kamil-vag Opublikowano 4 Stycznia 2017 Opublikowano 4 Stycznia 2017 Sposób diagnozowania pompowtryskiwaczy i rozpoznawania uszkodzonych elementów Odczytać pamięć błędów. Jeżeli są zapamiętane błędy, zapisać je i wyeliminować źródło ich pochodzenia.W sterowniku silnika odczytać następujące bloki wartości pomiarowych: Na biegu jałowym bloki 001, 004, 007, 013, 018 i 023, Blok 023 przy 2000 obr/min oraz dodatkowo przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika. Silnik musi być nagrzany do temperatury roboczej ~ 90 stopni. Następnie ocenić uzyskane wyniki: Dawka wtrysku w bloku 001 pole 2: wartość zadana 3,0 mg/H ... 9,0 mg/H (wyłączona klimatyzacja). Kąt synchronizacji (ustawienie wałka rozrządu względem wału korbowego) w bloku 004 pole 4: wartość zadana – 3°... + 3 °obrotu wału korbowego. Wartość ta nie może się wahać o więcej niż 0,5 °obrotu wału korbowego (jeżeli zmienia się więcej, to należy sprawdzić napięcie paska rozrządu). Temperatury w bloku 007: gdy silnik jest zimny, temperatury muszą być podobne do temperatury otoczenia, a podczas rozgrzewania silnika temperatury muszą wiarygodnie wzrastać . Równobieżność silnika na biegu jałowym w bloku 013: wartości powinny mieścić się w zakresie – 3,01 mg/H ...+ 3,01 mg/H. Bezpieczna granica korekcji jest o połowę mniejsza i zawiera się od – 1,5 do + 1,5 mg/suw. Jeżeli wartości są zbliżone do maksymalnych (dodatniej lub ujemnej), to można przyjąć, że spalanie w cylindrach jest niewystarczające.Suma wszystkich wartości powinna być jak najbliższa 0. Przyczyną nieprawidłowości mogą być usterki mechaniczne silnika: np. nieprawidłowe sprężanie, zasilanie paliwem lub pompowtryskiwacz. Jeżeli sprawdzenie tych punktów nie pozwoliło ustalić przyczyny, to należy wymienić tylko pompowtryskiwacz o największej wartości odchyłki (dodatniej lub ujemnej, lecz dopiero po przeprowadzeniu analizy zgodnie z dlaszym opisem). Blok wartości mierzonych 013: Odczytywane wartości w tym bloku muszą się nieznacznie zmieniać (wahać). Jeżeli żadna z nich się nie zmienia, to albo prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym jest zbyt wysoka, albo dawka wtrysku (blok 001) jest mniejsza niż 3 mg/H. Możliwe przyczyny: nieprawidłowe wskazania przepływomierza powietrza lub pompowtryskiwacze podają zbyt dużo paliwa.Blok wartości mierzonych 023 (korekta momentu czasowego wysterowania elektrycznego pompowtryskiwacza): Już wartości poza zakresem – 30 ... + 30 mogą być objawem usterki. Jeżeli wartość korekty zbliża się do dolnej granicy (i wynosi np.: – 60), to można podejrzewać problem w zasilaniu paliwem. Należy wtedy sprawdzić cały układ zasilania paliwem. Jeżeli wartość zbliża się do górnej granicy (np.: +60), wskazuje to na zacinanie się pompowtryskiwacza lub na złą jakość paliwa. Po stwierdzeniu zasilania prawidłowym paliwem, należy wymienić tylko ten pompowtryskiwacz, dla którego odczytywana wartość jest za duża. Nie wolno wymieniać pozostałych pompowtryskiwaczy. W silnikach z PDE (do 2005) prawidłową wartością uważa się przedział liczbowy pomiędzy -/+ 30 jednostek. Silniki nowsze ale z tradycyjnymi, elektromagnetycznymi PD (PDE) zależnie od modelu mają większy zapas tolerancji ( np. -/+ 60 i więcej). W silnikach z PPE problemy zaczynają się od wartości -/+ 100 jednostek. Na wskazywane wartości BIP duży wpływ może mieć jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu. W tym przypadku warto przeprowadzić pomiary/odczyty na wysokich obrotach silnika - 2800 - 3200 1/minBlok wartości mierzonych 018 (status zaworów elektromagnetycznych): Podczas pracy silnika na wolnych obrotach jak i podczas ich zwiększania we wszystkich 4 blokach powinny być 0 – oznacza to prawidłową pracę elektrozaworu. Podczas puszczenia pedału przyspieszenia powinny pojawić się tam wartości 4.0. Znaczenie wartości (kolejne pola określają poszczególne cylindry : 1 ... 4) 000 prawidłowa regulacja 002 sterowanie podczas rozruchu 004 małe dawki wtrysku lub zawór zamknięty 008 osiągnięto maksymalną wartość prądu 016 BIP poza oknem regulacji (np. +/- 100 ms) 032 liczba próbkowania zbyt mała 064 błąd przetwarzania 128 rozpoznanie BIP (rozpoczęcie momentu wtrysku) było niemożliwe Sprawdzenie bloku pomiarowego 013 podczas pracy silnika ze wzrastającymi obrotami: Silnik musi być termicznie ustabilizowany . Podczas przyspieszania samochodem na pierwszym biegu, obserwować blok pomiarowy 013 w komputerze sterującym pracą silnika PDI przez cały czas wzrostu obrotów silnika, aż do wartości 3000 obr/min. Wskazania powinny się ustalić już przy obrotach z zakresu ok. 1300 - 2000 1/min. Bierzemy pod uwagę wyłącznie ustabilizowane wskazania. Takie sprawdzanie należy powtórzyć kilkukrotnie, w celu zweryfikowania uzyskiwanych wyników !!! Uszkodzenie elementu pompowtryskiwacza ( PD ) można rozpoznać przy wyraźnie podwyższonej dodatniej wartości korekcji przyjętej przez komputer sterujący programowo dawki paliwa. ”Wyraźnie” oznacza, że różnica pomiędzy „największą” wartością dodatnią oraz najbliższą jej „inną” wartością dodatnią (jeżeli brak drugiej wartości dodatniej, to przyjąć tę „inną” wartość jako „0.00 mg/suw”) dla pozostałych pompowtryskiwaczy tego silnika, nie może być większa (lub równa) +1.00 mg/suw !!! Ujemnych wartości nie należy uwzględniać !Dalsze wskazówki: W przypadku stwierdzenia takiej odchyłki dawki, która przekracza (lub jest równa) + 1.00 mg/suw tylko dla analizowanych wartości dodatnich, należy koniecznie zamienić miejscami pompowtryskiwacz (tzn. element PD, dla którego bloki pomiarowe sugerują jego defekt) z innym sprawnym PD z tego samego silnika i ponownie kilkukrotnie wykonać odczyt bloku pomiarowego 13, wg testu opisanego powyżej. Jeżeli poprzednia wartość odchyłki (znajdująca się poza wyżej określoną tolerancją +1.00) przeniesie się wraz z przełożonym elementem, to dopiero wtedy należy sądzić, że ten pompowtryskiwacz jest uszkodzony i można wymienić ten element na nowy !Należy sprawdzić wszystkie ważne bloki pomiarowe tj. 001, 004, 007, 013, 018, 023. W nich znajdują się informacje o dopasowaniu dawki, temperaturze silnika, itp. Jeżeli jednak, pomimo prawidłowych wartości odczytywanych w powyższych blokach pomiarowych, silnik nadal na biegu jałowym pracuje nierównomiernie lub występuje brak jego mocy, oznacza to, że inne elementy mechaniczne silnika muszą być tego przyczyną (np. układ wydechowy, zużycie pierścieni tłokowych ,itp.) Wartości bloków pomiarowych dla 1.9 TDI PD znajdziecie w tym temacie: https://a4-klub.pl/index.php?/topic/382269-wymagane-wartosci-w-blokach-pomiarowych-dla-19-tdi-pd/ Info odnośnie wymiany oringów, regulacji pompowtrysków itd dostępne jest tu:• Pompowtryski Demontaż-Wymiana-Ustawienie • Naprawa pompowtryskiwacza - Zestawienie Tu serwisówka z czyszczenia pompek w ultradźwiękach: https://drive.google.com/open?id=0B6RAh-KgiyrjSjIwdVdOa3ZtSG8
lukaszooo Opublikowano 4 Stycznia 2017 Opublikowano 4 Stycznia 2017 Fajnie że chciało ci się skleić info z kilku tematów ale trzeba dodać po co są te współczynniki. Wiele osób myśli że wszystkie te cyferki są tylko po to żeby spec przed komputerem ocenił czy pompowtryski są do wymiany. Trzeba uświadomić ludzi że opisywanymi parametrami ECU steruje tak pomowtryskami aby silnik pracował jak najlepiej a pompka jest tylko jednym elementem w całym silniku. Dla przykładu jeśli kompresja na cylindrze 2 będzie mniejsza o 2 bary w porównaniu do pozostałych to korekcje grupy 13 na tym cylindrze powinny być wyższe. Dlaczego o tym pisze ? Kolejny przykład z życia, trafił do mnie gość który miał własnego vaga i stwierdził na podstawie korekcji że ma uszkodzone pompowtryski, pompki poszły do regeneracji, po montażu korekcje były sporo niższe ale dalej były w granicach +-1,3 a gość stwierdził że naciągnąłem go na 1,5 klocka bo powinienem mu powiedzieć że pompki były dobre Kolejna ciekawostka, odbierając pompowtryski z regeneracji goście którzy sie tym zajmują zawsze mówią że pompki były na skraju wyczerpania, pracując w poprzedniej firmie rocznie odbierałem takich paczek dość dużo i według mnie zawsze tak mówią żeby nie było że naciągają nas na regeneracje dobrych elementów
kamil-vag Opublikowano 5 Stycznia 2017 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2017 (edytowane) Łukasz, jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Ale to co opisałem wyżej pokrótce mówi to samo, czyli sprawdzenie korekcji, jeśli są odchyłki od normy to sprawdzenie zasilania paliwem i pomiar ciśnienia sprężania, można dodać kontrolę krzywek wałka rozrządu czy popychaczy. Jeśli te elementy okażą się w porządku to na próbę można dodatkowo wymienić uszczelnienia popmpowtryskiwaczy, oraz zamienić pompowtryskiwacze miejscami na zasadzie największy minus z plusem, podoginać konektory na wtyczkach listwy zasilajacej. Przed wymianą warto też oddać pompki do czyszczenia w ultradźwiękach. Coraz więcej myjek jest w warsztatach, zakładach itp... U mnie ta operacja pomogła na tyle, że na rozgrzanym silniku korekcje były bliskie zeru... A też już po głowie chodziła mi regeneracja pompek... Zapewne Twoja myśl była czymś w rodzaju "Regeneracja to ostateczność" i tez się pod tym podpisuje, tym bardziej, że znajdzie się kilku użytkowników na forum, u których w krótkim czasie po regeneracji zaczęły się ogromne problemy... Edytowane 5 Stycznia 2017 przez kamil-vag
lukirks83 Opublikowano 5 Stycznia 2017 Opublikowano 5 Stycznia 2017 Fajnie że chciało ci się skleić info z kilku tematów ale trzeba dodać po co są te współczynniki. Wiele osób myśli że wszystkie te cyferki są tylko po to żeby spec przed komputerem ocenił czy pompowtryski są do wymiany. Trzeba uświadomić ludzi że opisywanymi parametrami ECU steruje tak pomowtryskami aby silnik pracował jak najlepiej a pompka jest tylko jednym elementem w całym silniku. Dla przykładu jeśli kompresja na cylindrze 2 będzie mniejsza o 2 bary w porównaniu do pozostałych to korekcje grupy 13 na tym cylindrze powinny być wyższe. Dlaczego o tym pisze ? Kolejny przykład z życia, trafił do mnie gość który miał własnego vaga i stwierdził na podstawie korekcji że ma uszkodzone pompowtryski, pompki poszły do regeneracji, po montażu korekcje były sporo niższe ale dalej były w granicach +-1,3 a gość stwierdził że naciągnąłem go na 1,5 klocka bo powinienem mu powiedzieć że pompki były dobre Kolejna ciekawostka, odbierając pompowtryski z regeneracji goście którzy sie tym zajmują zawsze mówią że pompki były na skraju wyczerpania, pracując w poprzedniej firmie rocznie odbierałem takich paczek dość dużo i według mnie zawsze tak mówią żeby nie było że naciągają nas na regeneracje dobrych elementów 1000000% się zgodze, nie zawsze wynik z vcds świadczy o awarii pompowtrysku, ja na szczęście trafiłem na zaufanego gościa i sprawdził mi pompki i powiedział co i jak a przy okazji okazało się że wałek był już wytarty i to on głownie był winowajcą, jeździłem po kilku warsztatach w Lublinie i wszędzie mówili 650 zł za regenerację, sprawdzali wtryski i żaden mechanior po zdjęciu pokrywy nie spojrzał na stan wałka rozrządu
Ditomee Opublikowano 10 Lipca 2018 Opublikowano 10 Lipca 2018 Witam oddałem pompowtrysk8 do sprawdzenia na stół bosch na wykresie okazało się że mają lekki spadek czy ktoś z was jest w stanie napisać jak poważna to usterka dodam że auto normalnie na tym jeździło.
jarkos Opublikowano 13 Października Opublikowano 13 Października Cześć, W załączonej powyżej instrukcji jest mowa o ustawieniu wymiaru dla nowych i starych pompowtrysków. Czy wiadomo, które wymiary są do jakiego typu silnika. Mam silnik AVF.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się