meszrum Opublikowano 26 Października 2008 Opublikowano 26 Października 2008 Cel opracowaniaNiniejszy poradnik ma na celu przybliżenie poprawnego i skutecznego czyszczenia przepływomierza Bosch montowanego w silnikach 2.5TDI V6 o mocy 150 PS [AFB/AKN] z lat 1997-2000.Reszta po kliknięciu zwijaka: Ninejszy opis ma zastosowanie również do pozostałych 2.5TDi.WstępNiemalże każdy posiadacz samochodu wyposażonego w silnik AFB/AKN z lat 1997 - 2000 spotkał się z problematyką źle mierzącego miernika masy powietrza [dalej: lmm].We wskazanych silnikach montuje się następujące lmm produkowane przez firmę Bosch:1. lmm nowe:- VAG 059 906 461 E - od 800 do 1100 PLN- Bosch 0 281 002 429 - od 550 do 800 PLN2. lmm regenerowane:- VAG 059 906 461 EX - od 360 do 450 PLN- Bosch 0 986 284 005 - od 360 do 500 PLNLmm regenerowane rozprowadzane są w tzw. trybie sprzedaży Austausch przez ASO VAG oraz autoryzowane stacje serwisowe Bosch Service. Cechą tej formy sprzedaży jest to, że otrzymujemy produkt z pełną gwarancją za kwotę o wiele niższą, niż produkt nowy. Jednakże warunkiem zawarcia umowy sprzedaży jest zwrot naszego starego lmm. Na tym, na dobrą sprawę, kończą się dobre strony tej formy nabycia lmm, gdyż produkt regenerowany w polskich warunkach drogowych wytrzymuje nie dłużej niż 3 miesiące, po upływie których pomiar masy powietrza zaczyna drastycznie spadać, czego skutkiem jest ograniczenie dawki paliwa, a w efekcie mocy silnika.Celowo pominę kwestię procedury sprawdzania sprawności lmm, gdyż opisałem ją dokładnie w temacie poświęconym Diagnostyce TDI - jak zaznaczyłem, niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie skutecznego czyszczenia i pielęgnacji lmm w silnikach AFB/AKN, tak by wystarczyło ono na okres znacznie dłuższy niż 3 miesiące.Co powinniśmy mieć?1. Alkohol izopropylowy [tzw. kontakt spray] do czyszczenia układów PCBWskazany środek ma rewelacyjne właściwości czyszczące elementów elektronicznych oraz nie zostawia jakiegokolwiek osadu. Ponadto jest szybkoschnący, a zatem nadaje się idealnie do naszego zabiegu.2. Sprężone powietrze w spray'uWykorzystamy je do osuszenia przeczyszczonych elementów.3. Śrubokręt zaopatrzony w końcówkę torx T25 pięciokątną z otworem Zabawne, ale jest to towar deficytowy - trudno dostępny - na rynku mnóstwo jest torx'ów sześciokatnych, które jednakże nie nadają się do wykręcenia śrub mocujących lmm [uszkadzają śruby przy próbie wykręcenia].4. Komplet miękkich pędzelków z naturalnego włosia zakupionych w sklepie dla artystów5. Wacik damski [opcjonalnie przy silnych zabrudzeniach]6. ...i oczywiście skarpetęProcedura czyszczenia lmmDemontaż lmmOperację zaczynamy od wymontowania lmm z tzw. puszki, w której jest osadzony. Lmm znajduje się w miejscu wskazanym kwadracikiem:Zdejmujemy wtyczkę lmm podważając płaskim śrubokrętem plastikowym element wtyczki, jednocześnie delikatnie ciągnąc wtyczkę do siebie:Następnie przy użyciu torx T25 wykręcamy dwie śruby mocujące lmm, po czym lekko podważamy płaskim śrobokrętem lmm by móc pokonać opór uszczelki, która zapewne bedzie mocno trzymać lmm w puszce:Czyszczenie lmmCzyszczeniu podlegają 3 miejsca wskazane strzałkami: Czyszczenie polega na naniesieniu [sprayem] znacznej ilości alkoholu izopropylowego na wskazane miejsca a następnie na, w miarę delikatne, wyczyszczenie tych miejsc pędzelkiem: Całość winna wyglądać jak na poniższych filmach: Po wyczyszczeniu alkoholem izopropylowym należy sprężonym powietrzem w spray'u przedmuchać całe lmm celem osuszenia oraz usunięcia pędzelkowego włosiwia.Następnie lmm odkładamy na 20 minut w suche miejsce. Po upływie tego czasu jest gotowe do zamontowania w najlepszym sliniku Diesel'a jaki kiedykolwiek wyprodukowano.EfektyMoje lmm nabyte zostało późnym majem - już w sierpniu cięło dawkę, tak że samochód sprawiał wrażenie, że ma 120 PS:Nie mam pojęcia ile mierzyło wczoraj przed czyszczeniem, ale z doświadczenia określiłbym to na 480 - 550 mg/str. Niestety nie wykonałem logów przed bezpośrednio przed czyszczeniem - pozostaje jedynie porównanie z sierpniem - osoby zainteresowane wiedzą jednak, że z czasem jest tylko gorzej...Po czyszczeniu pomiar dawek jest następujący:Innymi słowy - jest jak na nowym fabrycznie lmm.Pielęgnacja lmm by starczyło na dłużej niż 3 miesiąceZapobiegawczo czyścimy lmm 1 raz na miesiąc wg wskazanej procedury - uniemożliwi to odkładanie się zanieszczyszczeń / zeszkliwania się ich na grzałce i elementach pomiarowych lmm.Dzięki temu będzie mierzyć poprawnie znacznie dłużej niż 3 miesiące.Żadna istota żywa, włączając w to grubę kobietę, nie została zabita, ranna ani obrażona podczas przygotowania powyższego materiału.
Flyer Opublikowano 26 Października 2008 Opublikowano 26 Października 2008 Temat wrzucilismy do SILNIKOW DIESLA zeby kazdy sie zapoznal . Pozniej wyladuje w WARSZTACIE.
robert1972 Opublikowano 27 Października 2008 Opublikowano 27 Października 2008 Szacunek dla opisu .... w moim przypadku było podobnie czyli brak max. powera i jeszcze do tego było odczuwalne tzw. falowanie obrotów przy bucie w podłodze ( nierównomierne przyśpieszenie ) Ja tak samo jak opisujący czyściłem Lmm z tym że użyłem zmywacza przemysłowego ( Wurth ) pod niezłym ciśnieniem jak na spreja oraz sprężone ciśnienie do przedmuchu ewentualnych pozostałości . Efekt jest taki że wreszcie równomiernie przyśpiesza w całym zakresie obrotów i jest odczuwalny przyrost mocy oraz niestety zwiększony apetyt na paliwo ..... :> no ale coś za coś .....
AdamsDH Opublikowano 11 Grudnia 2008 Opublikowano 11 Grudnia 2008 Witam, Od dluzszego czasu czaje sie na wykonanie tego tutoriala :-) jednak nie moge nigdzie dostac torxa 5-katnego. Czy macie jakies namiary gdzie mozna taki zakupic? Pozdrawiam
AdamsDH Opublikowano 18 Lutego 2009 Opublikowano 18 Lutego 2009 Update do topiku, u mnie w AFB z 1999 roku byl torx 6 ramienny z otworem T20. Ma ktos zdjecie brudnej przeplywki? Bo ja swoja wymontowalem i wygladala jak nowa :-) pomimo, ze obroty mi troche faluja przy 3 tys. Wyczyscilem i zobaczymy czy to cos da.
pirsi Opublikowano 6 Marca 2009 Opublikowano 6 Marca 2009 mam drobne pytanko dla nie wtajemniczonych czy w kazdym wkładzie przepływomierza powinna byc taka dioda z drucikiem jak na zdjeciu powyzej poniewaz u mnie takiej nie ma
ziuta94 Opublikowano 21 Marca 2009 Opublikowano 21 Marca 2009 Witam kolegów!! Czy to naprawdę pomaga? Bo ja w mojej Audi też mam taki problem i nie wiem czy się brać do tego.
Flyer Opublikowano 27 Marca 2009 Opublikowano 27 Marca 2009 Czy pomaga? To zalezy jak zmeczone jest lmm. U mnie taka kuracja pomogla. Przeplywka zaczela mierzyc jak nowa.
jaki Opublikowano 15 Kwietnia 2009 Opublikowano 15 Kwietnia 2009 Czy przepływomierz z 1.9 można tak samo czyścić?
carlos666 Opublikowano 15 Kwietnia 2009 Opublikowano 15 Kwietnia 2009 Dziś próbowałem reanimować dwie sztuki. Pokazywały przeływ między 9 a 60 mg. Obydwa śmietnik, strata czasu na moczenie i suszenie...
Buszek Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Opublikowano 17 Kwietnia 2009 witam pytanko takie poniewaz auto zaczęło mi palic z 8l ponad 9l, zrobilem z ojcem mechanikiem tak jak tu czyszczenie przepływomierza wg wskazan... i teraz jest inny problem spalanie nic nie spadlo myslelismy ze moze byl brudny i zle mierzyl, a teraz jak odpalam auto musze przytrzymac na gazie z 1min bo nie dostarcza paliwa potem dopiero obroty rosna i auto rusza co moze byc nie tak?
otis8 Opublikowano 24 Maja 2009 Opublikowano 24 Maja 2009 czy po wymianie na nówke trzeba cos ustawiac VAGiem?i czy serwis sam zniknie?
Flyer Opublikowano 28 Maja 2009 Opublikowano 28 Maja 2009 czy po wymianie na nówke trzeba cos ustawiac VAGiem?i czy serwis sam zniknie? Serwis to tyczy sie przegladu, a nie przeplywomierza Po wymianie nie trzeba nic robic.
dzana Opublikowano 1 Czerwca 2009 Opublikowano 1 Czerwca 2009 Witam , panowie potrzebuję pomocy - rozebrałem wszystko i nie miałem jednej części ,mianowicie tego drucika (opornika,czy jakoś tak) http://img152.imageshack.us/my.php?image=img4449qi3.png nowy komplet w aso 1000 ponad (wariaci!) można to czymś zastąpić ??? Posiadam A4 2003 130 Konną , w temacie jest instrukcja do 2.5tdi ale przepływomierz nie powinien się moim zdaniem różnić . Co najlepsze nie wypadł mi nigdzie , po prostu go nie było. Pozdrawiam i czekam na odpowiedz .
pilus16 Opublikowano 29 Czerwca 2009 Opublikowano 29 Czerwca 2009 Ja też się dołączam do kolegi u mnie tez nie ma tego opornika w 1.9. a skaczą mi obroty jak stoję i mam włączoną klimatyzację. Czy ten opornik jest potrzebny?
rtocki Opublikowano 14 Sierpnia 2009 Opublikowano 14 Sierpnia 2009 Jest też specjalny preparat do czyszczenia przepływek: http://liquimoly.pl/features/katalog?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=144&category_id=9
carlos666 Opublikowano 15 Sierpnia 2009 Opublikowano 15 Sierpnia 2009 To nie opornik tylko dioda prostownicza. Do nabycia w każdym sklepie z elektroniką. Jak już pisałem wcześniej czyszczenie pomaga w 1 przypadku na 10...
Piotruś Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 Jak już pisałem wcześniej czyszczenie pomaga w 1 przypadku na 10... Dzieje się tak dlatego, że dotykowe/inwazyjne mycie/pędzelkowanie przepływomierza niszczy megadelikatną powłokę "ciepłego filmu" pokrywającego szklany element G70 ... . Budowa i opis działania Bosch'owskich G70 został doskonale wyjaśniony tutaj: http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/elek_autom/czujniki/przeplyw.htm , w ostatniej części zatytułowanej: "Termoanemometry płytkowe" . Gorąco zachęcam do lektury każdego użytkownika - jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji co do metody czyszczenia przepływki we własnym samochodzie ... . Osobiście gorąco namawiam do czyszczenia G70 takiego jak zaproponował Kolega Rtocki - stosownym preparatem (np. od Liqui Moly, CRC lub STP) ... . Moim zdaniem skuteczność tej CAŁKOWICIE BEZPIECZNEJ, POWTARZALNEJ I NIEAGRESYWNEJ metody (przeciwnie do morderczego dla G70 pędzelkowania ) wynosi ok. 70% - 80% (jak nie lepiej...) .
carlos666 Opublikowano 3 Września 2009 Opublikowano 3 Września 2009 ja to robię ultradźwiękami, żadnych szmatek czy szczoteczek... przerobiłem grubo ponad 500 takich zabiegów i "moim zdaniem" o kant d*py to potłuc
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się