Jump to content

Rodzaje lamp w Audi A4 B9


JawoR36
 Share

Recommended Posts

Witam, potrzebuję informację jakie typu lamp występują w B9. Mianowicie czym się różni "full led" od "matrixa", a także jakie są rodzaje lamp tylnych? Są tylko dwa rodzaje lamp czy więcej?

Link to comment
Share on other sites

3 rodzaje z przodu, 2 z tyłu.

Xenon, LED i Matrix LED.

Matrix ma sekcje - można mieć światła drogowe, bez oślepiania innych uczestników ruchu. Ma też dynamiczne kierunkowskazy z przodu.

Z tyłu mogą być lampy żarówkowe oraz led z dynamicznym kierunkowskazem.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie. Dodam tylko jak to wygląda w praktyce:

Ksenon ma inne wzory świateł dziennych z przodu i gorsze lampy z tyłu. Z daleka widać, że jest to biedniejsza wersja. Nie polecam zostawiać ksenonu.

Przy dopłacie za zwykłe LEDy dostaje się lepsze lamy z tyłu z dynamicznymi kierunkowskazami, z przodu fajny wzór świateł do jazdy dziennej. Natomiast kierunkowskazy z przodu zapalają się w standardowy sposób i światła drogowe są tylko włączane lub wyłączane.

Przy matrixach tylne pozostają bez zmian w stosunku do zwykłych LEDów ale z przodu otrzymuj się dynamiczne kierunkowskazy i światła drogowe, które same wycinają samochody oświetlając jak największą ilość drogi nie oślepiając innych.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za info. Czyli lampy tylne pochodzące z auta z przednim Matrixem, są takie same jak lampy tylne pochodzące z wersji LED przód, tak? ;)

Link to comment
Share on other sites

Wg mojej wiedzy tak. I tak jest w każdym nowym modelu Audi. Modele posiadające Matrixy i zwykle Ledy posiadają zawsze tylne światła ledowe z dynamicznymi kierunkowskazami.

Edited by Kosmita
Link to comment
Share on other sites

Odświeże temat.  Czy zwykłe reflektory LED zmieniają kierunek świecenia? Chodzi mi o to jak w przypadku tych lamp realizowane jest doświetlanie zakrętów?

 

Edited by proarnes
Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, proarnes napisał:

Odświeże temat.  Czy zwykłe reflektory LED zmieniają kierunek świecenia? Chodzi mi o to jak w przypadku tych lamp realizowane jest doświetlanie zakrętów?

 

Mijania są statyczne. Doświetlanie jest w matrixach tylko za pomocą włączania modułów dodatkowych. Ty w zwykłych ledach będziesz miał doświetlanie tylko przy wolnych prędkościach (też za pomocą dodatkowego małego modułu).

Link to comment
Share on other sites

A pytanie z innej beczki: tylnie lampy z wersji LED/Matrix są plug&and play do tylnich z wersji ksenon?

Link to comment
Share on other sites

Co do lamp przednich warto dodać, że do lamp LED Matrix-Beam dostajemy w cenie układ zmywania reflektorów. Przy lampach ksenonowych (standard) lub zwykłych LED możemy go kupić za dopłatą. Ciekawe, że przez tyle lat było to standardem przy ksenonie a teraz uważają, że nie jest potrzebne.

Link to comment
Share on other sites

A w ogóle auto z xenonami, a bez spryskiwaczy reflektorów, przejdzie przegląd? Bo mój znajomy założył sobie xenony właśnie, bez zamontowania spryskiwaczy, i z przeglądem musi co roku kombinować, bo nie chcą mu podbić.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Sebiś napisał:

Co do lamp przednich warto dodać, że do lamp LED Matrix-Beam dostajemy w cenie układ zmywania reflektorów. Przy lampach ksenonowych (standard) lub zwykłych LED możemy go kupić za dopłatą. Ciekawe, że przez tyle lat było to standardem przy ksenonie a teraz uważają, że nie jest potrzebne.

A nie pomieszałeś? Że do xenonów jest w cenie, a do ledów trzeba dokupić? Przynajmniej ja tak miałem zamawiając Craftera.

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, JawoR36 napisał:

A nie pomieszałeś? Że do xenonów jest w cenie, a do ledów trzeba dokupić? Przynajmniej ja tak miałem zamawiając Craftera.

 

11 godzin temu, sowiq napisał:

A w ogóle auto z xenonami, a bez spryskiwaczy reflektorów, przejdzie przegląd? Bo mój znajomy założył sobie xenony właśnie, bez zamontowania spryskiwaczy, i z przeglądem musi co roku kombinować, bo nie chcą mu podbić.

W Audi spryski są standardem dopiero w Matrixach.

Kiedyś każdy ksenon obligatoryjnie musiał mieć autopoziom i spryski. Tak mówiły polskie przepisy. Teraz okazało się, że spryski nie są niezbędne i przepis zniknął. Nowe samochody więc już go mieć w ksenonie ani w ledach nie muszą. Mnie osobiście samochód bez tego drażni (wciąż mam w głowie, że jak nie ma sprysków to była jakaś chamska dokładka) :) 

Link to comment
Share on other sites

Mi przy konfiguracji  też sprzedawca powiedział, że "już nie trzeba spryskiwaczy w ksenonach". Sprawdziłem i okazało się, że mija się z prawdą. Prawo nadal wymaga, by źródła światła emitujące ponad 2000 lumenów posiadały poziomowanie i spryskiwacze. Więc VAG obchodzi ten przepis montując słabsze ksenony niż w poprzednich modelach i słabsze niż inne marki - 25W zamiast 35W. Podobnie ze "zwykłymi" LEDami - emitują poniżej 2000 lumenów czyli mniej więcej tyle, ile zwykły, nowoczesny halogen i dużo mniej, niż "stary" ksenon. Inna barwa światła i inna projekcja - skupienie wiązki - sprawia, że różnica nie jest specjalnie widoczna subiektywnie w przypadku świateł mijania "krótkich", choć bezpośrednie porównania wskazują słabość.  Widać ją wyraźnie  w "długich" czyli drogowych, gdzie ksenonom 25W i zwykłym LEDom zwyczajnie brakuje mocy.

Wyraźnie wydajniejsze od starych ksenonów 35W są tylko Matrixy (lub Led Top VW), dlatego mają i poziomowanie i spryskiwacze.

Najlepsze jest to, że VAG oszczędza nie na spryskiwaczach ale na systemach poziomowania - to jest stosunkowo droga rzecz i  musi być niezawodna. Klient się cieszy, że nie musi dopłacać do spryskiwaczy choć za LED przepłaca koszmarnie, ale jeszcze nie wie, że dostaje mniej światła.

 

Edited by Siny
Link to comment
Share on other sites

Musiałbym sprawdzić, ale wydaję mi się, że między zwykłym LED-em, a Matrixem w światłach mijania nie ma różnicy. Uważam, że żaden ksenon nie ma podejścia nawet do "zwykłego" LED-a. Mimo tej mocy i omijania przepisów sama barwa i sposób poprowadzenia światła robią różnice ogromną. 

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście - ja też tego nie porównywałem. Piszę tylko jak brak spryskiwaczy i poziomowania tłumaczy Audi a jak dociekliwa prasa motoryzacyjna, zarówno polska jak i zagraniczna i co tamże piszą o zwykłych LEDach (low beams are ok but highbeams are pretty weak).  Jazdę testową po zmroku robiłem z Matrixami i te faktycznie są krokiem naprzód, jeśli chodzi o oświetlenie.

Co ciekawe - najmocniej drwi z tego zjawiska AutoŚwiat, któremu często zarzuca się stronnicze popieranie VAGa. Tymczasem wg nich palnik ksenonowy 25W jest trzy razy droższy od 35W. I można go kupic tylko u dealera, bo nikt nie robi - jeszcze - zamienników :) A montuje je Audi i... Citroen.

Podumowując, nie wiem jak świecą "zwykłe" ledy bo testowałem tylko Matrix. Opinie wyczytałem i często się powtarzają. Subiektywne odczucie może byc pozytywne choc fizyka jest jedna - 1900 lumenów (led) a 3200 (ksenon 35W) to jest spora różnica w emisji światła i tylko porównanie tego samego modelu z różnymi reflektorami może dac odpowiedź a to będzie trudne w przypadku B9 bo jego ksenon ma już tylko 25W. Poza tym - nie chodzi mi tylko o to jak co świeci ale też o to, że po raz  kolejny producent "kręci".

Link to comment
Share on other sites

Dwie uwagi:

1) w A4 B9 mam xenony (standard), bez opcjonalnych spryskiwaczy. Ale poziomowanie automatyczne jest - więc tu Audi nie poczyniło oszczędności:-)

2) zgadzam się z opinią, że różnica w xenonach 25W vs. 35W jest wyraźna ale dopiero przy światłach drogowych. Widzę to porównując światła (xenony) w A4 B9 i moim prywatnym A5 B8.5

 

Link to comment
Share on other sites

Dobra a ja wróce do tematu lamp tylnich:P

Tak jakos nie ogarnąłem, że nie mam dynamicznych kierunkowskazów z tyłu i teraz żałuje:P 

Zauważyłem, że audi w akcesoriach ma dwie pozycje:

https://shops.audi.com/de_DE/web/zubehoer/p/adapterleitungssatz-fuer-led-heckleuchte-8w9052400-9?category=8003:904_ASOS:Category

https://shops.audi.com/de_DE/web/zubehoer/p/led-heckleuchten-8w9052100-9?category=8003:904_ASOS:Category

Pierwsze to jakiś adapter, a druga pozycja to przyciemniane lampy.  Rozumiem, że bez tracenia gwarancji można dołozyc LEDY z tyłu. Potrzebny jest ten adapter +lampy LED (przyciemnianie lub nie:) I'm right ?

Widze, że chłopaki z k- electronic maja jakies issiue, ale też piszą że w niektórych modelach potrzebne są adaptery:

 https://www.k-electronic-shop.de/AUDI/AUDI-A4/AUDI-A4-B9-8W/AUDI-A4-B9-8W-LED-Heckleuchten-mit-dynamischen-Blinker-Nachruestpaket.html

Edited by heretyk
Link to comment
Share on other sites

Zamiast palnika 25w można włożyć 35w? Czy są inne wtyczki ?

Link to comment
Share on other sites

Wtyczka wtyczką ale czy przetwornica da rade uciągnąć mocniejszy palnik, znając życie to musi to być idiotoodporne i tyczka nie pasuje

Link to comment
Share on other sites

Ogrzewają temat. Full led z przodu ma jakieś 2 diody w miejscu gdzie matrix ma długie . Co to są za diody???

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, skulcz napisał:

Ogrzewają temat. Full led z przodu ma jakieś 2 diody w miejscu gdzie matrix ma długie . Co to są za diody???

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

Zwykłe Ledy nie mają nic w miejscu gdzie matrixy mają moduły drogowe. 

Są poniżej świateł mijania trzy diody w jednych i drugich światłach i są to światła na złe warunki pogodowe oraz doświetlanie zakrętów.

Link to comment
Share on other sites

A to nie będzie doświetlenie zakrętów.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Zwykłe Ledy nie mają nic w miejscu gdzie matrixy mają moduły drogowe. 
Są poniżej świateł mijania trzy diody w jednych i drugich światłach i są to światła na złe warunki pogodowe oraz doświetlanie zakrętów.
tam są 3 diody w miejscu gdzie matrix ma długie.e85818c6ae787bb0696e88ae489d1741.jpg

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, skulcz napisał:

tam są 3 diody w miejscu gdzie matrix ma długie.e85818c6ae787bb0696e88ae489d1741.jpg

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

No to moze tez drogowe ale bez wycinania.. az sprawdze..

Link to comment
Share on other sites

Konfiguruję A4 do zamówienia i mam trochę zagwozdkę ze światłami. Z tego co poczytałem to ksenony i full led maja max. 25 W bo nie mają w standardzie spryskiwaczy (które i tak chciałem zamówić). Dopiero matrix led są prawdopodobnie mocniejsze. Miałem na jazdach próbnych auto z ksenonami i szału nie robią, nawet nie zauważyłem żeby miały doświetlanie zakrętów - czy mam tutaj rację? Ale skoro full led też nie mają powyżej 25 W to czy warto dopłacać 5700 PLN? O różnicach wizualnych jestem świadomy . Czy ma ktoś może bezpośrednie porówanie jak wypadaja ksenony vs. full led vs matrix w nocy?

Jeśli wziąłbym full led ze spryskiwaczmi to praktycznie za niewiele więcej mam matrixy, które maja je w standardzie. 

 

Edited by proarnes
Link to comment
Share on other sites

Ja miałem podobny dylemat - nie, nie odpowiem ci na pytanie ;) Auto będzie za 3 tygodnie.. więc nie wiem na ile to co wybrałem jest dobrym wyborem...

Według mnie NIE ma różnicy w mocy miedzy LEDami - według Amerykanów zasięg jest taki sam:

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/audi/a4-4-door-sedan/2017

Ale...Wziąłem Matrixy - ze względu na logikę systemu - matrixy teoretycznie częściej będą próbować "świecić długimi" lub robić wycinankę i część drogi oświetlać mocniej. Tego w zwykłych ledach i xenonach nie ma.

Co ciekawe Xenony choć prawdopodobnie 25W mają lepszy zasięg w światłach mijania niż LED..... (to samo źródło wykres na samym dole - low beams)

 

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 21.03.2018 o 18:53, skulcz napisał:

Ogrzewają temat. Full led z przodu ma jakieś 2 diody w miejscu gdzie matrix ma długie . Co to są za diody???

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

Sprawdzałem. To są światła drogowe.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 27.03.2018 o 23:37, Kosmita napisał:

Sprawdzałem. To są światła drogowe.

Wielkie dzięki też tak myślałem.

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 24.03.2018 o 16:44, proarnes napisał:

Czy ma ktoś może bezpośrednie porówanie jak wypadaja ksenony vs. full led vs matrix w nocy?

Może niedokładne porównanie, ale może się przydać. Porównywałem z kolegą, który ma ksenony w Q5 (nowe z września 2017). Ja mam w A5 LED bez matrixa. Byliśmy zgodni, że LED świeci lepiej. Zasięg i jasność podobna, ale przy oświetleniu LED wszystko widoczne jest bardziej wyraźnie. LED ma też dodatkowe zalety: automatyczno-dynamiczna regulacja zasięgu świateł, światła statycznie doświetlające zakręty (predykcyjne, jeżeli jest MMI) etc.

Link to comment
Share on other sites

Wg. mnie krótkie światła w zwykłych LED święcą bardzo mocno ale bardzo krótko. Długie są ok.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...