Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[TDI PD] Wymiana oleju i filtrów


miro_x

Rekomendowane odpowiedzi

Króciutki opis wymiany filtra powietrza, oleju i filtra oleju, filtra paliwa i czyszczenie filtra kabinowego (bez zdjęć)

Pacjent przed operacją. :a4fan:
eada58198f670c4em.jpg


1

Na pierwszy ogień olej i filtr oleju. troszkę zdjęć mi brakuje :bicz3: ale myślę że każdy da radę. Robiłem to po raz pierwszy i nie było większych kłopotów.
Olej zmieniałem na rozgrzanym silniku. Ładnie spływał dzięki temu. Na koniec zostawiłem sobie wyciąganie filtra oleju (nie wiem czy słusznie?) ponieważ zaciął mi się dekielek ale o tym później.

Ściągamy osłonę silnika. Najpierw zaślepki później odkręcamy śrubki. (zwykły klucz nasadka 10)
929e198f40fc8e6am.jpg


Później zdejmujemy osłony pod silnikiem (bez kanału raczej się nie obędzie). NIe zrobiłem zdjęć ale wszystko jest bardzo widoczne. Odkręcamy takie sprytne śrubki i cała osłona schodzi bez problemu (płaski śrubokręt).

Goły silnik tu jeszcze brudny :thumbdown:
2b4e46676647e974m.jpg

Tutaj widzimy:
1. Filtr paliwa
2. Filtr oleju
6538d15a037e963bm.jpg

Odkręcamy korek wlewu oleju i wyciągamy miarkę.
aed1053600443599m.jpg

Lokalizujemy śrubkę w misce olejowej pod spodem silnika (19). Podstawiamy jakieś pojemne naczynie minimum z 5 litrów i odkręcamy śrubkę.

f2142c39a2bca94bm.jpg
2b21f43c8e1f3b1dm.jpg
6b893b66583def8dm.jpg
3d50b3f44ab25ec5m.jpg





Spuszczamy olej. Zostawiamy naczynie żeby sobie spokojnie olej ściekał z miski i idziemy na górę do filtra.

Odkręcamy dekielek nad filtrem za pomocą narzędzia jak na zdjęciu lub pochodnego (u mnie to nie zdało egzaminu). I tu ciekawostka (o której pisałem w innym wątku).U mnie tak niemiec dokręcił cholerstwo że nijak nie mogłem tego ruszyć. Poradziłem sobie na drugi dzień owijając ten dekielek paskiem rozrządu z golfa i za pomocą takiego trójnożnego klucza udało mi się to odkręcić. Jeśli zawadza miarka do oleju można ją wyjąć przekręcając na bok i ciągnąc do siebie.
16711243b636c015m.jpg

Zmieniamy oringi. 1 na dekielku przy gwincie. 2 na króću dekielka na samym końcu. Możemy się pobawić i odessać trochę starego oleju z obudowy filtra i troszkę ją oczyścić.

Powinno jeszcze trochę oleju pocieknąć. Ja jeszcze odkręcałem chłodniczkę któa znajduje się pod filtrem i stamtąd też wyciekło trochę oleju. NIe wiem jak z tym radzi sobie serwis ale mi trochę napaskudziło po wahaczach.
Możemy zostawić na godzinkę żeby sobie odciekało z miski i zająć się czymś innym. MOżemy podnosić samochód żeby lepiej ściekało mi już nie chciało się bawić.
Jak już będziemy uważać że nic nie pocieknie zakręcamy śrubkę w misce (nie zapomnieć o podkładce). Zakładamy nowy filtr oleju do obudowy. Trzeba go troszkę na siłę wcisnąć żeby dobrze siadł. Zakręcamy dekielek. Możemy troszkę posmarować gwint i oring nowym olejem żeby dobrze się zakręcał. Na końcu dociągamy lekko kluczem dekielek.
Zakładamy bagnet i lejemy olej sprawdzając stan. Ja nalałem na max stan poczekałem chwilkę jeszcze dolałem. Jak już był stabilny stan zapaliłem silnik. Pochodził chwilkę zgasiłem sprawdziłem stan i znów dolałem z 0.5 l. To wystarczyło. Całkowita ilość oleju jaka weszła to około 4,7-4,8 litra.
W międzyczasie jak spuszczał się olej zająłem się filtrem paliwa i powietrza.


2

Wymiana filtra paliwa to prosta sprawa.
Trzeba oczywiście zdjąć osłonę silnika (1).

1. za pomocą kombinerek cofamy zaciski na wężyk i ściagamy wężyki z filtra (u mnie mało co wyciekło)
2. wyciągamy zawleczkę i wyciągamy do góry ten plastikowy łącznik
631383b966dba490m.jpg

Odkręcamy śrubokrętem torx śrubę do momentu aż uchwyt ściskający da się zesunąć z uchwytu filtra.
bdeaaac50a859197m.jpg

Wysuwamy filtr. Zakładamy nowy filtr (ja troszkę zalałem go ropą). Nasuwamy wężyki (1) nasuwamy zaciski, wsuwamy łącznik (2) wkładamy zawleczkę. Zakładamy uchwyt ściskający i skręcamy śrubką. Ten uchwyt jest z miękkiego metalu więc warto go troszkę poprostować przed założeniem, lepiej będzie trzymał.

U mnie z zapaleniem nie było żadnych problemów. Żadnych przerywań pomimo że stał noc z odpiętym filtrem.



3

Wymiana filtra powietrza.
Najpierw zdejmujemy dolot.
Odkręcamy dwie śrubki w pasie przednim (1) i wyciągamy dolot z zatrzasków w obudowie filtra (2). Następnie odpinamy taką wtyczkę na zatrzask (3) (tutaj niewidoczna).
e8f8cac5fdbfaf94m.jpg

Zdjęcie już po zdjęciu góry obudowy. Wcześniej odkręcamy śrubki (1), odkręcamy śrubkę w obejmie i zdejmujemy tą dużą rurę. Nastęnie warto wypiąć (na siłę) zatrzask na którym trzyma się kabelek (3) (nie będzie nam przeszkadzał). Wtedy obudowa daje się łatwo wyjąć. Jest tylko zacięta o plastik na dole (4). Usuwamy stary filtr i zakładamy nowy. Składamy wszystko w odrotnej kolejności.
b1b285ee26cab542m.jpg

Jak widać sporo syfu nazbierało się w obudowie filtra. Ja sobie poradziłem w ten sposób że zatkałem wszystkie wolne wyloty (ta rura, korek wlewu oleju i inne) i wydmuchałem syf sprężonym powietrzem.
56e17d9558b5f7b6m.jpg

4

Filtr kabinowy znajduje się pod zaślepka po lewej ręce stojąc przodem do samochodu przy podszybiu. Żeby się do niego dostać trzeba odciągnąć kawałek uszczelki i wyjąć tą plastikową osłonę spod podszybia. Później tylko otworzyć dwa zatrzaski wymienić filtr i zamknąć wszystko.
Prosta sprawa.
ccc5f55447e5a7e0m.jpg


END.


Opis postaram się uzupełnić o zdjęcia jeśli pojawiłyby się jakieś pytania.
Dla kolegów którzy już zmieniali te podstawowe rzeczy w swoich a4 może to być śmieszne ale myślę że taki manual do b6 może się komuś przydać kto zabiera się za to pierwszy raz.

Uzyte elementy (listę uzupełnię o numery i ceny):

Olej: Motul specific 505.01 (5 litrów)
Filtr oleju: Knecht
Filtr paliwa: Knecht
Filtr powietrza: Knecht
Filtr kabinowy: Knecht

Użyte narzędzia: ogólnie

Śrubokręt płaski
Śrubręt torx
Klucz nasadowy (10)
Klucz oczko/płaski (19)
Narzędzie do odkręcenia czapki filtra (łańcuchowe lub inne)
Troszkę czystych szmatek :>
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg informacji z serwisowki silniki a4 b6:

"Samochody z 4-cylindrowym silnikiem lub 6-cylindrowym silnikiem 2,7 l i 3,0 l

Za względu na budowę silnika i zamontowaną w zbiorniku paliwa wstępną pompę paliwa układ paliwowy w samochodach z silnikiem z pompowtryskiwaczami i silnikiem Common Rail nie musi być odpowietrzany.

Układ paliwowy odpowietrza się sam przy uruchomieniu rozrusznika."

tak wiec napełnienie filtra paliwem nie powinno zaszkodzic, jednak nie jest wymagane, silnik sam sobie poradzi :)

do odrecania pokrywy filtra oleju wygodniejsze sa klucze paskowe od lancuchowych, jezeli sie slizga mozna owinac wokol pokrywki np. kawalek detki idzie jak po masle :thumbup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miro_x przy wymianie f. paliwa nie wymieniałeś togo czarnego zaworka odpowietrzającego ?

Musashi co tam piszą "mądre papierki" na ten temat ?? :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mój mechanik ma piec na olej i nim opala zakład, w zimie robi promocje - wymiana oleju gratis - "to taki chłyt markłetingowy" :polew:

szczwana bestia :evil:

Musashi co tam piszą "mądre papierki" na ten temat ?? :decayed:

papierki milczą :naughty: chyba, ze mysle o czyms innym. masz fote moze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musashi

masz fote moze?

to To takie czarne na górze filtra paliwa co do niego wchodzi wąż i wychodzi :decayed:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musashi

masz fote moze?

to To takie czarne na górze filtra paliwa co do niego wchodzi wąż i wychodzi :decayed:

to jest zawór regulacyjny, steruje powrotem paliwa, w zaleznosci od jego temperatury. ponizej +15C - wraca do filtra, powyzej +31C- wraca do zboirnika.

nt wymiany nic nie napisali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg informacji z serwisowki silniki a4 b6:

"Samochody z 4-cylindrowym silnikiem lub 6-cylindrowym silnikiem 2,7 l i 3,0 l

Za względu na budowę silnika i zamontowaną w zbiorniku paliwa wstępną pompę paliwa układ paliwowy w samochodach z silnikiem z pompowtryskiwaczami i silnikiem Common Rail nie musi być odpowietrzany.

Układ paliwowy odpowietrza się sam przy uruchomieniu rozrusznika."

tak wiec napełnienie filtra paliwem nie powinno zaszkodzic, jednak nie jest wymagane, silnik sam sobie poradzi :)

M. możesz to sprawdzić dla B7 i BKN , pls ?

I czy mógłby uzupełnić wątek o okresy przeglądowe przy jakich powinien filtr być wymieniany, pls ?

Wg książki serwisowej do B7 powinno się wymieniać:

- co 30 000 olej (LL), filtr powietrza i kabiny, w silnikach 2.5 TDI filtr paliwa

- co 60 000 filtr paliwa w pozostałych silnikach

Ale na naszym paliwie to powinniśmy wymieniać filtr paliwa max. po 40 000, a olej lać zwykły nie LL co 15 000.

Aby zalać filtr paliwa to najprościej podpiąć wąż doprowadzający paliwo i wąż powrotu i kilka razy przekręcić stacyjkę aż z trzeciego wylotu popłynie paliwo. Po przekręceniu stacyjki pompa paliwa na chwilę się załącza. W Focusie kiedyś nie zalałem filtra paliwa i potem musiałem długo kręcić rozrusznikiem aż się odpowietrzył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wymianie filtra paliwa auto zyskało odczuwalnie na mocy pięknie wchodzi na wysokie obroty przy czym nie kopci.

Gdybym wiedział jakie będą efekty wymienił bym wcześniej.

Stary filtr dawał czyste paliwo ale sam był czarny.

Polecam każdemu wymianę na KNEHT

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

odnośnie tego knechta, to mógłby ktoś podać oznaczenia filtrów do mojego silnika 1,9 tdi AVF?

filtr oleju

filtr powietrza

filtr paliwa

filtr kabinowy?

No i pytanko przy okazji jakie chłodziwo zalać na zimkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie tego knechta, to mógłby ktoś podać oznaczenia filtrów do mojego silnika 1,9 tdi AVF?

filtr powietrza - LX 819

filtr oleju - OX 143D

filtr paliwa - KL 147D

filtr kabinowy - LA 93 (zwykły)

- LAK 93 (z węglem aktywnym)

--

Pozdrawiam.

Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś jestem po wymianie oleju i filtrów.Trzy uwagi:

1.filtra paliwa faktycznie nie trzeba zalewać - odpala bez problemów

2.Dolną obudowę filtra powietrza mozna łatwo wyjąć do czyszczenia po wyciągnieciu grzybka i zatrzasku oznaczonego na zdjęciu czerwonym kólkiem,a następnie uniesieniu go w górę (od dołu też są 2 zatrzaski ale łatwo wychodzą) .Pomocne gdy nie ma odkurzacza czy sprężonego powietrza.

b1b285ee26cab542.jpg

3.Poradnik się przydał.dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak piszesz kolego ale były przypadki zapowietrzania się więc lepiej odrobinę ropy wlać do filtra.

Obudowa rzeczywiście łatwo wychodzi co przydaje się np przy wymianie żarnika w ksenonie w B7 lub pracach przy turbinie.

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymianiałem wczoraj filtr paliwa to po znalezieniu informacji, że nie trzeba odpowietrzać ani zalewać filtra ropą to trgo nie zrobiłem. Po wymianie odpalił oczywiście odrazu bo paliwo było w przewodzie i po chwili zdechł. Zakręciłem kilkanaście sekund i załapał. Podczas zmiany zuważyłem, że brakuje u mnie mocowania w zaznaczonym miejscu.

DSC00045.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w AVB wymiana filtra paliwa przebiegła bez problemu. Jak w opisie na pierwszej stronie, mianowicie zdjęcie zacisków z dwóch węży, zdjęcie tych że węży, wyjęcie zawleczki, wyjęcie plastiku łączącego dwie rurki (razem z rurkami oczywiście), odkręcenie śruby trzymającej filtr (warto zaznaczyć że śruba może i się wykręca ale warto jeszcze rozepchać te "zaciski" które przy odkręcaniu, luzują je a przy dokręcaniu tej że śruby ściskają zaczep filtra. Ten u góry DO siebie a ten u dołu OD siebie). Wyjąłem filtr, włożyłem nowy (zakręciłem mocowanie filtra) , zalałem filtr do pełna, aż się trochę wylało z króćców, zamontowałem plastik z rurkami plus zawleczka. Może być trochę problemów z tą zawleczką bo bardzo łatwo się odkształca, więc z wyczuciem przy wyjmowaniu jej jak i zakładaniu, a co do samego wciskania tego całego plasiku to radze być ostrożnym bo czasami miejsce montowania tego elementu w nowym filtrze, może być trochę ciasne. Dalej trzeba podłączyć te dwa kable co się je z ciągało z króćców w te same miejsca. Po tych czynnościach odpaliłem silnik. I tu muszę napisać że nie miałem żadnych problemów z odpaleniem jak i dalszą pracą silnika.. nawet nie zająkną.

Czytałem że w B5 trzeba odpowietrzać albo zaślepiać rurki, ale w B6 tego nie trzeba robić.Profilaktycznie, zalać filtr "do pełna" a pompa zrobi reszte.

ps.

jeżeli gdzieś zrobiłem błąd to proszę o poprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy możliwe ze przez zapchany filt paliwa samochód raz zrywa az milo a innym razem muli strasznie....??

wg mnie jak najbardziej tak :good:

słyszałem nawet, że któregoś razu autko po prostu stanęło :gwizdanie: a wystarczy chociaż raz do roku wymienić np. przed zimą :cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miro_x przy wymianie f. paliwa nie wymieniałeś togo czarnego zaworka odpowietrzającego ?

Musashi co tam piszą "mądre papierki" na ten temat ?? :decayed:

...z tego co ja się orientuje to tego zaworka się nie wymienia..jeśli już tak to tylko oryginał..pracuje w sklepie motoryzacyjnym i jakoś zamienników poraża :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra ,a ja mam pytanie do filtra paliwa dostałem do zestawu jakieś dwie uszczelki , sprzedawca powiedział ze jak ich nie założe to się układ nie odpowietrzy :blink: Gdzie je założyć ,na przewody paliwowe tj. 1 na rysunku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarny zaworek... chodzi o to co jest oznaczone numerem 2 na fotce ??

http://images24.fotosik.pl/17/631383b966dba490.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...