Skocz do zawartości
IGNOROWANY

QUATTRO czym sie różni od innych napędów 4X4?


BEX4

Rekomendowane odpowiedzi

Nowe RSy mają dwa Haldexy na tylnym mechanizmie roznicowym.

Golf 6 na przodzie ale nie kazda wersja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe RSy mają dwa Haldexy na tylnym mechanizmie roznicowym.

Golf 6 na przodzie ale nie kazda wersja

Dev- czyli, że Haldexy na tylnej osi w nowych RSach pełnią funkcję sterowanej elektronicznie szpery? Natomiast ilość momentu trafiającego na całą tylną oś jest regulowana przez Torsena? Dobrze to rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczegółów Ci nie podam bo jeszcze nie badalem tematu.

Moim zdaniem to przy dwóch haldexach z tylu Torsen jest zbędny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli defakto prawdziwy(mechaniczny) napęd Q w latach 2000 był w modelach aut z silnikiem umieszczonym wzdłuż np A4 Natomiast modele aut jak TT,A3 z silnikami umieszczonymi w poprzek posiadały pseudo napęd Q

przynajmniej ja tak rozumiem bo jak inaczej nazwać napęd na 4 koła jeżeli jest on załączany elektronicznie po cześci w skrajnych przypadkach np wpadnięciu w poślizg .Z tego co czytałem to właśnie ten napęd specjaliści uznali jako bardzo niebezpieczny i zdradziecki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest napęd na cztery koła, mylisz pojecia.

wlasciwym okresleniem jest: naped na dwie osie.

Ale i tak jest o niebo lepszy od poprzedniego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli defakto prawdziwy(mechaniczny) napęd Q w latach 2000 był w modelach aut z silnikiem umieszczonym wzdłuż np A4 Natomiast modele aut jak TT,A3 z silnikami umieszczonymi w poprzek posiadały pseudo napęd Q

przynajmniej ja tak rozumiem bo jak inaczej nazwać napęd na 4 koła jeżeli jest on załączany elektronicznie po cześci w skrajnych przypadkach np wpadnięciu w poślizg .Z tego co czytałem to właśnie ten napęd specjaliści uznali jako bardzo niebezpieczny i zdradziecki

Quattro (Audi), 4Motion (VW) to nazwa handlowa dla obu rodzajów napędu na obie osie (Torsen i Haldex).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak należy zaznaczyć że 4motion też miało stały napęd na torsenie (passat b5 i phaeton) oraz dołączalny haldex (golf) gdzie nowe haldexy mogą się załączyć jeszcze przed wystąpieniem poślizgu kół przednich.

Quattro jak wyżej napisano - torsen , ale oprócz TT , A3 gdzie chodzi haldex R8 podobnie , ale napęd na przód realizowany jest za pomocą starego rozwiązania na sprzęgle wiskotycznym

Do tego z tego co wiem torsen w tylnym dyferencjale występował tylko w Audi V8 , natomiast mechanizm międzyosiowy był : w ręcznej skrzyni - torsen , w automacie - planetarny z blokadą za pomocą sprzęgiełka płytkowego ( linika zmodyfikowana po uwadze kolegi Dev )

Co do nowego Rs tam zrezygnowano z torsena. Zastosowano dyferencjał międzyosiowy asymetryczny 40/60 z kołami koronowymi plus tarczki. Piasty napędów p/t dyferencjału międzyosiowego mają różną średnicę , stąd możliwy jest rozdział 40/60 Ale jakie i jak sterowane , tego niestety nie jestem pewien, ale sądzę że tarczki pełnią rolę aktywnej blokady , gdyż taki dyfer 40/60 to tak naprawdę dyfer otwarty asymetryczny. A tarczki być może są sterowane serwomotorami. Jak sądzę chcieli na siłę dać na tył więcej niutona , co w torsenie nie było osiągalne gdyż torsen przy normalnych warunkach drogowych zawsze rozdziela 50/50 Jedynie czym się może torsen X różnić od torsena Y to kątem zębatek - trybów śrubowych , co daje jedynie wybór mniejszego lub większego efektu samoblokowania przy ruszaniu przednimi kołami na lodzie np 20/80 , 30/70 , 40/60 ale przy dobrej przyczepności zawsze 50/50

Edytowane przez Kołomax
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Macan np. ma napęd z płynnym rozdziałem momentu między osiami. Ten napęd, w odróżnieniu od Q5, nie wymaga identycznych średnic opon.

Porsche Traction Management (PTM): aktywny napęd na cztery koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym, automatycznym hamulcowym mechanizmem różnicowym (ABD) i regulacją poślizgu napędu (ASR)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego z tego co wiem drugi torsen w tylnym dyferencjale występował w Audi V8 , A8 i WV Pheaton, przednie dyfry normalne - otwarte

w tym przypadku tylko V8,

A8 i VW Phaeton nie miały Torsena w tylnym dyfrze bo mają EDS

Edytowane przez Dev
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w tym przypadku tylko V8,

A8 i VW Phaeton nie miały Torsena w tylnym dyfrze bo mają EDS

Masz rację Dev , nie wiem co mi się ubzdurało. Być może powiązałem że A8 to następca V8 , a A8 blisko mechaniką jest do Pheatona i dlatego mi się wkręciło.... Mea culpa :hi:

Pozwolę sobie to poprawić po Twojej uwadze, by nie wprowadzało w błąd

Edytowane przez Kołomax
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty mówisz o Haldexie. Dla ułatwienia przyjmijmy, że wszystkie auta w koncernie VAG mają:

Haldex - dla silników poprzecznych- układ sterowany elektronicznie. To jest dołączane 4x4

Torsen - dla silników wzdłużnych - układ czysto mechaniczny. To jest stałe 4x4

Aa i "spięcie", jak to nazwałeś, napędu nie jest zależne od prędkości tylko od utraty przyczepności. Jeśli jedna oś zaczyna się ślizgać , moment jest kierowany na oś o większej przyczepności.

Jeżeli ostatnio wpadłem prawą stroną samochodu poza droge do śniegu, to dlaczego próbując wyjechać koła po prawej stronie(czyli te o mniejszej przyczepności które były w sniegu) ślizgały się a koła po lewej stronie które były na drodze czyli miały dużo lepszą przyczepność stały w miejscu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz dwa "otwarte" dyfry bez blokady, normalna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy a jak się ma napęd AWD od Subaru do Quattro Audi? Czy to jest to samo? Który lepszy, porównująć quattro w naszych B6 a np. AWD w foresterze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytasz pod względem właściwości jezdnych czy kosztów utrzymania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Pytasz pod względem właściwości jezdnych czy kosztów utrzymania?
Chętnie dowiem się jak najwięcej :) Każda informacja mnie intresuję n.t. zestawienia tych napędów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Subaryna jest na wiskozie, audi na Torsenie.

jak zawisniesz jedna osią subaru to sie wygrzebiesz, audi juz nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dev napisz proszę jak sprawdzic czy w mojej A4 prawidłowo działa naped Q bo ostatnio kiedy zjezdzałem z autostrady to gdyby nie ESP to by mnie obróciło.Już nie raz miałem sytuację kiedy tył zaczął wyprzedzać przód i czasami watpie czy napęd działa prawidłowo.Dodam ,że załozone są nowe opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Puscilem nogę z gazu i nie hamowalem .Auto samo ustawilo się prosto.Opony nowe i takie same.Już kilka razy tył mi uciekał dlatego chce to sprawdzić bo wszyscy tak chwalą quattro a ja mam inne wrażenia.Chyba nie ma znaczenia że silnik ciężki a tył lekki?Przecież to nie RWD prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


jak zawisniesz jedna osią subaru to sie wygrzebiesz, audi juz nie

Mógłbyś rozwinąć te teorię? Bo to ciekawe co piszesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...