Skocz do zawartości
Zdrowych i spokojnych Świąt dla Ciebie i rodzinki 🙌🎄
IGNOROWANY

Jak odpala Diesel


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam jestem młody i sie nie znam wczesniej miałem auto benzynowe. Były swiece iskra i auto.

Jak jest w dieslach? Świece żarowe nagrzewają sie poniżej 5 stopni. I wtedy auto odpala? ?? A jak jest ciepło to jak zapala? ? Moze to śmieszne ale proszę o odpowiedzi. jakieś ciekawe artykuły.

Pozdrawiam

Opublikowano
Witam jestem młody i sie nie znam wczesniej miałem auto benzynowe. Były swiece iskra i auto.

Jak jest w dieslach? Świece żarowe nagrzewają sie poniżej 5 stopni. I wtedy auto odpala? ?? A jak jest ciepło to jak zapala? ? Moze to śmieszne ale proszę o odpowiedzi. jakieś ciekawe artykuły.

Pozdrawiam

Silnik Diesla jest też zwany silnikiem wysokoprężnym (od wysokiego stopnia sprężania) lub silnikiem o zapłonie samoczynnym (paliwo zapala się bez wykorzystania dodatkowych urządzeń, wyłącznie w wyniku sprężenia mieszanki palnej do wysokiego ciśnienia).:facepalm:

Opublikowano

"Wtryskiwany pod dużym ciśnieniem ON do komory spalania silnika w połączeniu ze sprężonym wcześniej powietrzem wywołuje zapłon tejże mieszanki."

Czyli mogę odłączyć świece i mi Auto będzie odpalać? przy czym przy niskich temperaturach bedzie trudno odpalic ale odpali teoretycznie??

Opublikowano

będziesz kręcił i kręcił ale odpali

Opublikowano

A teraz bez śmiechu. nawet nie wiecie ile ludzi nie ma o tym pojęcia. zdecydowana większość ! Większość myśli ze sa świece żarowe zawsze się nagrzewają i auto odpala.

Opublikowano

w starszych konstrukcjach o ile się nie mylę należało czekać aż zgaśnie kontrolka świec, czy na ciepłym czy na zimnym, może dlatego ci się to wzięło. kiedyś jak miałem golfa ii 1.6td to o tym czytałem ale nie chcę tutaj tego pisać, bo mogę coś pomylić.

Opublikowano

Przy starych dieslach, jak 1.6 TD gdzie występowała wstępna komora zwana komorą wirową w głowicy, wymagane było podgrzanie zimnego silnika świecami żarowymi. W TDI, czyli bezpośrednim wtrysku, paliwo podawane jest wprost na główkę tłoka i ulega spaleniu. Sprawność takiego rozwiązania, czyli DI jest dużo wyższa niż D i nie jest wymagane podgrzanie świecami żarowymi. Jako ciekawostkę podam, że w ostatnią zimę przy -30*C odpaliłem swoje TDI z odłączonym układem od świec żarowych. Kręciłem 2-3s i odpalił.

Wypuszczenie w 1990r pierwszego TDI przez VW było niesamowitym przełomem. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że pierwszy bezpośredni wtrysk miał Fiat w modelu Croma 2.5 TD, było to tzw. mTDI czyli TDI na mechanicznej pompie (pompa na linkę), jednak z powodu wielu wad i problemów, mało powstało tych aut i były w sprzedaży przez chyba ok rok. Dopiero VW w modelu Audi 100 C3 wprowadził krótką serię 2.5 TDI o mocy 120KM (1T silnik). Rok później, czyli w 1991r wraz z prezentacją Audi 80 B4, koncern VAG zaprezentował światu legendarną już jednostkę, czyli poczciwego 1Z, który z biegiem lat okazał sie najtrwalszym czterocylindrowym silnikiem tego koncernu wogóle. Stary, poczciwy zetorek. Silnik ten w roku 1991 uzyskał miało silnika roku! Przez pierwsze 4 lata produkcji osprzęt tego silnika ulegał ciągłym zmianom lecz sam słupek, pozostał niezmienny przez 13 lat...

Skrót TDI oznacza Turbo Diesel Direct Injection a nie Turbo Diesel Intercooler :wink: Ktoś może się zapytać, czemu TDI a nie TDDI? Tego nikt nie wie, pewnie z lenistwa albo błąd w druku :grin: Jednak magiczne trzy literki każdy zna. Te De I.

Opublikowano
Przy starych dieslach, jak 1.6 TD gdzie występowała wstępna komora zwana komorą wirową w głowicy, wymagane było podgrzanie zimnego silnika świecami żarowymi.

Komora wstepna i komora wirowa to dwa zupelnie rozne pojecia i dwie rozne zasady dzialania. Silniki Diesla dzieli sie na te z wtryskiem posrednim i bezposrednim.Tutaj jak juz, to chodzi o silnik z wtryskiem posrednim z komora wirowa. W silnikach dielsa 1.6 grupy VAG zastosowanie ma komora wirowa typu Ricardo Comet Mark V. Komora wstepna wykorzystywana byla np we wczesnych konstrukcjach OM Mercedesa. (Chyba kazdy zna charakterystyczny klekot W124, ktorego nie mozna pomylic z zadnym innym dieselkiem. To jest wlasnie efekt zastosowania komory wstepnej :wink: )

Skrót TDI oznacza Turbo Diesel Direct Injection a nie Turbo Diesel Intercooler :wink: Ktoś może się zapytać, czemu TDI a nie TDDI? Tego nikt nie wie, pewnie z lenistwa albo błąd w druku :grin: Jednak magiczne trzy literki każdy zna. Te De I.

TDI= Turbocharged Direct Injection i nikt zadnych literek nie zjadl :polew:

Opublikowano
Przy starych dieslach, jak 1.6 TD gdzie występowała wstępna komora zwana komorą wirową w głowicy, wymagane było podgrzanie zimnego silnika świecami żarowymi. W TDI, czyli bezpośrednim wtrysku, paliwo podawane jest wprost na główkę tłoka i ulega spaleniu.

....nie to żebym się czepiał ale z całym szacunkiem kolego komora wstępna a komora wirowa to dwa różne rozwiązania i na pewno nazwy te nie są zamienne :facepalm: - odsyłam do jakiejkolwiek lektury na temat konstrukcji Diesla a wiadomym będzie na czym polegała różnica. W kwestii zaś zasilania we wtrysku bezpośrednim to raczej powinno być dawka paliwa podawana bezpośrednio do komory spalania znajdującej się denku tłoka a nie na główkę (?) tłoka...

Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że pierwszy bezpośredni wtrysk miał Fiat w modelu Croma 2.5 TD, było to tzw. mTDI czyli TDI na mechanicznej pompie (pompa na linkę), jednak z powodu wielu wad i problemów, mało powstało tych aut i były w sprzedaży przez chyba ok rok. Dopiero VW w modelu Audi 100 C3 wprowadził krótką serię 2.5 TDI o mocy 120KM.

....tu też się nie zgodzę - PIERWSZY bezpośredni wtrysk ON we fiacie? :shock3: hmmmm, zalatuje mi tu wikipedią i ograniczeniu wiadomości zawartych w poście do początków działalności fiata i vw, które po prostu w przybliżeniu faktycznie w tamtych latach zaczęły produkować na tyle udane i dopracowane konstrukcje by montować je seryjnie w autach osobowych.....

.....Pierwsze z powodzeniem działające układy bezposredniego wtrysku paliwa w dieslach stosowano grubo 20 lat wczesniej niźli w 1991r. Owszem w 90% w autach ciężarowych, gdzie by nie było większego znaczenia jeżeli chodziło o masę silnika. Nie wspomnę już o traktorach - również rodzimej produkcji np. "60". By daleko nie szukać dla przykładu podam, że wtrysk bezpośredni od zawsze był w kultowym fordowskim 2,5D którego konstrukcja fabrycznie nie przewidywała nawet swiec żarowych, i chociażby ten silnik ładnych parę lat wcześniej od cromy czy audi 100 c3 montowany był w scorpio I i transicie od 86' (ten drugi z takim własnie silnikiem stoi nawet u mnie w garażu)....

Ktoś może się zapytać, czemu TDI a nie TDDI? Tego nikt nie wie, pewnie z lenistwa albo błąd w druku :grin: Jednak magiczne trzy literki każdy zna. Te De I.

....a to zas nie wynika z lenistwa czy błędów drukarskich, po prostu TDI jest znakiem towarowym zastrzeżonym dla koncernu VW.:wink:...

Opublikowano

Koledze chodzilo tutaj chyba o pierwszy seryjnie produkowanych samochod osobowy z wtryskiem bezposrednim, ktorym byl rzeczywiscie FIAT CROMA :wink:

Kochany wynalazek wloskiego VM :wink: Tzw sen pijanego konstruktora :kox: Kto kiedys w zyciu mial doczynienia z ta konstrukcja. wie o czym mowie :decayed:

Opublikowano
Koledze chodzilo tutaj chyba o pierwszy seryjnie produkowanych samochod osobowy z wtryskiem bezposrednim, ktorym byl rzeczywiscie FIAT CROMA :wink:

Kochany wynalazek wloskiego VM :wink: Tzw sen pijanego konstruktora :kox: Kto kiedys w zyciu mial doczynienia z ta konstrukcja. wie o czym mowie :decayed:

....nie miałem na mysli VM tylko jak napisałem wczesniej konstrukcję fordowską 2,5D - nie tylko bowiem diesel VM był w scorpio.:wink:..

...PS - heh, VM (oprócz mocy i przyjemnie ułożonych Nm) był niestety delikatną i wymagającą jednostką, cóź okrył się niechlubną sławą - znam go dobrze, ponieważ do 2006r robiłem kompleksowe naprawy zarówno silników jak i skrzyń biegów (które np. w voyagerze nie dawały rady), echh to były ceny - jedyne 810zł za samą wielowarstwową metalową uszczelkę pod cztery odrębne głowice czy wtryskiwacz "pilot" za 1500zł, nie mówiąc o laskach popychaczy wpadających do miski olejowej po wyrwaniu filigranowych mocowań dźwigienek zaworów, które przegwintowywało się już nawet bez zdejmowania głowicy, skręcenie kolektorów ssącego i wydechowego jednoczesnie z czterema głowicami a następnie przykręcenie pojedyńczej pokrywy(bez silikonu!) tak by nie ciekła - to było wyzwanie :grin: ....

Opublikowano

Widze, ze kolega alest rownie dobrze co ja, poznal wszelkie zakamarki tej finezyjnej wieloglowicowej konstrukcji :naughty: Sprezynki popychaczy w pompie olejowej, pompa wtryskowa na kolach zebatych, obracajaca sie w lewa strone. To bylo dopiero cos :decayed: Pozniej wprowadzili VP 37 na lancuszku i hydraulicznym napinaczu i nie bylo tyle frajdy z ustawieniem poczatku wtrysku :decayed:

Opublikowano

Czyli FIAT nas zawsze ciągle wyprzedza jeśli chodzi o takie nowatorskie rozwiązania w dieslach ? Czy Audi działa w tej kwestii osobno czy może jakoś współpracowali ?

Tu mi też przyszło na myśl zastosowanie wcześniej CR.

Coś tam obiło mi się o uszy że przy R8 zastosowane były rozwiązania - które przejęto z wykupienia któregoś z włoskich aut... Nie pamietam tylko które to było. Lambo ?

Opublikowano

W dieslach Fiat był bardziej innowacyjny tylko brakowało "precyzji". Lamborghini jest własnością Audi ;-)

Opublikowano

Nie chodzilo tu o "precyzje". FIAT wspolnie z VM pracowali nad udoskonaleniem techniki wtrysku bezposredniego, oraz opracowywali pierwsze uklady zasobnikowe, ale ze wzgledu na brak w owczesnym okresie odpowedniej techniki ( glownie elektroniki ) zaniechali pracy nad tymi rozwiazaniami. Potem patent na te wynalazki zgarneli Niemcy i tak narodzilo sie w 1989 r w stajni AUDI pierwsze TDI.

Opublikowano
Witam jestem młody i sie nie znam wczesniej miałem auto benzynowe. Były swiece iskra i auto.

Jak jest w dieslach? Świece żarowe nagrzewają sie poniżej 5 stopni. I wtedy auto odpala? ?? A jak jest ciepło to jak zapala? ? Moze to śmieszne ale proszę o odpowiedzi. jakieś ciekawe artykuły.

Pozdrawiam

Sprężane powietrze nagrzewa się do temperatury wyższej niż temperatura zapłonu, następuje to gdy tłok jest w górnym położeniu. Wtedy następuje wtrysk paliwa i mieszanka od razu zapala się samoczynnie. Cała sztuka polega na tym aby jak najdrobniej rozpylić paliwo w całej objętości powietrza w cylindrze wtedy całe paliwo zostaje spalone. We wcześniejszych motorach stosowano np. tzw komory wirowe czy wgłębienia w tłoku. Podczas wtrysku paliwo odbija się od tego wgłębienia i rozchodzi się na wszystkie strony. W silnikach TDI stosuje się wyższe ciśnienie paliwa podczas wtrysku i wtryski są odpowiednie konstrukcji sterowane elektronicznie i paliwo jest od razu rozpylane na wszystkie boki i dlatego nie ma wgłębienia w tłoku. Świece żarowe pomagają zapalać mieszankę gdy temperatura powietrza jest bardzo niska i samo sprężanie może nie być wystarczające do zapłonu. Paliwo zapala się kiedy trafia na rozgrzaną do czerwoności końcówkę świecy.

Opublikowano

na najprostszy rozum : Jest to silnik 4 suwowy czili posiada 4 fazy ruchu tloka (google) te najwazniejsze:

-sprezanie

-praca

bo chyba o to pytasz :wink:

Sprezanie:tlok idzie do gory i spreza (tak jak zatkana strzykawka) to co jest w cylindrze oczywiscie najpierw to zassal(powietrze w nieuturbionych dieslach a w uturbionych zostaje czesciowo wepchniete w komore spalania) 2 czesc "wtrysnieta" (nasze paliwko czyli ON) wyniku narastajacego cisnienia a co za tym idzie rowniez temperatury mieszanka Paliwa (ON) + powietrze ulega samozaplonowi i masz JEB i z tego powstaje praca :decayed: tlok w wyniku eksplozji zapierdalawszy w dol napedza wal poprzez korbowod a pozniej cala reszte bys mogl wozic dupe nic nie robiac :decayed:. Swiece zarowe odpalaja dopiero wtedy kiedy temperatura jest zbyt niska by sam ruch tloka mogl stworzyc wystarczajace warunki do samozaplonu mieszanki (zimna a czasem bardzo zimna gladz cylindra,powietrze oraz paliwo) Pozniej w zaleznosci od silnikow oraz ukladu zasilania dieslem masz poszczegolne fazy wtrysku i rozne duperele :decayed: Zapraszam do wuja google mozna zaczytac sie na smierc ;)

Opublikowano
A teraz bez śmiechu. nawet nie wiecie ile ludzi nie ma o tym pojęcia. zdecydowana większość ! Większość myśli ze sa świece żarowe zawsze się nagrzewają i auto odpala.

a jeszcze więcej ludzi nie ma pojęcia o tym, że jeśli nie następuje grzanie świec przed rozruchem silnika gdy temperatura jest większa niż 5*C to po rozruchu świece i tak są grzane (nawet latem) i w zależności od sterownika silnika albo świece dogrzewają komory spalania aż silnik osiągnie 30*C albo przez 2 minuty od rozruchu by wyrównać pracę wystudzonego silnika. U mnie akurat w silniku ALH przekaźnik 103 wyłącza dogrzewanie świecami żarowymi po 2 minutach bez wzdględu na wartość temperatury płynu chłodzącego.

Opublikowano
i tak narodzilo sie w 1989 r w stajni AUDI pierwsze TDI.

Jesteś pewien, że 1989r a nie 1990r? Nie widziałem nigdy C3 z 1T z roku 1989.

I taka ciekawostka, w programie Sonda z początków lat 80'tych, jak omawiali tematykę silników wysokoprężnych (na przykładzie głowicy z 1.6 D/TD) pokazali ciekawy projekt silnika gdzie blok i głowica były jednym elementem. Dodatkowo, co najciekawcze, siedział tam pompowtrysk:wink: 30 lat temu.

EDIT:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...