To bardzo dobrze ze chcesz wybrac rozsadnie - popieram takie podejscie.
Ja Ci powiem na moim przykladzie i znajomej. Zawsze opinia ze diesel nie do miasta itp. Jednak kupilem diesla. Do pracy mam 18km, 70% lokalne drogi 30% miasto. Srednio do pracy okolo 30 min, powrot 35 - 45 min. Od 2 lat i nie mam zadnych problemow. DPF ok itp. Co wiecej nieraz zdarza sie ze wracalem do domu i dpf sie nie zdazyl wypalic - to da sie rozpoznac bo silnik ma podwyzszone obroty a po zgaszeniu z 10 min wentylatory jeszcze pracuja. No i tez nie mialem nigdy problemu z DPF - auto ma przebieg 225 tys.
Lepszy jednak przyklad znajomej. Diesel - no i wlasnie 5km do pracy - codziennie. Ona ma juz tego diesla hmm 5 lat - zero problemow z dpf i z niczym innym. Wiec tak to raczej przy tych silnikach troche mit.
Nagar raczej dotyczy 3.0 TDI, w 2.0 TDI to tez chyba mit.
idac dalej. Ja teraz mam (wlasnie zmienilem) na 2.0 TFSI (Allroad) 252KM. No i czy wiecej pali? Oczywiscie, no ale wszystko zalezy od stylu jazdy. Podaje do porownania z mojego uzytkowania 2.0 TDI (naped na przod, 190KM) i tego 2.0 TFSI (Allroad, Quattro, 252KM).
Przedstawiam tu prawdziwe moje dane, wiec mozesz byc pewien ze to nie zadna sciema.
Ten sam dokladnie odcinek czyli okolo 18 km do i z pracy. Dane z ostatnich 2 tygodni - czyli lato, jest cieplo. Zaznaczam ze mam lekka noge, przepisowo i spokojnie, ale czasem mocniejsze przyspieszenia sie zdarzaja.
1. 2.0 TDI 190KM naped przod -
Trasa do pracy: parkujac auto spalanie pokazuje 4,5 - 5,5L
Trasa z pracy: parkujac pod domem auto spalanie pokazuje 7 - 7,6L
Srednia dlugookresowa: 6,4 L (z 15 tys km)
2. 2.0 TFSI Allroad, quattro, 252KM
Trasa do pracy: parkujac auto spalanie pokazuje 7 - 8,5 L
Trasa z pracy: parkujac pod domem auto spalanie pokazuje 8,8 - 10 L
Srednia dlugookresowa: nie napisze bo nie wiem co pokazuje komp - nie sprawdzalem jeszcze, dopiero 2 tyg jezdze.
Rozdzielilem spalanie jadac do pracy i wracajac, bo jednak zaczynajac jazde w miescie (czyli zaczynajac w korku) auto finalnie spala wiecej - pewnie dlatego ze nierozgrzane, albo zwyczajnie rano jest mniejszy ruch, a wracajac wiecej stoje w korkach.
W tym silniku benzynowym bardzo duzo zalezy od stylu jazdy. Spalanie w silniku benzynowym (procentowo) duzo bardziej wzrosnie, anizeli w dieslu. Na przyklad gdybym ta trasedo pracy jechal dieslem bardzo dynamicznie to moze zamiast 5,5L mialbym 6,5. Natomiast w benzynie przy ostrej jezdzie na pewno zamiast 8,5 pokaze sie 12. Natomiast nie sadze aby ten ilnik byl w stanie pozrec 15L (no chyba ze faktycznie na odcinku 2KM od odpalenia w miescie - to wtedy tak). Nie uzywalem Start/ Stop - przy uzywaniu w miescie na pewno zaoszczedzi sie 10 - 15% (w przypadku benzyny) - tez mniej wiecej sprawdzalem i ma to sens jak sa duze korki.
Odczucie jazdy dla mnie benzyna jest bardziej komfortowe, jest jednak ciszej (choc A4 w dieslu jest swietnie wyciszone). Jakos lepiej mi sie jezdzi benzyna, nie ma niby tego ciagu od dolu jak diesel ale da sie przyzwyczaic spokojnie - tym bardziej ze mam jednak 252KM teraz.
W Twoim przypadku uwazam ze lepszym wyborem bedzie benzyniak. Te benzyny sie mega szybko rozgrzewaja, natomiast diesel mega wiecej czasu potrzebuje, wiec najczesciej go nie dogrzejesz w miescje na krotkim odcinku - nawet latem. Jezdzac w miescie pewnie ze benzyniak spali wiecej, no ale sam policz. Jak Ci wyjdzie nawet 15L - to i tak Ty robisz stosunkowo malo KM - wiec nie bedziesz wydawal fortuny na paliwo. W trasie natomiast spokojnie zejdziesz do 6,5 - 7L - przy oszczednej jezdzie.
Koniecznie kupiuj w automacie!
Jakbys mial pytania pytaj.