Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problemy z zimnym silnikiem. Obsługa i momenty dokręcania świec żarowych


Musashi

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżeli któraś świeca nie domaga, to czy w A4 B8 kontrolka świec żarowych będzie nadal normalnie gasła?

Bo dopóki było ciepło - palił od strzała. A wystarczyło, że temperatura spadła na -2 i rozrusznik 7-8 razy zakręcił, zanim silnik się uruchomił. To co to będzie przy -20? :kwasny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przy padniętych 2 świecach kontrolka działała normalnie .Zapalała się przy "walniętych" żarówkach .Świeciły one normalnie ale powodowały świecenie się kontrolki świec .Za pierwszym razem to się naszukałem przyczyny palenia kontrolki. Za drugim to zacząłem od żarówek i bingo. Co mają żarówki do kontrolki świec żarowych nie mam pojęcia. Odnośnie odpalania to miałem przypadek że na końcówce zimy odpalał po dłuższej chwili a jak się zrobiło ciepło to palił za pierwszym razem.Przyczyna był akumulator który miał za mały prąd do rozruchu. Może to na coś naprowadzi....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tegoroczna zima zafundowała nam dosyć niskie temperatury, które w bezwzględny sposób weryfikują stan techniczny naszych pojazdów. Objaw? niemożność lub utrudnienie uruchomienia zimnego silnika.

W większości przypadków odpowiedzialny za to jest układ podgrzewania komory spalania, popularnie nazywany świece żarowe.

Zasada uruchamiania zimnego silnika. Przekręcamy kluczyk, odczekujemy do momentu zgaśnięcia kontrolki świec żarowych i nie czekając dalej, uruchamiamy rozrusznik. Sprawny silnik powinien dać się uruchomić i po kilku sek pracować równomiernie.

Wielokrotne podgrzewanie świec nie tylko szkodzi świecom ( wcześniej się przepalą - być może właśnie tej zimy ) ale i wyczerpuje energie zgromadzoną w akumulatorze, pozostawiając jej mniej dla rozrusznika. Świece pozostają podgrzewane pomimo zgaśnięcia ich kontrolki.

Jeżeli w trakcie rozruchu usłyszycie sygnał dźwiękowy i pojawi się wykrzyknik tzn. że akumulator dostarcza zbyt niskie napięcie.

Gdy pojawia się brak możliwości rozruchu lub bardzo utrudniony rozruch, możliwe są różnego rodzaju usterki.

Świece żarowe mogą ceramiczną lub metalową końcówkę grzejną. Należy na to zwrócić uwagę.

Uwaga: opis w pkt 1 i 2 nie dotyczy silników 2.0 tdi 16V [bLB, BRE, BRD, i podobnych patrz pkt 3.

silniki wszystkie 1,9 tdi ( 1z, i pochodne, AFN i pochodne, AJM, AVF, AWX i pochodne, wszystkie 2,5 tdi, a także 2,0 tdi 8V np. BPW)

1. Przepalenie lub pogorszenie sprawności świecy lub świec. Objawia się brakiem rezycjancji -przyczyny: świeca przepalona lub zwiekszeniem rezystancji świecy.

sposób sprawdzenia to omomierz w rece, odpięcie konektora ze świecy, przyłożenie końcówek pomiarowych miernika usawionego na najniższy zakres ( Om, a nie kOm czy M Om)do elektrody środkowej swiecy oraz do masy i odczytanie wartości. prawidłowa świeca nie powinna przekroczyć wartości 1-2 Om. W przeciwnym wypadku wymieniamy.

NIektórzy stosują próbniki żarówkowe, jednak można nim zweryfikować tylko przepalenie świecy.

Odradzam również, sprawdzanie na dotyk czy świeca jest ciepła, można się zdziwić, są ciekawsze pomysły wykorzystania badania palpacyjnego. :kox: podobnie sprawdzanie wzrokowe czy swieca sie rozzarza nie tylko nie weryfikuje jej stanu ale i skraca jej zywotnosc.

Jgdy świece nie wykazują niesprawności ( maja 1-2 Om) przechodzimy do pkt 2.

2. Brak zasilania świec zarowych. Objawia się brakiem napięcia zasilania na koncówce świecy w momencie gdy powinna pracować.

Przyczyny: uszkodzone: przewody zasilające, - przekażnik zasilający świece, - bezpiecznik zasilający świece lub awaria ECU.

sposób sprawdzenia: odpięcie złączki czujnika temperatury G62, przekrecenie stacyjki i pomiar obecności 12 V na końcówkach świecy, z podłączonymi przewodami zasilającymi. Jeżeli komuś nie chce się bawić w odpinanie złączki czujnika, musi poprosić o pomoc. jedna osoba z końcówkami miernika przyłożónymi do elektrody świecy z podłączonym do niej przewodem zasilającym. PO przekręceniu kluczyka ( nie włączamy rozrusznika) powinno się pojawić napiecie 12V. Przestrzegam racjonalizatorów którzy dla ułatwienia badaliby napięcie odłączonych przewodów zasilających świecy, ponieważ obecność na nich bez podłączonej świecy napięcia nie potwierdza sprawności przewodu, przekażnika lub jego zasilania, ponieważ brak jest pełnego obciążenia.

obecność 12 V i oporności świadczy, że niesprawność nie leży po stronie układu żarzenia świec, lecz gdzie indziej - być może przyczyną jest czop parafinowy wytracony z nieprzystosowanego do mrozu oleju napędowego zatkał układ paliwowy.

brak napięcia 12V świadczy najprawdopodobniej o usterce przekażnika lub jego zasilania - bezpiecznika lub przewodów do niego prowadzących.

silniki 2.0 tdi 16V, ( BLB, BRE, BKD, BRD, ) zarówno z pompowtryskiwaczami jak i common rail.

3. w przypadku tych silników do weryfikacji sprawności układu żarzenia podłączamy VAG-a lub VCDS i sprawdzamy obecność zapisanego kodu usterki dotyczącego świec żarowych.

przyczyny problemów są podobne, jednak ze względu na sterowanie świecami przez kontroler eletroniczny impulsami wypełnienia, jest możliwość pełnej diagnostyki przez ECU. O niesprawności powiadomi stosowny błąd zapisany w ECU.

świece są zamontowane w głowicy, w sąsiedztwie pompowtryskiwaczy dostęp jest utrudniony, trzeba zdjąć pokrywę zaworów. Przestrzegam przed sprawdzaniem świec napięciem 12 V ulegną natychmiastowemu przepaleniu.

Ale uwaga problem dotyczy nie tylko mrozów. Niesprawna świeca żarowa to nie tylko trudności w uruchomieniu silnika ale to również większa ilość sadzy w cylindrze i w układzie wydechowym.

Ucierpi na tym zarowno turbina, szczególnie dotyczy to turbin ze zmienna geometria jak i końcówki wtryskiwaczy.

W silnikach z pompowtryskiwaczami oraz common rail świece pracują kilka minut po uruchomieniu silnika, co sprzyja pogłębieniu niekorzystnego zjawiska.

Dlatego dbajmy o właściwa sprawność układu świec żarowych.

Wymiana

Demontaż

Najczęstszy problem spotykany z wymianą świec, to trudności z ich odkręceniem.

Należy pamiętać, że świeca ulega ukręceniu podczas odkręcania, gdy moment odkręcania przekroczy wartość właściwego momentu dokręcania dla danej świecy, o 5-10 Nm.

Jeżeli świecy nie można odkręcić nie siłujmy się z nią, ponieważ wygenerujemy sobie sami problem.

Jeżeli mamy świece ceramiczne przed odkręceniem należy włączyć stacyjne w celu ich rozgrzania.

Należy spróbować spryskać, kilka godz wcześniej, okolice gwintu świec dobrym penetratorem (CRC produkuje bdb środek). Po spryskaniu nie powinno się korzystać z pojazdu ponieważ zwyczajnie wyparuje. Przed odkręceniem warto uruchomić silnik na kilka minut, aby głowica zrobiła się letnia. Jeżeli świeca wciąż nie puszcza warto wielokrotnie ponawiać próbę. Cierpliwość zdecydowanie się opłaca. Jeżeli wciąż brak sukcesu, należy poczekać aż silnik wystygnie zupełnie i ponowić próbę. Jeżeli wciąż świeca stawia opór można podobnie jak w przypadku świecy ceramicznej włączyć zapłon aby rozgrzała się sama świeca i ponownie spróbować.

Zerwanie świecy to albo szukanie speca który ja wykręci bez demontażu głowicy lub zdjęcie głowicy i koszty.

Montaż

Przyczyny problemów z odręceniem świec są spowodowane ich nieprawidłowym montażem. Bardzo istotny element obsługi świec żarowych, to ich właściwy moment dokręcania ( poniżej w tabeli. Można gwint świecy delikatnie przesmarować ( aby nadmiar nie dostał się do komory spalania) odpowiednim smarem wysokotemperaturowym. zapobiegnie to problemom przy odkręcaniu.

Jednak przeważnie wystarczy ostrożne wyczyszczenie gwintu i właściwy moment. I podkreślam najważniejsza przy montażu jest czystość. zarówno gwintu świecy jak i w głowicy.

Najprostszy sposob wyczyszczenia gniazda świecy to wypiłowanie w starej świecy 2-3 wzłużnych rowków, głebszych niż średnica wewnętrzna gwintu. i delikatne zwilżenie gwintu świecy smarem wysokotemperaturowym. Wkręcając świecę spowodujemy, że wszystkie zanieczyszczenia z gwintu zostana zgarnięte do rowków i przykleją się do smaru. unikajmy jego nadmiaru aby nie przedostał się do komory spalania.

Zbyt mocne dokręcenie świecy to murowany problem z jej późniejszym demontażem lub nawet, zerwanie gwintu po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej.

Świecę do końca należy wkręcać palcami, gdy gwint jest czysty, bez uszkodzeń a świeca prawidłowo w nim ustawiona bez problemów da się dokręcić do samego końca. Jeżeli stawia opór należy sprawdzić dlaczego. Gwint w głowicy wykonanej ze stopu glinu jest miękki i łatwo można go zniszczyć a wtedy jest konieczna naprawa. Właściwe osadzenie świecy i jej dokręcenie zapewnia również właściwą kompresję.

ngk_anzugsdrehmomente_gluehkerzen_anschl

Przestrzegam również, aby zwrócić uwagę na ostrożne postępowanie z ceramicznymi świecami żarowymi. Nawet delikatne, wydawałoby się stuknięcie w izolator może spowodować jego mikropęknięcie, które w momencie jej rozgrzania do temperatury 1000C w fazie podgrzewania, na skutek naprężeń, może się skończyć pęknięciem w trakcie pracy silnika. Jakie szkody mogą poczynić ceramiczne odłamki w cylindrze, nie trzeba pisać. Dlatego świecy z ceramiczną końcówką, która upadła z niewielkiej nawet wysokości, czy też stukniemy świecą o coś twardego, nie montujemy.

Wysłane z mojego GT-N8000 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam taki problem mierzyłem multimetrem oporność świec i wyszła mi wartość w zależności która świeca od 1,6 do 1,8 Ohm natomiast w danych technicznych świecy podają wartość 0,9 Ohm czy to oznacza że świece są uszkodzone? Dodam jeszcze że mierzyłem nappięcie na świecy i wyszło ponad 11V ale gdy po zdjęciu kapturka dotknąłem końcówki świecy była ona zimna. Co o tym sądzicie?

Chciałem jeszcze dopytać bo trochę ciemny jestem w tym temacie. Jak to jest możliwe że świece NGK które posiadam mają natęzenie prądu 5A a np. Beru 16A czy to oznacza że są trzy razy słabsze? Pytam bo jak robi się chłodniej to silnik trochę mi przerywa i przykopci na siwo.

Edytowane przez wojtek13001
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Odgrzejw temat

gdzie znajde przekaźnik świec żarowych

Nie mam błedu związanego ze świecami żarowymi ale pojawiają mi się sytuacje jak jest ok 5  stopni że auto raz zapali od kopa raz trzeba kręcić. kontrolka od świec niezależnie czy było -20 czy +10 zapala się na 1 sekunde po odpięciu czujnika g62 zapala się na ok 2-3 sek.

Prosze o pomoc 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, pytanie o moment dokręcania świec. 


Będę zmieniał komplet w swoim BRD, więc świeczki ceramiczne i jedyny dostępny model to NGK. Nastawiłem się na moment 8-11Nm i taki mam klucz ale na opakowniu świec jest napisane, że tylko 1Nm i 1/6 obrotu dodatkowo.


Przecież 1Nm to idzie palcami dokręcić... Nawet ciężko jest dostać klucz o takim zakresie.
Kurde, jakieś rady jak to zrobić żeby było dobrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.
Chłopaki jakie powinno być napięcie na fajkach podczas grzania? Dzisiaj wymieniałem dwie świeczki i tak z ciekawości odpiąłem czujnik temperatury i zmierzyłem miernikiem napięcie na pierwszej fajce i pokazało mi tylko 10,8v chyba to trochę za mało co? Nie powinno byc bliżej 12v ?

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...dobra kompresja ( czyli szczelny układ ) ,dobry akumulator,sprawny układ grzania świec żarowych i diesel musi palić..!!! nie trzeba dorabiać to tego czysto akademickich ideologii 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ,przepraszam za to że pisze w tym temacie ale nie chciałem zakładać nowego tematu gdyż potrzebuje informacji czy w Q7 4m z 2017 roku z silnikiem 3.0 TDI jest jakiem komunikat ze strony licznika czy błędu w sterowniku o tym że któraś ze świec jest spalona gdyż auto ma najechane 200 tys i według wpisów w ASO nie było wymiany świec żarowych a na zimnym silniku wyspeuja takie drgania jak by wypadanie zapłonów ale nie są jakieś mocno odczuwalne tylko słabo . Dodam że auto pali normalnie czy zimne czy ciepłe ale sporadycznie występują te drgania czy poszarpywania nie wiem jak to nazwać ale według mnie wygląda to jak by wypadanie zapłonu a błędów w vcds brak jakich kolwiek  . Proszę o pomoc ponieważ nie chce od razu jechać do ASO bo jak dobrze wiemy kasują tam dosyć mocno a ja zaś lubię sam naprawiać to co dam radę lecz nie wiem czy powinien być taki komunikat a zaś w necie nie mogę znaleźć info . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym silniku świece są diagnozowane, więc jeżeli któraś była by spalona, miałbyś zapisany błąd z numerem świecy (cylindra) w sterowniku silnika.

Przyczyną u Ciebie może być nagromadzony nagar.

Screenshot_20240214_134942_Opera.jpg

Edytowane przez Muskel1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Muskel1 napisał(a):

W tym silniku świece są diagnozowane, więc jeżeli któraś była by spalona, miałbyś zapisany błąd z numerem świecy (cylindra) w sterowniku silnika.

Przyczyną u Ciebie może być nagromadzony nagar.

Screenshot_20240214_134942_Opera.jpg

Aha czyli świece należy wyeliminować . Możliwe że tak może być ze nagar a czy dużo jest z tym roboty i czy sam dał bym radę 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dasz. Sam musisz ocenić. Widzisz na filmiku co trzeba rezebrać 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...