Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dodatkowy dogrzewacz płynu w Audi A4 B5 1.9 TDI AJM


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich miłośników AJM. Chce podzielić się sposobem na szybsze podgrzewanie płynu w układzie chłodzenia w okresie jesienno zimowym, szczególnie zauważalne różnice w szybkości nagrzewania, kiedy temperatura spadnie do 5*C. Wtedy załancza się dogrzewacz w moim A4 B5. Dotyczy to silników, które mają/posiadają dodatkowe podgrzewanie płynu (wody).

Przy okazji polecam do przeczytania link:

 

Dodatkowy podgrzewacz jest umieszczony z tyłu silnika pod pompą vacum. Widać na nim 3 świece żarowe. ( zdjęcie przykładowe)

podgrzewacz-wody-038121145-audi-a4-b5-1-9tdi-ajm-2335328.jpg

Oryginalne zalecane świece to według ETKI N 103 021 02.

Ja stosowałem Beru GN928

cv 928.jpg

Świeca dobra ale ma jedną wadę. Po pół roku, szczególnie dogrzewanie małe (środkowa) się przepala. Nie wytrzymywała jednego sezonu.

Poza tym miałem problem z fajką. Po wymianie świec jak kupiłem samochód fajki się potopiły. Kupiłem nowe w salonie ( 45 zł. za sztukę) po jednym sezonie też się potopiły. Nie wiem czemu. Niby dobrze się zatrzaskiwały, ale fajki się potopiły. Kombinowałem z nimi ale słabe było grzanie i świece się przepalały po zimie ( nawet przed zakończeniem jej).

Wtedy postanowiłem spróbować czegoś innego ( poprawić fabrykę).

Sprawdziłem różne świece. Szczególnie przypadły mi 2. Beru GV657 i FEBI BILSTEIN 15963

 2014-11-14 21.36.46.jpg

 

Świeca o długości 21 mm jest krótka. Płyn który przelatuje w oprawie przez nią jest podgrzewany tylko połowicznie. Woda potrzebuje 2 razy więcej czasu żeby się podgrzać. Zimna woda nie opływająca świecę wpada do nagrzewnicy i przez to bardzo słabo odczuwamy różnicę temperatury. Silnik dłużej jest na tak zwanym ssaniu. Im więcej podkręcamy ciepła w kabinie tym dłużej silnik jest niedogrzany.

Świeca Febi Bilstein daje już dużo lepszy efekt gdyż płyn lepiej, bardziej wydajniej opływa ją. 

2014-11-14 21.33.19.jpg

2014-11-14 21.33.35.jpg

Mamy jeszcze jedną świecę, którą mam założoną od dwóch lat.

BERU GV 657 świeca tak jak piszę siedzi od dwóch lat (dwa sezony grzewcze). Jedną mam założoną w małym grzaniu (na środku) druga siedzi w dużym grzaniu (jedna z dwóch). Sprawdzałem w tym roku i dalej są sprawne. Pracą tych świec żarowych jestem bardzo zadowolony gdyż różnica jest bardzo duża. Tu płyn opływa praktycznie całą świecę w komorze. Kiedyś nagrzanie silnika tak żeby leciało ciepłe ( nie letnie) powietrze trwało około 8-10 min. w temperaturze od 5*C do ujemnych. Przez co szyby słabo się odmrażają. Im bardziej odkręcamy temperaturę tym silnik bardziej jest wychładzany. A silniczki AJM lubią ciepło szczególnie, że paliwo Diesel tez jest dogrzewany płynem chłodniczym na początku pracy silnika, tak że jest zapotrzebowanie na ciepło. Sam silnik ma małą stratę energetyczną w postaci wydalania ciepła. Dlatego ma dogrzewanie. Inne modele silników nagrzewają się szybciej ale to są tak zwane straty energetyczne w postaci wydalania ciepła.

2014-11-14 21.33.51.jpg

2014-11-14 21.32.15.jpg

Zdjęcia są podglądowe i pokazują różnicę. Wiadomo żeby były dobre efekty należy wymieniać kompletem. Ja mam dwie, ale teraz zakładam jeszcze jedną gdyż to było do sprawdzenia. Nie wiedziałem jak się zachowa czy coś się nie stanie. Ale u mnie działa bez zarzutów.

Pamiętaj żeby przy takich przeróbkach zawsze były oryginalne zabezpieczenia (bezpieczniki) a nie jakieś zwatowane lub za wysokie wartościami gdyż może to spowodować uszkodzenie instalacji.

 

Te świece jak widać na zdjęciach mają końcówki przykręcane i trzeba przerobić na oczka. Można też kupić gumowe kapturki chroniące miejsce połączenia. ( CZYTAJ PONIŻEJ )

20170610_183959.jpg

 

PONIŻEJ PODPOWIEDŹ OD " danielthos " JAK MOŻNA ZMIENIĆ ŚWIECE BEZ OBCINANIA FAJEK. FAJNY SPOSÓB. PRZEPROSINY DLA TYCH KTÓRZY PRZEROBILI I UCIELI, ALE GDYBYM WIEDZIAŁ WCZEŚNIEJ ŻE TAK MOŻNA ZROBIĆ TO BYM OD RAZU NAPISAŁ.

POWIEDZENIE ŻE  " MATKA POTRZEBA MATKĄ WYNALAZKÓW"   A  " POLAK POTRAFI" NIE WZIĘŁO SIĘ Z POWIETRZA.

LEPIEJ TEŻ PRZESMAROWAĆ GWINT SMAREM DO ŚWIEC ŻEBY NIE POKORODOWAŁO.

POWIEM JESZCZE ŻE SPRAWDZIŁEM Z INNYMI ŚWIECAMI JAKIE MIAŁEM I NIE KAŻDĄ DA SIĘ ROZKRĘCIĆ (SĄ MOCNO ŚCIŚNIĘTE NA GWINCIE). LEPIEJ SIĘ BAWIĆ NA SPALONYCH ŻEBY NIE BYŁO SZKODY.

POLECAM DO PRZECZYTANIA

 

 

Jeszcze podpowiem, że można posmarować gwinty świec żarowych czy zapłonowych specjalnym smarem do tego. Powoduje on, że miejsce gwintu nie ulega zapieczeniu, śniedzeniu a co za tym idzie zawsze dobre przewodzenie prądu. Przy następnej wymianie świec zawsze elegancko się odkręca. Nie ma tej obawy o urwanie zapieczonej świecy. Zawsze dokręcamy z daną siłą Nm podanej do świecy ( czasami jest napisane na pudełku).

Ja jeszcze do wszystkiego używam Zmywacza Do Hamulców. Oczyszczam nim miejsca pracy i gwinty. Środek nie powoduje korozji i nie jest tłusty. Odparowuje z miejsca użycia i nie ma potrzeby wycierania go do sucha.

2014-11-14 21.29.58.jpg

Zdjęcie pokazuje różnice od oryginału po lewej -- BERU GV 657,  w środku FEBI 15963, a po prawej najkrótsza BERU GN 928. (Wewnętrzny otwór jest taki sam. To jedno urządzenie przedzielone). A i jeszcze jedno najważniejsze to czas nagrzewania do dmuchania ciepłego powietrza to u mnie około 3 min na małym grzaniu. Małe grzanie to (środkowa jedna świeca ) uruchamia się od 5 do -5 *C.  A tak zwane duże grzanie to ( dwie świece po bokach) dołączają  się od -5*C w górę. Czyli pracują wtedy 3 sztuki.

Te komory powyżej są tylko podglądowe.

U mnie jest odpływ płynu w dół do nagrzewnicy, dlatego długość świec ma duże znaczenie. Nie ogranicza to przepływu płynu. Zdjęcie poniżej.

AJM.jpg

 

Gdyby ktoś miał wątpliwości że taka przeróbka może w lato ograniczyć chłodzenie silnika, to nie ma co się martwić. Termostat otwiera się normalnie i nie ma to nic wspólnego z chłodnicą. Jeżdżę już 3 lata( Z 3 ŚWIECAMI GV 657 ) i nic się nie grzeje ponad normę. Poza tym AJM zagrzać to nie tak łatwo.

POZDRAWIAM I POWODZENIA :)

Edytowane przez wierzbickidariusz
Opublikowano

Dobra robota :) też miałem ajm'a przez 3 lata. Zawsze sie wolno grzał, szczególnie zimą.

 Teraz ujeżdżam AWX'a ale numery świec które zastosowałeś oczywiście zapisuje i przed zimą przemyśle czy ich nie zastosować do siebie. Cena troche odstrasza, to jednak 60zł za sztuke.;)

Opublikowano

No i w b7 nagrzewnice mam elektryczną, ale przełożyć króciec z ajm i dorobić fragment instalacji to żaden problem

Opublikowano
39 minut temu, misiek95 napisał:

No i w b7 nagrzewnice mam elektryczną, ale przełożyć króciec z ajm i dorobić fragment instalacji to żaden problem

Witaj MISIEK 95.

Ciesze się że mogę pomóc. Cena tych świec GV 657 tak piszesz to koszt około 60zł. można znaleźć już od 30zł. ale plus jeszcze koszt przesyłki. Te GN 928 niby pasujące do oryginału to też podobny koszt nie dużo mniejszy. Ale te kupowałem minimum 2 szt. co rok. Te już mam 2 sezony i nic nie wymieniałem. czyli już zarobiłem. A co do wymiany króćca jeżeli się nie ma fabrycznego można założyć od np. Opel...w obwód chłodzenia i jakiś termostat podczepiony  pod silnik bądź rurkę chłodzenia żeby automatycznie się wyłączało i załączało no i jakiś przekaźnik.

pobrany plik.jpg

I nawet na 4 świece. Kiedyś kupiłem takie coś i chciałem dołożyć żeby szybciej dogrzewać ale udało mi się z świecami i nie było potrzeby kombinowania. A różnica jest naprawdę spora.

Opublikowano

Cześć,

Mam wyciek z uszczelrki podgrzewacza, plus wszystkie świece przepalone. Chcę to ogarnąć na spokojnie. Jak wygląda sprawa z demontażem tego podgrzewacza? Co trzeba zrzucać, żeby się tam w miarę dostać?

Opublikowano

Witam. Wyciek masz miedzy podgrzewaczem i króćcem?? czy między króćcem do którego jest przymocowany podgrzewacz a głowicą silnika?? opisz dokładniej.

Opublikowano (edytowane)

Jeżeli wyciek masz między dogrzewaczem a kołnierzem to pomiędzy masz uszczelkę NR 30 - 037121687 (36 x 3.15) koszt około 2,50zł. Odkręcasz 2 śruby M6 i wymieniasz mało masz miejsca ale pomału dasz radę. A jeżeli między króćcem a głowicą to jest NR 28 - 037121688 (50 x 3.15) koszt około 5 zł. Tu też odkręcasz 2 śruby M6 tylko w tej po prawej najpierw nakretkę i ściągasz uchwyt od rurki olejowej a dopiero potem odkręcasz śrubę.Tylko żeby oszczędzić płynu to zlej ze zbiorniczka wyrównawczego z dolnej rurki odchodzącej od niego. Zaoszczędzisz na płynie. Chyba że możesz dolać świeżego to nie ma co się bawić. Ja wymieniłem ten NR. 28- 037121688 tydzień temu bo rozpad się mi na kawałki. A oprócz tego podciekało mi z czujnika temperatury NR.-34 zamocowanego w tym króćcu też wymieniłem . Jakby co to jest oring NR 3 - N90316802 ( 19,6 x 3,65) koszt do 3 zł. Po wymianie tych 2 uszczelek w końcu mam ciśnienie w układzie i sucho. Życzę powodzenia. Pomału dasz radę. Tylko ściągnij rurę doprowadzającą powietrze między EGR-em a intelculerem, będzie więcej miejsca a i 2 - osłony silnika i filtra powietrza.

Powodzenia jak coś to pisz jak będę mógł to pomogę.

10.jpg

Edytowane przez wierzbickidariusz
Opublikowano

Witam. Właśnie zabieram się do wymiany świec w podgrzewaczu. Zamontowane były oryginalne beru które są już czarne jak smoła.
Moje pytanie w tej kwestii jest następujące:
Czy przy wymianie tych świec na te całkiem długie ( Beru GV657 30mm) nie zawęzimy przepływu wody na tyle, że w lato przy upalnych temperaturach chłodzenie silnika może nie wyrabiać? Jakby nie było każda dłuższa świeca zmniejsza przekrój, moim zdaniem już wąskiego oczka w tej podgrzewarce, rozważam wybór tych średnich 24mm lub oryginalnych ponieważ bez powodu też takich fabryka nie wybrała, na pewno musieli liczyć się ze zmniejszeniem przepływu wody i zachowaniem bezpiecznej granicy.
Co uważacie, proszę o podpowiedź.

Opublikowano

Nie ma żadnego problemu przy dłuższych świecach, ja tak jeżdżę od 2 lat i w lato żadnych problemów z płynem nie miałem.

Opublikowano

Witam..

Nie ma żadnego problemu. Nie zawęża przepływu. (Kupiłem na szrocie taki kruciec i też patrzyłem, tam jest sporo miejsca). Przepływ jest swobodny, tyle tylko że płyn obiega dużo większą powierzchnie świecy co lepiej oddaje ciepło. 

A co do chłodzenia w lato, to nie nagrzewnica chłodzi tylko chłodnica a tam nic nie zmieniasz w strukturze przepływu. 

Jeżdżę cały czas na 3 wymienionych najdłuższych i nic się nie dzieje.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedzi. Jest już po ziemie ale z racji że sarenka mi wymusiła wymianę przodu samochodu, świece wymieniam za ciosem.

Możecie mi przybliżyć przeróbkę gwintów tych świec na oczka ? W sensie że na gwint normalnie zakręcamy konektor oczkowy a kabel mocujemy jakoś w fajce ( choć trochę chaotyczne rozwiązanie), czy przerabiamy gwint tak żeby fajka w pełni na niego zaskoczyła.


Pozdrawiam.

Opublikowano

Gwintu na fajce nie przerobisz. Możesz uciąć fajki i zrobić końcówki na oczko albo kupić Ori beru, w tedy gwint na fajkę spasuje.

Opublikowano (edytowane)

Panowie sprawa ogarnięta bez januszowania i jakiegoś rezania. Bierzemy stare świece w imadło za element na który nachodzi fajka, bierzemy 12 czy 13 nie pamiętam jaki był to klucz, i odkręcamy samą górę, analogicznie nakręcamy na gwint z nowych świec i wszystko gra. 

Zdjęcie w imadle to wykręcona góra ze starej świecy, zdjęcie na blacie to stara świeca i obok nowa z nakręconą "główką, trzpieniem". 

IMG_20190301_153146.jpg

IMG_20190301_182127.jpg

Edytowane przez danielthos
  • Pomoc techniczna 2
Opublikowano
57 minut temu, danielthos napisał:

Panowie sprawa ogarnięta bez januszowania i jakiegoś rezania. Bierzemy stare świece w imadło za element na który nachodzi fajka, bierzemy 12 czy 13 nie pamiętam jaki był to klucz, i odkręcamy samą górę, analogicznie nakręcamy na gwint z nowych świec i wszystko gra. 

Zdjęcie w imadle to wykręcona góra ze starej świecy, zdjęcie na blacie to stara świeca i obok nowa z nakręconą "główką, trzpieniem". 

IMG_20190301_153146.jpg

IMG_20190301_182127.jpg

Jest sens zabawy skoro i tak musisz kupić nową świecę?

Opublikowano

Beru o długości 30mm są tylko z gwintem więc jeśli chcesz mieć świece tej marki nie masz wyboru. 

Opublikowano

Gdybym wiedział że tak to można zrobić ?

Opublikowano (edytowane)

Witaj " danielthos " Wielki PLUS za naprawdę fajny sposób przeróbki. Sam bym na to nie wpadł że to da się rozebrać. Jednak można powiedzieć szczerze że " POLAK POTRAFI "

Ja musiałem u siebie poucinać fajki bo mi potopiło. Ale dla innych się to przyda. 

Jeżeli pozwolisz to w poście zrobię informację do twojego opisu. Na pewno się przyda, bo z tego co widzę to temat ma 2490 wyświetleń przez niecałe 2 lata.

Pozdrawiam.

Edytowane przez wierzbickidariusz
Opublikowano (edytowane)

wierzbickidariusz
Proszę bardzo, możesz dodać info będzie łatwiej znaleźć :D

Edytowane przez danielthos
Opublikowano

Idzie zima i tak z ciekawości dodam, że można sobie w EDC15 przerobić mapę grzania tak, by działało to podobnie jak nagrzewnica w B6, czyli już poniżej 10 stopni na plusie.

Ja mam silnik ATD w Polo i sobie przerobiłem mapę. Bo przekaźniki mi się włączały dopiero grubo poniżej 0, jak się nie mylę to wysterowanie jest uzależnione nie od temp zewnętrznej a temp dolotu, a ta zazwyczaj jest wyższa od zewnętrznej...stąd też załączanie sporo poniżej 0 stopni.

W rzeczywistości dogrzewanie działa dopiero przy temperaturze 0.5 stopnia na plusie.

Pokażę w kolejnym poście jak wygląda taka mapa w moim ATD i spróbuję też wrzucić coś z AJM...

 

Opublikowano

W AJM jest to zrobione w mapie tak by dogrzewacz działał od ok 5 stopni na plusie:

mapa dogrzewacza AJM.png

W moim ATD natomiast ori było od 0 stopni:

mapa dogrzewacza ATD.png

Zmodyfikowałem sobie to tak, by grzał już od 10 stopni na plusie. W razie problemów, służę pomocą ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...