Jak zapewne wielu z Was wie układ zapłonowy w naszych V6 nie jest układem idealnym. A jeśli coś się w nim popsuje to hmmm kable 300, cewka 1200, świece itd. także tani też nie jest.
Dlatego warto pomyśleć nad przerobieniem go na pojedyncze cewki [emoji2]
Temat inspirowany tematem na forum A6, zatem pozwolę sobie na pożyczenie kilku fotek [emoji6]
Co potrzebujemy:
Cewki, pasują od kilku siników(koszt używanych nawet podobno od 5 zł za sztukę)
2.0 FSI, 2.4, 2.8 FSI, 3.2 FSI, 3.0 TFSI, 4.2 FSI, 5.2 FSI
06D 905 115
06D 905 115 A
06D 905 115 C
06D 905 115 D
06D 905 115 F
06D 905 115 G
06D 905 115 J
06D 905 115 K
06E 905 115
06E 905 115 A
06E 905 115 B
06E 905 115 C
06E 905 115 D
06E 905 115 E
BERU ZSE 032
1.8 T, 2.0 ALT, 3.0 ASN
06C 905 115 A
06C 905 115 B
06C 905 115 D
06C 905 115 E
06C 905 115 F
06C 905 115 G
06C 905 115 H
06C 905 115 K
06C 905 115 L
06C 905 115 M
BERU ZSE051
1.8 TFSI, 2.0 FSI, 2.0 TFSI 2.5 TFSI, 5.2 FSI
06F 905 115
06F 905 115 A
06F 905 115 B
06F 905 115 C
06F 905 115 D
06F 905 115 E
06F 905 115 F
07K 905 715
07K 905 715 A
07K 905 715 B
07K 905 715 C
07K 905 715 D
07K 905 715 E
07K 905 715 F
BERU ZSE 033
Natomiast raczej NIE PASUJĄ
1.8T 20V, 2.7T 30V, or 4.2L 40V.
06A 905 115
06A 905 115 A
06A 905 115 B
06A 905 115 C
06A 905 115 D
06B 905 115 G
06B 905 115 H
06B 905 115 J
06B 905 115 L
06B 905 115 M
06B 905 115 N
06B 905 115 P
06B 905 115 Q
06B 905 115 R
06B 905 115 S
06B 905 115 T
06B 905 116 J
06B 905 117 L
06C 905 115 C
BERU ZSE 043, ZSE 034
Im wyższa litera na końcu tym nowsza cewka, tak vag oznacza swoje cewki.
6x 4pin wtyczki cewek 1J0973724
1x 5pin wtyczka główna 6X0973825
Przewody(FLRY-B, plus i masa 2,5mm², sygnał 0,5-1mm²), lutownica, ewentualne dodatkowe narzędzia mile widziane, dwie sprawne ręce i trochę czasu wolnego [emoji6] nie podaję długości przewodów, bo różne cewki różnie się układają, przez co długość może być różna.
Teraz wystarczy wymontować starą cewkę, oraz stworzyć od 0 nową wiązkę. W głównej wtyczce mamy 5 pinów plus, masa i 3 sygnały. Sygnały sterują parami cewek 1/6, 2/4, 3/5.
1 4
2 5
3 6
NIE pomylić z łączeniem 1-4, 2-5, 3-6!!!
We wtyczkach przy cewkach jest po 4piny więc brakuje nam 1. Tym ostatnim jest masa sinika, łapiemy ją z jakiejś śrubki [emoji6]
Kolejność pinów przy cewkach to plus, masa (z wtyczki głównej), sygnał, masa (sinika). Tu bardzo ładny schemat
Gdy już mamy wiązkę, należy zająć się cewkami, gdyż nie do końca pasują. W cewkach jest gumowy kołnierz, który nie pozwala nam wsunąć jej do końca. Należy wziąć ostry nóż i najzwyczajniej usunąć ok 1 cm gumy(w różnych cewkach może być różna wysokość, dlatego najlepiej obcinać po kawałku i sprawdzać czy wchodzi na świecę, a zapewniam że będzie czuć opór).
Cewki same na miejscu nie chcą siedzieć i powoli się wysuwają, trzeba je docisnąć plastikową osłoną pokrywy zaworów. W zależności od cewek i ich ułożenia, możliwe że będzie trzeba podciąć wzmocnienia w osłonie pokrywy żeby udało się ją zamocować, ja tak musiałem zrobić. No ale cewki siedzą pewnie i sinik nie traci na wyglądzie [emoji6]
Mając przygotowane cewki i wiązkę możemy wyrzucić stary układ i cieszyć się nowym [emoji2]
Na forum A6 niektórzy pisali o problemie z palącym się bezpiecznikiem. Czasami zamontowany jest 20A(pozycja 29) i nie zawsze daje radę uciągnąć cewki, należy wtedy zastąpić go 5-10A mocniejszym. Podobno w autach z seryjnymi pojedynczymi cewkami od razu montowane są bezpieczniki 30A.
Z zauważalnych zmian to równa praca silnika bez przerywania zwłaszcza na lpg, jakby lepiej się z dołu zbierał, inni piszą o cichszej pracy i lepszej reakcji na pedał gazu. Negatywów brak [emoji6]
Jeśli się zdecydujesz, robisz to na własną odpowiedzialność. Nie testowane na 2.6
Na koniec moja wiązka i montaż