Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[AHH/1Z/AFN/AVG/AJM/ANB/ATJ] Wymiana termostatu - fotostory


baskecior

Rekomendowane odpowiedzi

Opis dokładny jednak podpinam się do prośby kolegi o ponowne wrzucenie zdjęć... :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może i ja coś dodam jeśli chodzi o termostat ostatnio wymieniłem trzy razy i były to zamienniki a jest ich trochę na rynku (dodam że zamienniki z braku szybkiego dostępu części z ASO) i powiem wam nie warto oszczędzać na wszystkim z zwłaszcza na tej części Teraz jadę po 4 termostat ale muszę kupić obudowę termostatu bo przez badziewny zamiennik który trzymał mi 2 tyg musiałem wymienić na jeszcze jeden a po wymianie drugiego zaczą mi płyn uciekać no to co uszczelka a gdzie kupisz samą uszczelkę trzeba termostat z uszczelką a okazało się ze i obudowa odkształciła się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orzelek26 a możesz powiedzieć jakiej firmy zamienników użyłeś? :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orzelek26 a możesz powiedzieć jakiej firmy zamienników użyłeś? :mysli:

jedyny zamiennik poza ori to Wahler

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czeka mnie wymiana termostatu. Z lektury tematu wywnioskowałem, że najlepiej nie kupować zamienników tylko oryginalne części z ASO.

W związku z powyższym mam pytanie czy dobrze zidentyfikowałem numery części:

- Regulator płynu chłodzącego: 044 121 113

- Pierścień uszczelniający: 038 121 119 B

Auto: AUDI A4 B5; 1,9 TDI, AHU, 90 KM; 1998 r.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja wymieniłem termostat oczywiście wedle wskazówek z ww. tematu (szczególnie użyteczne stały się pkt 13-15, tu moje serdeczne podziękowania, bo wreszcie udało mi się go odpowietrzyć) z oryginalnego na Wahlera, dodatkowo płukałem układ, a przyczyną całego zamieszania było wyrzucanie płynu chłodzącego przez korek zbiorniczka wyrównawczego. Szczerze mówiąc już się przymierzałem do uszczelki, nie mniej wygląda na to, że układ był zapowietrzony, silnik nie trzymał temp. (ciężko było rozgrzać do 85 i szybko spadało), a dodatkowo okazało się, że zbiorniczek był nieszczelny.

Jeżeli chodzi o sam termostat to mnie jest ciężko powiedzieć czy oryginalny jest lepszy, chodzi mi o to, żeby się przypadkiem nie okazało, że BTT jest produkowane w tej samej fabryce co np Wahler (przynajmniej tak się okazało gdy kupowałem zbiorniczek wyrównawczy - inne było tylko pudełko i cena), bo i jak zauważyłem to i z oryginałami bywały problemy, a różnica w cenie ok 60-70 PLN.

A tak wygląda stary termostat, prawdopodobnie służący w moim samochodzie od nowości:

4SAOA.jpg

Kolego noodles jeśli chodzi o termostat to numer się zgadza. Co do oringu to niestety nie podam, bo nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dzisiaj wymieniłem termostat na ori koszt 128zł z uszczelką efekt taki że :slina: na blacie dalej jest 90st a na vagu i climatroniku do 86st, wcześniej wahler pokazywał zegar 90 ecu i klima od 84 do 87 max przy butowaniu na logach dynamicznych własnie do 87 na chwilkę doszło teraz lipa trochę g2/g62 też ori na wiosne wymieniłem z termostatem wahlera :wallbash: i teraz siedzę i czytam i pije. Przy temp 84 dolny wąż dalej zimny ok ale jak tylko procenty znikną to osobiście po wkręcam motor na obroty i zobaczę no ale przy normalnej jezdzie też powinien się zagrzać :mysli: dmuchawa normalnie ciepiełko leci wentylator klimy wyłączony pracuje powoli tylko ten drugi :wallbash: jakieś rady ?? a już miałem umawiać się na chipa :wallbash: :wallbash:

A termostat i uszczelkę dali mi bez żadnego pudełka ani woreczka :mysli: żadnych śladów użytkowania znaczek audi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja kupiłem ori termostat w aso (120zł +oring) i coś bredzili że to są zamienniki audi :wallbash: i szykuje się reklamacja bo za wcześnie puszcza i 85 dla Ecu to max ,problem mi robią bo sam wymieniałem a nie oni teraz sprawdzenie układu chłodzenia u nich płacę 200zł ich zdaniem może być zle założony i itp zapłacę będzie decyzja czyja wina moja, termostatu lub innych żeczy jesli termostatu to do odbioru 200 jeśli nie to tracę kasę i zostaje z ori termostatem przez który mam od 83 do 85st i ich zdaniem to jest normalna temperatura bo jest jeszcze 10% tolerancji nie licząc czujnikag2g62 (ori) który też ma swoją tolerancję więc uczulam wszystkich na działanie ori części bo byłem przekonany że będzie dobrze a tu teraz problemy i człowiek się denerwuje

więcej o mojej nerwówce tu

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=4535.915

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w B7 silnik 1,9 tdi BKE wymiana termostatu przebiega tak samo jak w opisywanych tu AHH/1Z/AFN/AVG/AJM/ANB/ATJ? Może ma ktoś jakiś opis jak to się robi i gdzie on jest umiejscowiony..?

Podłączam się pod prośbę o informacje jak to wygląda w BKE.

Zrobiło się zimno i okazało się, że nie trzyma temperatury, termostat już kupiłem (ori w Audi, termostat+oring 105zł), ale terminy u mechaników są teraz chore, więc myślę to wymienić samemu, proszę o porady

Kolego, ja właśnie jestem po wymianie w moim BKE, procedura podobna, tyle że musiałem zdemontować górną osłonę z silnika i alternator, bo ten króciec z termostatem jest przykręcony do bloku silnika właśnie pod alternatorem - bez jego demontażu dostęp bardzo trudny. Generalnie wymianę robisz z góry, podłogę zdjąłem w zasadzie tylko do spuszczenia płynu. Koszt ori termostatu z oringiem 103 zł w serwisie u Idczaka. Powodzenia. :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie był jakiś korek na plastikowym króćcu przy chłodnicy na dole, przekręcałem go o 90st. bo tylko tyle się dało ale nic nie leciało, więc zdjąłem dolny wąż z chłodnicy wraz z króćcem plastikowym (tam masz takie zabezpieczenie z drutu i musisz je wyciągnąć do góry, żeby zdjąć ten króciec z wężem z chłodnicy). Duża miska pod auto i leci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po wymianie termostatu w A4 B7 1.9 TDI BKE 2005r.

Objawy przed wymianą:

Na postoju szło rozgrzać auto do 90*C (na zegarach), jednak w trasie temperatura spadała.

Przy temp. powietrza +10*C przy jeździe 80-140km/h temp. oscylowała między 80-90*C.

Przy temp. powietrza -12*C przy prędkości 70-100km/h oscylowała między 70-80*C.

W mieście przy -2*C na krótkich odcinkach potrafiła utrzymywać się ok. 87*C.

Spalanie na trasie 6,5 - 7l. /100km

Po wymianie:

Na postoju 90*C na zegarach, 89-91*C na VAG-u :)

Zaraz po wymianie, wyjechałem rozgrzanym autem na przejażdżkę, przy temp. powietrza -2*C jechałem 13km do sąsiedniego miasteczka.

Pierwsze 5km ustawiłem dla testów HI na climatroniku i dmuchawę na 1 kreskę - jechałem 60-90km/h, wskazówka stała na baczność = 90*C

Następne 5km HI + 4 kreski, stała prędkość 85km/h na 5-tym biegu, temp. 90*C

Ostatnie 3km HI + MAX dmuchawa + uchylone szyby bo się gotowałem ;) jechałem 70km/h na 5-tym biegu i temp. też nie spadła!

Spalanie wyszło mi 4,9l./100km !, więc jestem zadowolony z wyników testu :good:

Zostałem w sąsiednim miasteczku do 2 w nocy, auto stało na dworze 5 godzin, temp. -3*C, jadąc bardzo delikatnie (do 2tys. obrotów), temp. na 19*C, econ, 1 kreska nawiewu, ciepłe zaczęło lecieć jakoś po 3km, a auto nagrzało się do 90* dokładnie po 10km. Spalanie na powrocie 5,1l. :)

Przypominam, że termostat kupiony w Audi, 105zł z uszczelką.

Opisałem uproszczoną wymianę w temacie w dziale B6/B7

<a href="http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=174802.0">[b7 BKE] Wymiana termostatu w 1.9TDI BKE - fotostory (wersja uproszczona)</a>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja kupiłem ori termostat w aso (120zł +oring) i coś bredzili że to są zamienniki audi :wallbash: i szykuje się reklamacja bo za wcześnie puszcza i 85 dla Ecu to max ,problem mi robią bo sam wymieniałem a nie oni teraz sprawdzenie układu chłodzenia u nich płacę 200zł ich zdaniem może być zle założony i itp zapłacę będzie decyzja czyja wina moja, termostatu lub innych żeczy jesli termostatu to do odbioru 200 jeśli nie to tracę kasę i zostaje z ori termostatem przez który mam od 83 do 85st i ich zdaniem to jest normalna temperatura bo jest jeszcze 10% tolerancji nie licząc czujnikag2g62 (ori) który też ma swoją tolerancję więc uczulam wszystkich na działanie ori części bo byłem przekonany że będzie dobrze a tu teraz problemy i człowiek się denerwuje

więcej o mojej nerwówce tu

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=4535.915

Proponuję dobrze przesledzić jak zmienia się temp. - czyliprzejeżdżka z VAGiem. Mianowicie jeśli okaże sie żę temp. jest na poziomie 84 st.C no max 86 st.C i absolutnie nie osiąga w normalnej spokojnej jeździe 88-90st.C to w mojej opinii kupiłeś zły termostat. W ofercie występują w zasadzie identyczne w budowie ale z otwarciem początkowym od 84 st.C - normalnie powinien mieć 86 czy 87 st.C początek otwarcia a koniec na 102 st.C.

Zatem koniecznie czytac co jest napisane na termostacie - jest oznaczona temp. otwarcia jak i numer części. Także po sprawdzeniu jak będzie niedogrzewać pozostaje ci demontaż termostatu i spr. opisu:

- Jak zły założyłeś (nie ten numer VAG i temp. otwarcia) to do wymiany na podstawie reklamacji - chyba że na własne życzenie pod tym numerem zamawiałeś część. - Jak jest właściwy:

a) próbujesz reklamować

B) domowymi sposobami montujesz doświadczalny zestaw - garnek z woda na kuchence, termometr wyskalowany na nieco ponad 100 st.C i suwmiarka lub coś innego by stwierdzić początek uchylania termostatu - w efekcie reklamować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem kolego czy czytałeś o moim problemie tu http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=4535.915

Temat jak si wymienia termostat czytałem 5cio krotnie za pierwszym razem i kilka za drugim razem jak upewniałem się czy jest wszystko dobrze założone , przed wymieniałem kilka razy w poprzednich autach i nie było problemu, temperature na vagu dla silnika sledziłem też nie pierwszy raz zrobiłem nawet logowanie silnika z bloku na którym jest temp płynu (wrzucone na forum 5cio minutowe logowanie od ok 70st do max 85st)widac tram dokładnie z jaką częstotliwością rośnie temperatura do ok 82 rośnie szybko a pózniej ledwo co się podnosi (po prostu puszcza) , na termostacie jest napisane 87st a numer dla niego i dla uszczelki zgadza się dla mojego silnika , jak demontowałem to upewniłem się czy wszystko się zgadza i zrobiłem fotki , czujnik g2g62 jest ori z ubiegłego roku i jest sprawny

próbować reklamować ???

próbowałem chyba wszystkiego od obdzwonienia w różnych miastach salonów aso z zapytanie o temp otwarcia i zamknięcia więc od 87 do 102 i jest P......a tolerancja 10% w wyniku której ich wszystkich daniem temp nawet od 83 jest temperaturą mieszczącą się w tolerancji , rozmawiałem z rzeczoznawcą o podważenie opinii aso też odradzał bo koszt 200 za sprawdzenie układu w aso i odprawienie z kwitkiem było by jedynym rozwiązaniem więc co ja mogłem więcej zrobić :wallbash: odpusciłem wlałem do baku i tyle co więcej dodać mówili też że jak nawet jest 90st na zegarze to jest dobrze :wallbash: no paranoja jakaś nawet nie mogłem znaleść nic żadnego pisma dokumentu żeby im przedstawić że temp dla Ecu na vagu ma być ok 87 92 czy ileś tam a kłucić się że na forum tak pisze to niestety żaden dowód :confused4:

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak wyglądała ta rozmowa z rzeczoznawcą ale coś mi nie pasuje ... Masz problem zwróć się do lokalnej IIH albo do lokalnego rzecznika praw konsumenta i przedstaw sprawę. Odpuściłeś bo tak najprościej ale racja jest po twojej stronie i ja bym jeszcze próbował.

A co do tolerancji 10% ... kpina i tyle!

Chcesz upewnić się co do swojego termostatu w 100% poproś o to by wykonali badanie w tej firmie (produkują termostaty i badają na koniec produkcji), myślę że nie będą robić problemów i spełnią twą prośbę: http://www.termostat.pl/index.php?page=main

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10% tolerancji to kpina a i może ten rzeczoznawca to d..a zadzwonię do tej firmy przedstawię swój problem z termostatem szkoda że ta firma mieści się daleko od mojego miasta ale już tyle nerwów zjadłem przez ten termostat że nie wiem czy nie szkoda zdrowia :confused4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie max temp po miescie 70st , na trasie przy ostrym dociskaniu max 80st .. auto 80 st osiągało po 16 /20 km

teraz? stała 90 no może 89 :D miasto , trasa jedno i to samo :) temp osiagalna po 3 km max 5 :) i gdyby nie forum a przede wszystkim Wy znowu pare zł było by nie moje u mechanika :) tak zrobiłem sam :) dzięki pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Bardzo dziękuję za cenne informacje zawarte w tym temacie, które razem z lekturą książki "Sam naprawiam..." pomogły mi bezproblemowo wymienić termostat i płyn chłodniczy. Ponieważ linki do zdjęć, które były w opisach tu zawartych już chyba nie są aktualne to zrobiłem kilka zdjęć w kluczowych momentach wymiany termostatu w moim wykonaniu. W moim przypadku czyli silnik AFN samochód z sierpnia 96' jest bardzo dobry dostęp do termostatu od dołu czyli wymiana przebiegała według opisu z pierwszego postu kolegi baskecior'a (czyli nie trzeba było się bawić w wyjmowanie czy odkręcanie alternatora) natomiast napełnianie i odpowietrzanie układu przeprowadziłem już według opisu z drugiego postu kolegi adadur'a.

Pozwoliłem sobie zrobić krótki opis do wykonanych przeze mnie zdjęć wzorując się na wyżej wymienionych kolegach. Choć starałem się tego unikać to w niektórych miejscach mogło się pojawić kilka sentencji skopiowanych z ich opisów, mam nadzieję, że nie będą mieli mi tego za złe.

Do wymiany termostatu użyłem:

- krótki śrubokręt płaski, dość szeroki - do zdjęcia osłony pod silnikiem

- płaski śrubokręt i jakieś kombinerki lub szczypce do ściągnięcia drutu sprężystego zabezpieczającego dolny wąż przy chłodnicy.

- śrubokręt do odkręcenia opaski zaciskowej na plastikowym króćcu termostatu

- klucz imbusowy rozmiar 5 do odkręcenia plastikowego króćca od termostatu

- miska lub wiadro

- koncentrat płynu G12++ i woda demineralizowana, ja rozrabiałem 1:1, 3l koncentratu + 3 litry wody, po wymianie zostało mi ok. 150ml koncentratu (w ASO w Toruniu za butelkę 1,5 litra koncentratu zapłaciłem chyba 33zł)

- oczywiście nowy termostat i oring uszczelniający (kupiłem oryginalny w ASO w Toruniu dałem 100 zł za termostat i 6 zł za oring)

Czynności /AFN/:

1. Wjeżdżamy na kanał lub jeśli ktoś nie ma możliwości (tak jak ja) można podjechać do jakiejś rampy. Zdjęcia nie mam ale narysowałem obrazek ;)

image.jpg

2. Odkręcamy korek w zbiorniku wyrównawczym.

3. Zdejmujemy dolną osłonę silnika (sześć metalowych wkrętów od dołu i po dwa na stronę plastikowe wkręty znajdujące w przedniej dolnej części nadkola. (w moim przypadku najlepiej sprawdza się tu krótki ale dość szeroki płaski śrubokręt )

image.jpg

4. Zdejmujemy drut sprężysty zabezpieczający wąż przy dolnym króćcu chłodnicy i ściągami wąż UWAGA zleci płyn !!! (możemy najpierw podważyć płaskim śrubokrętem, później pomóc sobie np. kombinerkami lub szczypcami)

Wąż z dolnym króćcem.

image.jpg

Drut sprężysty

image.jpg

Po zdjęciu węża

image.jpg

5. Ściągamy wąż gumowy z rury plastikowego króćca termostatu - w moim przypadku rura na króćcu była zaciśnięta zwykłą opaską odkręcaną śrubokrętem.

Widok króćca termostatu z dalszej perspektywy

image.jpg

Widok króćca termostatu wraz z wężem i opaską.

image.jpg

6. Odkręcamy króciec termostatu ( dwa imbusy rozmiar 5) - może polecieć spora ilość płynu, który może być znacznie cieplejszy niż ten z chłodnicy. W moim przypadku jednak po zdjęciu króćca termostat został w bloku silnika trzymany przez uszczelkę przez co blokował płyn znajdujący się w bloku.

Jak widać na zdjęciu poniżej stary termostat był ułożony tak, że żeberka termostatu były ustawione w jednej linii ze śrubami trzymającymi króciec. Nie wiem czy ma to znaczenie ale z opisu adadur'a wywnioskowałem, że ma.

image.jpg

7. Wyciągamy oring wraz termostatem. U mnie dopiero w tym momencie poleciał płyn. Tak jak pisali w swoich opisach koledzy nie ma za bardzo możliwości bezpośredniego podłożenia żadnego naczynia, dlatego płyn ściekający po misce olejowej łapałem do miski.

image.jpg

8. Oczyszczamy plastikowy króciec i gniazdo w bloku silnika.

9. Robimy kilka próbnych przymiarek króćca, termostatu i oringu przykładając wszystko do bloku.

10. Ostatecznie montujemy wszystko razem i przykręcamy na dwa imbusy. Tak jak pisałem w pkt. 6 nowy termostat ułożyłem tak samo jak był ułożony stary, czyli żeberka w jednej linii ze śrubami od króćca.

11. Naciągamy węże gumowe przy króćcu termostatu (zabezpieczamy opaską zaciskową) i na dole przy chodnicy (zabezpieczamy drutem sprężystym).

12. Dalej postępowałem według opisu kolegi adadur'a z drugiego postu od punktu 19 (u mnie nie trzeba było wykonywać punktu 18 bo węże przy podszybiu mam na wierzchu, pewnie dopiero w poliftach są ukryte)

13. Na końcu gdy upewniłem się że wszystko jest ok, i nigdzie na króćcach nie wycieka płyn zamontowałem dolną osłonę pod silnik.

Na zakończenie napiszę, że na zabieg wymiany termostatu zdecydowałem się ponieważ na trasie przy temp. -4 st. C silnik osiągał max temp. 85 st. C.

Po wymianie tak jak powinno być czyli 90 st. C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...