nwgienek Opublikowano 26 Czerwca 2009 Opublikowano 26 Czerwca 2009 Cóż niestety i mnie dopadł problem z tzw. „bocznym wynoszeniem w zakrętach” oraz po przejeździe przez tzw. kocie łby przyprawiał o mdłości, czyli:( przejazd z efektem mocnego dudnienia). Skoro masz podobny problem proponuję zainwestować parę 100 wek i trochę wolnego czasu na wymianę amorów w tylne osi. Moje zawieszenie to seria sport 1BE po kilku konsultacjach doszedłem do wniosku, że wybrany przeze mnie amortyzator SACHS 280.560 spełni moje oczekiwania. A więc potrzebne mi były dość prof. narzędzia, szczypce rozstawne, klucz TORX, klucz nasadowy 16 klucz nasadowy 17 klucz oczkowy gięty 16 i 17 oraz klucze nasadowe 13 ew. płaskie, wkrętak krzyżakowy, klucz pneumatyczny, kanał, ew podnośnik, i moim osobistym zdaniem ściski do sprężyny, co nie jest konieczne!! Ja osobiście ich używałem. Poradę pisze dzięki pomocy kolegi z forum „adadur” który miał podobny problem, podobne auto i podobne zawieszenie w tylnej osi. Sorki za jakość zdjęć ale miałem tylko telefon przy sobie aby to uwiecznić A wiec jak to zrobić? Demontujemy listwę chrom przy zamku od klapy bagażnika, wkręty typu torx zaznaczone na czerwono oraz mocowanie na zapinki zaznaczone na niebiesko następnie, ciągnąć od kątem 30st. do pionu w kierunku przodu, wnętrza auta. Kładziemy tylne fotele, Demontujemy boczki przy bocznych drzwiach, mocowanie jest na dole środku i górze wiec najpierw trzeba wypiąć górę dół po lekkich manewrach powinien zejść, Odkręcamy mocowanie boczne rolety Z lewej strony delikatnie wyciągamy zapalniczkę, wypinamy z niej wtyk zasilający, - Demontujemy uszczelkę na dole i na wysokość haczenia rolety odkręcamy wkręt - odkręcamy uchwyty do bagażu 4 szt. demontujemy podłogę bagażnika Odkręcamy śrubę wspornik zapinki do oparć tylnich foteli luzujemy nakrętkę i wykręcamy całą śrubę śruba wyjdzie w całości z nakrętką oraz z pierścionkiem, tu będzie potrzebny długi kluch nasadowy 17 cienko-ścienny lub szczypce rozstawne. Odkręcamy wkręt „krzyżak” między kanapą a drzwiami . Próbujemy lekko odczepić cały boczek komory bagażnika są jeszcze zapinki mocujące, ale powinny bez problemu się wyczepić. Po zdemontowaniu boczków Powinno ukazać się nasze oczekiwane mocowanie naszych amortyzatorów, ja u siebie dzięki tej wymianie odkryłem, że mam zamontowany system audio NOKIA z 4x20 wat z aktywnym Subwooferem Odkręcamy dwie śruby 13 tki od mocowania amortyzatora i jedną na dole 16 tkę pod autem Przy czym we wnętrzu belki podtrzymujemy nakrętkę, aby całość się nie obracała, wyciągamy śrubę obracamy amorkiem o 45st. by u góry w tej koronce trafiło na występy, (trzeba czasami lekko ścisnąć koronkę) wyjmujemy w kierunku dolnym całość jest na tyle miejsca, że wychodzi to bez problemu. W chwili, gdy na stole mamy cały, kpl amortyzator dobrze jest zaznaczyć markerem sposób położenia koronki oraz gumowo aluminiowej poduszki względem sprężyny, aby przy składaniu nie było problemów, w jakich kierunkach wszystko ma być złożone śrubokrętem podważamy ten kapselek z silikonową ochronną gumką, pod którą mamy nakrętkę od górnej poduchy amorka Osobiście zabezpieczyłem to sobie ściskiem do sprężyn (podobno nie potrzeba stosować tego ścisku, ale łatwiej jest później zmontować całość do kupy) całość została odkręcona od samego amortyzatora klucz nasadowy 16 (przy montażu miałem nakrętkę na 17 tkę) Wyciągamy poduchę gum.alu, wyjmujemy odbój z osłoną, którą wyczepiamy z dolnej koronki zaznaczone na czerwono osłonka na niebiesko, wyjmujemy sprężynę, plastikową koronkę oraz dolne łoże sprężyny wraz z gumą Jeżeli osłony, odboje i poduchy są w dobrym stanie odbój, osłonę, dolne łoże i gumę myjemy w wodzie, aby usunąć piach i brud, ze sprężyny usuwamy syf. Po wyczyszczeniu i myciu składamy całość do kupy. Dolną gumę, łoże, wkładamy sprężynę, koronkę osłony, wkładamy i zaczepiamy o koronkę osolone z odbojem, montujemy górną poduchę oraz wkładamy górna koronkę ustalamy całość na nasze znaki. Całość skręcamy nową nakrętką, przy czym w trakcie skręcania ustalamy właściwe położenie sprężyny, skręcamy do oporu (na trzpieniu jest pierścień ograniczający) oraz wkładamy górna koronkę ustalamy całość na nasze znaki, ja posiadałem klucz pneumatyczny, co bardzo mi ułatwiło montaż i demontaż! Tak zmontowaną całość wkładamy do auta, amortyzator układamy w ten sposób, aby trafić we wypusty, obracamy amortyzatorem, aby wskoczył do mocowania w aucie obracamy o 45 stopni tak, aby dolne mocowanie przygotowane było do skręcenia. Przykręcamy górne śruby 13 tki, wkładamy śrubę do dolnego mocowania amortyzatora. UWAGA!!!! Dolną śrubę od amorka dokręcamy jak auto stanie na kołach i kilkakrotnie je ugniatamy, po czym skręcamy na gotowo! Robimy jazdę próbną! Całość operacji ok 3 h! Opinie wielce wskazane !
adadur Opublikowano 29 Czerwca 2009 Opublikowano 29 Czerwca 2009 Widzę że kolega nwgienek 1,5 miesiąca później w końcu podjął udanie temat wymiany amorków. Jako że nwgienek jakiś czas temu dostał ode mnie trochę info na PW i teraz podzielił się z innymi to jeszcze dodam swoje 3 grosze do tematu. Zatem akcja dotyczy wymiany amorków w zawieszeniu 1BE z aut z roczników 99-01 z tym ze jest tam podany numer nadwozia bo amorki mogą się różnić. W tym przypadku jak i moim zastosowano amorki SASCH 280.560. Kiedy amorki są do wymiany. Zapomnijmy o testach bujania autem. Do wymiany kiedy na stacji diagnostycznej urządzenie wykazuje ok 30% skuteczności (lub 70% zużycia). Dodatkowo na poprzeczny nierównościach na drodze (już przy prędkościach miejskich) auto ma tendencje do zarzucania, niestabilności tyłu. Ponadto na bruku w aucie dudni - praktycznie nie do wykrycia przy stopniowy zużyciu ale po wymianie jak najbardziej odczuwa się cichsze pokonywanie takich nawierzchni. Jeśli zdemontujemy i ściśniemy amorek i nie chce wrócić (rozprężyć się) to też oznak że był do niczego. Dobór amorków i części potrzebne do wymiany. U mnie (i u nwgienek'a pewnie też) siedział oryginalny amorek 8D0513031F (producent Monroe). Wg ETKA produkują ten amorek na pierwszy montaż Monroe i BOGE. Pierwszy (tzn. jako zamiennik Monroe) niemal nie osiągalny albo w kosmicznej cienie (troszeczkę taniej niż ori w ASO), amorki BOGE (bynajmniej ten zamiennik) nigdy w PL nie znalazłem. Pozostało szukać zamienników i tak: Monroe: E1245 BOGE: 27-D69-F SASCH: 280-560 Meyle: 126 725 0007 Bilstein (B6 Sport): BE3-6259 Bilstein: BNE-A347 (nad tym myślałem ale jednak mi coś podpadał czy jest zamiennikiem którego szukałem) Kayaba: 353016 itp. Co poza amorkiem potrzebne, koniecznie odbojniki (tzw. bałwanki) dla zawieszenia 1BE są inne niż 1BA (standard). Przed wymianą należy ocenić stan osłon (mieszków), u mnie były OK więc zostały stare. Kupiłem kpl. nakrętek na amorek (2 szt.) - teoretycznie są na amorku ale jak się okazało z amorkiem były pod klucz 17 a ori są pod 16 (lub na odwrót, już nie pamiętam). Dodatkowo 2 szt. nakrętek do mocowania amorka na dole. Do wymiany amorków nie jest potrzebny kanał, wystarczy lewarek by unieść auto tylko po to by łatwiej się położyć pod nie, choć i to nie jest konieczne. W zasadzie konieczna jest pomoc drugiej osoby by nie pierdzielić się z drobnostkami, tak zaoszczędzimy czas na wypicie piwka z kolegą dziękując mu za pomoc. Narzędzia. W zasadzie typowe nic wymyślnego: klucze nasadowe, płaskie . Kolega nwgienek pisze o jakimś TORX ale nie przypominam sobie do czego miał by być potrzebny (chyba że jakiś mały do demontażu tapicerki). Demontaż. - demontujemy oba boczki tylniej kanapy - odchylamy uszczelkę na dolnej krawędzi i do połowy wysokości słupków D - demontujemy listwę progową (dwa wkręty od wewnątrz po obu stronach, listwa mocowana jest dodatkowo na 2 spinkach i prowadzona dwoma bolcami, by ich nie połamać listwę wypinamy do góry po pewnym kątem (ok. 30st.) w stronę tyłu. - demontujemy podłogę (odkręcamy uchwyty bagażowe) - demontujemy roletę - demontujemy boczki / rozkręcanie [analogicznie obie strony] (w tylniej części: odkręcamy uchwyt bagażowy, wkręt w miejscu mocowania rolety, w przedniej części: wkręt u góry oraz odkręcamy nakrętkę kontrująca trzpień (przytrzymujemy go imbusem) zaczepu zamka tylnich oparć - staramy się nie przestawić go bo będzie trzeba ustawiać by się siedzenia ładnie zapinały /tu standardowy klucz płaski, płasko-oczkowy może mieć problem z podejściem - to punkt prac w którym możemy tymczasowo rozłożyć ręce więc uwaga!!!, w środkowej części odkręcamy wkręt w miejscu mocowania rolety. - demontujemy boczki / wypinanie ze spinek [analogicznie obie strony] (spinki są umiejscowione: jedna mniej więcej w połowie wysokości tylniej lampy, druga pomiędzy mocowaniem rolety a słupkiem D, spinki odciągamy prostopadle do osi pojazdu, można użyć jakiegoś smaru w spray by spinki lepiej się ślizgały i nic się nie połamało) - po wymięciu lewego boczka rozłączamy kostkę od zapalniczki - demontaż kolumny amortyzatora [analogicznie obie strony] (odkręcamy dwie śruby z góry mocujące, unosimy lekko aut by się dostać pod nie i odkręcamy śrubę mocującą amorek na dole, wyjmujemy śrubę, jedna osoba na dole obraca kolumną o ok 45st. a druga z góry pomaga mu by wyczepił się z górnej części, wyciągamy kolumnę na dół. - demontaż sprężyny [amorka] (jak ktoś chce możne oznaczyć sobie położenia sprężyny i uchwytu, podważamy śrubokrętem i wypinamy osłonkę/pokrywkę nad śrubą mocująca trzpień amortyzatora, prosimy kolegę by trzymał w pionie amorek zaparty o podłogę lekko go nagniatał (spokojnie da radę nawet cienki bolek) odkręcamy nakrętkę, wszystko się rozłazi na części) Wymiana. Wymieniamy to co zamierzaliśmy (oczywiście amorek) tzn. bałwanek i ewentualnie osłonę (mieszek), tam gdzie trzeba wcisnąć jeden element w drugi warto posmarować troszeczkę smarem/towotem/, podobnie smarujemy Montaż. - w celu skręcenia kolumny układamy wszystko w odwrotnej kolejności niż demontowano, patrzymy by układ górnej miseczki i górnej opory sprężyny był taki sam jak przed demontażem /dosunięta do końca zwoju/. Układamy w pionie i zapieramy o podłogę, jedna osoba nagniata miseczkę by ugiąć sprężynę a druga załapuje nakrętkę na trzpień amorka, dokręcamy do oporu i koniec, bez dociągania i przesadzania bo zapiera się to na pierścionku umieszczonym na trzpieniu amorka) - ponownie jedna osoba pod auto druga od góry pomaga przełożyć przez uchwyt, górne mocowanie układamy w tym samym kierunku jak przed demontażem, jak przejdzie przez uchwyt obracamy o 45st. skręcamy amorkiem aby przełożyć dolną śrubę przez uchwyt, załapujemy nakrętką i skręcamy, UWAGA nie skręcamy jeszcze!!! na uniesionym aucie!!!) - skręcamy górne śruby mocujące kolumnę, opuszczamy auto na koła i kilkakrotnie siadamy "na zderzaku" by zawieszenie się pouginało i trochę popracowało, następnie kładziemy się pod auto i dokręcamy śrubę mocującą amorek na dole. Jeżeli skręcimy wcześniej to w uchwycie dolnym amorka jest guma (tuleja metalowo-gumowa), która przy zbytnim skręceniu może się zerwać i cała robota na nic!!! - składamy boczki do kupy i jedziemy sprawdzić
nwgienek Opublikowano 29 Czerwca 2009 Autor Opublikowano 29 Czerwca 2009 Torx jest tylko zastosowany do wkretów mocujących listwę "chrom" przy zamku od klapy bagażnika, dwa wkręty foto nr 1
Tomson Opublikowano 8 Lipca 2009 Opublikowano 8 Lipca 2009 nie ma nigdzie w zrób to sam o wymianie amorów w B6, więc napisze tutaj, żeby nikt nie popełnił takiego samego błędu jak ja. Mianowice zacząłem wymianę amorów od rozkręcenia podłogi w bagażniku i okazało się, że w B6 nie ma śrub od wewnątrz są tylko dwie na zewnątrz, NIE TRZEBA ROZBIERAĆ BAGAŻNIKA! p.s. Pozdrawiam kolegę (nie pamiętam nicka), który napisał mi, że w B6 też trzeba rozbierać bagażnik. Weź się chłopie zastanów zanim coś napiszesz
Kowi87 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Panowie a zna ktos zamienniki amorków na tylna oś w przypadku B5 Quatrro(AFN) Czy przy wymianie amorów trzeba zmieniać również sprężyny??
Tomson Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 sprężyny to się chyba wymienia jak dopiero popękają, więc możesz założyć stare
hellrider Opublikowano 23 Lipca 2009 Opublikowano 23 Lipca 2009 sprężyny to się chyba wymienia jak dopiero popękają, więc możesz założyć stare Byłbym skłonny temu zaprzeczyć :]
Tomson Opublikowano 23 Lipca 2009 Opublikowano 23 Lipca 2009 no właśnie gdzieś kiedyś ktoś coś takiego napisał na forum dlatego napisałem "chyba"
Pawci_o Opublikowano 2 Września 2009 Opublikowano 2 Września 2009 koledzy a czy jest zaznaczone na górnej miseczce w jakiej pozycji ma to być złożone? i czy można gdzieś dokupić takie miseczki wraz z gumami i ile one mogą kosztować ?? Powiedzcie mi czy ta guma jest przyklejona czymś do miseczki ?? ja wymieniałem amorki i sprężyny i trzeszczy mi na nierównościach prawy tył no i czasem lewa strona się odzywa.. nie wiem co z tym zrobić...
zegarmistrz Opublikowano 2 Września 2009 Opublikowano 2 Września 2009 koledzy a czy jest zaznaczone na górnej miseczce w jakiej pozycji ma to być złożone? i czy można gdzieś dokupić takie miseczki wraz z gumami i ile one mogą kosztować ?? Powiedzcie mi czy ta guma jest przyklejona czymś do miseczki ?? ja wymieniałem amorki i sprężyny i trzeszczy mi na nierównościach prawy tył no i czasem lewa strona się odzywa.. nie wiem co z tym zrobić... Te miseczki z gumami nazywają się łożyskami w etce. Co do ich kupna - tylko ASO - ja szukałem dwa dni poza i się nie udało (jestem teraz w trakcie wymiany amorów z tyłu i od razu wymieniam też te gumy.. właściwie wszystkie elementu gumowe z tyłu wymieniam)..
fotograf87 Opublikowano 2 Września 2009 Opublikowano 2 Września 2009 w b6 AVANT podobno nie trzeba rozkręcac tapicerki/podlogi bagaznika podczas wymiany amorów i spręzyn. Czy w B7 równiez nie trzeba zagladac do bagaznika ?
Pawci_o Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 koledzy a czy jest zaznaczone na górnej miseczce w jakiej pozycji ma to być złożone? i czy można gdzieś dokupić takie miseczki wraz z gumami i ile one mogą kosztować ?? Powiedzcie mi czy ta guma jest przyklejona czymś do miseczki ?? ja wymieniałem amorki i sprężyny i trzeszczy mi na nierównościach prawy tył no i czasem lewa strona się odzywa.. nie wiem co z tym zrobić... Te miseczki z gumami nazywają się łożyskami w etce. Co do ich kupna - tylko ASO - ja szukałem dwa dni poza i się nie udało (jestem teraz w trakcie wymiany amorów z tyłu i od razu wymieniam też te gumy.. właściwie wszystkie elementu gumowe z tyłu wymieniam).. własnie jestem po wizycie w ASO i za te gumy powiedzieli mi 16,50 zł tylko na zamówienie, czeka się około 5 dni, pytali mnie czemu wymieniam wiec powiedziałem że są już zużyte i do tego skrzypi mi zawieszenie i że to jest pewnie ich wina.. Pan powiedział że skrzypienie to raz guma a dwa odpowiednie ustawienie sprężyny względem mocowania amortyzatora.. ja sobie niestety nie zaznaczyłem jak były zamontowane stare.. Proszę was jeśli ktoś może lub pamięta o informację w jakiej pozycji jest zamontowana sprężyna względem dolnego mocowania amorka lub względem tej misy którą się przykręca do autka. chcę to dobrze ustawić jak już będę miał rozkręcone i będę mógł skorygować ustawienie.
zegarmistrz Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Ja ustawiłem sprężynę tak jak siedziała w górnym mocowaniu.. co do czekania - to ja po wizycie w aso zamówilem w zaprzyjaźnionej hurtowni "gumy" na dwie strony (po 3 sztuki) i zapłaciłame 122 zł (w aso kazali mi czekać - a hurtownia załatwiła orginały audi w ciągu kilku godzin)..
Pawci_o Opublikowano 4 Września 2009 Opublikowano 4 Września 2009 Ja ustawiłem sprężynę tak jak siedziała w górnym mocowaniu.. co do czekania - to ja po wizycie w aso zamówilem w zaprzyjaźnionej hurtowni "gumy" na dwie strony (po 3 sztuki) i zapłaciłame 122 zł (w aso kazali mi czekać - a hurtownia załatwiła orginały audi w ciągu kilku godzin).. no właśnie problem jest w tym że ja wyjąłem gumę z górnego mocowania i nie wiem jak ona powinna być ustawiona.. a na gumy poczekam z aso powiedzieli cene 16,50 za sztukę..
marcin78 Opublikowano 27 Lutego 2010 Opublikowano 27 Lutego 2010 Właśnie jestem po wymianie amorów tył, niestety bez ściągaczy sie nie obyło. Mozliwe że mam wysokie sprężyny.
bish - kopt Opublikowano 2 Marca 2010 Opublikowano 2 Marca 2010 Właśnie jestem po wymianie amorów tył, niestety bez ściągaczy sie nie obyło. Mozliwe że mam wysokie sprężyny. a ja jestem właśnie po wymianie sprężyn - założyłem niższe sprężyny i na nich też była walka ze ściągaczami
combat Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 zbieram wlasnie wiedze o wymianie amortyzatorów, z tego co widzialem w samochodzie to przy Q nie ma potrzeby rozbierac bagaznika.wystarczy odkrecic dolna srube przy amortyzatorze i gorna na tej "nodze" w ktora wchodzi amor?a moze wykrecic cala kolumne zawieszenia i potem demontowac amortyzator?? trzeba na cos uwazac czy wszystko idiotoodporne i nie da sie zle poskladac??
Mastahkilla Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Witam. Mam 2 pytania odnośnie demontażu kolumny amortyzatora. 1. Czy kanał jest potrzebny czy można sobie poradzić z podnośnikiem i ew. "kobyłkami". Dokładniej chodzi mi o to czy trzeba bardzo mocno podnieść samochód na podnośniku by kolumnę amortyzatora bezproblemowo dało radę wyjąć w dół tak by nie przeszkadzało podłoże (ziemia, asfalt) ? 2. Nie wiem czy to nie będzie głupie pytanie. Czy po wyjęciu jednej kolumny można postawić samochód na kołach, bez podnośników i kobyłek (na czas trwania wymiany sprężyny) ?
bish - kopt Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Opublikowano 7 Kwietnia 2010 ad 1 - nie trzeba kanału ad 2 - nie rozśmieszaj mnie
Kowi87 Opublikowano 11 Czerwca 2010 Opublikowano 11 Czerwca 2010 W przypadku Q w Avancie jak i w sedanie B5 nie trzeba demontować tapicerki, cały demontaz jest na zewnątrz auta, ściagamy koło i ukazuja nam sie mocowania amortyzatora na 4 śrubach, wachaczy nie rozkręca sie Póżniej wstawie jakies fotki
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się