Diagnostyka skrzyni Multitronic od A do Z

    273 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Diagnostyka skrzyni biegów Multitronic (ver.1.0)

    Witam w wątku poświęconym diagnostyce bloków wartości mierzonych (MVB – Measure Value Block) sterownika elektrycznego skrzyni Multitronic. Poniżej zamieszczam informacje dot. danych, które znajdziecie w poszczególnych grupach oraz w jaki sposób wykonać ich analizę....

    Poniższy materiał należy traktować jako pomocniczy, który może pomóc w ustaleniu usterki skrzyni - zawiera on jedynie sugestie co do rozwiązań w przypadku napotkania określonego błędu. Informacje, które zamieściłem poniżej bazują na doświadczeniach, z którymi miałem styczność lub materiałach, informacjach zebranych od użytkowników skrzyni Multitronic oraz dokumentach znalezionych w sieci. Z uwagi na to, że nie jestem mechanikiem, elektrykiem i co tam jeszcze chcecie - decyzje co do sposobu usunięcia napotkanego błędu podejmujecie sami i na własną odpowiedzialność.

    Bardzo możliwe, że z racji braku posiadania przeze mnie wykształcenia i praktyki w tym temacie poniższy opis może zawierać błędy lub dziwne sformułowania (część materiałów musiałem tłumaczyć na język polski). Jeśli cokolwiek znajdziecie - proszę o info i wskazówki co powinienem poprawić. To skromne DIY dla diagnostyki Multitronica to dopiero początek - w opisie nie ma jeszcze wszystkich dostępnych bloków. Mam nadzieję, że nad resztą popracujemy wspólnie :)

    No to jedziemy...

    Na początek informacje dotyczące parametrów połączenia. Standardowy interfejs VAG (np. od Viakena w cenie ok. 50zł) może mieć problemy z połączeniem się ze sterownikiem skrzyni na domyślnych ustawieniach. Objawem w takiej sytuacji jest komunikat „Too many communication errors” podczas próby połączenia się z modułem lub nieustanne zrywanie komunikacji. W przypadku tego interfejsu nie wyeliminujemy problemu całkowicie - można jednak ustabilizować połączenie (komunikacja zrywana jest znacznie rzadziej) zmieniając parametr Int Char w ekranie Options. Domyślnie jest tam wartość 1 - zmieniamy ją na 4 lub 5.

    v4.jpg

    Komfortową obsługę sterownika skrzyni powinien zapewnić interfejs HEX+CAN (ceny od 200 do 400zł) - u mnie daje radę już od dłuższego czasu i nie mam z nim żadnych problemów. Jeśli chcemy dokonać diagnostyki w nadwoziu B7 - ten kabelek to i tak konieczność ze względu na komunikację przez magistralę CAN.

    Gdy skonfigurujemy już parametry - wybieramy moduł 02 (Automatic Transmission) a następnie 08 (Measure Blocks)

    2auto.jpg

    drvmain.jpg

    Na ekranie bloków wartości mierzonych można podejrzeć jednocześnie do 3 grup (MVB). Klikając na przyciski Up/Down wskazujemy wybrany MVB - można także ręcznie wpisać numer, który nas interesuje. Każdy blok zawiera 4 indeksy - przy czym nie zawsze wszystkie z nich muszą zawierać jakieś dane.

    10-12.jpg

    Należy mieć na uwadze, iż zależnie od posiadanej skrzyni, wersji oprogramowania oraz rocznika modelowego sterowniki dysponowały różną ilością MVB, np. do roku modelowego 2002 włącznie - sterowniki (nie mylić z generacją skrzyni) z oznaczeniem 01J - dostępne były jedynie bloki pomiarowe od 1 do 26. Wraz z postępem prac nad skrzynią i pojawieniem się kolejnych generacji - sterownik otrzymywał kolejne bloki pomiarowe ułatwiające warsztatom serwisowym diagnostykę przekładni (w B7 od 1 do 126).

    OPIS BLOKÓW WARTOŚCI MIERZONYCH

    Grupa 001:

    1: Włącznik światła stopu
    Bls. OFF (pedał hamulca nie wciśnięty)
    Bls. ON (pedał hamulca wciśnięty)

    2: Włącznik testowy światła stopu
    Bts.OFF (pedał hamulca nie wciśnięty)
    Bts.ON (pedał hamulca wciśnięty)

    3: Zawór blokady drążka zmiany biegów (N110)
    PN inactive (drążek zmiany biegów w pozycji R, D, i S)
    PN active (drążek zmiany biegów w pozycji P i N, pedał hamulca nie wciśnięty)
    PN inactive (drążek zmiany biegów w pozycji P i N, pedał hamulca wciśnięty)

    4: Prędkość
    (xxx km/h)

    Grupa 002:

    1: Pozycja drążka zmiany biegów
    P
    ZP (między P i R)
    R
    ZN (między R i N lub N i D)
    N
    D
    S
    Er (w przypadku błędu)

    2: Przełącznik wielofunkcyjny zakresu przełożeń (F125)
    0 1 0 1 (P)
    0 1 0 0 (ZP - między P i R)
    0 1 1 0 R
    0 0 1 0 (ZN - między R i N lub N i D)
    0 0 1 1 (N)
    1 0 1 0 (D)
    1 0 0 0 (S)

    Wszystkie pozostałe kombinacje wskazują błędną pozycję drążka zmiany biegów (0000, 0001, 0111, 1001, 1011, 1100, 1101, 1110, 1111)

    3: Przełącznik Tiptronic (F189)
    unpressed (drążek zmiany biegów poza sekcją Tiptronic)
    M-shift (drążek zmiany biegów w sekcji Tiptronic)

    4: Wybrany bieg
    P
    R
    N
    D
    S
    1; 2; 3; 4; 5; 6 (w trybie Tiptronic)

    Grupa 003:

    1: Pozycja drążka zmiany biegów
    P
    ZP (między P i R)
    R
    ZN (między R i N lub N i D)
    N
    D
    S
    Er (w przypadku błędu)

    2: Przełącznik Tiptronic (F189)
    unpressed (drążek zmiany biegów poza sekcją Tiptronic)
    M-shift (drążek zmiany biegów w sekcji Tiptronic)

    3: Przełącznik Tiptronic (F189), bieg w górę
    unpressed (drążek zmiany biegów poza pozycją '+')
    Change-up (drążek zmiany biegów w pozycji '+')
    unpressed (łopatka zmiany biegów lub przycisk (+) Tiptronic na kierownicy nie wciśnięty)
    Change-up (łopatka zmiany biegów lub przycisk (+) Tiptronic na kierownicy wciśnięty)

    4: Przełącznik Tiptronic (F189), bieg w dół
    unpressed (drążek zmiany biegów poza pozycją '-')
    Downshift (drążek zmiany biegów w pozycji '-')
    unpressed (łopatka zmiany biegów lub przycisk (-) Tiptronic na kierownicy nie wciśnięty)
    Downshift (łopatka zmiany biegów lub przycisk (9) Tiptronic na kierownicy wciśnięty)

    Grupa 004:

    1: Pozycja drążka zmiany biegów
    P
    ZP (między P i R)
    R
    ZN (między R i N lub N i D)
    N
    D
    S
    Er (w przypadku błędu)

    2: Wskaźnik kierunku jazdy
    Forward (do przodu)
    Reverse (do tyłu)
    n. detected (nie wykryto kierunku - np. poczas postoju)

    (Kierunek jazdy jest określany dzięki dwóm czujnikom prędkości wyjściowej skrzyni (G195/G196). Jeśli jeden z dwóch czujników jest uszkodzony, kierunek jazdy nie zostanie wykryty).

    3: Prędkość wyjściowa przekładni 1 (G195)
    (od 0 do 2200 rpm)

    4: Prędkość wyjściowa przekładni 2 (G196)
    (od 0 do 2200 rpm)

    Grupa 005:

    1: Pozycja drążka zmiany biegów
    P
    ZP (między P i R)
    R
    ZN (między R i N lub N i D)
    N
    D
    S
    Er (w przypadku błędu)

    2: Sygnał dla blokady zapłonu
    Term.50 ON (drążek zmiany biegów w pozycji P, N)
    Term.50 OFF (drążek zmiany biegów w pozycji R, D, S)

    3: Sygnał dla światła biegu wstecznego
    Relay ON (drążek zmiany biegów w pozycji R)
    Relay OFF (drążek zmiany biegów w pozycji P, N, D, S)

    4: Napięcie zasilające Term. 15
    (min. 9 V; max. 15 V)

    Grupa 006:

    1: Pozycja drążka zmiany biegów
    P
    ZP (między P i R)
    R
    ZN (między R i N lub N i D)
    N
    D
    S
    Er (w przypadku błędu)

    2: Natężenie prądu dla zaworu regulacji ciśnienia 2 (N216)
    (xxx A)

    3: Natężenie prądu dla zaworu regulacji ciśnienia 1 (N215)
    (xxx A)

    4: Natężenie prądu dla zaworu (N88) (solenoid valve)
    (xxx A)

    Grupa 007:

    1: Prędkość obrotowa silnika
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    2: Prędkość wejściowa przekładni (czujnik G182)
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    3: Prędkość wyjściowa przekładni (tutaj wyświetlana jest prędkość wyjściowa przekładni podawana przez czujnik 1 (G195). Jeśli czujnik jest uszkodzony, pojawi się tu wskazanie z czujnika 2 (G196)
    od 0 do 2200 rpm

    4: Flaga synchroniczna
    SY (tryb synchroniczny, oznacza, że sprzęgło biegu do przodu lub wstecznego jest zamknięte i już się nie ślizga)
    AS (tryb asynchroniczny, oznacza, że sprzęgło biegu do przodu lub wstecznego jest otwarte. skrzynia jest w fazie “starting-off”)

    Grupa 008:
    1: Stopień wciśnięcia pedału przyśpieszenia
    (Stopień wciśnięcia pedału gazu jest przesyłany do sterownika skrzyni biegów przez czujnik położenia pedału przyśpieszenia za pomocą magistrali danych układu napędowego).
    od 0 do 100 %

    2: Aktualna prędkość wyjściowa skrzyni
    od 0 do 2200 rpm

    3: Zadana prędkość wejściowa skrzyni
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    4: Aktualna prędkość wejściowa skrzyni
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    Grupa 009:

    1: Stopień wciśnięcia pedału przyśpieszenia
    (Stopień wciśnięcia pedału gazu jest przesyłany do sterownika skrzyni biegów przez czujnik położenia pedału przyśpieszenia za pomocą magistrali danych układu napędowego).
    od 0 do 100 %

    2: Przełącznik Kickdown
    (Sygnał kickdown jest przesyłany do sterownika skrzyni biegów przez czujnik położenia pedału przyśpieszenia za pomocą magistrali danych układu napędowego).
    unpressed (Kickdown nie wciśnięty)
    Kick Down (Kickdown wciśnięty)

    3: Moment obrotowy silnika
    (Moment obrotowy silnika jest przesyłany do sterownika skrzyni biegów ze sterownika silnika za pomocą magistrali danych układu napędowego).
    xxx Nm

    4: Prędkość obrotowa silnika
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    Grupa 010:

    1: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód
    xxx A

    2: Adaptacja ruszania, bieg przód
    ADP. Run (w trakcie adaptacji)
    ADP OK (adaptacja poprawna)

    3: Temperatura oleju w skrzyni (czujnik G93)
    od -40 to 150

    4: Zadany moment obrotowy sprzęgła
    od 0 do xxx Nm

    Grupa 011:

    1: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg wsteczny
    od 0.2 A do 0.35 A

    2: Adaptacja ruszania, bieg wsteczny
    ADP. RUN (w trakcie adaptacji)
    ADP OK (adaptacja poprawna)

    3: Temperatura oleju w skrzyni (czujnik G93)
    od -40 do 150

    4: Zadany moment obrotowy sprzęgła
    od 0 do xxx Nm

    Grupa 012:

    1: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód
    xxx A

    2: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód, maksymalny moment obrotowy
    od 0.7 A do 0.95 A

    3: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód
    xxx A

    4: N/A

    Grupa 013:

    1: Wartość offsetu adaptacji, ciśnienie sprzęgła
    xxx bar

    2: Wartość offsetu adaptacji, ciśnienie czujnika momentu obrotowego
    xxx bar

    3: Temperatura oleju w skrzyni (czujnik G93)
    od -40 do 150

    4: Temperatura płynu chłodniczego silnika
    xxx

    Grupa 014:

    1: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód
    xxx A

    2: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg przód, maksymalny moment obrotowy
    min. 0.7 A, max. 0.95 A

    3: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg wsteczny, minimalny moment obrotowy
    min. 0.2 A, max. 0.35 A

    4: Charakterystyka adaptacji sprzęgła, bieg wsteczny, maksymalny moment obrotowy
    min. 0.7 A, max. 0.95 A

    Grupa 015:

    1: Adaptacja ciśnienia sprzęgła, wartość natężenia prądu dla 0 bar
    min. 0.05 A, max. 0.120 A

    2: Adaptacja ciśnienia sprzęgła, wartość natężenia prądu dla 10 bar
    (min. 0.800 A, max. 0.900 A)

    3: Ciśnienie sprzęgła
    xxx bar

    4: Zadane ciśnienie sprzęgła
    xxx bar

    Grupa 016:
    1: Częstotliwość podbiegu (underdrive)

    2: Częstotliwośc nadbiegu (overdrive)

    3: Kontrola zespołu tarcz, wzmocnienie ścieżki

    4: Częstotliwość aktualnego biegu

    Grupa 017:

    1: Stopień wciśnięcia pedału przyśpieszenia
    (Stopień wciśnięcia pedału gazu jest przesyłany do sterownika skrzyni biegów przez czujnik położenia pedału przyśpieszenia za pomocą magistrali danych układu napędowego).
    od 0 do 100 %

    2: Prędkość obrotowa silnika
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    3: Moment obrotowy silnika
    xxx Nm

    4: Zadany moment obrotowy sprzęgła
    xxx Nm

    Grupa 018:

    1: Ciśnienie czujnika momentu obrotowego
    od 0 do 25 bar

    2: Zadany moment obrotowy sprzęgła
    od -40 Nm do 640 Nm

    3: Aktualne ciśnienie sprzęgła
    xxx bar

    4: Natężenie prądu zaworu regulacji ciśnienia 1 (N215)
    xxx A

    Grupa 019:

    1: Ciśnienie czujnika momentu obrotowego
    xxx bar

    2: Natężenie prądu zaworu regulacji ciśnienia 1 (N215)
    xxx A


    3: Status kompresora klimatyzacji
    Compr. ON (kompresor włączony)
    Compr. OFF (kompresor wyłączony)

    4: N/A

    Grupa 020:

    1: Prędkość obrotowa silnika
    od 0 do 7000 rpm (silnik benzynowy)
    od 0 do 5500 rpm (silnik diesla)

    2: Zadana prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym
    xxx rpm

    3: Zadana prędkość przekładni na biegu jałowym
    xxx rpm