damos Opublikowano 12 Listopada 2007 Opublikowano 12 Listopada 2007 Wczoraj miałem (wątpliwą) przyjemność pojeździć we Wrocku na letnich kapciach po śniegu... Niestety - quattro praw fizyki nie oszuka - o ile dość łatwo rusza się z miejsca o tyle zatrzymanie auta graniczy czasem z cudem. Na Klecińskiej (na wysokości barier dźwiękochłonnych) hamowanie z 30 kph: delikanie na hamulec a tu ABS i droga hamowania... 30 metrów !!! Zrezygnowałem z jazdy i pojechałem taksówką. Ale pewnie znów znajdą się tacy , dla których zimówki to pic na wodę...
pet3r Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 jest takie przysłowie: "quattro na śniegu przyspiesza jak żadne, hamuje jak każde". mądre, warto powtórzyć sobie przed jazdą po sniegu, nawet na zimówkach.
Gość Keżor Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 jest takie przysłowie: "quattro na śniegu przyspiesza jak żadne, hamuje jak każde". mądre, warto powtórzyć sobie przed jazdą po sniegu, nawet na zimówkach. chyba hamuje gorzej wkońcu Quattro waży dwiesta kilo więcej
Yelo Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 Większa masa to większe tarcie - liniowo --> przy odpowiednio mocnych hamulcach hamuje tak samo
Gość Keżor Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 Większa masa to większe tarcie - liniowo --> przy odpowiednio mocnych hamulcach hamuje tak samo Ty i te Twoje wywody co sie zatrzyma prędzej pędząca gruba baba czy pędząca chuda baba ?
Yelo Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 Nie wywody, tylko fizyka Proszę tutaj nie porównywać do baby Do hamowania potrzebujemy tarcia z podłożem (na lodzie sprawa utrudniona). Siła tarcia na danym podłożu jest proporcjonalna do siły nacisku, która to jest proporcjonalna do masy auta - wszystko zależności liniowe. Więc możliwości zatrzymania pojazdu wszyscy mają takie same - malacz i TIR. Na nawierzchniach typu śnieg czy lód może mieć nawet nieco lepiej - bo jest cięższe - przy tej samej szerokości opony bardziej zapadnie się w podłoże i będzie miało lepszą przyczepność :th: Dlatego na zimę warto zakładać wąskie opony (poza tym mniej wody do odprowadzenia na mokrej nawierzchni).
Hugo Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 chyba hamuje gorzej wkońcu Quattro waży dwiesta kilo więcej Sto Keżorku , sto
Gość MorgothV8 Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 A ja mam zimówki i q i wczoraj kilka startów zrobiłem - powiem tak jest super Szkoda że tak mało tego śniegu na razie. ABS miało co robić, załączało się prawie przy każdym hamowaniu, i raz półobrót zrobiłem Start jest niesamowity, daję w dechę i auto po prostu jedzie! Kołami nie mieli, przyspiesza bardzo dobrze. To niemielenie to chyba jeszcze zasługa kontroli trakcji..... w każdym razie dla laika takiego jak ja wygląda to tak że ja w palnik a p[rzyspiesza jak w lecie na suchej drodze.... :th:
OLO_GDA Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 Nie wywody, tylko fizyka Proszę tutaj nie porównywać do baby Do hamowania potrzebujemy tarcia z podłożem (na lodzie sprawa utrudniona). Siła tarcia na danym podłożu jest proporcjonalna do siły nacisku, która to jest proporcjonalna do masy auta - wszystko zależności liniowe. Więc możliwości zatrzymania pojazdu wszyscy mają takie same - malacz i TIR. Na nawierzchniach typu śnieg czy lód może mieć nawet nieco lepiej - bo jest cięższe - przy tej samej szerokości opony bardziej zapadnie się w podłoże i będzie miało lepszą przyczepność :th: Dlatego na zimę warto zakładać wąskie opony (poza tym mniej wody do odprowadzenia na mokrej nawierzchni). OJOJOJ, troszke sie zagolopowałeś bo moze dojdziemy do wniosku ze TIR na lodzie sie szybciej zatrzyma niż osobówka a pominoles taki "drobiazg" jak sily bezwladnosci i zasade zachowania pędu... a przy takich masach to bardzo powazne siły... kolegom chodziło na pewno o to ze powoduje dużą bezwładność w układzie napędowym (czyli troszke cięzej jest ten układ zarówno rozpędzić jak i zatrzymac - bo tarcze musza zatrzymac nie tylko wirujące kola ale tez caly uklad napedowy (dodatkowe poloski i wal) ) z tym ze na slizkim kola i tak sie blokuja (czyli dziala ABS) i w/g mnie nie zmienia nic w tej kwesti ...
Yelo Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 "Po wodzie" TIRy jeżdżą szybciej od osobówek i nie wpadają tak łatwo w aquaplaining, bo mają duży docisk i nie sposób ich podnieść na powierzchnię wody. Analogicznie na dość grubym lodzie zapadają się głęboko i mają dużo lepszą przyczepność. Powoli zaczynamy odpływać od temmatu (ale póki co nie jest źle - mowa o wpływie masy na zachowanie na śliskiej nawierzchni) Co do sił bezwładności i zasady zachowania pędu - to wszystkie zależności są liniowe - więc rosną tak samo jak docisk.
adamq Opublikowano 13 Listopada 2007 Opublikowano 13 Listopada 2007 Nie wywody, tylko fizyka Proszę tutaj nie porównywać do baby Do hamowania potrzebujemy tarcia z podłożem (na lodzie sprawa utrudniona). Siła tarcia na danym podłożu jest proporcjonalna do siły nacisku, która to jest proporcjonalna do masy auta - wszystko zależności liniowe. Więc możliwości zatrzymania pojazdu wszyscy mają takie same - malacz i TIR. Na nawierzchniach typu śnieg czy lód może mieć nawet nieco lepiej - bo jest cięższe - przy tej samej szerokości opony bardziej zapadnie się w podłoże i będzie miało lepszą przyczepność :th: Dlatego na zimę warto zakładać wąskie opony (poza tym mniej wody do odprowadzenia na mokrej nawierzchni). OJOJOJ, troszke sie zagolopowałeś bo moze dojdziemy do wniosku ze TIR na lodzie sie szybciej zatrzyma niż osobówka a pominoles taki "drobiazg" jak sily bezwladnosci i zasade zachowania pędu... a przy takich masach to bardzo powazne siły... kolegom chodziło na pewno o to ze powoduje dużą bezwładność w układzie napędowym (czyli troszke cięzej jest ten układ zarówno rozpędzić jak i zatrzymac - bo tarcze musza zatrzymac nie tylko wirujące kola ale tez caly uklad napedowy (dodatkowe poloski i wal) ) z tym ze na slizkim kola i tak sie blokuja (czyli dziala ABS) i w/g mnie nie zmienia nic w tej kwesti ... "Po wodzie" TIRy jeżdżą szybciej od osobówek i nie wpadają tak łatwo w aquaplaining, bo mają duży docisk i nie sposób ich podnieść na powierzchnię wody. Analogicznie na dość grubym lodzie zapadają się głęboko i mają dużo lepszą przyczepność. Powoli zaczynamy odpływać od temmatu (ale póki co nie jest źle - mowa o wpływie masy na zachowanie na śliskiej nawierzchni) Co do sił bezwładności i zasady zachowania pędu - to wszystkie zależności są liniowe - więc rosną tak samo jak docisk. Pany, nie kłócić się tu :bicz3: To tylko fizyka
adadur Opublikowano 15 Listopada 2007 Opublikowano 15 Listopada 2007 Ja powiem tak Quattro sie nie hamuje tylko ciśnie i jedzie dalej ...
neever Opublikowano 15 Listopada 2007 Opublikowano 15 Listopada 2007 Więc możliwości zatrzymania pojazdu wszyscy mają takie same - malacz i TIR. Z tym to się nie zgodze. TIR ma raczej dłuższą drogę zatrzymania pojazdu niz malacz.
Yelo Opublikowano 15 Listopada 2007 Opublikowano 15 Listopada 2007 TIR ma raczej dłuższą drogę zatrzymania pojazdu niz malacz. Ale to z powodu sily hamulcow, zwlaszcza w naczepie.
schiller Opublikowano 15 Listopada 2007 Opublikowano 15 Listopada 2007 TIR ma raczej dłuższą drogę zatrzymania pojazdu niz malacz. Ale to z powodu sily hamulcow, zwlaszcza w naczepie. oj to chyba ciężarówka nie jechałeś. nawet nie polecam trzymać się blisko takowych bo przy ostrym hamowaniu może być problem ażeby nie wpie.....c sie mu w zad. a tak poza tym panowie niezłe OT sie nam zrobiło wiec czas z tym skończyć.
LucaPacioli Opublikowano 24 Listopada 2019 Opublikowano 24 Listopada 2019 Jeżeli można:-) Hamowanie: osobówka kontra ciężarówka - GDAŃSK, GDYNIA, SOPOT MOTO.TROJMIASTO.PL Czynników wpływających na długość drogi hamowania samochodu jest przynajmniej kilka. To m.
Quuattoa5 Opublikowano 7 Grudnia 2022 Opublikowano 7 Grudnia 2022 właśnie mam przyjemność jechać na letnich a5 quattro, hamowanie tragedia. Ale ruszanie na zakrętach bajka ?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się