Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[2.5TDI] Czyszczenie przepływomierza


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cel opracowania
Niniejszy poradnik ma na celu przybliżenie poprawnego i skutecznego czyszczenia przepływomierza Bosch montowanego w silnikach 2.5TDI V6 o mocy 150 PS [AFB/AKN] z lat 1997-2000.

Reszta po kliknięciu zwijaka:

Ninejszy opis ma zastosowanie również do pozostałych 2.5TDi.

Wstęp
Niemalże każdy posiadacz samochodu wyposażonego w silnik AFB/AKN z lat 1997 - 2000 spotkał się z problematyką źle mierzącego miernika masy powietrza [dalej: lmm].
We wskazanych silnikach montuje się następujące lmm produkowane przez firmę Bosch:
1. lmm nowe:
- VAG 059 906 461 E - od 800 do 1100 PLN
- Bosch 0 281 002 429 - od 550 do 800 PLN

2. lmm regenerowane:
- VAG 059 906 461 EX - od 360 do 450 PLN
- Bosch 0 986 284 005 - od 360 do 500 PLN

Lmm regenerowane rozprowadzane są w tzw. trybie sprzedaży Austausch przez ASO VAG oraz autoryzowane stacje serwisowe Bosch Service. Cechą tej formy sprzedaży jest to, że otrzymujemy produkt z pełną gwarancją za kwotę o wiele niższą, niż produkt nowy. Jednakże warunkiem zawarcia umowy sprzedaży jest zwrot naszego starego lmm. Na tym, na dobrą sprawę, kończą się dobre strony tej formy nabycia lmm, gdyż produkt regenerowany w polskich warunkach drogowych wytrzymuje nie dłużej niż 3 miesiące, po upływie których pomiar masy powietrza zaczyna drastycznie spadać, czego skutkiem jest ograniczenie dawki paliwa, a w efekcie mocy silnika.

Celowo pominę kwestię procedury sprawdzania sprawności lmm, gdyż opisałem ją dokładnie w temacie poświęconym Diagnostyce TDI - jak zaznaczyłem, niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie skutecznego czyszczenia i pielęgnacji lmm w silnikach AFB/AKN, tak by wystarczyło ono na okres znacznie dłuższy niż 3 miesiące.


Co powinniśmy mieć?

1. Alkohol izopropylowy [tzw. kontakt spray] do czyszczenia układów PCB
img4440uh3.th.pngthpix.gif
Wskazany środek ma rewelacyjne właściwości czyszczące elementów elektronicznych oraz nie zostawia jakiegokolwiek osadu. Ponadto jest szybkoschnący, a zatem nadaje się idealnie do naszego zabiegu.


2. Sprężone powietrze w spray'u
img4461bn4.th.pngthpix.gif
Wykorzystamy je do osuszenia przeczyszczonych elementów.


3. Śrubokręt zaopatrzony w końcówkę torx T25 pięciokątną z otworem
img4441hd0.th.pngthpix.gif img4442he1.th.pngthpix.gif img4444ed6.th.pngthpix.gif
Zabawne, ale jest to towar deficytowy - trudno dostępny - na rynku mnóstwo jest torx'ów sześciokatnych, które jednakże nie nadają się do wykręcenia śrub mocujących lmm [uszkadzają śruby przy próbie wykręcenia].


4. Komplet miękkich pędzelków z naturalnego włosia zakupionych w sklepie dla artystów
img4443lx4.th.pngthpix.gif


5. Wacik damski [opcjonalnie przy silnych zabrudzeniach]
img4446rr1.th.pngthpix.gif


6. ...i oczywiście skarpetę
img4445gz0.th.pngthpix.gif




Procedura czyszczenia lmm

Demontaż lmm
Operację zaczynamy od wymontowania lmm z tzw. puszki, w której jest osadzony. Lmm znajduje się w miejscu wskazanym kwadracikiem:
img4467no4.th.pngthpix.gif

Zdejmujemy wtyczkę lmm podważając płaskim śrubokrętem plastikowym element wtyczki, jednocześnie delikatnie ciągnąc wtyczkę do siebie:
img4477bk0.th.pngthpix.gif

Następnie przy użyciu torx T25 wykręcamy dwie śruby mocujące lmm, po czym lekko podważamy płaskim śrobokrętem lmm by móc pokonać opór uszczelki, która zapewne bedzie mocno trzymać lmm w puszce:
img4475dz6.th.pngthpix.gif


Czyszczenie lmm
Czyszczeniu podlegają 3 miejsca wskazane strzałkami:
img4448hz5.th.pngthpix.gif img4450pr8.th.pngthpix.gif img4449qi3.th.pngthpix.gif

Czyszczenie polega na naniesieniu [sprayem] znacznej ilości alkoholu izopropylowego na wskazane miejsca a następnie na, w miarę delikatne, wyczyszczenie tych miejsc pędzelkiem:
img4453zv4.th.pngthpix.gif img4454uu6.th.pngthpix.gif img4455cg7.th.pngthpix.gif

Całość winna wyglądać jak na poniższych filmach:




Po wyczyszczeniu alkoholem izopropylowym należy sprężonym powietrzem w spray'u przedmuchać całe lmm celem osuszenia oraz usunięcia pędzelkowego włosiwia.
Następnie lmm odkładamy na 20 minut w suche miejsce. Po upływie tego czasu jest gotowe do zamontowania w najlepszym sliniku Diesel'a jaki kiedykolwiek wyprodukowano.



Efekty
Moje lmm nabyte zostało późnym majem - już w sierpniu cięło dawkę, tak że samochód sprawiał wrażenie, że ma 120 PS:
beznazwy3wd5.th.pngthpix.gif
Nie mam pojęcia ile mierzyło wczoraj przed czyszczeniem, ale z doświadczenia określiłbym to na 480 - 550 mg/str. Niestety nie wykonałem logów przed bezpośrednio przed czyszczeniem - pozostaje jedynie porównanie z sierpniem - osoby zainteresowane wiedzą jednak, że z czasem jest tylko gorzej...

Po czyszczeniu pomiar dawek jest następujący:
beznazwy2rd5.th.pngthpix.gif
Innymi słowy - jest jak na nowym fabrycznie lmm.



Pielęgnacja lmm by starczyło na dłużej niż 3 miesiące
Zapobiegawczo czyścimy lmm 1 raz na miesiąc wg wskazanej procedury - uniemożliwi to odkładanie się zanieszczyszczeń / zeszkliwania się ich na grzałce i elementach pomiarowych lmm.
Dzięki temu będzie mierzyć poprawnie znacznie dłużej niż 3 miesiące.



Żadna istota żywa, włączając w to grubę kobietę, nie została zabita, ranna ani obrażona podczas przygotowania powyższego materiału.
Opublikowano

Temat wrzucilismy do SILNIKOW DIESLA zeby kazdy sie zapoznal :).

Pozniej wyladuje w WARSZTACIE.

Opublikowano

:) Szacunek dla opisu .... w moim przypadku było podobnie czyli brak max. powera i jeszcze do tego było odczuwalne tzw. falowanie obrotów przy bucie w podłodze :decayed: ( nierównomierne przyśpieszenie :no:)

Ja tak samo jak opisujący czyściłem Lmm z tym że użyłem zmywacza przemysłowego ( Wurth ) pod niezłym ciśnieniem jak na spreja oraz sprężone ciśnienie do przedmuchu ewentualnych pozostałości .

Efekt jest taki że wreszcie równomiernie przyśpiesza w całym zakresie obrotów i jest odczuwalny przyrost mocy :naughty: oraz niestety zwiększony apetyt na paliwo ..... :> no ale coś za coś .....

Opublikowano

Witam,

Od dluzszego czasu czaje sie na wykonanie tego tutoriala :-) jednak nie moge nigdzie dostac torxa 5-katnego. Czy macie jakies namiary gdzie mozna taki zakupic?

Pozdrawiam

Opublikowano

Update do topiku, u mnie w AFB z 1999 roku byl torx 6 ramienny z otworem T20.

Ma ktos zdjecie brudnej przeplywki? Bo ja swoja wymontowalem i wygladala jak nowa :-) pomimo, ze obroty mi troche faluja przy 3 tys.

Wyczyscilem i zobaczymy czy to cos da.

Opublikowano

mam drobne pytanko dla nie wtajemniczonych czy w kazdym wkładzie przepływomierza powinna byc taka dioda z drucikiem jak na zdjeciu powyzej poniewaz u mnie takiej nie ma

Opublikowano

Witam kolegów!! Czy to naprawdę pomaga? Bo ja w mojej Audi też mam taki problem i nie wiem czy się brać do tego.

Opublikowano

Czy pomaga? To zalezy jak zmeczone jest lmm. U mnie taka kuracja pomogla. Przeplywka zaczela mierzyc jak nowa.

Opublikowano

witam pytanko takie poniewaz auto zaczęło mi palic z 8l ponad 9l, zrobilem z ojcem mechanikiem tak jak tu czyszczenie przepływomierza wg wskazan... i teraz jest inny problem :disgust: spalanie nic nie spadlo myslelismy ze moze byl brudny i zle mierzyl, a teraz jak odpalam auto musze przytrzymac na gazie z 1min bo nie dostarcza paliwa :kwasny: potem dopiero obroty rosna i auto rusza co moze byc nie tak?

Opublikowano

czy po wymianie na nówke trzeba cos ustawiac VAGiem?i czy serwis sam zniknie?

Opublikowano

czy po wymianie na nówke trzeba cos ustawiac VAGiem?i czy serwis sam zniknie?

Serwis to tyczy sie przegladu, a nie przeplywomierza :wink4:

Po wymianie nie trzeba nic robic.

Opublikowano

Witam , panowie potrzebuję pomocy - rozebrałem wszystko i nie miałem jednej części ,mianowicie tego drucika (opornika,czy jakoś tak) http://img152.imageshack.us/my.php?image=img4449qi3.png nowy komplet w aso 1000 ponad (wariaci!) można to czymś zastąpić ??? Posiadam A4 2003 130 Konną , w temacie jest instrukcja do 2.5tdi ale przepływomierz nie powinien się moim zdaniem różnić . Co najlepsze nie wypadł mi nigdzie , po prostu go nie było. Pozdrawiam i czekam na odpowiedz .

Opublikowano

Ja też się dołączam do kolegi u mnie tez nie ma tego opornika w 1.9. a skaczą mi obroty jak stoję i mam włączoną klimatyzację. Czy ten opornik jest potrzebny?

Opublikowano

To nie opornik tylko dioda prostownicza.

Do nabycia w każdym sklepie z elektroniką.

Jak już pisałem wcześniej czyszczenie pomaga w 1 przypadku na 10...

Opublikowano

Jak już pisałem wcześniej czyszczenie pomaga w 1 przypadku na 10...

Dzieje się tak dlatego, że dotykowe/inwazyjne mycie/pędzelkowanie przepływomierza niszczy :embarrassed::no:megadelikatną powłokę "ciepłego filmu" pokrywającego szklany element G70 ... .

Budowa i opis działania Bosch'owskich G70 został doskonale wyjaśniony tutaj:

http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/elek_autom/czujniki/przeplyw.htm , w ostatniej części zatytułowanej:

"Termoanemometry płytkowe" .

Gorąco zachęcam do lektury każdego użytkownika - jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji co do metody czyszczenia przepływki we własnym samochodzie ... .

Osobiście gorąco namawiam do czyszczenia G70 takiego jak zaproponował Kolega Rtocki - stosownym preparatem (np. od Liqui Moly, CRC lub STP) ... . Moim zdaniem skuteczność tej CAŁKOWICIE BEZPIECZNEJ, POWTARZALNEJ I NIEAGRESYWNEJ metody (przeciwnie do morderczego dla G70 pędzelkowania :no: ) wynosi ok. 70% - 80% (jak nie lepiej...) :).

:hi:

Opublikowano

ja to robię ultradźwiękami, żadnych szmatek czy szczoteczek...

przerobiłem grubo ponad 500 takich zabiegów i "moim zdaniem" o kant d*py to potłuc :evil:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...