Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Nowe paliwo E10 na stacjach benzynowych od 2024r


ztiuszcz

Rekomendowane odpowiedzi

Polska zamierza od poczętku 2024 roku sprzedawać benzynę E5 - oktan 98 i E10 - oktan 95.

Starsze samochody będą miały duży problem.

Mam pytanie jaką benzynę, bez szkody dla silnika będzie mozna tankować?

Mam w pełni sprawne AUDI A4 B6 2.0 ALT, Multitronic. Norma EURO 4. Rok 2001. VIN - WAUZZZ8EZ1A073137

Bardzo proszę o imformację. Obecnie w Polsce jest paliwo E5 - Oktan 95.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem na 100% zorientowany, więc informacja nie jest do końca miarodajna (doprecyzujcie jak macie dokładne info), ale z tego co słyszałem to paliwo PB 95 E10 ma być na stacjach alternatywą, ma być tańsze, a to "normalne" E5 będzie dostępne jak dotychczas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tańsze, ale nie do każdego modelu dobre. przyszłe 98 E5 też nie wiadomo czy dobre. Więcej oktan nie zawsze jest dobre. :(

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poniższej stronie można sprawdzić kompatybilność 

https://check-vehicle-compatibility-e10-petrol.service.gov.uk/manufacturer/

 

Tutaj to samo, po polsku

E10.KLIMAT.GOV.PL

Zalecam sugerowanie się tą 1 stroną, polska strona zawiera wiele błędów.

Edytowane przez Jack0
dodana druga strona
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Niemczech tankowałem E5 (98) do 3.0 ASN, który ma układ paliwowy typu MPI i nic mu nie było, co prawda E10 ma mieć więcej biododatków i w jakiś sposób na załączonej wyżej stronce, dodane jest że auta wyposażone w Webasto nie mogą tego tankować. Może to i racja, może nie. 

Jeżeli faktycznie E10 będzie szkodliwe dla starszych samochodów (niby te pierwsze audi z bezpośrednim wtryskiem nie mogą jechać na nim) to ktoś wymyśli wtryski wzbogacające oktany, które zniwelują biododatki w paliwie (coś na zasadzie LPG).

 

Śmieszny koncept w sumie, najpierw kombinowało się aby spalić jak najmniej a teraz będzie trzeba kombinować, aby spalić więcej, byle silnika nie uszkodzić 🤣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna zmiana która zmierza w kierunku, że na stare samochody będzie stać tylko ludzi bogatych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,odnośnie E10 sprawdzałem na stronie rządowej czy moja a4b6 1.8T z 2002r będzie mogła jeździć na tym paliwie no i nie może a passat z tego roku czy Leon skoda moga,oczywiście z tym samym silnikiem,dobre co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A4 b6 1.8T też może. 

Czytaj ze zrozumieniem. 

E10 nie może być stosowane jeżeli masz fabryczne webasto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, to nie jest tak, że oni z góry wiedzą, że uszkodzi się silnik na bank. Sieją panikę jak za pierwszego kurwidu. Chcą żeby ludzie szybko uznali swoje auta za złom i je zezłomowali, a prawda jest taka, że tym układom paliwowym nic nie będzie. Będzie więcej palić z powodu większej ilości biogówna w paliwie i tyle. Komputer sam sobie dawki skoryguje aby uzyskać parametry.

 

Co do tego Webasto.. nie widziałem jak jest skonstruowane ale na moje, te piecyki przepalą dosłownie wszystko, tylko unia zapewne widzi w autach z Webasto dodatkowy komin z CO2 i łatwiej jest im powiedzieć, że to ma iść do lamusa.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje subiektywne odczucia są bardzo podobne to tego co napisał Radek. Ot kolejny argument UE do kupowania nowego. Niemniej jednak z tego co mi się udało doczytać to nie chodzi o sam fakt złej/gorszej pracy silnika ze względu na niższą kaloryczność paliwa E10 ale o negatywny wpływ większej ilości biokomponentów na twożywa, z których jest zbudowany układ paliwowy. Podobno ich większe stężenie może je uszkadzać prowadząc do wycieków a więc mamy tutaj czynnik bezpieczeństwa. Dodatkowo większa ilość bioetanolu może przyspieszyć korozję metali co za tym idzie szybsze zużycie silnika. Na koniec, co osobiście mnie zdziwiło bo myślałem, że będzie dokładnie na odwrót ale większa zawartość etanolu wpływa na wyższe EGT - tutaj mamy więc szybsze zużycie silnika i katalizatora. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie za 100PKT

Czy 95 E5 po 1 stycznia będzie nadal dostępne? Będzie można wybierać czy się chce E5 czy E10?

Mam w swoim Webasto i z tego co wyczytałem to nie mogę stosować E10

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj to co wyżej napisałem i sam zdecyduj. Raczej E5 będzie do wyczerpania zapasów i potem zastąpi je E10. Już widzę te kilometry na stacjach aby zatankować hektolitry E5.

 

Co do uszczelnień.. nie wiem jak uszczelka z NBR z domieszkami ma się do większej ilości bio komponentów ale jeżeli faktycznie będzie z tym problem, to będzie we wszystkich autach spalinowych, bo nawet te najnowsze, z którymi żadnego problemu ma nie być, jeżdżą na uszczelkach z materiału NBR.

 

 

O EGT bym się nie martwił wyższa temperatura spalania jest mile widziana w katalizatorze, więcej się wypala 😁

 

Edytowane przez Langista
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, NelsonPL napisał(a):

Pytanie za 100PKT

Czy 95 E5 po 1 stycznia będzie nadal dostępne? Będzie można wybierać czy się chce E5 czy E10?

Mam w swoim Webasto i z tego co wyczytałem to nie mogę stosować E10

95 będzie tylko -> E10.

Natomiast 98 będzie nadal -> E5.

 

Jaki masz silnik w swoim Audi? 

 

Pytanie za 100pkt. to czy gdzieś w Audi można znaleźć oznaczenie/wlepke do jakiej ilości (t.j. E5 / E10) dodatkowych biokomponentów można tankować paliwo?

 

Bo na klapce wlewu paliwa jest tylko, że benzyna bezołowiowa 95, ale nie ma żadnego oznaczenia E5 czy E10.

 

20231206_151124.thumb.jpg.83371ce7162e89da8b15ff64976bdb90.jpg

 

Lub gdzie znaleźć oznaczenie, jakie E5 czy E10 można tankować do swojego samochodu?

Na tej naklejce w bagażniku obok koła zapasowego lub w rozkodowanym numerze VIN znajdują się takie informacje?🤔

 

Edytowane przez damiandp007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na nowszych autach masz już E5/E10. Kiedy produkowali chociażby B7 to nikomu do głowy nie przyszło aby wymyślać takie fanaberie. E5 weszło w 2008 a E10 w 2021.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie przetestuje E10 na swoim ogrzewaniu postojowym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziwne to wszystko, w niemczech jest 95 E5 , E10 ,98 ITP. to czemu u nas nie może być 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to Polska, nie elegancja Francja... U nas zawsze musi być bałagan i rzucanie kłód pod nogi... !😡

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, damiandp007 napisał(a):

Bo to Polska, nie elegancja Francja... U nas zawsze musi być bałagan i rzucanie kłód pod nogi... !😡

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę.. Od nowego roku chcą nieźle skroić kierowców.... Powinien być wybór czy ktoś chce E5 E10 E1000 itd a ne narzucanie ...

Zwykły skok na kasę... :cygaro:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, ale E5 wylatuje w całej unii, nie tylko w Polsce. W Niemczech jedynie E10 jest już od roku chyba, stąd takie oznaczenia na dystrybutorach nie inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...