Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Domykanie szyb sterowane alarmem


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przed paroma chwilami skończyłem podłączanie prostego urządzonka do sterowania fabrycznym domykaniem szyb za pomocą alarmu.

Na początek trzeba wiedzieć, czy alarm zainstalowany w samochodzie ma wyjście na zamek centralny (najczęściej biały i brązowy przewód). Chodzi o to, aby na tym przewodzie pojawiał się sygnał masy "-" na około 1-2 sek, tyle zwykle jest podawany sygnał potrzebny do uruchomienia centralki sterującej siłownikami.

Może również być sygnał prądowy "+", ale trzeba będzie zastosować dodatkowy przekaźnik, ponieważ proponowane urządzenie, jest sterowane masą...

Następnie należy udać się do sklepu elektronicznego i zakupić poniższe części.

NE555 (koszt 1,50pln)

Kondensatory na 25V: 10nF i 47µF (koszt ok. 30gr)

Rezystory: 10kΩ i 200kΩ

Przekaźnik jednostykowy, na 12V, zwierający po podaniu zasilania na cewkę, najlepiej zalany w żywicy, aby wilgoć się nie dostała do niego.

Kolejnym etapem jest polutowanie elementów zgodnie ze schematem generatora monostabilnego (poniżej). Ja zrobiłem tzw. pajączka, czyli polutowałem ze sobą elementy bez żadnych płytek... Uwaga: należy odizolować od siebie elementy zasilane + i -, żeby nie zrobić zwarcia. Ja zakładałem koszulki termokurczliwe.

Zasada działania: Gdy na styk S zostanie podana masa "-" na 1-2 sek, styki przekaźnika zostaną zwarte na ok 10s, po czym samoczynnie się rozewrą. Czas ten można zmieniać przez dobór kondensatora C i rezystora C.

Wzór na wyliczenie czasu:

T [ s ] = 1,1 * R [ Ω ] * C [ F ]

* Uwaga na jednostki!!

Ja wyliczyłem, że od najniższego położenia do najwyższego krańcowego szyb, potrzeba jest ok 8 s, więc układ i elementy wyliczyłem na 10s i tyle jest wystarczające.

Jeśli się szyby szybciej podniosą (np. nie były do końca opuszczone), nic nie szkodzi, silnikowi się nic nie stanie, bo opornik przeciążeniowy odcina zasilanie w skrajnym górnym położeniu...

schemat.jpg

Następnie wszystko dokładnie zaizolowałem izolacją. Można zalać w żywicy, jesli ktoś ma, aby się nie dostała wilgoć.

Kolejnym etapem jest podłączenie się w instalację samochodu.

Prąd i masa jest doprowadzona do silnika podnośnika szyb i tam się wpinałem...

1.jpg

Następnie należy podpiąć przewody od przekaźnika równoległa do krańcówki zainstalowanej przy zamku, która steruje podnoszeniem szyb.

U mnie (i pewno w większości A4) na wysokości klamki od otwierania drzwi (tej wewnątrz) jest kostka. Od krańcówki idzie szary przewód (pojedynczy) i łączy się kostką z dwoma pojedynczymi (widoczne na zdjęciu poniżej). Wpiąłem się w te dwa pojedyncze przewody. Oczywiście wszystko było polutowane i zaizolowane.

Tu polaryzacja jest obojętna, bo tylko zwieramy przewody przez przekaźnik.

2.jpg

Ostatni przewód jaki nam zostaje, to przewód sterujący całym urządzeniem. Musi od dostać chwilową masę "-". Najlepiej wpiąć się w któryś z przewodów wychodzących z alarmu i sterujących centralką zamka centralnego (zwykle biały i brązowy). Należy miernikiem sprawdzić, na którym z nich pojawia się na chwilę masa.

Niestety tu nic nie pomogę, bo każdy może mieć inny alarm.

* Uwaga, MASA MUSI BYĆ "CHWILOWA" 1-2 sek, nie na stałe, po uzbrojeniu alarmu, bo przekaźnik urządzenia nie zostanie wyłączony!!

Jeśli alarm jest jednocześnie centralką zamka centralnego, można wykorzystać wyjście na zasilanie siłownika (przewody zielony i niebieski), ale tu na stałe jest podawana masa, a steruje prąd, więc należy zastosować dodatkowy przekaźnik, który będzie odwracał polaryzację. Tzn. alarm steruje tym dodatkowym przekaźnikiem, a on dopiero podaje masę dla opisywanego przeze mnie urządzenia. (na styk S)

Starałem się opisać w miarę dokładnie, bo ani ja nie jestem eletronikiem, ani wszyscy na Forum. Fachowców przepraszam za niefachowe opisy i podejście.

Urządzenie prawidłowo funkcjonuje, nic się nie dzieje, szyby ładnie dojeżdżają do samej góry i się rozłączają, więc spokojnie mogę to polecić innym "dłubakom" takim jak ja, może sobie takie coś wydłubią.

Lato idzie, szyby będą otwierane, więc będzie to i ułatwienie, jak i nie trzeba będzie pamiętać o ich zamknięciu...

Będę śledził temat, jeśli się pojawią pytania, to będę odpowiadał, jeśli tylko będę potrafił.

Miłej zabawy...

Opublikowano

a ja mam takie pytanie (kompletnie nie znam sie na elektryce/elektronice wiec nie bijcie :) ) - czy jest mozliwe dorzucenie do instalacji wylacznika?? chodzi o to, ze latem auto czesto zostawiamy np na ogrodku z otwartymi szybami, aby sie 'wietrzylo' i wtedy urzadzonko pasowaloby wylaczyc a np zostawiajac auto w miescie, lepiej jest szybki zamknac.

Opublikowano
a ja mam takie pytanie (kompletnie nie znam sie na elektryce/elektronice wiec nie bijcie :) ) - czy jest mozliwe dorzucenie do instalacji wylacznika?? chodzi o to, ze latem auto czesto zostawiamy np na ogrodku z otwartymi szybami, aby sie 'wietrzylo' i wtedy urzadzonko pasowaloby wylaczyc a np zostawiajac auto w miescie, lepiej jest szybki zamknac.

Wtedy możesz sobie zamknąć autko z kluczyka, a nie z pilota i szyby nie zostaną zamknięte... To najprostrze rozwiązanie, bo po co uzbrajać alarm, jeśli szyby są otwarte...??

Ale oczywiście można założyć dodatkowy włącznik, który będzie "dezaktywował" urządzenie. Można go wpiąć na "+".

Tak jak na poniższym zdjęciu

IMG_5001.jpg

Opublikowano

Ja bym nie dłubał aż tak mocno w boczku. Wykożystał bym miejsce łatwiej dostępne czyli instalacja na słupku pod narożnikiem na dole. Tym co nie potrafia zbytnio lutować a oporniki i kondensatory to czarna magia poloecałbym gotowe sterowniki i alarmy z funkcją domykania szyb.

Opublikowano

zrobił bym tak samo jak demoralizator i zastosował gotowy sterownik np. unster (30zł)

Opublikowano
zrobił bym tak samo jak demoralizator i zastosował gotowy sterownik np. unster (30zł)

Ależ ja Cię jak najbardziej rozumiem - nie robię nikomu żadnej konkurencji...

Zajmuję się na co dzień czymś zupełnie innym, a alarmami, zamkami centralnymi, itd. tylko hobbystycznie oraz jako dodatkowe źródło funduszy (montuję dla kolegów i znajomych - od mniej więcej 10 lat ;) )

Proponowany przez Ciebie sterownik kosztuje 30zł, kupujesz, zakładasz i masz satysfakcję, że założyłeś sobie sam lub oddajesz samochód do zakładu, dopłacasz np. 50zł i ktoś Ci to założy.

Proponowane przeze mnie urządzonko budujesz za 5zł sobie sam, zakładasz i masz dodatkową satysfakcję, że zrobiłeś je sobie sam ;-).

Efekt końcowy jest dokładnie ten sam: i jedno i drugie domyka szyby.

Jeśli ktoś ma automatyczne otwieranie szyb w celu wietrzenia auta (przytrzymanie kluczyka w położeniu otwierania drzwi), można zmontować sobie drugie takie samo urządzonko, wpiąć się w drugą parę przewodów w instalację, wysterować z alarmu sygnałem otwierania zamka centralnego i mieć wietrzenie auta uruchamiane pilotem...

Niestety nie mam u siebie tej funkcji, ale już sobie wymyśliłem, że jak się zrobi ciepło, to wykorzystując dodatkowy, wolny kanał w alarmie, podłączę sobie tą funkcję jako dodatkową, uruchamianą oddzielnym przyciskiem w pilocie.

Muszę tylko znaleźć odpowiedni przewód w elektryce szyb, który wyzwoli na opuszczanie szyb, gdy zapłon jest wyłączony.

Jak to rozwiążę, na pewno opiszę - dla innych dłubaków, hobbystów.

A może kolega kapsel rozgryzł już instalację elektryczną audi na tyle dobrze, że podpowie mi, na który przewód i gdzie on się znajduje (przekaźniki, przełączniki, gdzieś przy silniku), gdy się poda prąd lub masę (bez różnicy), załączą się silniki i zaczną opuszczać szyby (obie naraz), oczywiście gdy stacyjka jest wyłączona?

Wtedy nie pozostaje nic, jak podpiąć się ze sterowaniem i uruchomić funkcję wietrzenia auta, tak bardzo przydatną w gorące, upalne, letnie dni - a lato (choć tego nie widać, bo dzisiaj leje) powoli się zbliża...

Opublikowano

wszystko ok tylko montując zawodowo nie mogę zakładać samoróbek (24 miesiace gwarancji) ty masz pojęcie o elektronice więc jak najbardziej popieram samoróbki ale ci co się na tym nie znają lepiej niech zakładają gotowe sterowniki

Opublikowano

Dokładnie, bo potem może się okazać (gdy coś się spali), że koszt naprawy zjaranego sterownika, bo ktoś nieumiejętnie coś podłączył, wielokrotnie przewyższy koszt montażu gotowego zestawu u mechanika...

Opublikowano

co do tych szyb to po otwarciu drzwi u mnie działają wyłączniki bez zapłonu więc poszukał bym przewodu który uaktywnia szyby po otwarciu drzwi i zasterował go alarmem następnie wpinasz się pod przyciski do szyb robisz mały układzik podejrzewam że wystarczy parę diód i masz otwieranie szyb z pilota

[ Dodano: 18-03-2007, 13:08 ]

jeżeli daję klijentowi certyfikat do ubezpieczalni to nawet głupi rozgałęźnik diodowy muszę zamontować z atestami bo ubezpieczalnie czepiają się do wszystkiego

Opublikowano

Witam

Kupiłem wszystkie potrzebne gadżety do montażu domykania szyb. Nie wiem czy kolejność jest dowolna na NE 555 i na przekaźniku, bo nóżki nie są opisane. Pomocy :rolleyes:

dsc00876in4.th.jpg

Opublikowano

Ne 555 ?

Zrobiłem z tego sterownik do kompresora (spuszczanie oleju- wkradł sie chyba zimny lut) o ja korzystałem z googli po pierwsze ;)

http://www.elektroda.net/download/pafiledb.php?action=download3&id=699

Programik co Ci pokazuje podłączenie bardzo miło, nie iwem jaki tam jest duty cycle (czas pracy czyli czas zwarcia układy chyba) ale kombinuj ;)

Zastosowanie :

http://www.elektroda.net/pomoce/ne555.html

[ Dodano: 20-03-2007, 18:51 ]

A, i zanim odpalicz upewnij sie czy dobrze podłaczony, bo ja mam mały woreczek takich ne555 popalonych, a to przecież nie tanie jak u mnie ok 4-5 zł

Opublikowano

Podlacze sie w ten temat. Kupilem sobie sterownik centralnego zamka z pilotem, poniewaz wczesniej nie mialem na pilot. I jest tam w nim domykanie szyb z pilota, ale no wlasnie ale.... dzwonilem do kolegi kapsla i chcialem sie conieco dowiedziec. Ale jest pewien problem, u mnie nie domykaja sie szyby jak przytrzymam kluczyk, szyberdach tak, ale szyby nie :/ aaa jak wylacze zaplon to swieci sie podswietlenie przyciskow i jak nacisne to slychac w siilniczku jakis przekaznik ale sie nic nie rusza, tak jakby bez zaplony czegos tam brakowalo. Sterownik podaje mase (-) nie wie ktos jak to podlaczyc ?? moze ma jakis schemat ?? Aaa druga sprawa, jak zamykam auto kluczykiem to uaktywnia sie alarm a jak pilotem to sie nie uaktywnia, tez bym prosil o pomoc w tym temacie, jak to podlaczyc ?? Zeby jak zamkne z pilota, uaktywnial sie alarm.... idzie gdzies jakis kabel z alarmu do zamka ??

Opublikowano

Facet w sklepie mówił ze NE 555 to jest to :dsc00876in4dd1.th.jpg

Ale za nic nie moge się połapać w jakiej kolejności mam się podłączyć do tych nóżek?

Opublikowano

No przecież w linku który podałem jest podłaczenie, podejrzewam że w programie Wybierasz tak:

zakładka DESIGN

i układ klikasz MONOSTABLE (one shot) czyli ne 555 zewrze Ci obwód na taki czas jaki wyjdzie z doboru oporników i kondziołów i tyle, wyłaczy się po tej akcji.

Masz do tego przekaźnik ? A tak btw to on chyba pracuje na 5v, przynajmniej ciężko jest znaleźć wersje 12v.., a znowu przekaźnik na 5v też raczej nie jest łatwy do dostanie, więc trzeba kombinować z jakimś tranzystorkiem np bd911

Opublikowano

Dzięki wielki schemat bardzo pomocny. :biggrin:

Ale mam jeszcze dwa pytanka:

Pierwszy do schematu, czy dobrze to interpretuje wypisze opis nóżek ze schematu demoralizatora i dopisze moim zdaniem te same nóżki ze schematu z pierwszego postu chołka :

GND - GND

TRIGGER - TR

OUTPUT - Q

RESET - R

Vcc - Ucc

DISCHARGE - DIS

TRESHOLD - THR

CONTROL - CV

I drugie pytanie mój przekaźnik ma pięć nóżek mniej więcej w takiej kolejności beztytuuuy6.th.jpg I niestety też nie ma na nim żadnego opisu.

Dziękuje

Opublikowano

Już odpowiadam:

NE555 pracuje w 12V

Poniżej zamieszczam klucz do tego scalaka.

Opis nóżek jest zgodny ze schematem z pierwszej strony i należy podłączyć elementy odpowiednio z tym schematem.

Wszystko jest sprawdzone i funkcjonuje prawidłowo, bez żadnych problemów.

ne555.jpg

Oczywiście scalak stawiamy na nóżkach (czasem zamiast wcięcia jest otworek lub inny symbol) aby owalne wcięcie było po lewej stronie patrząc z góry (zgodnie z powyższym rysunkiem).

Uwaga- należy zachowac polaryzację kondensatorów, bo to jest istotne!! Polaryzacja jest zaznaczona plusikami na schemacie (kondensatory mają zaznaczony biegun "-"). Rezystory oczywiście obojętne.

Jeśli w sklepie nie opisali Wam rezystorów, to można po paskach odkodować ich wartość. Myślę, że w necie bez problemu można znaleźć jakąś instrukcję.

Ja nie mam literatury i poprosiłem w sklepie, aby mi Pan opisał, który rezystor jaką ma wartość.

Przekaźnik musi być oczywiście 12V.

Opublikowano

ja to zorbilem zupelnie innym sposobem , seryjnie musialem przytrzymac kluczyk zeby szyby sie otworzyly i zamknely, teraz to robie z pilota , pojechalem do kumpla ktory ma kabel ,jedna koncowka idzie do komputera w samochodzie a druga do laptopa , program do diagnostyki aud sciagnal z instrukcja z inernetu, podlaczylismy sie do komputera i zmienilismy tylko kod odpowiedzialny za sterowanie pilotem (seryjnie ta funkcja byla juz tylko nie byla uaktywniona dlatego wystarczylo zmienic kod i dziala) to samo zrobilismy z radiem glosnosc i basy podkrecilismy do 6 , seryinie jest 5 , mozna takze przeskanowac caly samochod jezeli cos jest nie tak odrazu wyswietlaja sie kody ktore mozna odszukac w instrukcji i juz wiadomo co sie dzieje , program jest spoko taki sam jak maja mechanicy , tylko zrobic cos wiecej to trzeba sie naprawde znac a jak nie to lepiej nie dotykac hehe

:quattro:

Opublikowano
ja to zorbilem zupelnie innym sposobem , seryjnie musialem przytrzymac kluczyk zeby szyby sie otworzyly i zamknely, teraz to robie z pilota , pojechalem do kumpla ktory ma kabel ,jedna koncowka idzie do komputera w samochodzie a druga do laptopa , program do diagnostyki aud sciagnal z instrukcja z inernetu, podlaczylismy sie do komputera i zmienilismy tylko kod odpowiedzialny za sterowanie pilotem (seryjnie ta funkcja byla juz tylko nie byla uaktywniona dlatego wystarczylo zmienic kod i dziala) to samo zrobilismy z radiem glosnosc i basy podkrecilismy do 6 , seryinie jest 5 , mozna takze przeskanowac caly samochod jezeli cos jest nie tak odrazu wyswietlaja sie kody ktore mozna odszukac w instrukcji i juz wiadomo co sie dzieje , program jest spoko taki sam jak maja mechanicy , tylko zrobic cos wiecej to trzeba sie naprawde znac a jak nie to lepiej nie dotykac hehe

:quattro:

Ok, wszystko rozumiem, ale od razu wyjaśniam dla innych.

Można tak zrobić w momencie, gdy masz fabryczny alarm...

A co zrobić, gdy alarm jest niefabryczny, zakładany prywatnie i nie jest "połączony z komputerem"?

Nie da sie przez żadne progamy, kable, egazaminery, czy OBD2, bo nie ma fizycznego połączenia alarmu z instalacją elektrycznego otwierania/zamykania szyb.

Opisane przeze mnie "ustrojstwo" pozwala na połączenie alarmu z instalacją elektryczną odpowiedzialną za domykanie szyb.

Więc jeśli ktoś ma fabryczny alarm, to rzeczywiście polecam zrobić to co kolega Thomas (bo po co się bawić w ingerencję w instalację skoro programowo można tą funkcję uaktywnić), nastomiast jesli alarm nie jest fabryczny, to trzeba kombinować, stosując dodatkowe urządzenia: np. takie jakie poleca kapsel lub wyżej opisane przeze mnie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...