Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jak działa eżektor w Audi A4 B6?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

To co ja napisałem w poprzednim poście, zastosował dokładnie kolega "

marcelinio301

". Zrobił jednak wyjątek i do końcówki wężyka (czwarte wyprowadzenie z czwórnika) zamontował filterek. Dlaczego tak zrobił? Nie wiem. Wiem tylko tyle, że puścił węża prosto ze skrzyni korbowej do odmy, do jej podstawy. Tam z podstawy odmy wyprowadził drugi wąż, który wprowadził bezpośrednio do dolotu.

Usunął czwórnik całkowicie. Nie ma go.

Wylatujące opary oleju wraz z samym olejem spływają więc bezpośrednio do podstawy odmy tym jednym wężem. Z podstawy odmy wychodzi drugi wąż, którym zasysane jest z kolei powietrze przez dolot. Podciśnienie. Podciśnienie to (czyli jeszcze raz napiszę), zasysane powietrze próbuje zassać olej z podstawy odmy i ma problem. Ma problem, bo na niekorzyść tego podciśnienia działa grawitacja. Ciężko więc jest zaciągnąć powietrzu (podciśnieniu) ten olej z dołu (z podstawy odmy/gruchy) do góry do dolotu. Do rury charmonijkowej. Przez ten zabieg, olej nie jest zasysany przez dolot. Dolot jest czysty. Olej nie jest więc spalany przez dolot, czyli nie przełazi przez przepustnicę (jest ona czysta) i olej nie przełazi przez kolektor dolotowy z łopatkami ustawiającymi ilość dopływającego powietrza do silnika.

Jedyne co mnie zastanawia, to ten EZEKTOR, czyli ta rurka z czwórnika o małej średnicy. Nie wiem czy kolega "marcelinio301" ogarnął działanie tego elementu/obwodu silnika, że założył filterek. Wówczas oznaczałoby, że tym wężykiem (przez ten filtr), zasysane byłoby powietrze do tego ezektora.

A co jeśli ma być na odwrót. Mianowicie, tym wężykiem ma być zasysane powietrze przez silnik, czyli ma być podciśnienie. Wówczas mod kolegi nie byłby w 100% tylko w 90% pewny.

W związku z tym wężykiem to nie wiem, czy powietrze ma być nim zasysane do dolotu, czy tym wężykiem powietrze może być zasysane przez ezektor. Nie wiem tego. Nie znam działania tej części silnika. Może jest to coś w rodzaju sprzężenia zwrotnego (feedback).

Ja, gdybym robił moda, to zostawiłbym ten czwórnik na swoim miejscu i pozostawiłbym ten mały wężyk od ezektora w tym czwórniku. Do czwórnika doprowadziłbym jednak tego węża od podstawy odmy, a nie wkładałbym go od razu do dolotu pomijając czwórnik i zakładając na mały wężyk filterek. Oczywiście zatkałbym w czwórniku szczelnie, odejście do pokrywy zaworów. Z pokrywy zaworów (jak powtarzałem) wyprowadziłbym węża bezpośrednio do podstawy domy.

W jaki sposób wprowadzić dwa węże w podstawę odmy, to już każdy musi we własnym zakresie wykonać lub udać się do kolegi "marcelinio301", który ma na to swój opatentowany, niezawodny sposób. Musi to być wykonane szczelnie, aby nie dostawało się do dolotu czasem lewe powietrze. Powietrze do silnika musi w całej ilości objętości dopływać przez przepływkę, która informuje ECU silnika o jego masie.

Tyle wywodu.

Opublikowano

Dajmon, tylko, że powietrze z czwórnika nie jest liczone przez przepływkę, bo jest zlokalizowane już za przepływomierzem. Czyli z czwórnika idzie takie "dodatkowe" powietrze, prawie jak turbo hehe :) Chyba, że jakoś źle to rozkminiłem wtedy proszę o poprawke.

Opublikowano

Nie rozumiem kolego tego co napisałeś.

Oczywistym jest, że powietrze, które dolatuje do silnika w całości ma przechodzić przez przepływkę.

Co do tego ezektora, którym leci lub lecieć ma powietrze, to tak wygląda, że:

........najpierw krótka analiza,

- gdybyś odłączył czwórnik od dolotu (od harmonijki) i przystawił rękę do tej harmoinijki, to ciąg będzie tak duży, że wciągać Ci zacznie palce ręki.

Skoro silnik bardzo mocno zaciąga powietrze dolotem (ssie), to to ssanie zasysa powietrze lub próbuje zasysać powietrze z wężyka od ezektora, czyli przez czwórnik (przez jego czwarty najmniejszy króciec).

I o to chodzi, że nie wiem jaką funkcję spełnia ten kawałek obwodu wężyka o ezektora, podłączonego do czwórnika, który to czwórnik z kolei podłączony jest do dolotu z jednej strony, z drugiej do odpowietrzenia pokrywy zaworów i trzeciej do rury od odmy.

Dlatego napisałem, że kolega "marcelinio301" zamontował do wężyka od ezektora filtr stożkowy, który normalnie leży sobie pod maską. Nie podłączył wężyka od tego ezektora do podciśnienia, do dolotu, tylko pozostawił luźno. Jeżeli w obwodzie ezektor coś by się pojawiało, jakieś ciśnienie powietrza, to przez doprowadzenie go do dolotu, silnik zassałby to nadciśnienie, rozładowując naprężenie występujące w wężyku od ezetora. W innym przypadku, czyli gdy wężyk jest zakończony filtrem stożkowym, a w samym ezektorze pojawiłoby się ciśnienie powietrza, to nie ma co rozładować tego ciśnienia. Nie ma co rozładować, bo wężykiem nie jest zasysane powietrze.

I tu jest pytanie właśnie z tym ezektorem. Muszę trochę pogooglać i się doszkolić. Może jakiś inny koncern ma ten element opisany dokładnie w swoim silniku. Wówczas by się rozstrzygnęło za co on odpowiada i jak należy z niego korzystać w układzie silnika.

 

Ciekawe info naszych kolegów:

 

http://www.audiklub.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=109470 

 

 

Ezektor jest to cześć instalacji podciśnieniowej, bierze udział w odpowietrzaniu silnika.

 

Więc ten mały króciec, który jest w czwórniku i do którego podłączony jest wężyk od ezektora, służy do zasysania powietrza przez dolot czyli zasysane powietrze przez silnik również rozpręża tą część obwodu, która podłączona jest z drugiej strony ezektora - z jego przeciwnej strony.

Mówiąc prościej, dolot zasysa wszystko co pojawi się z drugiej strony ezektora. Rozładowuje lokalne nadciśnienie panujące w ezektorze. Hm. Tak mi się wydaje bo nie wiem jak jest ustawiony nasz ezektor. W którą stronę.

 

Ciekawy temat odnośnie odm. Szukam informacji o tym ezektorze.

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Rozebrałem odmy i okazało się że mam eżektor całkowicie zatkany syfem olejowym. Moczy się w nafcie, a nowy już zamówiony.

No i ta rurka między czwórnikiem a eżektorem strasznie miękka jest. Chyba też wezmę nową.

eżektor (potocznie trójnik) 06B 133 753 C

rurka S (pomiędzy eżektorem a zaworem odpowietrzającym pokrywę zaworów) 06B 133 783

zawór odpowietrzający pokrywę zaworów (potocznie czwórnik) 06B 103 235G

odma olejowa (rura z gruchą) 06B 103 211H

Edytowane przez cypek80
Opublikowano

A ceny jakie tego? Oczywiście z aso

Opublikowano

dzieki beny ;-) a powiedz mi czy ten ezektor da sie zalozyc odwrotnie?

Opublikowano

jak sie chce to wszystko mozna spier.... :)


aa na pierwszej stronie tematu masz zdjecie z opisem co i gdzie idzie

Opublikowano (edytowane)

dzwoniłem do ASO ceny bez rabatu

115zł eżektor (potocznie trójnik) 06B 133 753 C

50zł rurka S (pomiędzy eżektorem a zaworem odpowietrzającym pokrywę zaworów) 06B 133 783

40zł zawór odpowietrzający pokrywę zaworów (potocznie czwórnik) 06B 103 235G

190zł odma olejowa (rura z gruchą) 06B 103 211H

sprawdziłem faktycznie z linku sklep.gajos.com.pl się pokrywają.


Ma ktoś może numer części wężyka między eżektorem a przepustnicą?

Edytowane przez cypek80
Opublikowano

Panowie u mnie elemnty odmy sie posypaly calkiem i w chwili wolnego czasu (2 dni urlopu) postanowilem czwornik polaczyc jakos gómowym wężem no i rozebralem to co z nia zwiazane. Oczywiscie caly czwornik plus miejsce lączenia dolotu całe mokre oid oleju, ale sama rurka odmy w kierunku odmy wkierunku gruszki calkiem suche. Oczywiscie cienki weżyk ktory idzie w kierunku eżektora i kolektora tzw podcisnienie cale mokre..... Doszedlem do wniosku że czwornik moze zostac w tym miejscu gdzie jest ale musi byc pozbawiony tego cienkiego węzyka podcisnienia ktore zaciga olej spod pokrwywy zaworu. Dodatkowo przed polączeniem czwornika z dolotem zamontowac jakies ,,utrudnienie" dla mozliwego tam oleju. A cienki wężyk od podcisnienia zamontować indywidualnie w rure dolotu, a nie w czwórnik!! pamietajmy ze ze to podcisnienie jest wytwarazne poprzez przpelyw powietrza ktore i tak czy siak wraca w koletor ssacy i ni może omijac przeplywki, aq co za tym idzie nie moze być zasysane z pod maski przez jakis filterek. Mam nadzieje ze mam chociaz troche racji w tym co pisze :D bralem to wszystko na logikę bo to co przewidział producent jest troche na siłe. Rozumiem że ALT lubi oliwe ale dolot powinien suchy a nie ze tam sie leje olej. Niestety nie udało mi się jeszcze zrealizowac mojej koncepscji bo zabrakło mi materiału w postaci węzy o odpowiedniej średnicy.

Moja koncepcje opieram na tym:

1)z pod pokrywy zaworów dmucha powietrzem (oparami) w strone czwornika - dolotu

2) od struny gruszki po odlączeniu czwronika też chyba dmucha, ale nie jestem pewien i nie wiem czy tak powinno być.. (poprstu nie PAMIETAM :/

3) od strony dolotu, na obrotach jałowych nie czuc ,,zacigania" powietrza...

4)cienki weżyk podciśnieniowy na jałowych obrotach zaciąga aż miło...

jEŻELI macie jakieś inne sugestie to śmiało ale ja za jakis czas wprowadzam moj plan na kompletne przerobienie tego układu bo i tak czwornik mam do śmieci...

Opublikowano

To ja mam pytanie na start.

W tym najmniejszym wężyku dołączonym do najmniejszego króćca czwórnika występuje podciśnienie/zasysanie.

Do czego ono służy ? Wg mnie dla membrany, która jest w czwórniku. Co realizuje membrana w czwórniku ?

Czy nie jest tak, że na wolnych obrotach podciśnienie w wężyku zasysa membranę w czwórniku, a membrana szczelnie domyka wejście od dolotu, uniemożliwiając wydostawanie się oparów z pod pokrywy w dolot ?

I ciąg dalszy...... Gdy naciśniesz na pedał gazu (otworzy się klapa przepustnicy wyrównując ciśnienia przed i za nią), to czy w wężyku nie zniknie to podciśnienie i następstwem będzie puszczenie dotąd zasysanej membrany i umożliwienie odpowietrzenie skrzyni korbowej w dolot ?

Myślę, że należy dokładnie wiedzieć jak ten układ działa. Wówczas można dalej brnąć. Dlaczego olej nie spływa w dół do miski olejowej odmą tylko wali w dolot ? Może dlatego, że jest go zbyt dużo i układ odpowietrzenia z czwórnikiem na czele sobie nie radzi.

Ja tego jeszcze nie rozpocząłem u siebie (remontu) ale obstawiam, że wina leży po stronie pierścieni i tłoków. One działają jak pompa. Przez pierścienie przełazi olej,a pierścień zbierający olej z gładzi cylindrycznej go nie zbiera. Tylko jak go nie zbiera, to go spala w cylindrze.

Opublikowano

Czytam i czytam o tej odmie i z własnego doświadczenia powiem Wam jedno. Zaraz po kupnie audicy miałem rozwalaną odme (popękana = Nieszczelna) i tak przejechałem 5 tysięcy km. Przez ten okres nie dolewałem grama oliwy. Problem pojawił się gdy w maju wymieniłem odme (na postoju smierdziało spalinami w kabinie.) od maja do dziś przejechane 4 tysiące km i co??? Drugą bańke litrowa oleju kończę. Rzyga w dolot aż miło. Przez ten okres przepustnica i cały dolot czyszczony 2 krotnie i po przejechaniu kilkuset km po dotknieciu przepustnicy ręka cała w oleju. Wniosek? Nie czepiać się pierścieni czy przedmuchow z silnika (tym bardziej jeżeli nie dymi na niebiesko) a wadliwej konstrukcji czwornika i odmy.

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Hej Panowie, odkopałem troche ten temat. Mam pytanie.

Czy to normalne i tak powinno być , że cienki wężyk do eżektora zaciąga/ssa oliwe z czwórnika?

Opublikowano

Właśnie wyczyscilem ezektor bo był cały zawalony jakąś masą olejową od strony czwornika i po odpaleniu silnika na biegu jałowym ssie właśnie od tej strony powietrze, widocznie tak ma być. Ale przed czyszczeniem nie było przeswiutu w ogóle i silnik jak pracował tak pracuje bez roznicy!

Opublikowano

Witam, czy ktoś wie jaką średnicę wewnętrzną mają wężyki podciśnienia łączące eżektor z zaworami jednokierunkowymi? Są one jakieś niestandardowe bo sztywne, chyba plastikowe. Wydaje mi się że grubsze niż 3mm. U mnie są do wymiany. Pozdrawiam

Opublikowano
45 minut temu, Maxiiiii napisał:

 Są one jakieś niestandardowe bo sztywne,

Tak, masz rację, są sztywne, ale przy delikatnym potraktowaniu suszarką robią się elastyczne i bez problemu je ściągniesz do wymiany.

Wtedy możesz sobie pomierzyć średnicę oraz długości poszczególnych i kupić silikonowe węże i spokojnie dają radę.

To sugestia z mojej strony, gdyż u mnie są fabryczne i w idealnym stanie, więc nie mam wiedzy o ich wymiarach.

No chyba,że chcesz oryginalny zestaw z ezektorem i zaworkami....widziałem gdzieś na allegro za około 400zeta.....

Opublikowano

Witam, czy ktoś podpowie jakie wężyki zastosować do tego eżektora. Zamierzam wymienić eżektor ale wężyki którymi jest on połączony są strasznie sztywne i twarde i nie da się ich zsunąć bez uszkodzenia. Czy mogą to być wężyki silikonowe? Pozdrawiam

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...