freon Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 Wg mnie artykuł czasami radykalny, ale na pewno nie głupi, bo tak faktycznie oszczędza się paliwo. Zresztą widziałem ostatnio wiele szkół, które zaczynają uczyć kierowców tzw. "ECO jazdy", gdyż delikatne obchodzenie się z autem nietylko daje oszczędności związane z paliwem, lecz z innymi podzespołami jak klocki hamulcowe, tarcze itp. Jak oszczędzać paliwo? Dla producentów samochodowych i kierowców ograniczenie zużycia paliwa jest niezmiernie istotnym zagadnieniem. Pomijając oczywisty postęp technologiczny w tym zakresie, istnieje szereg prostych sposobów, dzięki którym każdy kierowca może osiągać znaczące oszczędności, widoczne w rachunkach za kupowane paliwo. (pr/Onet.pl, Moto Target, Chrysler/ 2008-03-13 11:02) Przykładem tego rodzaju podejścia do tej sprawy jest niedawna podróż entuzjastów oszczędnej jazdy Johna i Helen Taylor jako kierowców dwóch seryjnych pojazdów Jeep Compass i Jeep Patriot z wyposażeniem standardowym. Taylorowie korzystali z normalnych dróg, utrzymywali przepisowe prędkości, a warunki pogodowe oraz ruchu były zróżnicowane, jak to zwykle bywa. "Stosowaliśmy najprostsze techniki ekonomicznej jazdy, które nie powinny stanowić żadnego problemu dla nawet mało doświadczonego kierowcy" – mówi John Taylor – "Nie mamy żadnych tajemnic na ten temat i jestem pewien, że każdy kierowca jest w stanie osiągać znaczące oszczędności paliwa, jeżeli tylko zechce okazać nieco dobrej woli." Jednak najważniejszą rolę na scenie oszczędności paliwowych odgrywa kierowca. Zasady są proste: zwolnij nieco i zachowaj spokój. Jak najlepiej oszczędzać paliwo podróżując naszymi samochodami na co dzień doradzają John i Helen Taylor: Jeździć płynnie Agresywny sposób jazdy pochłania nawet o jedną trzecią więcej paliwa niż jazda w sposób konserwatywny, bez nadmiernej ekscytacji. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań, a pojazd prowadzić możliwe spokojnie i płynnie. Pamiętać o wyższych biegach Im wyższy bieg, tym niższa prędkość obrotowa silnika, a więc mniejsze zużycie paliwa. Należy więc jeździć na najwyższym biegu w danej sytuacji – unikając jednak spadku obrotów do minimum. W przypadku automatycznej skrzyni przekładniowej dobrze jest ‘odpuścić’ nieco pedał gazu tak, by zmiana biegów ‘w górę’ odbywała się szybciej po nabraniu przez samochód wystarczającego rozpędu. Regularnie dbać o stan silnika Dobrze wyregulowany silnik może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o cztery procent. Należy regularnie poddawać silnik przeglądom według wskazań producenta i odpowiednio często wymieniać olej silnikowy. Sprawdzać ciśnienie w ogumieniu Prawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i pozwala przedłużyć trwałość opon, redukując opory toczenia. Spadek zalecanego ciśnienia o 70 milibarów (0,7 atmosfery) może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o trzy procent. Unikać nadmiernego obciążenia Każde dodatkowe 45 kilogramów obciążenia skutkuje wzrostem zużycia paliwa o dwa procent. Dobrze jest więc usunąć z bagażnika i tylnego siedzenia wszystkie niepotrzebne przedmioty, które niczemu nie służąc – podnoszą tylko masę pojazdu. Zdejmij bagażnik dachowy Nieużywany bagażnik dachowy należy po prostu zdjąć, ponieważ powoduje on zaburzenia aerodynamiki pojazdu i wzrost zużycia paliwa nawet o pięć procent. Stosuj odpowiedni olej silnikowy Należy zawsze stosować olej silnikowy o charakterystyce zalecanej przez producenta pojazdu. Oleje o innej charakterystyce mogą powodować wzrost zużycia paliwa o jeden do dwóch procent. Oleje wysokojakościowe wpływają poza tym na podwyższenie sprawności i trwałości silnika. Skracaj czas pracy silnika na biegu jałowym Praca silnika na biegu jałowym nie porusza pojazdu, choć spala cenne paliwo. Należy silnik wyłączać w warunkach większych korków drogowych lub oczekiwania na kogoś – aż do momentu, gdy już trzeba naprawdę odjechać. Ostrożnie z prędkością Im szybciej jedziesz, tym większy jest opór powietrza oraz ilość zużywanego paliwa, by zaledwie utrzymać pożądaną prędkość jazdy. Przekroczenie zalecanej prędkości tylko o osiem kilometrów na godzinę może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o 23 procent. Utrzymuj odległość od poprzedzającego pojazdu Utrzymywanie odpowiedniej odległości od pojazdu przed Tobą pozwoli przewidywać występowanie ewentualnych przeszkód na drodze z należytym wyprzedzeniem i hamować bez zbędnej paniki. Bez klimatyzacji też da się żyć Działanie klimatyzacji oznacza dodatkowe obciążenie silnika, a więc i wzrost zużycia paliwa – należy więc ją włączać jedynie w dni wyjątkowo upalne. W okresie umiarkowanych temperatur lepiej jest używać tylko dmuchawy (przewietrzania) kabiny zamiast pełnej klimatyzacji. Sprawdź filtr powietrza Filtr ten zapobiega uszkodzeniom silnika przez zanieczyszczenia w pobieranym powietrzu. Regularna wymiana zużytego wkładu filtra powietrza pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 10 procent, a ponadto przedłuża życie silnika. W miarę możności unikaj godzin szczytu. Jeżeli tylko możesz jeździć poza godzinami szczytu oraz omijać miejsca koncentracji ruchu drogowego – zyskujesz szansę skrócenia czasu postoju w korkach drogowych, czyli możesz ograniczyć spalanie paliwa na próżno. Korzystaj z rozpędu Cały czas myśl podczas jazdy. I tak na przykład – zwalniaj widząc z oddali czerwone światło na skrzyżowaniu, ponieważ zmieni się na zielone zanim będziesz musiał się zatrzymać. Przyśpiesz nieco przed wzniesieniem aby pokonać jego szczyt rozpędem – bez zwiększania obrotów silnika. Spokój i tylko spokój Kierowca zdenerwowany częściej popełnia błędy na drodze. Oszczędność paliwa wymaga płynności jazdy, a bez zachowania spokoju i zdrowego rozsądku będzie to po prostu niemożliwe. Ruszanie pod górę Wielu kierowców zapomina o zaciąganiu hamulca ręcznego (pomocniczego) w razie konieczności chwilowego zatrzymania się pod górę, polegając na półsprzęgle (skrzynia manualna) albo dodawaniu gazu (skrzynia automatyczna), by zapobiec staczaniu się pojazdu. W obu przypadkach bez potrzeby marnujemy cenne paliwo (nie mówiąc o przyspieszonym zużyciu układu przeniesienia napędu).
sparki Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 kolega zapomniał oddać źródło: http://szaco.pl/?action=czytaj&n=248 A co do oszczędnej jazdy nie po to kupowałem żeby robić z niej taczkowóz. Fura swoje musi wypić a i silnik jaki posiadam potrafi dostarczyć przyjemności, choć najmniejszy w rodzinie Pozdro
eMeM Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 ludzie naczytaja sie takich bzdur o spokojnej jezdzie i przez to przejazd przez miasto wyglada tak a nie inaczej bo znajdzie sie takich paru obok siebie chcacych zaoszczedzic 3% paliwa i na jednym cyklu swiatel przejada 3 auta a nie 6 .....
slaweq Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 Szkoda, że autorzy tej instrukcji nie napisali jakie moga być skutki uboczne takiej jazdy...
slaweq Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 Mialem na mysli turbine w tdi... ilez to czytamy nawet na forum o zapieczonych kierownicach na co wiekszosc mowi "częściej pedał gazu w podłoge" (co skutkuje wiekszym spalaniem). Ja musiałem regenerować turbo co kosztowało mnie 3 baki ON.
Gość davido31 Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 co do oszczędzania bajurki, to Pogromcy Mitów na kanale Discovery znaleźli sposób. Jadąc za Tir-em można nawet do 36% zmniejszyć zużycie paliwa i o ile pamiętam dochodziło nawet do 40 kilku procent zależnie od dystansu między Tirem a pojazdem który chce zaoszczędzić.
krzyniek Opublikowano 17 Marca 2008 Opublikowano 17 Marca 2008 co do oszczędzania bajurki, to Pogromcy Mitów na kanale Discovery znaleźli sposób. Jadąc za Tir-em można nawet do 36% zmniejszyć zużycie paliwa i o ile pamiętam dochodziło nawet do 40 kilku procent zależnie od dystansu między Tirem a pojazdem który chce zaoszczędzić. oglądałem to i to prawda, już nie pamiętam dokładnie przy jakiej odległości za tirem było najmniejsze spalanie ale jak już auto było zbyt blisko tira to znów spalanie wzrastało.
lone_wolf Opublikowano 18 Marca 2008 Opublikowano 18 Marca 2008 U mnie oszczędniej wychodzi rozpędzić wózek (w krótkim czasie) do np 140 a potem popuścić odrobię pedał gazu, żeby jak najwolniej tracił prędkość i wtedy pokazuje mi, że pali 4,5l/100 Kulając się 80-100km/h pali mi więcej, jak przejadę opisanym wyżej tempem Pomijam fakt, że na miejscu jestem ładnych parę minut szybciej
Michał-S-Line Opublikowano 18 Marca 2008 Opublikowano 18 Marca 2008 co do oszczędzania bajurki, to Pogromcy Mitów na kanale Discovery znaleźli sposób. Jadąc za Tir-em można nawet do 36% zmniejszyć zużycie paliwa i o ile pamiętam dochodziło nawet do 40 kilku procent zależnie od dystansu między Tirem a pojazdem który chce zaoszczędzić. oglądałem to i to prawda, już nie pamiętam dokładnie przy jakiej odległości za tirem było najmniejsze spalanie ale jak już auto było zbyt blisko tira to znów spalanie wzrastało. Sprawdza sie.. :th: Tylko za blisko nie jechac.. jak za blisko spalanie tez wieksze.. ale mozna tez nie zdazyc wychamowac... a to dla naszych niuni nie skonczyłoby sie najlepiej.. :>
Mad_MAX Opublikowano 18 Marca 2008 Opublikowano 18 Marca 2008 :polew: :polew: :polew: Przepraszam ale nie moglem , co do eco jazdy WYPOWIEDZIELI sie TYLKO koledzy z Dieslami (nie mowie o innych , bo ci tylko sie wypowiadali lub negowali itp.) , normalnie smieszne!!! Wogole nie kumam tej ECO nauki , jak chcesz jezdzic oszczednie to kupujesz diesla albo jakis maly silnik albo LPG i masz spokoj , w dieslu to juz wogole to jest jakis bezsens z tym oszczedzaniem . No bo ile zaoszczedzisz ? 0,3 litra Sory ale jakos nie trawie tego typu nauk. No chyba ze ludziom chodzilo o ECO jazde w celu ochrony srodowiska
freon Opublikowano 19 Marca 2008 Autor Opublikowano 19 Marca 2008 :polew::polew::polew: Coraz bardziej poraża mnie na Forum mechanizm śmiania się z opini umieszczonych wyżej. Umieściłem ów wątek po to, by ktoś dowiedział się, iż tak jest, wyniósł konkretną informację, wymienił doświadczenia i opinie. Nie rozumiem mechanizmu wyśmiewania się z tej wiadomości, bo to nie jest śmieszne tak samo, jak nie jest śmieszna informacja o prędkości światła, to po prostu fakt. Mad_MaX - nie trawisz nauk, okej, możesz nie trawić nauk wogóle, to Twoja sprawa. Ale jeśli są dane świadczące o umiarkowanym użytkowaniu samochodu, i są osoby chcące w danym kursie uczestniczyć dobrowolnie, to dlaczego się z nich śmiać? Łączy nas duch Audi, nie śmiejmy się z innych, nam nie pasujących opinii, a po prostu wyraźmy ewentualną dezaprobatę. Nie nakazuję nikomu oszczędzać paliwa, sam też nie jeżdżę oszczędnie, i sam chciałbym mieć pojemność 4.2 FSI w odpowiedniej wersji. To temat do dyskusji Panowie, nie do śmiania się. Nie masz takiego zdania, to napisz że nie masz, ale nie wyśmiewaj.
Musashi Opublikowano 19 Marca 2008 Opublikowano 19 Marca 2008 ludzie naczytaja sie takich bzdur o spokojnej jezdzie i przez to przejazd przez miasto wyglada tak a nie inaczej bo znajdzie sie takich paru obok siebie chcacych zaoszczedzic 3% paliwa i na jednym cyklu swiatel przejada 3 auta a nie 6 ..... ruszanie na skrzyzowaniach to nie kwestia spokojnej czy dynamicznej jazdy, tylko myslenia. jezeli ktos wrzuca bieg dopiero gdy widzi, ze poprzedzajacy go samochod rusza to sie nie ma co dziwic, ze 3 szt przejezdzaja na jednej zmianie. przeciez kazdy widzi moment zapalenia sie zielonego.
slaweq Opublikowano 19 Marca 2008 Opublikowano 19 Marca 2008 w dieslu to juz wogole to jest jakis bezsens z tym oszczedzaniem . No bo ile zaoszczedzisz ? 0,3 litra Tu sie mylisz Max... u mnie w zaleznosci od jazdy w trasie spalanie jest miedzy 6,2 a 8 l/100.
Mad_MAX Opublikowano 19 Marca 2008 Opublikowano 19 Marca 2008 w dieslu to juz wogole to jest jakis bezsens z tym oszczedzaniem . No bo ile zaoszczedzisz ? 0,3 litra Tu sie mylisz Max... u mnie w zaleznosci od jazdy w trasie spalanie jest miedzy 6,2 a 8 l/100. Slawqu ale nie mowimy tu o jezdzie zmiennej z piz*ow*ania na wleczenie sie tylko o normalnym stylu jazdy i tutaj zaoszczedzeniu Bo tak jak ty mowisz to u mnie roznice sa kolosalne , bo moze mi spalic na trasie i 8 litrow i 20 Ale wlec sie 100km/h na trasie/autobahnie to zakrawa o conajmniej jakis blad na VAGu hehehehe albo i dwa
wesz82 Opublikowano 9 Kwietnia 2008 Opublikowano 9 Kwietnia 2008 chcialbym to zobaczyc ze jakis many audi jedzie 90km/h rozumiem ludzi co chca trosze oszczedzic na paliwie ale nie rubmy z naszych aut wozow drabiniastych material o spalaniu jest naprawde spoko ale watpie zeby mi sie przydal przez nastepne pare lat jak ktos chce to niech sobie przeliczy ile by kosztowalo tankowanie wedle stosowania sie do tego artykulu a ile bez.
hajper Opublikowano 10 Kwietnia 2008 Opublikowano 10 Kwietnia 2008 chcialbym to zobaczyc ze jakis many audi jedzie 90km/h rozumiem ludzi co chca trosze oszczedzic na paliwie ale nie rubmy z naszych aut wozow drabiniastych material o spalaniu jest naprawde spoko ale watpie zeby mi sie przydal przez nastepne pare lat jak ktos chce to niech sobie przeliczy ile by kosztowalo tankowanie wedle stosowania sie do tego artykulu a ile bez. A wytłumaczysz mi obecność instalacji LPG w Twoim aucie?
wustyle Opublikowano 10 Kwietnia 2008 Opublikowano 10 Kwietnia 2008 ja jezdze oszczednie w ten sposb udaje mi sie urwac do 30 km przy zalanym baku do polowy przejezdzam (glownie korki warszawskie) jakies 210-230 km do zapalenia rezerwy ale tak jak kiedys juz pisalem, potrafie za 100 zl, przejechac 100 km
wesz82 Opublikowano 10 Kwietnia 2008 Opublikowano 10 Kwietnia 2008 hajper jasne ze wytlumacze!!!np kiedy mam ochote jechac na drugi koniec polski to wsiadam i nie marwie sie czy styknie mi kasy :decayed:a jak chce pofisiowac to przelaczam na PB lub nie :gwizdanie: teraz moja dziewczyna robi 600km w 1 strone nz mazury i niema problemu z kaska Kolezka ma STI od bodajrze KUZAJA O NR 7 i wiez mi ze jak ma jechac gdzies dalej to bieze vw bo go taniej wyjdzie! JEDNYM SLOWEM OSZCZEDNOSC i trosze ekologia :th:
Zecer Opublikowano 10 Kwietnia 2008 Opublikowano 10 Kwietnia 2008 Zawsze miałem nowy samochód , byle jaki ale nowy .I tak przejeżdziłem dwoma maluchami po wyżej 300 tys każdym , 500 tys na polonezach to był standard .Chyba jeżdziłem oszczędnie bo nie placiłem mandatów , wypadków i stłuczek zero. Samochody serwisowałem i naprawiałem sam i chyba robiłem to całkiem nieżle. Aktualnie zaczynam zabawę z Audi ale stylu jazdy nie zmienię , natomiast zauważyłem , ze inaczej mnie traktują kierowcy jadący z tyłu /bardziej uprzejmie/ . Wnioskuję , ze problem był nie w moim stylu jazdy ale w fakcie , że jechałem Polonezem. Popieram oszczędna jazdę ale za tirami nie. Pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się