Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Czy poduszka kierownicy z B7 zamontowana do B6 wystrzeli prawidłowo w przypadku kolizji?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak widac rezanie moze miec swoje granice i to nawet decydujące o czyims zyciu.

Warto to wszystko sprawdzic :gwizdanie:

Opublikowano

OK, z tego co udało mi się rozkminić - dwu stopniowe odpalanie poduszki stosowane w B7 ma na celu lepsze zabezpieczenie kierowcy (a także i pasażera, ponieważ i jego poduszka w B7 jest 2-stopniowa) przed siłami działającymi na ciało w trakcie wypadku.

Zatem w momencie wykrycia kolizji (na podstawie danych otrzymanych z czujników uderzeń) sterownik airbag aktywuje 1 detonator. Ten odpala ładunek wstępny, który następnie poprzez dyszę dostaje się do komory gdzie znajduje się ładunek właściwy. Następuje detonacja właściwa, ściany komory ładunku zostają zniekształcone co umożliwia przepłynięcie gazu przez metalowe filtry i napełnienie poduszki. Następnie w określonym czasie (zależnie od okoliczności wypadku od 5 do 40 milisekund po aktywacji pierwszego ładunku - to ustala już sterownik airbag, na podstawie danych z czujników uderzeń) zostaje uruchomiony drugi detonator, który odpala drugi ładunek. Pod wpływem ciśnienia podnosi się kapsel komory drugiego ładunku - dzięki czemu gaz przepływa do komory pierwszej detonacji i stamtąd przez filtry znów napełnia poduszkę.

W uproszczeniu można więc powiedzieć - że w krótkim czasie (5 do 40 ms), poduszka powietrzna zostaje napełniona dwa razy.

W przypadku oryginalnej instalacji w B7 istotne jest to, że przy uruchomieniu poduszki kierowcy (lub pasażera) zawsze zostają zdetonowane oba ładunki (powoduje to, że po wystrzeleniu poduszki nigdy nie zostaje w kierownicy aktywny ładunek, który przypadkowo może nam wypalić).

Wnioski...

Odpalenie obu ładunków na raz może spowodować zbyt silną detonację i airbag nie zadziała tak jak powinien (nie wiadomo jak zareaguje obudowa, co z dynamiką gazów, czy może dojść do rozerwania poduszki? itd…). Nie bijcie - to nie są pewniaki - po prostu głośno myślę nad konsekwencjami. Ten system nie został zaprojektowany do zastosowania w warunkach jakie daje odpalenie dwóch ładunków w tym samym momencie.

Z kolei odpalenie tylko pierwszego ładunku powoduje, że w dodatkowej komorze zostanie jeszcze jeden aktywny ładunek, który potencjalnie stanowi dla nas zagrożenie (zawsze to materiał wybuchowy).

Wracając jednak do sprawy ODPALI CZY NIE ODPALI?

Jeśli przeanalizować to co napisałem powyżej – to niby nie ma szans na to, że poduszka nie odpali (gwarancji dać nie mogę, to Wasze życie i Wasza decyzja). Kluczową rolę odgrywają tutaj okoliczności wypadku i siły w nim działające. O wszystkim decyduje sygnał, który prześle do sterownika airbag sensor uderzeń oraz to jak sterownik go zinterpretuje i przeliczy (bo właśnie po tych danych driver decyduje czy odpalić poduszkę czy nie). W sterowniku zdefiniowane są dwa progi uruchomienia systemu ochrony pasażerów (ale o tym za chwilę).

Z tego co mi wiadomo – czujniki stosowane w B6 mierzą przyśpieszenie a w zasadzie obliczają wytracanie prędkości w momencie kolizji. Na podstawie tych danych obliczana jest siła uderzenia, która następnie w postaci cyfrowej wysyłana jest do sterownika airbag.

Na podstawie tych danych driver decyduje czy odpalić tylko napinacze pasów (pierwszy próg) czy też napinacze pasów i poduszki (drugi próg). Zauważcie, że w trakcie wypadków często kierowca zdąży zahamować – zatem jeśli odpowiednio mocno uda mu się wytracić prędkość to tym samym spowoduje inną interpretację warunków kolizji przez czujnik zderzenia. Sterownik airbag otrzyma takie a nie inne dane i poduszka nie zostanie odpalona. Innymi słowy – potrzebujemy mocnego pierdolnięcia aby wywaliło poduszkę ;) Z drugiej strony to jak wygląda auto po kolizji nie zawsze ma się dokładnie do impetu z jakim wyrżnęło ;)

f*ck ale mi esej wyszedł :polew: Przeanalizujcie i piszcie wnioski…

Opublikowano

Cały Bartek niezły esej napisał :good: i wszystko po logicznych przemyśleniach .

To ja dorzuce dwa grosze do tematu :) Robiłem SWAPA poduszki z tym ze sytuacja tej przekładki polegała na zmianie praktycznie zaslepek .

Oczywiście jedna i druga poduszka była dwunabojowa ;) Do przekładki była też potrzebna stara strzelona poduszka z ktorej wykorzystałem same mocowanie

do kierownicy . Pamiętam ze byl tylko jeden zapalnik sfajczony to i pewnie autko miało małego strzała tak myślę . Wnioskuje ze wszystko zalezy od czujnikow

uderzeniowych jaki puszczą sygnał do sterownika AIR BAG ( Bartek to bardzo ładnie wszystko opisał wczesniej ) . A ten odpala albo jeden naboj albo dwa :)

Ja tez widziałem przypadki A4 B6 czy B7 ze podczas kolizji nie strzeliły zadne poduchy ( cos takiego jak czaki wkleił fotę :wink4: i wspomnianego kiedyś kolegi z wątku ).

Akurat strzały były w błotniki i czujniki nic nie wykryły . Dla przypomnienia są one umieszczone na przednim pasie ( sprawdze pozniej w ELSIE dokładnie gdzie :decayed: )

widocznie nie dostały sygnału i nie doszło do odpalenia jaśków .

Albo zbieg okoliczności ......albo :mysli:

20110816269.jpg

47932616.jpg

Faktem jest ze trzeba to wszystko udowodnić , niesety bo tak to tylko będziemy gdybać następne kilka stron wątku :)

Na koniec jeszcze takie moje spostrzezenie i nie wiem czy ma to coś do rzeczy otoz grubośc przewodow . Tak patrzac na schemat Bartka zauwazcie to :mysli:

b6vsb7.jpg

Opublikowano

W ocenie 2-óch kolizji których zdjęcia przewijają się w tym wątku - zgadzam się z Grześkiem...

Uderzenia są takie, że pomijają bezpośrednie trafienie w czujnik. Jeśli chodzi o sensory czołowe to te znajdują się mniej więcej na wysokości górnych krawędzi grilla środkowego tyle, że po wewnętrznej stronie pasa przedniego. Czujniki boczne w B6 są na dole słupka B a w B7 zastosowano czujniki ciśnieniowe, które montuje się w drzwiach (mniej więcej na środku). Na koniec ostatnie czujniki boczne montowane na środku słupka C...

Opublikowano

from this thread: http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=314556

Avanteix's crash was predominantly on his driver's side as you can see in the pictures below, but his steering wheel airbag did not go off, while his passenger's side airbag did.

AvenueSanFranciscoCATowTruck01-vi.jpg

anyAvenueSanFranciscoCAFront07-vi.jpg

manyAvenueSanFranciscoCADash02-vi.jpg

Tutaj odpalił airbag pasażera i napinacze pasów. Naboje w poduszce kierowcy były spięte w jeden. Nie znalazłem opisu jak to podłączenie zostało wykonane, jedynie stwierdzenie:

(...)

b/c of the 2 stage airbag wired as a 1 stage it failed to deploy.

(...)

W 2010 roku znane były co najmniej dwa inne przypadki, w których poduszka nie odpaliła:

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/336640-Steering-Wheel-swap?p=4760201&viewfull=1#post4760201

well like i said Greg@DTH/ 400HPA4 knows of two other swaps+accidents where the airbags failed to go off.

Wiem, dysponujemy jedynie domysłami opartymi na materiale, który ma wiele niewiadomych. Jednakże sprawa dotyczy bezpieczeństwa i osobiście zakładam brak zaufania do obecnego stanu rzeczy czyli poduszki z B7 podłączonej do kontrolera airbag z B6.

* Kontroler airbag z B6 nie jest w stanie uruchomić procedury sekwencyjnego odpalania nabojów w poduszce - takie rozwiązanie pojawia się w B7 wraz z modyfikacją całego systemu poduszek (kontroler, poduszki, sensory a co za tym idzie okablowanie).

* Nie wiemy czy podłączenie tylko jednego naboju w sytuacji awaryjnej spowoduje zadziałanie poduszki - nie wiemy czy sygnał "Ignite" z kontrolera airbag z B6 kompatybilny jest z poduszką z B7.

* Nie wiemy, który nabój (oznaczony kolorem zielonym lub pomarańczowym) potraktować jako nabój odpalany jako pierwszy w sekwencji odpalania w konfiguracji kontroler B7+poduszka B7 i podłączyć go do kontrolera airbag z B6.

* Nawet jeśli uda się z powodzeniem podłączyć jeden nabój to w sytuacji poważniejszej kolizji odpalenie jednego naboju nie da najprawdopodobniej wystarczającej ochrony kierowcy.

* Nie wiemy jak spiąć dwa naboje w jeden i czy taka przeróbka w ogóle spowoduje wystrzelenie poduszki (znowu nie wiemy czy sygnał "Ignite" z kontrolera airbag z B6 kompatybilny jest z poduszką z B7).

* Nawet jeśli uda znaleźć się sposób by naboje z B7 wystrzeliwały jednocześnie w sytuacji otrzymania z kontrolera airbag z B6 sygnału "Ignite" nie wiemy czy tak napełniona poduszka gwarantuje ochronę kierowcy.

To tyle z mojej strony. Sami musicie podjąć decyzję jakie rozwiązanie wybieracie (robienie swapa lub też pozostanie przy poduszce z B6). Moją intencją jest byście wyboru swojego dokonywali świadomie dysponując całą wiedzą jaka została zebrana do tej pory.

Opublikowano

Flyer a ty czego sie boisz i tak jezdzisz na bombie 2.7 bi co to ma byc,:) tego nigdy nie bylo w takim nadwoziu jak sie zachowa to auto podczas wypadku ? wiesz ? nie wiesz, nie masz pojęcia. a nagle pomyślałeś o airbagu

jakiej bombie? :D a co ma sie inaczej zachowac podczas wypadku?

auto mam zlozone profi, a nie zlepione i pospawane, wszystko na ori gratach :)

poducha sie nie stresuje, poprostu sledze temat.

Opublikowano

Ku uświadomieniu, proponuję wiedzę zawartą w tym temacie jakoś zebrać do kupy i podkleić np. w dziale Układ Elektryczny bo taka przekładka kiery na ładniejszą to jak widać nie jest ot taki sobie mod i w razie W można się ocknąć z odbiciem takiej ładniejszej kierownicy na twarzy :mysli:

Opublikowano

* Nie wiemy czy podłączenie tylko jednego naboju w sytuacji awaryjnej spowoduje zadziałanie poduszki - nie wiemy czy sygnał "Ignite" z kontrolera airbag z B6 kompatybilny jest z poduszką z B7.

jeśli kolega z AUDIZONE napisał, że podpiął dwa ładunki do jednej lini jaką ma sterownik w B6 to nie powinna sie zgadzać rezystancja całego układu i sterownik powinien zgłosić błąd , wiec pytanie JAK TO ZROBIŁ ? moze ktos zada mu to pytanie?

[br]Dopisany: 31 Styczeń 2012, 09:48_________________________________________________ciekawy artykuł http://airbag.com.pl/systemy/artykul.htm , nie wkleje go bo ACTA czuwa , zwrocic uwage trzeba na poduszki dwustopniowe

Opublikowano

Wazną rzeczą jeszcze jest kierownica o której mało kto wspomina :) Jak wiadomo dośc jest uzywek na naszym wtórnym rynku a zwłaszcza po strzałach :cool1: Niestety nie kazdy ją sprawdza pod wzgledem kształtu a niewielkie uchylenia nie gwarantują nam bezpieczenstwa .

Najprosciej można sprawdzić kładąc ją wieńcem kierownicy ( tam gdzie trzymamy łapki :decayed: ) na płaską powierzchnię . Wieniec kierownicy musi przylegać całą powierzchnią :cool1: Jezeli nie przylega nie zakładamy takiej kierownicy :( .

Małe info co do czujnikow i ich rozmieszczenia tych co nas interesują :)

przodczujki.png

1 - Czujnik zderzenia przedniej poduszki bezpieczeństwa

2 - Śruby

3 - Wtyczka

4 - Poprzeczny pas nadwozia

czujnikprog.png

1 - Czujnik zderzenia bocznej poduszki bezpieczeństwa z przodu

2 - Śruby

3 - Wtyczka

4 - Słupek

Sterownik poduszki bezpieczeństwa można stosować z poduszką bezpieczeństwa generacji 8.* »nie 8.R« aż do dwóch zadziałań bocznej poduszki bezpieczeństwa / poduszki bezpieczeństwa głowy i/lub napinacza pasa bezpieczeństwa.

Sterownik poduszki bezpieczeństwa można stosować z poduszką bezpieczeństwa generacji 9.* i 8.R aż do dwóch zadziałań bocznej poduszki bezpieczeństwa / poduszki bezpieczeństwa głowy / po stronie kierowcy / po stronie przedniego pasażera i/lub napinacza pasa bezpieczeństwa

Po trzecim zadziałaniu pojawia się wskazanie usterki Uszkodzony sterownik

Dodatkowo przy zadziałaniu poduszki bezpieczeństwa kierowcy muszą zostać wymienione:

- Pierścień powrotny z pierścieniem ślizgowym

- Wszystkie czujniki przedniej poduszki bezpieczeństwa z przodu samochodu

- Pozostałe czujniki przyspieszenia poprzecznego w przypadku zniekształcenia punktów mocowania w obszarze czujników

Opublikowano

* Nie wiemy czy podłączenie tylko jednego naboju w sytuacji awaryjnej spowoduje zadziałanie poduszki - nie wiemy czy sygnał "Ignite" z kontrolera airbag z B6 kompatybilny jest z poduszką z B7.

jeśli kolega z AUDIZONE napisał, że podpiął dwa ładunki do jednej lini jaką ma sterownik w B6 to nie powinna sie zgadzać rezystancja całego układu i sterownik powinien zgłosić błąd , wiec pytanie JAK TO ZROBIŁ ? moze ktos zada mu to pytanie?

(...)

Wysłałem.

Moderzy, możecie przykleić ten wątek tak by przybysz z Audizine miał do tematu wgląd bez konieczności zakładania konta i logowania się na tym forum? (posłałem mu link jako uzupełnienie treści PW)

Opublikowano

Przykleilem tymczasowo.

Opublikowano

* Nie wiemy, który nabój (oznaczony kolorem zielonym lub pomarańczowym) potraktować jako nabój odpalany jako pierwszy w sekwencji odpalania w konfiguracji kontroler B7+poduszka B7 i podłączyć go do kontrolera airbag z B6.

Wiemy… Na schemacie masz wyraźnie opisany 1 zapalnik. Zarówno w B6 jak i B7 wykorzystuje te same piny łącznika.

…co nie zmienia faktu, że też mam mieszane uczucia co do swapa :(

Opublikowano

Bart, te same numery pinów w B6 vs B7 to może być za mało by ze 100% pewnością rozstrzygać o sekwencji odpalania nabojów. Obawiam się.

Nawiązując do tutoriala o swapie kiery z B7 z działu "Warsztat". To który nabój mamy podłączony do sterownika :?: Bo o spinaniu nabojów w jeden nie ma tam mowy więc któryś musi być podłączony. Z numeracji pinów wynika, że podpinamy nabój nr .... :?:

Opublikowano

Bart, te same numery pinów w B6 vs B7 to może być za mało by ze 100% pewnością rozstrzygać o sekwencji odpalania nabojów. Obawiam się.

Nawiązując do tutoriala o swapie kiery z B7 z działu "Warsztat". To który nabój mamy podłączony do sterownika :?: Bo o spinaniu nabojów w jeden nie ma tam mowy więc któryś musi być podłączony. Z numeracji pinów wynika, że podpinamy nabój nr .... :?:

...przy montażu kierownicy z B7 podpinamy nabój 1.

Numery pinów oraz elektryczna nazwa zapalnika nr 1 na schematach są identyczne w B6 i B7, więc na bank piny 1 i 2 w obu przypadkach sterują detonacją 1 ładunku (zapalnik N95). To czego nie wiemy to jaka jest modulacja sygnału uruchamiającego detonację i czy detonator w B6 i B7 jest taki sam (czyli czy poduszka z B7 zareaguje na sygnał wyzwalający ze sterownika B6).

Opublikowano

Zakładając, że numeracja ładunków odpowiada kolejności ich odpalania. Ale to w tym momencie teoretyczne dywagacje i nie chciałbym tego wątku teraz kontynuować :)

Bardziej ciekawi mnie odpowiedź na moje drugie pytanie ;)

Opublikowano

Bardziej ciekawi mnie odpowiedź na moje drugie pytanie ;)

Czyli?

Andy - skoro na schemacie w B6 masz jak byk napisane zapalnik poduszki kierowcy N95 i lecą kabelki na łączniku (pin 1 i 2)... Do tego masz schemat z B7 gdzie masz również opis zapalnik poduszki kierowcy "1" N95 (połączony przez piny 1 i 2) oraz zapalnik poduszki kierowcy "2" N215 (połączony przez piny 3 i 4) to dla mnie wszystko jest jasne.

Nie logicznym byłaby dla mnie zmiana zasad odpalania ładunku w B7 czyli najpierw N215 a później N95 skoro numeracja mówi coś innego...

Opublikowano

kolejność jest kolejnością wg producenta nioe mozna odpalic najpierw ladunku nr 2 bez detonacji ladunku nr1

Opublikowano

No dobra, a jezeli juz powiedzmy w B6 bedzie odpalał ładunek nr.1 to jak to wyglada od strony bezpieczenstwa- czy poduszka podzielona jest na jakieś dwie czesci i np nr.1 odpowiada za gorną czesc, ktora chroni np samą głowe??

Pytanie troche łapotologiczne, ale nigdy nie widziałem wystrzelonej poduszki z dwoma ładunkami :mysli:

Opublikowano

No dobra, a jezeli juz powiedzmy w B6 bedzie odpalał ładunek nr.1 to jak to wyglada od strony bezpieczenstwa- czy poduszka podzielona jest na jakieś dwie czesci i np nr.1 odpowiada za gorną czesc, ktora chroni np samą głowe??

Pytanie troche łapotologiczne, ale nigdy nie widziałem wystrzelonej poduszki z dwoma ładunkami :mysli:

Sterownik w zależności od siły uderzenia i kierunku decyduje czy odpali 1 ładunek czy 2. Przy niewielkim uderzeniu nie jest potrzebna poduszka "napompowana" w całości i wystarczy tylko jeden ładunek. napompowana dałem w cudzysłowie bo to duże uogólnienie... Jeżeli odpalony będzie tylko jeden ładunek to poduszka rozwinie się wolniej i będzie miększa, bo będzie w niej mniej gazu.

Opublikowano

No dobra, a jezeli juz powiedzmy w B6 bedzie odpalał ładunek nr.1 to jak to wyglada od strony bezpieczenstwa- czy poduszka podzielona jest na jakieś dwie czesci i np nr.1 odpowiada za gorną czesc, ktora chroni np samą głowe??

Pytanie troche łapotologiczne, ale nigdy nie widziałem wystrzelonej poduszki z dwoma ładunkami :mysli:

Sterownik w zależności od siły uderzenia i kierunku decyduje czy odpali 1 ładunek czy 2. Przy niewielkim uderzeniu nie jest potrzebna poduszka "napompowana" w całości i wystarczy tylko jeden ładunek. napompowana dałem w cudzysłowie bo to duże uogólnienie... Jeżeli odpalony będzie tylko jeden ładunek to poduszka rozwinie się wolniej i będzie miększa, bo będzie w niej mniej gazu.

No teraz to zakumałęm, to teraz czekac tylko co Mądre głowy wymyślą...... :confused4:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...