Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[AHH/1Z/AFN/AVG/AJM/ANB/ATJ] Wymiana termostatu - fotostory


baskecior

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedy zachodzi potrzeba wymiany termostatu:
- po przejechaniu ok 8-10 km w temperaturze otoczenia >0 st C silnik nie zagrzewa się do 90 st C (trzyma max 85 st C).
- temperatura silnika po przejechaniu j.w jest bardzo niska (np 60 czy 70 st C).

Do wymiany termostatu będziecie potrzebowali:

- przyrząd do zaciskania opasek zamozaciskowych lub duuże kombinerki
- klucz 10 nasadowy
- wkrętak krzyżakowy średni
- wkrętak płaski średni
- klucz imbusowy rozmiar 6 (długość ramienia ok 15 cm)
- nowy termostat
- płyn G012+ (G12+) lub jego zamiennik np: Febi`ego) rozcieńczony 1/1 wodą destylowaną w łącznej ilości ok 4,5 l.

Czynności:
1. Wjeżdzamy na kanał, pamiętając o tym aby silnik był rozgrzany do temp ok 50 st C max
2. Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.
3. Zdejmujemy osłonę dolną silnika (klucz nasadowy 10 oraz śrubokret płaski średni)
4. Zdejmujemy przy użyciu przyrządu do zaciskania opasek samozaciskowych lub dużych kombinerek opaskę z węża gumowego kończącego się na króćcu termostatu.
Widok obudowy termostatu, węża oraz opaski metalowej samozaciskowej
5. Ściągamy wąż gumowy z króćca plastikowego termostatu
6. W czasie zdejmowania węża , poleci płyn - trzeba się do tego przygotować - należy zlać płyn do 5-litrowego baniaka lub butelki.
7. Odkręcamy obudowę termostatu (2 śruby na klucz imbusowy nr 6)
8. Zdejmujemy obudowę termostatu jednocześnie łapiąc oring oraz termostat, który może (ale nie musi) wypaść.
Pamiętajcie, że w czasie wyjmowania termostatu z bloku wyleci płyn - może mieć wyższą temperaturę niż ten, który wyleciał z węża - zachowajcie ostrożność !
Po zdjęciu obudowy termostatu - oring i termostat
9. Trzymając w jednej ręce plasitkową obudowę termostatu wkładamu do niej najpierw oring, później nakładamy termostat i unosząc go do otworu w bloku delikatnie wciskamy jednoczesnie lekko kręcąc po kilka stopni w lewo i prawo - tak aby się ułożył.
10 .Wkręcamy 2 wkręty imbusowe i dokręcamy je średnio mocno kluczem imbusowym.
11. Naciągamy wąż gumowy
12. Przesuwamy opaskę na swoje miejsce (przyrządem lub kombinerkami)
13. Ustawiamy pokrętło temperatury na konsoli w pozycję "ciepło" (dla klimatroników - właczamy zapłon [nie uruchamiamy silnika] i ustawiamy temp na "HI"). Nalewamy ok 3 litrów płynu chłodniczego , tak aby ustabilizował się na poziomie MIN w zbiorniku wyrównawczym. Następnie chwytamy za gumowy wąż biegnący z chłodnicy do bloku i ściskając go rytmicznie "pompujemy" tak długo aż płyn zacznie schodzić ze zbiornika wyrównawczego. Jesli płyn schodzi - uzupełniamy go do poziomu MIN w zbiorniku wyrównawczym.
14.Zakręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym. Uruchamiamy silnik i wykonujemy krótką przejażdzkę (mając obok bańke z płynem chłodniczym - dolewka). Po pewnym czasie silnik się rozgrzeje - termostat się uchyli i ppoziom płynu zmniejszy się - zasygnalizuje to kontrolka na desce rozdzielczej. Wysiadamy i na pracującym silniku dolewamy płynu znów do poziomu MIN. Po dolaniu płynu za kilka chwil powinno popłynąć ciepło do kabiny a temp silnika powinna się ustabilizować na poziomie 90 st C.
15. Po przejechaniu kilku km i upewnieniu się że układ jest odpowietrzony ( leci ciepłe powietrze z nagrzewnicy, na zegarach stoi 90 st C, a płynu nie ubywa), dolewamy na pracującym silniku płynu do połowy odległości pomiedzy wskazaniem MIN a MAX na zbiorniku wyrównawczym.
Kontrola poprawności wymiany:
16. Sprawdzamy temperaturę silnika np VAG`iem, lub na panalu klimatronika (wywołujemy funkcję 49). Powinno być ok 88-93 st C.
Temp na wskaźniku analogowym
Temperatura w kanale 49 na klimatroniku
Temperatura na VAG`u (Blok 01 grupa 007) powinno być ok 88-93 st C

Jeśli coś jest niezrozumiałe proszę o uwagi.

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OPIS DOTYCZY SILNIKA AJM (ale jak baskecior w tytule zapodał pasuje też do innych).

kolorem niebieskim zmiany w stosunku do opisu basketa

Kiedy zachodzi potrzeba wymiany termostatu:

- temperatura silnika jest zbyt niska (prawidłowa to 88-92 st C - sprawdzać np. klimatronikiem poz. 49).

Do wymiany termostatu będziecie potrzebowali:

- przyrząd do zaciskania opasek samozaciskowych lub duże kombinerki

- klucz 10 nasadowy

- wkrętak krzyżakowy średni

- wkrętak płaski średni

- klucz imbusowy rozmiar 6 (długość ramienia ok. 15 cm)

- nowy termostat

- koncentrat płynu G12+ w łącznej ilości po rozcięczeniu z woda destylowaną ok 6-6,5 litra (mi weszło równe 6 litrów).

- paski zaciskowe (przynajmniej 2-3 sztuki, w tym jedna dość długa)

- klucz płaski 13

- miska, wiadro (butelka się nie sprawdzi chyba że zrobimy jakieś odpowietrzenie, a z lejkiem do butelki normalnie nie ma szans zlewać bo się przeleje)

Czynności /troszkę zmodyfikowane pod kątem AJMa/:

1. Wjeżdżamy na kanał, pamiętając o tym aby silnik był rozgrzany (na maksa nie ma sensu rozgrzewać bo i tak się termostat zamknie a na dodatek grozi nam poparzenie)

2. Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.

3. Zdejmujemy osłonę dolną silnika

4. Zdejmujemy wtyczkę z czujnika przy dolnym króćcu chłodnicy.

5. Zdejmujemy drut sprężysty zabezpieczający wąż przy dolnym króćcu chłodnicy i ściągami wąż UWAGA zleci płyn !!!

6. Ściągamy wąż gumowy z rury plastikowego króćca termostatu - zapięcie analogiczne jak na dole (z drucikiem zapezp.). Jak ten drucik jest skorodowany lub nieco się rozgiął warto go wymienić lub dobrze podgiąć.

7. Odkręcamy kluczem 13 przewód "+" z tyłu alternatora !!! UWAGA nie dotykać do elementów metalowych a najlepiej zaizolować !!!

8. Rozpiąć spinkę przewodów z tyłu alternatora, wypiąć ze spinek przewód czujnika oleju w misie olejowej. Wszystkie te przewody spiąć opaską elektryczną by nie przeszkadzały w dostępie do śrub imbusowych króćca termostatu.

9. Zdemontować wąż gumowy górny idący z intercoolera.

10. Odkręcamy króciec termostatu - nie ma miejsca na podłożenie, mi poleciał płyn po silniku - !!! UWAGA chronić by płyn nie dostał się na paski !!! Termostat zamknięty i trzyma dość sporą ilość płynu, który może być znacznie cieplejszy niż ten z chłodnicy.

11. Po odkręceniu (2 imbusy) nie kręcić króćcem !!! UWAGA możliwość połamania wewnętrznych bolców osadczych termostat !!! Jeśli poprowadzimy oś pomiędzy otworami króćca to w ramach obrotu, ruchów wokół tej osi staramy się wyjąć króciec (bolce sa rozłożone prostopadle do tej osi). Możliwe że alternator nam to uniemożliwi i nasza praca wydłuży się o jego demontaż lub poluzowanie.

12. Po wyjęciu króćca oczyszczamy w nim jaki i gnieździe krawędzie uszczelniające pod o-ring.

13. Przymierzamy termostat w króćcu by sprawdzić jak pasuje, powinien być zamocowany z minimalnym wciskiem a oba żebra grzybka powinny być rozłożone prostopadle do osi pomiędzy otworami (wsunięte mięcy bolce osadcze).

14. Osadzamy termostat w gnieździe tak by pasował ułożeniem pod króciec. Przed jego przesunięciem zebezpiecza o-ring.

15. Montujemy króciec.

16. Naciągamy węże gumowe przy króćcu termostatu i na dole przy chodnicy.

17. Rozcinamy opaskę i układamy przewody jak były poprzednio - uwaga jeszcze raz na przewód alternatora, który przykręcamy z powrotem.

17. Demontujemy osłonę podszybia.

18. Rozcinamy opaskę zaciskową na harmonijce na podszybiu. Pod nią mamy dwa węże od nagrzewnicy.

19. Na lewym gumowym wężu (stojąc z przodu samochodu twarzą do silnika) zauważyły zaznaczony otwór odpowietrzający (można wymacać palcem). Zsuwamy opaskę zaciskową i zsuwamy gumowy wąż tak aby otwór odpowietrzający w nim został odkryty (węża nie zsuwamy całkowicie).

20. Odkręcamy trzy wkręty mocujące zbiorniczek wyrównawczy i unosimy go do góry tak by pod niego wsunąć małą listewkę. Zbiorniczek jest pochylony i do zalewania dobrze użyć lejka choć i obcięta butelka PET dobrze się sprawdzi (zamocować ją taśmą izolacyjną by nie spadała)

21. Płyn G12+ sprzedawany w Skodzie jest w 1l butelkach, przy rozrabianiu 1:1 wystarczać ma na -38 st.C. Mi dokładnie 6 litrów udało się zalać czyli 3 litry koncentratu i 3 wody destylowanej

22. Ustawiamy pokrętło temperatury na konsoli w pozycję "ciepło" (dla klimatroników - włączamy zapłon [nie uruchamiamy silnika!!!] i ustawiamy temp na "HI"). Wyłączamy zapłon.

23. Nalewamy płyn chłodniczego początkowo w porcjach co po ok. 0,5 litra i czekamy aż powietrze zejdzie a płyn spłynie ze zbiorniczka. Następnie chwytamy za gumowy wąż górny, biegnący z bloku do chłodnicy i od czasu do czasu ściskając go "pompujemy" aby wypchać powietrze. Później dolewki płynu można zwiększyć i obserwujemy otwór odpowietrzający na podszybiu do momentu aż nastąpi przelanie płynu.

24. nasuwamy wąż gumowy na podszybiu i zabezpieczamy opaską. Nasuwamy harmonijkową osłonę i zabezpieczamy opaską elektryczną (długą).

25. Zdejmujemy deseczkę spod zbiorniczka wyrównawczego i dolewamy płynu tak aby ustabilizował się na poziomie powyżej MIN.

26. Zakręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym. Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go stacjonarnie lub wykonujemy krótką przejażdżkę (mając obok bańkę z płynem chłodniczym - dolewka). Pamiętamy przy tym że silnik jest zimny. początkowo nie przekraczamy 2000 obr. a po przekroczeniu 60 st.C 3000 obr. Proponuje początkowo rozgrzać stacjonarnie na jałowym a w tym czasie zamontować osłonę pod autem i na silniku. Cały czas klimatronik w pozycji "HI" aby nie wychładzało silnika można zredukować obroty dmuchawy do jednej kreski.

27. Po pewnym czasie silnik się rozgrzeje do ok. 90 st.C - sprawdzić m. in. na klimatroniku poz. 49. W razie potrzeby dolewamy płynu (choć jeśli wszystko dobrze zrobiliśmy nie powinno to mieć miejsca).

28. Następnie na przejażdżce troszkę "butować" autko by doszła temp. na ponad 90 np. 92 st.C termostat się uchyli i jeśli poziom płynu zmniejszy się (jak dobrze wszystko zrobiliśmy to powinien naprawdę minimalnie) wysiadamy i na pracującym silniku dolewamy płynu (ostrożnie przy odkręcaniu korka).

29. Otwarcia termostatu sprawdzamy chwytając ręką za dolny wąż (ten który był rozpinany przy wymianie termostatu) powinein byc lekko ciepły (w zależności jak zagrzaliśmy auto, początkowe otw. 87 st.C a max otw. jest przy 102 st.C). Im wyższa temp. to większy przeply i wąż cieplejszy - do gorącego.

Jeśli coś jest niezrozumiałe proszę o uwagi.

ps. myślę że basket nie będzie miał za złe, że się tu podłącze i wykorzystam część jego opisu.

powodzenia

FAQ:

1. Dlaczego rozcieńczacie płyn, a nie wlewacie samego koncentratu?

Odp. MoKrY: Jeśli przeczytmy co jest na pojemniku od koncentratu to chyba by sie wyjaśniło.... ale i tak wyjaśnię.... Po pierwsze zalanie układu chłodzacego czystym koncentratem nie ma sensu, skoro po rozcieńczeniu 1:1 nie zamarza on przy temp -38C to choćby z czystej ekonomiczności w końcu tani to on nie jest (originalny ok. 17zł za litr). Po drugie dodanie do wody "koncentratu" czy innego glikolu itp powoduje zmniejszenie zdolności cieczy do transportu ciepła... czysta destylowana woda po prostu lepiej chłodzi. gdyby w polsce nie było mrozów wszyscy jezdzili by na wodzie... no może z jakimiś dodatkami antykorozyjnymi i zmniejszającymi utlenianie części.

2. Klucz imbusowy to była 5'ka, jesteście pewni ze nie 6'ka? (xavier)

Trzeba będzie to jednoznacznie wyjaśnić możliwe że Basket się pomylił. Trzeba zacząć od tego że śruba ta ma prawdopodobnie gwint M7 - nietypowy, dla M6 faktycznie imbus to 5 ale dla M8 to potrzebny imbus 6.

3. Ile płynu wchodzi do układu? (xavier, chrapusta)

Basket podał ok. 4,5l płynu ale z głosów osób wynika że dla AFN wychodzi ok. 5 litrów. Ja podałem ile płynu weszło ale AJM (6 litrów) i proszę tych silników nie mylić bo w tym przypadku układ chlodzenia się dość mocno różni.

4. Nie odkręcałem żadnych odpowietrzników przy podszybiu - tych od nagrzewania środka auta - po prostu nimi dość intensywnie pompowaliśmy na równi z innymi rurami - cała praca 20 minut. (chrapusta)

Gwaratuje że był to kompletnie stracony czas. Zsunięcie jednego węża by odsłonić otwór odpowietrzający i zalewanie płynu do przelania trwa znacznie krócej i daje większą pewność. Co nie oznacza to, że przez takie pompowanie je jest się w stanie osiągnąć tego samego celu - odpowietrzenia układu.

5. A ja mam takie pytanko, co zrobic aby wyswietlic temperature na klimatroniku? (Jasicor)

Genaralnie tutaj: http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,70.0.html

Naciśnij i przytrzymaj przycisk recyrkulacji. Następnie naciśnij przycisk ręcznego nawiewu górnego. klimatronik wejdzie w tryb wyświetlania danych. Naciśnij ‘+’ lub ‘-‘ temperatury żeby wybrać numer kodu. Dla starszych wersji A4 B5 na kod 51 ale dla nowszych (??? od 02.1999r. ???) 49. Naciśnij ponownie przycisk recyrkulacji. Wyświetli się wartość. Naciśnij ‘+’ lub ‘-‘ temperatury ponownie aby wyświetlić inny sąsiedni kod.

6. Czy w silniku AKE termostat jest w podobnym miejscu jak na fotkach? (proton2)

Trzeba zacząć że jest to silnik 2,5 TDI V6. Zupełnie inna konstrukcja niż 1,9TDI R4. Termostat w V6 jest w innym miejscu, od przodu silnika. Niestety dostęp i wymiana termostatu to wyższa szkoła i w przypadku V6 zaleca się to robić zawsze przy wymianie rozrządu i koniecznie stosować tylko oryginalny termostat by uniknąć problemów ze źle działającym zamiennikiem i ponownego "rozbierania" auta.

7. Dyskusja na temat termostatu:

Gregu: zamontowałem nowy termostat Wahler-a ( kupiłem go za 26zł na allegro , płyn 3l Febi po 20zł/1,5l. koncentrat).

baskecior: Obys za kilka miesiecy nie musial go znow wymieniac , tak czasem koncza sie "oszczednosci" rzedu 50 zł...

chrapusta: cóż - nagle okaże się, że znowu trzeba dać za nowy termostat, a potem za płyn i za nowy termostat i za płyn, no ew. zaoszczędzi jak przecedzi przez sitko - można, tylko przy wymianie którą robi się raz na długi czas - szukanie tych kilku złotych jest zgubne...

MoKrY: sranie w banie przeżywacie...

baskecior: Sraniem w banie nazywam druciarskie podejście właściciela samochodu za 20-40 tys PLN, który żałuje kilkudziesięciu zł na oryginalną część [...] Tanie jest wrogiem dobrego

MoKrY: Uwież mi są rzeczy za ktore nie warto przepłacać w aso

baskecior:Tak, masz rację, ale o termostatach napisano tutaj już encyklopedię, z której wynika, że podróbki charakteryzują się kiepską jakością wykonania i charakterystyką pracy. Nie czytałem żadnej negatywnej opinii nt termostatów kupowanych w ASO.

adadur: ale tu nie chodzi o to by zaoszczędzić tych parę zł na samym termostacie (bo w ASO przecież drożej) tylko aby weliminować pochodne koszty - robocizny, zurzycie paliwa itp itd co w efekcie obnaży bezcelowośc stosowania zamiennika.

8. Znalazłem jeszcze jedną nieścisłość, moim zdaniem dość ważną. Zalecacie płyn g12 i pochodne, a w audi a4 (nie wiem czy tylko tdi czy benzyna też) do 2giego kwartału 96 był lany g11 (zielony), którego nie wolno mieszać z g12(czerwony), a całego płynu nigdy nie spuścimy więc zmieszamy.? (xavier)

Na początku wyjąsnię że w opisach jest G12+ a nie G12 i ten "+" robi znaczna różnicę. Faktycznie do czerwca 1996r fabryka stosowała płyn do chłodnic G11 - koloru zielonego, po tym okresie stosowano płyn G12 - koloru czerwonego. Ważną uwagą jest że nie wolno mieszać obu tych płynów. W opisie jest stosować płyn G12+? Płyn ten jest "najnowszy" i myślę że już nowsze auta z fabryki wychodzą z takim płynem. Najważniejszą informacją dla nas jest to że płyn G12+ jest mieszalny zarówno z G11 jak i z G12. Kolor płynu G12+ to taki (wyraźny) różowy (wg H. R. Etzold'a kolor liliowy).

9. Dyskusje dotyczące problemów z temperaturą silnika

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,19885.0.html - 1,9 TDI (AFN/AJM/ATJ)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,20157.0.html - 1.9TDI (AJM)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,16767.0.html - 1.9TDI (AFN)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,19983.0.html - 1.9TDI (AHH)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,10867.0.html - 1.8 (ADR)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=7920.0 - 2,5TDI (AFB)

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=4411.0 - 1.8 (ADR i ADP)

10. POLECAMY STOSOWAĆ ORYGINALNY termostat:

Odp. pablo72:

termostat wymieniony dzisiaj zakupiony w aso za 85pln + 5pln oring.

temp.silnika przed wymianą:

klima kanał(u mnie 51) 51 temp-79max w czasie jazdy

vag 79.6c

na blacie 90c

po wymianie termostatu:

klima k 51 - 89-90c

vag-jeszcze nie podpinalem

na blacie 90c

no i teraz jest OK!!!!!!!!!

Odp. funkmasta:

W końcu udało mi się uporać z temperaturą cieczy chłodzącej w moim

Wymieniłem oczywiście:

-termostat (na oryginalny)

-czujnik temperatury (4 przewody)

W tej chwili po przjechaniu 6-7 km mam na blacie 90st na klimatroniku na 49 kanale 88-90st.

Wymiana czujnik zajęła mi ok 5 minut pod blokiem w temperaturze ok -1st C.

Ubytek płynu ok 300ml.

Zlokalizowanie tego czujnika jakieś 10minut.

Gdyby ktoś miał problem ze znaleźieniem tego czujnika to służe pomoca i zdjęciami.

Odp. dawid195a:

Wczoraj zamowiłem W ASO termostat, dzis odebrałem ,koszt 100zł , robota w moim audi 1.6 ADP ,wynosila 1,5 h na kanale. Polecam wszystkim orginał ,poniewaz rok temu wymienialem termostat na ten z allegro za 30zeta , jak wspomnialem wytrzymal rok ,wiec raczej polecam ori . Wymiana samemu bezproblemowa. Pozdr.

Odp. baskecior:

Jesli Ci to pomoze, to ja miałem 2-krotnie problemy z Wahlerami, które ustały po wymianie na oryginały, poza tym chyba słabo przeszukałeś archiwum forum ...

11. Wszystko zrobiłem tak jak piszecie. Ale jest nadal mały problem. Przy uruchamianiu silnika i i przy postoju na skrzyżowaniu słysze jak woda przelewa sie w nagrzewnicy. A po unieruchomieniu silnika słysze wode w silniku nie wiem dokładnie skąd pochodzi. Nie przegrzałem silnika, temperatura utrzymuje sie w normie. Nagrzewnica działa tzn, oddaje ciepło ale mimo wszystko słychać w niej wode. Ale na wyższych obrotach po chwili wszystko jest OK. Co to może być??? (bieniua4)

należy odpowietrzyć układ? (MoKrY)

12. Efekty wymiany / Po wymianie:

1. u mnie po takiej wymianie spalanie spadło o 10% - przedtem robiłem ba tankowaniu ok 900 km - 56-58 litrów z odpowietrzaniem, teraz ponad 1000 km na tym amym paliwie w tych samych warunkach - jak miło. (chrapusta)

2. Wczoraj wieczorkiem przy piwku , zabrałem sie za wymiane termostatu... tyle że nie mam kanału i musiałem poradzić sobie od góry . Mało miejsca ale sie dało Trzeba zdjąć dolot z IC a wtedy jest wmiarę ok.

Usunęłem stary termostat, wyczyściłem plastikowe klanko zamontowałem nowy termostat Wahler-a ( kupiłem go za 26zł na allegro , płyn 3l Febi po 20zł/1,5l. koncentrat). Odpaliłem auto, przejechałem sie kilka km i złapał temp. 89st. dolałem płynu do zbiorniczka i teraz jest malinowo :oklaski na blacie mam 90st a na climatronicu 89-90st. a przed wymiana miałem 75st na blacie i 72-75st. na climatr.

Teraz auto jakośtakoś lepiej sie zbiera i inaczej pracuje

dzięki za instrukcje chłopaki, przydała się (Gregu)

3. Po wczorajszej wymianie termostatu - a4 b5 96r - silnik AFN 110konny - moje spostrzeżenia :

-u mnie imbus na 100% 5 a nie 6

-weszło łącznie jakieś 5,5l płynu

-temp na klimatronie u mnie jest pod 51

Tak jak u poprzednika-wydaje mi sie ze autko:

-nieco inaczej chodzi

-lepiej sie zbiera

-temperatura w koncu dochodzi do 90C po okolo 10km a nie po 30km

-ogrzewanie naprawde ładnie zaczeło grzać

-co do spalania - mam nalane na fulla wiec dopiero zaoobserwuje czy jakas zmiana nastapila

Ogolne wrazenia przy wymianie-dosc prosta robota-calosc zajela mi okolo godzinki.Satysfakcja gwarantowana.Aha...napicie sie plynu chlodzacego...bezcenne

pzdr. Bartek (bartlo79)

4. To i ja u siebie 1.6 ADP wymieniłem termostat. Powód oczywiście znany:

- falujące obroty

- słabe ogrzewanie

- no i najważniejsze silnik nie łapał temperatury.

Na szczęście maiłem podnośnik i miałem łatwiej. Wymieniłem 3 termostaty( bo miałem kilka używanych i za 3 razem dopiero się otworzył). Odrazu zalazłem nowy płyn. Oczywiście cały termostat zasilikonowałem bo przy pierwej próbie wymiany okazało się że termostat cieknie. Naprawdę myślałem że to prosta sprawa ale zeszło mi jakieś 3h. (froger34)

5. Wczoraj wieczorem wymienilem termostat - spostrzezenia:

1 - jak ktos pierwszy raz robi bez kanalu (auto na kobylkach) to spokojnie cala operacja 2-3 h zajmie

2 - temeratury : przed kanal 49 - 66

kanal 51 - 90

blat 67-68

3 - po wymianie : kanal 49 - 88 po 8km

kanal 51 - 90 po 3km

blat 88 po 7.5 km

4 - termostat wahler - 25 zlotych ; plyn koncentrat (3 ltr) + woda destylowana (5 ltr) - 48 zlotych

Dzieki chlopaki za instrukcje!! przydala sie bardzo!! teraz autko w koncu sie dogrzewa!! (marinero)

6.Właśnie jestem po wymianie termostatu i czujnika G62

przed wymianą temp. na blacie 70 stopni

na klimie (kanał 51 bo u mnie na kanale 49 jest cały czas 0) 65-70 stopni

po wymianie temp. na blacie 90 i stoi jak wmurowana

a na klimie 94-96stopni, nawet po 30 km więcej nie rośnie to chyba ok?

czujnik G62 ori w ASO 111,78

termostat jakiś zamiennik 38zł

wymiana czujnika zajeła mi 4min. a termostatu 1godz, płynu weszło mi 5,5L

VAG wskazywał na czujnik G62 więc go wymieniłem, a co się okazało to chyba nie potrzebnie bo po wymianie samego czujnika temperatura się nie zmieniła (dalej70st.) ale wymiana termostatu pomogła

dzięki Panowie za instrukcje, bez niej bym sobie nie poradził, robiłem to pierwszy raz (poszło jak z płatka :polew: ) (pejek39)

7. Dzięki baskecior za instrukcję, bardzo pomogła przy wymianie. Przed wymianą, na zegarach i klimatronic max 75 stopni. Zakup:

- termostat ori 45 zł (044121113)

- płyn G12 plus 2x1,5 litra 50 zł

- woda destylowana 5l 2,50 zł

odpowietrzanie według instrukcji, i jest po wymianie i przejechaniu ok 6-8 km: na zegarach wskazówka na 90, na klimatronicu 89 stopni (alfuta)

8. Opis gitara :hi: Teramostat wymieniony no orginalny (86zl + 4 zl uszczelka ASO Poznan) . Temperatura trzyma sie powyzej 90 stopni miedzy 91 a 93,5 ( na VAG-u ). (bintom)

9. Dobre fotostory ;) mozna bylo skorzystac ;) jednak moja Audika zrobila mi malego psikusa - walniety jest czujnik a nie termostat. (topor)

10. Super fotostory :good: Naprawdę dobra robota. :notworthy:(Marek12)

11.

13. Mam jeden problem, wymienilem wczoraj termostat i wszystko dziala prawie tak jak powinno...po wymianie tej czesci auto osiaga temperature 90c pod warunkiem ze nie stoje w korku, niestety gdy auto pracuje na postoju na przyklad w korku to temp wskakuje nawet na 105!!czy to jest normalne czy po prostu termostat ktory kupilem sie nie otwiera??prosze o pomoc poniewaz auto mam niedlugo a niechcial bym go zajechac w tak krutkim czasie. z góry dzieki.? jarmo

MoKrY:opcji jest kilka:

1 uszkodzony termostat(nie otwiera sie do końca)

2 niesprawne sprzegło wisko

3 nie wlacza sie dodatkowy wiatraczek(ten elektryczny)

. mozliwe przyczyny:

1 uszkodzony czujnik

2 niesprawna wiazka (cos zaśniedzialo np)

3 sam silnik sie spalił

baskecior:Przecież to benzyniak, więc fakt nagrzewnia sie powyżej temp nominalnej w korkach jest naturalny.

Nie pamiętam czy w twoim autku jest wiskoza, ale jeśli jest - przyjrzyj się jej uwaznie.

Kolejna sprawa - w okolicach tej temp, powinien uruchamiać się wentylator elektryczny - wykonaj test elementów wykonawczych na VAG (01- silnik, test elementów wykonawczych) i przy opcji "uruchamianie wentylatora klimatyzacji" powinien odpalić wentylator elektryczny na chłodnicy. Jesli nie działa ... wiesz co robić.

14. Dlaczego u niektórych tempertura cieczy chłodzącej sprawdzana na klimatroniku jest na kanale 49 a u innych na 51?

Ja mam od niedawna A4 z 1999r. po lifcie silnik: AVG 1.9TDi 110KM z pojedyńczym wyświetlaczem klimatronika i sprawdzałem temperatury:

-na kanale 49 mam 83 st

-na kanale 51 mam 90 st

-na desce wskazuje 90 st

Na które wskazanie mam patrzeć? Czy mam rozumieć,ze wszystko jest już ok?

Temperatura się trzyma na poziomie 90st i nie spada ani nie wzrasta po rogrzaniu silnika. funkmasta

adadur: Te kanały zależą z którego roku jest klimatronik. W twoim będzie to kanał 49. Co do wskazań na zegarze to od fizycznych 80st.C wskazówka wędruje na 90st.C - wiec jej wskazania nie są tak pewne (fizycznie np. 82 a na wskaźniku 90). Najlepiej sprawdzić to na VAGu wówczas można wywnioskowac czy to termostat czy czujnik.

15. Wymieniłem termostat i wszystko było pięknie (to znaczy: Klimatronik kanał 49 - 90'C a przed wymianą 78 max, na blacie 90 równiutko a przed wymianą było zawsze nieco przed. Ogrzewanie wróciło a przed wymianą go nie było), tak sie cieszyłem tym ciepłem przez tydzień bo dzisiaj znowu juz mi nie grzeje i nie mam pojęcia o co chodzi?

Uprzedze pytania i dodam że:

Układ został odpowietrzony poprzez pąpowanie węża od zbiorniczka wyrównawczego.

Odpowietrzenie poprzez lewy dziurkę w lewym wężu nagrzewnicy i uniesienie zbiornika wyrównawczego.

Podanie powietrza pod cisnieniem do zbiorniczka wyrównawczego poprzez wąż od sprężarki w ciasnej nasadce dopasowanej do otworu zbiornika i pompowanie az poleciał płyn z dziurki w lewym wężu czyli przez jakies 5 sekund.Nagrzewnica płukana dwukrotnie płynem do płukania układu chłodzenia.

Dzisiaj jak odkręciłem korek od zbiorniczka to uleciało powietrze pod duzym cisnieniem i węże zrobiły sie bardziej miekkie.

I pytanie brzmi dlaczego znowu nie mam ogrzewania? Czy znowu się zapowietrzył?

A dodam że po wymianie termostatu spalanie spadło i to jest zuważalna różnica. groszek27

baskecior: Jaki termostat założyłeś?

groszek27: Oryginał. Ale spoko ogrzewanie znowu dzisiaj wrociło. To chyba jakieś czary. Pozatym byłem zbadać auto vagiemi co innego sie wysrało. Ciągne temat w turbo chip tuning.

adadur: Tak czy inaczej z tym "dziwnym" odpowietrzaniem troszkę przesadziłeś. Myślę, że po czasie auto samo sie odpowietrzyło.

16. Muszę wymienić termostat i mam prośbę czy moze mi ktoś powiedzieć gdzie w moim silniku 1,6 AHL 97 r znajduje sie termostat i czy do podanych wyzej opisów mogę się stosować. W warsztacie powiedzieli mi że wymiana to koszt ok 250 pln + termostat. Mechanik mowił,że trzeba wymontować alternator a może i podstawę pompy wspomagania. Myśle, że coś kombinuję dlatego proszę o pomoc. Andrzej

lukantos: Andrzej, ze wstępnych oględzin w swoim AHL-u wnioskuję, że bez zdemontowania alternatora nie uda się wymienić termostatu. Od spodu również nie da się do niego podejść - jest za wysoko i ciężko podejść z kluczem. Co do demontażu podstawy pompy wspomagania to nie wydaje mi się aby była potrzeba jej demontażu - ale tego na 100% pewny nie jestem. Mechanik więc po części prawdę Tobie rzekł.

17. Ktoś wie ile kosztuje czujnik do AFN'a? Mam u siebie podobne objawy, tzn temp. szybko dochodzi do max 78'C (kanal 49) i pozniej nie chce drgnac nawet, natomiast na blacie minimalnie ponizej 90'C. Czym sie roznia objawy niesprawnego termostatu i czujnika temp. ?. daniel_wwa

baskecior: Po pierwsze musisz pamiętać , że wskaźnik na zegarach zawyża w stosunku do rzeczywistego wskazania w bloku 01, grupie 007 (kanał 49 klimatronika).

Po drugie - stawiam skrzynię Whisky, że masz uszkodzony termostat.

Po trzecie - jeśli chcesz być pewien przegranej zloguj sobie na zimnym silniku (BEZ URUCHAMIANIA SILNIKA - tylko właczona stacyjka) blok 01, grupę 007. Wskazania pozycji coolant temp i intake air powinny być zbliżone (dopuszczalna różnica do 5 st C). Jesli w pozycji coolant temp jest duża odchyłka - czujnik pokazuje nieprawidłowo.

Niemniej jak wspomniałem - wymienisz termostat na oryginalny (kupiony w ASO - BTT za 90 zł) i silnik zacznie się dogrzewać do 90 st C.

Pocieszę Cię, że mój silnik zaraz po zakupie samochodu, również grzał się tylko do 78 st C.

daniel_wwa: dzieki baskecior za opinie. W takim razie wymienie termostat i zdam relacje. Mam nadzieje, ze to wlasnie to, bo w czwartek bedzie mi zmienial rozrzad i przy okazji wlasnie termostat. A tak BTW, w ktorym miejscu jest czujnik, bo termostat rozumiem gdzies przy rozrzadzie?

Klima: daniel_wwa najlepiej zmieniać termostat z kanału bo jak chcesz to zrobić przy okazji rozrządu tak jak ja dzisiaj to musisz dodatkowo wyciągać alternator i cały korpus z pompą wspomagania.

18. Zapytam, najpierw sie wkłada uszczelkę a poźniej termostat i na to krucieć czy najpierw termostat a pozniej uszczelke? Klima

19. Da sie jakoś zrobić przy wymianie termostatu, zeby płynu nie stracić (da sie jakoś go zablokować). Czy można wykożystać starypłyn zamiast kupować nowy? kazuyaet

pre_pl: da się zlać do wiadra jakiegoś albo co... ale część ucieknie pewno

Ale do auta za 40tys, chcesz szukać oszczędności za 50zł ?

Na forum propagujemy ideę wykorzystywania części eksploatacyjnych najwyższej jakości (oleje, filtry, płyny...)

chrapusta: PRE_PL na forum tak, ale ostatnio coraz częściej spotyka się ludzików którzy kupują furaki (??) i udają że sa super - tuning aut zazynają od przyklejenia chromu do lusterek, a zapominają że o auto trzeba dbać od środka w pierwszej kolejności - a ja powiem inaczej - więcej takich ludzi, więcej !! mechanicy będa mieli co robić. tylko potem niech ludziki nie płaczą że audi czy bmw to gówniane auta bo trzeba do nich wiecznie dokładać - nie trzeba wiecznie pod warunkiem, że eksploatuje się je jak należy! ale to ciężko przegadać, co ile wymieniacie taki płyn - raz na 2 lata - żadziej - policzcie ile to wychodzi w skali miesiąca - śmiech.

kazuyaet: To wiadomo nie ma to jak nowy płyn.

Chodzi mi o to że płyn wymieniałem razem z rozrządem 3 miesiące temu i mi go szkoda, prawdemówiąc on jest nowy.

adadur: Po lewej stronie od spodu wyjmujesz czujnik lub zdejmujesz przewód - zlewasz do wiadra lub miski.

kazuyaet: Dzieki o taką odpowiedz mi chodziło, po lewej masz na myśli pozycje jak patrzymy z wnetrza auta.

adadur: zapamiętaj że pozycje zawsze się podaje tak jak "patrzy kierowca"

20. Czy ktoś używa termostatu WAHLERA? Bo taki właśnie mam zamiar kupić cena 44zł? Klima

dudi A4 : Wielki szacun dla autorow tego opisu. Uporałem sie w 1 godzine i wszystko gra super. Wymienilem termostat na Wahler koszt okolo 30 zl i jak na razie rewela !!

adadur: Wszystko ładnie pięknie tylko szkoda że nie zainwestowałeś w oryginał bo z tymi Wahlerami to różnie bywa.

chrapusta: Potwierdzam sprawe w Wahlerami - wszystko było super przez kilka miesięcy - teraz termostat daje d*py i temperatura podnosi się do 92 a nawet 93 stopni na 49 kanale. więc panowie - oryginały! szkoda roboty i płynu.

M@rcus: Ale przecież te 93 st., to jeszcze nic groźnego... Oświećcie mnie jęsli się mylę. Przy ekstremalnym butowaniu w gorące dni na kanale 49, mam 95 st. Normalnie temperatura oscyluje od 91-93 - czy to powód do obaw? Termostat ori.

chrapusta: Nie - to jest normalne - silnik ma zapas - ale na początku używania tego termostatu tego nie było - byl czujniejszy

teraz mu się pogarsza, ciekawe ile jeszce wytrzyma. Swoją drogą - jak doktor mówi - 36,6 a 37 to podgorączkowy to ja mu wierze. Auto ma mieć 90 a 93 to już przesada - nie panika - ale trzeba uważać, podobnie jak 85 to tez za nisko.

endriuu: Ja uzywam i bardzo chwale. Kupilem za 46zł na allegro plus 9zł wysylka. Marne firmy to Stahlter i Wernet. Wahler to uznana firma niemiecka specjalizujaca sie w termostatach od wielu lat. Polecam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18. Rozcinamy opaskę zaciskową na harmonijce na podszybiu. Pod nią mamy dwa węże od nagrzewnicy.

19. Na lewym gumowym wężu (stojąc z przodu samochodu twarzą do silnika) zauważyły zaznaczony otwór odpowietrzający (można wymacać palcem). Zsuwamy opaskę zaciskową i zsuwamy gumowy wąż tak aby otwór odpowietrzający w nim został odkryty (węża nie zsuwamy całkowicie).

20. Odkręcamy trzy wkręty mocujące zbiorniczek wyrównawczy i unosimy go do góry tak by pod niego wsunać małą listewkę. Zbiorniczek jest pochylony i do zalewania dobrze użyć lejka choć i obcięta butelka PET dobrze sie sprawdzi (zamocować ją taśmą izolacyną by nie spadała)

powyższe czynności uważam za zbędne z 3 krotnej autopsji - pracownika ASO, wystarczy:

na pusty układ zalewamy płynem do poz max - stopniowo, zakręcamy zbiorniczek i odpalamy auto, wyłączamy dmuchawę na zero, po jakimś czasie pracy na biegu jałowym zaczyna ubywać płynu - otwiera się termostat i układ się odpowietrza. Jeśli temp, wzrasta ponad 100 stopni, oznacz to że termostat się nie otworzył i układ jest zapowietrzony, gasimy silnik i czekamy pomagając rytmicznym uciskiem górnego węża od chłodnicy (pompujemy), po chwili powinien ubywać płyn ze zbiorniczka wyrównawczego co oznacza że układ się odpowietrza, ponownie uruchamiamy silnik dolewamy płynu do poziomu max., ustawiamy max. temp. i siłę nadmuchu i kontrolujemy temp. na liczniku i panelu klimatronika pod kodem 49. Jeśli temp. utrzymuje się w bezpiecznych granicach, leci gorące powietrze, wszystkiw węże w układzie chłodzenia są gorące i nie puchną kończymy robotę. Następnie na zimnym silniku dolewamy płynu do poziomu max. według potrzeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak nie omijał bym tych czynności bo układ odpowietrzył się w 100% stan jest dokładnie taki jak zalałem i nic nie trzeba było dolewać. Zobacz ile ty musiałeś kombinowac i narażać silnik na przegrzanie bo o to nie trudno jak układ jest zapowietrzony.

No i niby masz wszystko OK a w innym wątku piszesz że na klimatroniku masz ok. 100 st.C a u mnie wszedzie bite 90 st.C. Pozatym przyszepił bym się wielu stwierdzeń z poniższego opisu (np. "temp. utrzymuje się w bezpiecznych granicach" ??? a jakie to granice) Wg mnie czynności te są bardzo proste a dają gwarancję prawidłowego odpowietrzenia układu i nie należy ich pomijać - pozatym taki sposób opisuje fachowa literatura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana termostatu w silniku ANB (1.8 TURBO)

Do wymiany termostatu będziecie potrzebowali:

- klucz 10 nasadowy

- klucz 13 nasadowy

- klucz 19 nasadowy

- wkrętak płaski średni

- klucz imbusowy rozmiar 6

- nowy termostat

- koncentrat płynu G12+ w łącznej ilości po rozcięczeniu z woda destylowaną ok 6-6,5 litra.

- miska, wiadro

Czynności:(opis od poprzednikow + czynnosci dodatkowe na niebiesko)

1. Wjeżdżamy na kanał, pamiętając o tym aby silnik był rozgrzany (na maksa nie ma sensu rozgrzewać bo i tak się termostat zamknie a na dodatek grozi nam poparzenie)

2. Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.

3. Zdejmujemy osłonę dolną silnika

4. Odkrecamy wspornik, blokujacy dostep do obudowy termostatu (klucz 13 i imbus 6 u mnie)

5. Odkrecamy śrubę przy obudowie termostatu (klucz 19). Śruba znajduje sie w pompie wody i zleci z niej plyn, ktory lapiemy najlepiej do wiadra.

6. Luzujemy srubki obudowy termostatu. Rownomiernie, z jednej i drugiej strony. Po poluzowaniu obudowy wyplynie plyn, ktory zlewamy do wiadra.

7. Demontujemy obudowe termostatu. Nie musimy sciagac z niej gumowego weza.

8. Kolejna czynnosc to wyciagniecie termostatu (odkrecenie sruby z pompy spowodowalo upusc plynu i po wyciagnieciu termostatu niewiele z niego wylatuje).

koniec demontazu termostatu

9. Po wyjęciu króćca oczyszczamy w nim jaki i gnieździe krawędzie uszczelniające pod o-ring.

10. Przymierzamy termostat w króćcu by sprawdzić jak pasuje, powinien być zamocowany z minimalnym wciskiem a oba żebra grzybka powinny być rozłożone prostopadle do osi pomiędzy otworami (wsunięte mięcy bolce osadcze).

11. Zamontowanie termostatu,zeby sie trzymal w gniezdzie + oring to czynnosc, ktora powinna byc wykonywana bez sil grawitacji. W zwiazku z tym robimy inaczej. Wkladamy oring na obudowe termostatu, smarujemy delikatnie smarem (troszeczke, zeby lepkie bylo), nakladamy termostat i wkladamy go na swoje miejsce. Przykrecamy wspornik.

12. Ustawiamy pokrętło temperatury na konsoli w pozycję "ciepło" (dla klimatroników - włączamy zapłon [nie uruchamiamy silnika!!!] i ustawiamy temp na "HI"). Wyłączamy zapłon.

13. Nalewamy płyn chłodniczego początkowo w porcjach co po ok. 0,5 litra i czekamy aż powietrze zejdzie a płyn spłynie ze zbiorniczka. Następnie chwytamy za gumowy wąż górny, biegnący z bloku do chłodnicy i od czasu do czasu ściskając go "pompujemy" aby wypchać powietrze. Później dolewki płynu można zwiększyć i obserwujemy otwór odpowietrzający na podszybiu do momentu aż nastąpi przelanie płynu.

14. Zakręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym. Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go stacjonarnie lub wykonujemy krótką przejażdżkę (mając obok bańkę z płynem chłodniczym - dolewka). Pamiętamy przy tym że silnik jest zimny. początkowo nie przekraczamy 2000 obr. a po przekroczeniu 60 st.C 3000 obr. Proponuje początkowo rozgrzać stacjonarnie na jałowym a w tym czasie zamontować osłonę pod autem i na silniku. Cały czas klimatronik w pozycji "HI" aby nie wychładzało silnika można zredukować obroty dmuchawy do jednej kreski.

15. Po pewnym czasie silnik się rozgrzeje do ok. 90 st.C - sprawdzić m. in. na klimatroniku poz. 49. W razie potrzeby dolewamy płynu (choć jeśli wszystko dobrze zrobiliśmy nie powinno to mieć miejsca).

16. Otwarcia termostatu sprawdzamy chwytając ręką za dolny wąż (ten który idzie do obudowy przy wymianie termostatu) powinein byc lekko ciepły (w zależności jak zagrzaliśmy auto, początkowe otw. 87 st.C a max otw. jest przy 102 st.C). Im wyższa temp. to większy przeply i wąż cieplejszy - do gorącego.

Mala uwaga: U mnie rozgrzalo sie autko do 90st na wskazniku, cieplym powietrzem zdrowo dmucha, waz sprawdzalem ,to nie byl za cieply. Po przejechaniu paru km temp 90st, waz stosunkowo zimny, ale jechalem bez obudowy pod spodem,a wiadomo,ze sniegu na drodze zdrowo i -10 na dworze, wiec to moglabyc przyczyna. Bede mial Vaga, to zrobie edita i wkleje temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam prosbe do autora(badz kogos zyczliwego) czy moglbys wrzucic jeszcze raz zdjecia jakich uzyles do tego artykulu? Szykuje mi sie wymiana termostatu i chcialbym zrobic to samodzielnie a nie bede ukrywal ze mechanikiem to ja nie jestem ale z tego co czytalem na forum nie jest to jakas strasznie trudna sprawa. Ewentualne wasze sugestie jeszcze co moze byc oprocz termostatu?:

- cieple powietrze leci po przejechaniu kilku kilometrow nawet z temp. znacznie ponizej zera

- na wskazniku ani na klimatroniku nie widzialem wiecej niz 75C zwykle miedzy 60-70

Nie mam vaga aby sprawdzic nim temperature ale wkrotce zakupie i nie wiem czy wymieniac w ciemno termostat czy pojedzic tak i kupic vaga, sprawdzic i dopiero wymienic cos...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super opis.

Dodam od Siebie że w AJM nie trzeba odkręcać alternatora - wystarczy długa przedłużka i wcześniejsze zdjęcie rury od intercoolera. NIe trzeba było odpowietrzać układu, wystarczyło pompowanie rur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super opis.

Dodam od Siebie że w AJM nie trzeba odkręcać alternatora - wystarczy długa przedłużka i wcześniejsze zdjęcie rury od intercoolera. NIe trzeba było odpowietrzać układu, wystarczyło pompowanie rur.

W zasadzie nie to zależy jak alternetor jest ustawiony, jednak warto to zrobić bo poem ułożenie krućca na bloku jest łatwiejsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie mam w układzie płyn G11 i zamierzam wymianę termostatu.

kupiłem już płyn Febi G12 czy da się wypłukać dokładnie układ by zalać tym płynem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie mam w układzie płyn G11 i zamierzam wymianę termostatu.

kupiłem już płyn Febi G12 czy da się wypłukać dokładnie układ by zalać tym płynem?

Uklad nalepiej plukac czysta woda destylowana. zadnych srodkow do czyszczenia nie stosowac, bo rozpuszcza to co nie trzeba i zacznie przeciekać np chlodnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy wymiana termostatu w silniku ARG jest tutaj ujęta ? Bo niestety nie widze tego typu silnika w opisach. No i mam pytanko. Czy to na pewno termostat a nie czujnik ? Temp. na zegarze max. 75, na klimatroniku podobnie. Czasem jest 90 ale to na chwile jak jeżdże dużo po mieście, po chwili spada do poziomu ok. 75. Zamówiłem już co prawda termostat w ASO, ale teraz jest jeszcze sprawa wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy wymiana termostatu w silniku ARG jest tutaj ujęta ? Bo niestety nie widze tego typu silnika w opisach. No i mam pytanko. Czy to na pewno termostat a nie czujnik ? Temp. na zegarze max. 75, na klimatroniku podobnie. Czasem jest 90 ale to na chwile jak jeżdże dużo po mieście, po chwili spada do poziomu ok. 75. Zamówiłem już co prawda termostat w ASO, ale teraz jest jeszcze sprawa wymiany.

Poczytaj dobrze na forum bo wiele razy było opisywane jak dojść co walnęło. Podałeś mało info ale obstawiał bym termostat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już podjąłem decyzję i wymienię termostat, który mam do odebrania w ASO. Ale pozostaje kwestia wymiany, czy któryś z opisów jest adekwatny do mojego silnika ARG ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wymiana jest banalna. myślę ze identyczna jak w ADR.

Jeśli zamierzasz wykorzystać płyn, musisz spuścić go najpierw z rury dochodzącej do chłodnicy z termostatu. zdejmujesz tuz przy chłodnicy. najlepiej zaraz po zgaszeniu silnika. wtedy zleci z bloku i chłodnicy ponieważ termostat nie zdąży sie zamknąć. opatulasz oczywiście rękę jakimś starym paltem :decayed:. Możesz go tez spuścić z króćca przy bloku ale wtedy spływając, zabrudzi sie o blok i miskę, a dodatkowo nie złapiesz go w całości.

jeśli nie zamierzasz wykorzystywać płynu, odkręcasz waz bezpośrednio przy termostacie (czyli tam gdzie dolny waz wchodzi do bloku silnika). w ADeRze jest wspornik do odkręcenia jeszcze (przeszkadza on w odkręceniu węza). używasz do tego imbusa. odkręcasz tylko jeden koniec, a nastepnie odchylasz i masz dostęp. odkręcasz waz, klucz 10 albo 12 (czekasz az zleci płyn), wyjmujesz stary termostat. nastepnie czyścisz gniazdo z syfu (najlepiej benzyna ekstr.), czyścisz tez gniazdo w wężu. wkładasz nowy termostat, wkładasz nową uszczelkę. ja posmarowałem uszczelkę dodatkowo silikonem. przykręcasz rurę, przykręcasz wspornik, przykręcasz osłonę silnika, zalewasz, odpowietrzasz i cieszysz sie stalą temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki endriuu, płyn wymienię, bo mam te a4 od 3 m-cy i nie wiem, kto i kiedy wcześniej wymieniał. Przy aucie a tej wartości nie warto oszczędzać kilku dyszek :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wymienialem u siebie jakis m-c temu, przygotowalem sobie aparat co by dobre ujecia porobic. zanim sie zorientowalem zeby 1sza fotke zrobic juz bylem po wymiania termostatu :shocked:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...