mk_welding Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia Witam, Próbuję doszukać się przyczyny zwiększonego spalania w moim Audi zanim postawię go do mechanika. Auto: Audi A4 B9; 2.0 TDI; 150 kM; S-tronic; przód napęd Opis sytuacji: Audi odkupiłem od 1 właściciela z przebiegiem 81 tys km. Wszystko udokumentowane. Auto z 2017 roku, a kupiłem je w czerwcu 2023 roku. Obecnie auto posiada przebieg 116 tyś km. Auto bezwypadkowe i żadne części w silniku czy w podzespłach nie był wymieniane. Wyłączony został system adblue. Auto od zakupu na trasach Białystok - Kraków; Kraków - Wrocław; Białystok - Kielce, przy równej jeździe na tempomacie 140 km/h dawało spalanie 4.9-5.3 l/100km - wartość podana w widełkach z uwzględnieniem zmiennych warunków panujących na trasach w PL. W mieście na odcinku dom - praca (3/4 drogi obwodówką) gdzie całkowity dystans to 15 km spalanie przy jeździe 70-90 km/h - spalanie 5.4 l/100 km (godziny poranne gdzie miasto nie jest zatloczone) do 5.8 l - 6.0l/100 km w godzinach popołudniowych. W czerwcu obecnego roku postawiłem samochód na wyminaę oleju silnika oraz filtrów do znajomego kolegi (garażowca) z racji braku miejsca w serwisach a konieczności wyruszenia w trasę. Mechanik wymienił olej, filtr paliwa, filtr powietrza, zrobił dodatkowo "płukankę silnika" o którą NIE PROSIŁEM. Zauważył również, że na sitku przy filtrze paliwa zbierały się opiłki żelaza (skąd one?) - twierdzi, że to mogą być opiłki z pompy paliwa - wyrabiają się koła zębate. Po odebraniu auta od razu zauwazyłem dziwne wartości pokazywane przez komputer, dla przykładu: - nigdy po odpaleniu auta i przejechaniu peirwszych 200 metrów komputer nie pokazywał spalania chwilowego większego niż 20l/100km tu pokazywał wartość 39 l/ 100km. - po wyruszeniu w trasę Białystok - Kraków pierwszy raz doświadczyłem spalania w wysokości 6.7l/100km przy tej samej kulturze jazdy co wcześniej, w drodze powrotnej udało się zejść na 6.3 l/100km. - ostatnio wykonałem podobną trasę i spalanie w pierwszą stronę 6.4l/100km w drodze powrotnej 6.0l/100km. - spalanie na odcinku dom - praca na chwilę obecną nie ma szans aby zejść poniżej 6.5l/100km mimo, że warunki jazdy są niezmienne. Ogólnie to jest tak, że na jednym zbiorniku (50l) udało mi się przejechać raz trasę Kraków - Białystok w obie strony na 1 zbiorniku (równo po 500 km w jedną stronę pomiędzy punktami podróży), po zatankowaniu komputer zawsze pokazywał zasięg ok. 1100 km. Po przejechaniu jednej trasy (500km) zawsze pokazywał zasięg powyżej 500 km i połowe zbiornika. Teraz natomiast po przejechaniu tej samej trasy zasięg pokazywany przez komputero to 360 km +/- a poziom paliwa poniżej połowy zbiornika. Szukam przyczyny czym zwiększone spalanie może być spowodowane (nie dawno elektryk podpinał komputer żeby sprawdzićczy są jakieś błedy, ale nic nie pokazywało). Czy może garażowiec czegoś nie dokręcił przy zwykłym serwisie (olej, filtry), może ta pompa paliwa coś szwankuje, może dpf zapchany czy zawór egr do wymiany, a może ta płukanka silnika wtryski mi zapchała. Za wszelkie sugestie będę ogromnie wdzięczny.
RALF76 Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia 1.zrób auto skan i sprawdź czy są błędy 2. zresetuj ustawienia pamięci tymczasowej i obserwuj (może aku był odpięty i coś się zresetowało) 3. jest chłodniej spalanie ciut wzrasta Reasumując wróżymy ... a jak pamięć długodystansowa? spalanie wzrosło?
mk_welding Opublikowano 6 Grudnia Autor Opublikowano 6 Grudnia 21 minut temu, RALF76 napisał(a): 1.zrób auto skan i sprawdź czy są błędy 2. zresetuj ustawienia pamięci tymczasowej i obserwuj (może aku był odpięty i coś się zresetowało) 3. jest chłodniej spalanie ciut wzrasta Reasumując wróżymy ... a jak pamięć długodystansowa? spalanie wzrosło? 1. Błędów nie ma. 2. Jak to zrobić? Chodzi o pamięć podręczną dot spalania w tym wirtualnym kokpicie? 3. w czerwcu po wymianie była pierszwa trasa podczas której spalanie wzrosło i utrzymuje się cały czas. pamięc długodystansowa wzrostła przed serwisem było 5.6l/100km teraz w pół roku od ostatniego serwisu podskoczyło do 6.0 l
Koalakm Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia 51 minut temu, mk_welding napisał(a): Próbuję doszukać się przyczyny zwiększonego spalania w moim Audi zanim postawię go do mechanika. Bardzo ladnie opisales problem. Nie dziwie sie w sumie ze jestes zdziwiony. Caly czas Ty uzytkujesz to autko i nagle po wymianie oleju taka zmiana. 52 minuty temu, mk_welding napisał(a): przy równej jeździe na tempomacie 140 km/h dawało spalanie 4.9-5.3 l/100km no taka wartosc to naprawde swietny wynik. Ja pamietam w 190KM (bez quattro) przy 140km/h mialem raczej w granicach 6 - 7L. To tak informacyjnie napisalem zebys mial odniesienie - choc ja mialem autko od 2 wlasciciela i sam mowil ze nie jest pewien czy poprzedni wlasciciel nie zrobil jakiegos softa silnika... Natomiast fajnie gdyby sie wypowiedzial ktos z silnikiem dokladnie jak Ty czyli 150KM. 55 minut temu, mk_welding napisał(a): zrobił dodatkowo "płukankę silnika" o którą NIE PROSIŁEM no tak te plukanki sa w modzie - ale tez uwazam ze mechanik bez zgody wlaciciela absolutnie nie powinien tego stosowac - no ale niestety, zapewne kolega "chcial dobrze". Tak mi jedynie przychodzi teoretyzowanie do glowy.... czy taka plukanka jednak moze wplynac na slabsze sprezanie... skoro wypluka jakies nagary czy cos, ktore moze jednak w jakims stopniu uszczelnialy...? Z tego co widzialem to plukanka moze doprowadzic do padniecia silnika - ale to w autach gdzie juz silnik niby byl na wykonczeniu a te wlasnie nagary powodowaly ze jeszcze jakies sprezanie bylo... ale po wyplukaniu juz kaplica.... Godzinę temu, mk_welding napisał(a): Zauważył również, że na sitku przy filtrze paliwa zbierały się opiłki żelaza znaczy filtr paliwa takze byl zmieniany? Przy wymianie teoretycznie powinno sie to robic z komputerem, aby przed odpaleniem odpowietrzyc uklad... 18 minut temu, RALF76 napisał(a): 3. jest chłodniej spalanie ciut wzrasta to z jednej strony prawda, ale przeciez kolega zmienil olej w 1 dzien i oddal auto, wiec co mialo sie zmienic w ciagu zalozmy tygodnia? Az takiej zmiany temperatury w ciagu tygodnia nie ma... 19 minut temu, RALF76 napisał(a): a jak pamięć długodystansowa? spalanie wzrosło? moim zdaniem to nie ma zadnego znaczenia. Jezeli pamiec dlugookresowa przeciez nie zostala zresetowana to teraz jak wiecej pali to bedzie powoli sie zwiekszac... Jezeli zostala zresetowana to przeciez pokazuje aktualna wartosc sredniego spalania - wiec juz zwiekszonego
RALF76 Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia 26 minut temu, mk_welding napisał(a): 2. Jak to zrobić? Chodzi o pamięć podręczną dot spalania w tym wirtualnym kokpicie? tak, można to wyzerować ale zanim zrobisz wrzuć tutaj zdjęcia pamięci tymczasowej i długookresowej (przy długookresowej będzie widać kiedy była wyzerowana)
duzy616 Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia Nie wiem czy to ma wpływ. Czy olej był zalany taki sam jak zawsze (norma itp. ) ?
mk_welding Opublikowano 6 Grudnia Autor Opublikowano 6 Grudnia 39 minut temu, duzy616 napisał(a): Nie wiem czy to ma wpływ. Czy olej był zalany taki sam jak zawsze (norma itp. ) ? olej raczej wporządku, ale inny niż ten co był lany wcześniej, bo tak jak wspomniałem sytuacja wymusiła zmianę serwisanta.
RALF76 Opublikowano 6 Grudnia Opublikowano 6 Grudnia (edytowane) 2 godziny temu, mk_welding napisał(a): olej raczej wporządku, ale inny niż ten co był lany wcześniej, bo tak jak wspomniałem sytuacja wymusiła zmianę serwisanta. olej musiałby być z frytek/smoła żeby miał wpływ na spalanie, jak często wypala się dpf? Edytowane 6 Grudnia przez RALF76
mk_welding Opublikowano 6 Grudnia Autor Opublikowano 6 Grudnia 2 godziny temu, RALF76 napisał(a): olej musiałby być z frytek/smoła żeby miał wpływ na spalanie, jak często wypala się dpf? nie wiem jak często, nie posiadam komputera i nie jeżdze po znajomych aby to kontrolować, można przyjąć, że 2x na jeden zbiornik paliwa (750km) wchodzi na obroty na biegu jałowym - w przypadku gdy nie robię tras. Jak robię trasy to cięzko powiedziec, bo nei zwracałem uwagi
mk_welding Opublikowano 12 Grudnia Autor Opublikowano 12 Grudnia Postawiłem do mechanika auto, przeprowadził standardowy serwis czyli olej, filtry. Podłączył komputer którym sprawdził dpf - który dodatkowo przeczyścił chemią. Komputer pokazał, że mam dwa wadliwe wtryski nr 1 i nr 3. Niby spowodowane to jest słabej jakości paliwem - może poprzedni właściciel jakiś chlew lał, nie wiem. Ciekawi mi jedna rzecz, bo poprzedni mechanik (z czerwca po którym spalanie wzrosło) mówił, że znalazł opiłki żelaza na sitku filtru paliwa. Mam więc pytanie skąd te opiłki? Z pompy wysokiego ciśnienia? Jeżeli zdecyduje się na wymianę wtrysków to wymienić od razu pompę? Jakieś rady? Mam jeszcze pytanie co do samej wymiany wtryskiwaczy. Czy jest to trudny zabieg? Lepiej postawić do ASO czy mechanik z zewnątrz też sobie da rade? Czy komputer jest potrzebny do wymiany wtryskiwaczy, jeżeli tak to czy ten populary VCDS wystarczy czy lepiej mieć specjalistyczny komputer z ASO?
Muskel1 Opublikowano 12 Grudnia Opublikowano 12 Grudnia 12 minut temu, mk_welding napisał(a): Mam więc pytanie skąd te opiłki? Z pompy wysokiego ciśnienia? Nikt ci tego na podstawie tu przedstawionych faktów wiarygodnie nie odpowie. 12 minut temu, mk_welding napisał(a): Jeżeli zdecyduje się na wymianę wtrysków to wymienić od razu pompę? Po co? Profilaktycznie? Bez diagnozy to wymiana na chybił trafił. 14 minut temu, mk_welding napisał(a): Czy jest to trudny zabieg? Nie jest jak masz pojęcie i sprzęt aby wykonać to zgodnie ze sztuką. 14 minut temu, mk_welding napisał(a): Czy komputer jest potrzebny do wymiany wtryskiwaczy, jeżeli tak to czy ten populary VCDS Wystarczy.
mk_welding Opublikowano 12 Grudnia Autor Opublikowano 12 Grudnia 1 minutę temu, Muskel1 napisał(a): Nikt ci tego na podstawie tu przedstawionych faktów wiarygodnie nie odpowie. Po co? Profilaktycznie? Bez diagnozy to wymiana na chybił trafił. Nie jest jak masz pojęcie i sprzęt aby wykonać to zgodnie ze sztuką. Wystarczy. w jaki sposób można zdiagnozować czy to pompa opiłkuje?
Muskel1 Opublikowano 12 Grudnia Opublikowano 12 Grudnia (edytowane) Wykręcić zawór i sprawdzić sitko. W B9 raczej nie jest to spotykana usterka. Edytowane 12 Grudnia przez Muskel1
Rozwiązanie MiruK Opublikowano Czwartek o 19:43 Rozwiązanie Opublikowano Czwartek o 19:43 Uszkodzone wtryski mają bardzo duży wpływ na spalanie. Przerabiałem temat w 1.6TDI, palił 9L/100km , po wymianie wtrysków pali 5-6L/100km Jak kultura pracy silnika? Nie pracuje głośno i twardo ? Nie dymi na biało/niebiesko ? Nie śmierdzi z wydechu ? Ja miałem takie objawy przy Skodzie 1.6TDI , wymiana wtrysków rozwiązała problem. Dziwne tylko bo przy przebiegu 116tyś km te wtryski powinny być w bdb stanie, ja mam na silniku DETA przejechane 220tyś.km i nie mam żadnych problemów z wtryskami, auto spala tak jak u Ciebie kiedyś około 5 litrów/100km
mk_welding Opublikowano Piątek o 06:08 Autor Opublikowano Piątek o 06:08 Cześć, Udało się rozwiązać problem ze spalaniem. Problemem były niesprawne dwa wtryski paliwa tak jak wyżej Pan MiruK napisał. Wtryski numer 1 i 3 poszły do wymiany, pozostałe dwa niby są ok. Samochód o wiele lepiej się sprawuje, silnik pracuje równo, nie ma laga przy wciskaniu pedału gazu tylko od razu łapie, nie szarpie. Spalanie wróciło do normy przynajmniej z tego co obserwuje po jeździe po mieście i do pracy, bo znowu jestem wstanie zejść do wielkości np 5.4l/100 km w godzinnach porannych. W trasie przekonam się dopiero w styczniu. Nie znam się za bardzo ale mechanik powiedział, że dwa wtryski (chyba te dobre) były na plusie, a te dwa zepsute były na -2.0 - możliwe, że pomyliłem wartości i powinno być na odwrót. Ogólnie dpf jest w super kondycji, egr również, na zaworze ciśnienia nie znaleziono żadnych opiłków, które wskazywałyby na uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia. Zdziwiony jestem tylko tym, że tak szybko wtryski padły, ale tutaj mechanik mnie uczulił, że prawdopodobnie już kupiłem samochód z wadliwymi wtryskami do tego poprzedni właściciel nie wiadomo jakiej jakości paliwo wlewał albo po prostu taki egzemplarz wadliwego wtrysku po prostu trafił się w tym samochodzie. Ogólnie na ten moment auto pracuje fajnie, znowu odzyskałem przyjemność z jazdy nim.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się