiązki do tego czujnika. A masz czujnik przy chłodnicy klimy z prawej strony za lampą Ja jak zakładałem klimę (manualną) to też miałem w tym miejscu czujnik i jeden zaworek tylko i straszne były problemy z nabiciem klimy bo nie potrafili nabić przez jeden zawór. Musiałem pokombinować właśnie z wymianą rurki tej z czujnikiem na taką już z zaworkiem ale udało mi się. U mnie czujnik jest przy chłodnicy klimy 4 pinowy. Gdybyś chciał jakiejś pomocy to daj znać
SowaBezOka Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 Nie sprawdzalem teraz, ale mam kilka starych fotek na ktorych nie widac, zeby byl czujnik w poblizu chlodnicy. Wiec chyba go nie mam tam? Jesli fotki sa porobione w zlych miejscach to dajcie prosze znac, sprawdze dokladnie Znalazlem schemacik: http://i51.photobucket.co...rm/62421961.gif F73 to czujnik o ktorym mowa. Ja niestety nie potrafie odnalezc sie w tym schemacie... Nie wiem co z niego mozna wyczytac?
grippen Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 U samej góry jest fotka tego czujnik przy chłodnicy klimy masz takie coś czy nie ---------- Post dopisany at 10:01 ---------- Poprzedni post napisany at 09:56 ---------- U ciebie na 4-tej fotce jest kostka czteropinowa chyba pod ten czujnik do klimy ona jest nie podpięta ??
STASIU227 Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 U samej góry jest fotka tego czujnik przy chłodnicy klimy masz takie coś czy nie---------- Post dopisany at 10:01 ---------- Poprzedni post napisany at 09:56 ---------- U ciebie na 4-tej fotce jest kostka czteropinowa chyba pod ten czujnik do klimy ona jest nie podpięta ?? Powiedz kolego dużo robory z założeniem klimy? i powiedz musze szukać klimy manualnej, czy wystarczy znaleść nagrzewnice manualną a reszta to może być z czego idnego? a instalacje z czego zrobiłeś? sam bym założył klime ino znaleść manuala to jak 6.. w totka
SowaBezOka Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 @stasiu227 - w pierwszym poscie masz opisane co i jak, sam ocen czy duzo roboty @grippen - Oznaczylem kostki na czwartej fotce: 1. Zlaczka od silniczka regulacji reflektora, 2. Wtyczka do reflektora. Innych wtyczek tam nie widze.
STASIU227 Opublikowano 20 Lutego 2013 Opublikowano 20 Lutego 2013 @stasiu227 - w pierwszym poscie masz opisane co i jak, sam ocen czy duzo roboty @grippen - Oznaczylem kostki na czwartej fotce: http://img90.imageshack.us/img90/8752/beznazwy1uw.th.jpg 1. Zlaczka od silniczka regulacji reflektora, 2. Wtyczka do reflektora. Innych wtyczek tam nie widze. pytam kolegi wyżej:naughty:
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się