Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Naprawa/Wymiana zrywnego sprzęgła kompresora klimatyzacji


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Okazało się że łożysko jest ok. Nie ruszal tego mechanik. To "pukanie" to niby napinacz paska osprzętu (hgw). NaraZie tego nie ruszam.

Dzięki za odpowiedzi :) !

Opublikowano

Witam mam pytanie czy koło pasowe po ściągnięciu paska powinno się swobodnie obracać czy niekoniecznie, i mnie występuje lekki Salas jak włączę Klime jak włączę to cichnie czy wymienić całe sprzęgło czy tylko łożysko na kole pasowym?

Poniżej dźwięk od 7sek wyłączam Klime.

Klimatyzacja.m4a

Opublikowano
W dniu 4.03.2013 o 19:31, mr.mark1 napisał:

Kup krótszy pasek klinowy i załóż go. Nie możesz jeździć bez czynnika bo zatrzesz sprężarkę. Ja przed zimą wyjąłem swoją i założyłem pasek i śmigam tak do tej pory a sprężarka leży w garażu i nie mam czasu się za nią kiedy zabrać:facepalm:

Witam. Odgrzeje temat jaki pasek klinowy żeby ominąć sprężarkę.

Opublikowano
W dniu 1.05.2011 o 13:34, adadur napisał:

Instrukcja dotyczy A4 B6 ze zmienionym rozrządem (od modelu 2003.06) możliwe bardzo że także obejmuje modele B7 1.9 i 2.0 TDI.

Instrukcja pokazuje wymianę łożyska w sprzęgle kompresora klimatyzacji 6SEU14C oraz wymianę gumek amortyzujących. Różnie dobrze instrukcja może być pomocna do wymiany całego lub jednego z elementów.

W moim przypadku naprawa wykonana w celu wyeliminowania hałasu szczególnie wydobywającego się ze sprzęgła po włączeniu trybu ECON = wymiana łożyska (35x52x22) i gumek amortyzujących.

Sprzęgło składa się z:
- koła pasowego (koło z tworzywa sztucznego, w otworze osadzona tulejka metalowa
- łożysko 35x52x22
- gumki amortyzujące (6 szt.)
- tarcza sprzęgłowa
- pierścień zabezpieczający tarczę sprzęgłową
- pierścień zabezpieczający (Zegera) do osadzenia koła na wirniku sprężarki
- podkładka dystansowa

Narzędzia i przyrządy:
- śrubokręt płaski duży (do zdjęcia dolnej osłony silnika)
- śrubokręt płaski mały
- klucz płaski 16
- przyrząd do demontażu filtrów oleju z opasaniem gumowym
- nasadka 7
- nasadka 13
- przedłużka kardanowa
- przedłużka zwykła (krótka)
- nasadka 32 (lub tulejka do wyciśnięcia łożyska)
- prasa
- opaski elektryczne (trytytki)


ZDJĘCIE DOLNEJ OSŁONY SILNIKA
a. odkręcić wkręty 1 i 2
b. plastykowe wkręty od strony obu nadkoli - zdemontować tylko pierwszy od wewnątrz przekręcając o 90st. i wysuwając
a101320osonadolnasilnik.jpg
Uploaded with ImageShack.us


ZDJĘCIE PASKA WIELOROWKOWEGO
a. złapać kluczem 16 za nakrętkę napinacza paska wielorowkowego
b. przekręcić zgodnie ruchem wskazówek zegara na tyle aż druga osoba zsunie pasek z kółka pasowego alternatora
c. zdjąć pasek z koła pasowego kompresora (nie ściągać całkiem paska, zachowamy ten sam kierunek obrotu paska)
a1310433demontapaskawie.png
Uploaded with ImageShack.us


ODKRĘCENIE KOMPRESORA KLIMATYZACJI
a. Wypiąć węże przychodzące do kompresora z najbliższych zaczepów
b. Wypiąć wtyczkę z zaworu zamocowanego w kompresorze, przeciąć opaskę elektryczną
c. Wypiąć wtyczkę od czujnika w misie olejowej
d. Odkręcić śruby 1 i 2 (M8x88) nasadką nr 13
e. Zabezpieczyć kompresor drutem (podwiesić go)
f. Odkręcić (przy użyciu przedłużki z kardanem) śrubę 3 (M8x88) nasadką nr 13
g. Przesunąć wiązki przewodów tak aby opuścić kompresor głównie jego przednią część
a870404uchytprzewodukli.pnga870396mocowaniekompres.pnga170215zczeczujnikapozi.png


DEMONTAŻ KOŁA PASOWEGO / SPRZĘGŁA KOMPRESORA
a. Zdjąć pierścień zabezpieczający przy pomocy średniego/małego śrubokręta podważając od jednego z końców pierścienia
b. Chwycić po obwodzie koła gumowym pasem przyrządu do demontażu filtrów oleju aby zablokować koło przed obracaniem
c. Założyć nasadkę 7 na sześciokąt na wirniku kompresora
d. Blokując koło odkręcać w stronę przeciwną do strzałki umieszczonej na tarczy sprzęgłowej
e. Odkręcać do momentu aż tarcza sprzęgłowa wysunie się i zejdzie z gwintu (uwaga! może część gumek już wypaść)
f. Zdemontować pierścień zabezpieczający Zegera (śrubokrętem płaskim lub dedykowanym narzędziem)
g. Wyjąć podkładkę dystansową osadzoną na wirniku
h. Zdjąć koło pasowe / sprzęgło z wirnika, powinno swobodnie zejść z wirnika
i. Zdemontować pozostałe gumki
a870631wymianakoapasowe.jpg1002863o.jpg1002864m.jpg1002865v.jpg1002868.jpg



WYCISNĄĆ ŁOŻYSKO
uwaga!: koło jest wykonane z tworzywa sztucznego - zachować ostrożność by nie zniszczyć koła przy wyciskaniu/wciskaniu łożyska. Nie polecam zapierania na kołnierzu koła gdzie pracuje pasek, lepiej to robić na mniejszej średnicy, możliwie "blisko" łożyska
a. Dopasować tulejką (średnica wew. większa niż 52mm - by oparło się na powierzchni tak gdzie osadza się gumeczki i wysokość tulejki większa niż 22mm, średnica zew. taka by zbyt cienką tuleja nie naruszyć koła)
b. Za tłoczek wyciskający zastosować nasadkę 32 (u mnie taka ładnie przypasowała) - zaprzeć na bieżni wewnętrznej łożyska
1002871e.jpg1002872c.jpg1002876m.jpg


WCISNĄĆ ŁOŻYSKO
uwaga!: zachować podobne zasady jak przy wyciskaniu, z reguły łożyska są lekko "tłuste" ale jak ktoś chce może troszeczkę je posmarować smarem
1002879x.jpg1002883n.jpg


UŁOŻYĆ GUMKI

ZAMONTOWAĆ KOŁO PASOWE / SPRZĘGŁO KOMPRESORA NA WIRNIK
a. Nałożyć kółko na wirnik
b. Zabezpieczyć kółko przez zamontowanie pierścienia zabezpieczającego Zegera na wirnik
c. Włożyć podkładkę dystansową
d. Osadzić tarczę sprzęgłową , przypilnować osadzenie łopatek pomiędzy gumkami
e. Dokręcić tarczę sprzęgłową do oporu momentem 35Nm - przy użyciu nasadki 7, blokując koło przyrządem do demontażu filtrów oleju (operacja ta jest znacznie prostsza niż odkręcenie)
f. Zamontować pierścień zabezpieczający - upewnić się że dobrze się osadził
1002890i.jpg


ZAMOCOWANIE KOMPRESORA KLIMATYZACJI
a. Zdjąć drut zabezpieczający
b. Załapać śruby 1 i 2
c. Załapać i dokręcić śrubę nr 3 (przy użyciu przedłużki kardanowej)
d. Dokręcić śruby 1 i 2
e. Wpiąć wtyczkę w zawór na kompresorze i w czujnik w misie olejowej
f. W pobliżu wtyczki przy kompresorze zamontować ponownie nową opaskę elektryczną (trytytkę)
g. Zapiąć w uchwyty przewody klimatyzacji

ZAŁOŻYĆ PASEK WIELOROWKOWY
a. Ułożyć opasanie paska wielorowkowego - pomijając kółko pasowe alternatora
b. Założyć klucz 16 na nakrętkę napinacza paska
c. Przekręcić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara na tyle aby druga osoba nasunęła pasek na kółko pasowe alternatora

ZAMOCOWAĆ OSŁONĘ DOLNĄ SILNIKA

UWAGA!!!
Instrukcja naprawy pokazana na stronie:
http://www.klimatyzacja-samochodowa.net/Sprężarki%20Kompresory%20Części.html
może doprowadzić do uszkodzenie dobrego sprzęgła kompresora klimatyzacji. Przy pomocy tego klucza 3-y bolcowego nic nie odkręcimy a co najwyżej zerwiemy dobre sprzęgło klimatyzacji.

Części dotyczące układu klimatyzacji można nabyć u sprzedawców:
AUTO KLIMA
http://www.e-sklep-laser-sinex.pl/
łożyska (niemal wszystkie hurtownie z łożyskami są w stanie takie łożyska sprowadzić)

Przy włączonym ECON słychac rechotanie, gumki wymienione i dalej słychac. Wymienić całe sprzęgło czy jest możliwość samego łożyska ?

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Witam.

Jezeli klimatyzacja jest sprawna to moze byc uszkodzone sprzegielko ? Zarowno na ECON jak i na wlaczonej klimatyzacji slychac "dziwny" dzwiek z okolic sprezarki

Opublikowano

Witam zakładał ktoś sprzeglo termotec do 6seu jak z trwałością , u mnie jakimś cudem sie zerwało po ok 5 tys km wcześniej skończyły sie gumki wiec co bende dziadował i wsio nowe , sama oś kompresora obraca sie wiec chyba kompresor sprawny 

Opublikowano

Sprzęgło nie zrywa się samo z siebie. Kompresor musi być mocno obciążony stąd zerwane sprzęgło. Daję max 10% na to że sprzęgło kiepskiej jakości.

Jeżeli wałek sprężarki obraca się bez oporów to po montażu nowego sprzęgła dobrze zrobić porządną diagnostykę żeby znaleźć przyczynę zrywania. Może to być przycierający się kompresor, przytkana dysza dławiąca, ew. Parownik lub osuszacz albo niesprawny sterownik albo kilka jeszcze innych rzeczy. Generalnie bez diagnostyki to jest loteria.

 

Opublikowano

No właśnie mam zamiar wstawić nowe gumki tarczke mam ze starego sprzegła i zobaczymy .Które parametry na vagu  wskazują na dysze lub osuszacz/parownik ?

Biorąc pod uwage że kompresor ma 220 tyś nalotu to i tak dużo wytrzymał i byc może pomału się kończy 

Opublikowano
17 minut temu, wilu8 napisał:

No właśnie mam zamiar wstawić nowe gumki tarczke mam ze starego sprzegła i zobaczymy .Które parametry na vagu  wskazują na dysze lub osuszacz/parownik ?

Biorąc pod uwage że kompresor ma 220 tyś nalotu to i tak dużo wytrzymał i byc może pomału się kończy 

Nie cuduj, załóż nowy.

Opublikowano

Nowe już wstawiłem wytrzymało koło 5 tys teraz aby wystartowało jak cos bedzie nie teges to trza bedzie nowy kompresor 

 

Opublikowano
5 minut temu, wilu8 napisał:

Nowe już wstawiłem wytrzymało koło 5 tys teraz aby wystartowało jak cos bedzie nie teges to trza bedzie nowy kompresor 

 

Pisałem o kompresorze,  nie o sprzegle

Opublikowano

Wymiana kompresora w ciemno jest troche na wyrost w tym przypadku. Zerwane sprzęgło jest objawem niedomagania ale nie wiemy czy samego kompresora czy innego elementu układanki. Jesli można tanim kosztem uruchomić układ w celu jakiejś dokładniejszej diagnostyki to chyba warto najpierw to zrobić. 

Opublikowano
14 minut temu, MaTeo85 napisał:

Wymiana kompresora w ciemno jest troche na wyrost w tym przypadku. Zerwane sprzęgło jest objawem niedomagania ale nie wiemy czy samego kompresora czy innego elementu układanki. Jesli można tanim kosztem uruchomić układ w celu jakiejś dokładniejszej diagnostyki to chyba warto najpierw to zrobić. 

Już miał jedno zerwane

Kompresor złom 

Opublikowano
2 minuty temu, Dev napisał:

Już miał jedno zerwane

Kompresor złom 

Może złom, a może i nie.

Opublikowano

To jaki inny powód?

Opublikowano

Tak na szybko Np. Uderzenia hydrauliczne czynnika który nie odparował w pełni w parowniku. Moze to powodować skok obciążenia i zerwanie sprzęgła. (może się tak dziać gdy jest zbyt duzo czynnika w układzie albo siedzi niewłaściwa dysza rozprężna). Sprzęgło może też polecieć przy agresywnej jeździe i niesprzyjających warunkach w układzie klimatyzacji. I pewnie jeszcze kilka innych powodów by się znalazło... Nie twierdzę że nie masz racji ale w ciemno bym tak jednoznacznie tego nie określił, po drugie koszt wymiany sprzęgła przy cenie kompresora jest niewielki i warto najpierw zrobić to plus diagnostykę zanim wydamy 1000zl na kompresor. Oczywiście jest to moje zdanie i nie koniecznie autor czy ktokolwiek inny musi się z nim zgodzić. 

Opublikowano

To jest pierwsze zerwanie wcześniej gumki sie skończyły i łopatki tarczy tłukły  o  koło .Na vagu patrzylem jest ciśnienie w ukladzie 6 bara tyle samo ma taka sama ze sprawnym ukladem wsumie porównywałem i nie zauwazyłem róznyc mam akurat sprawne takie samo auto do porównania . 

Opublikowano

Panowie, ja walczę z moją klimą. W zeszłym roku w lato rozpadł się kompresor, dziura. Został wtedy wypłukany układ, zmieniona dysza, osuszacz i nowa sprężarka Denso. Wszystko ruszyło ale po paru dniach uleciał gaz bo wymieniając czujnik ciśnienia sam chyba doprowadziłem do pęknięcia chłodnicy (skraplacza). Wtedy zrobiła się już jesień i zostawiłem temat. Teraz znalazłem nieszczelność (warsztat), wymieniłem nowy skraplacz, znowu osuszacz, nowy dławik. Klima sprawdzona pod względem nieszczelności i napełniona. Ruszyła ale nie na długo bo zaprę dni już nie chłodzi. Czynnik jest bo waha się od 4,8-5,6 bar w zależności od temp. zewnętrznej. Ja widzicie po logach zawór w sprężarce uruchamia się, sprzęgło wygląda ok, tzn próbowałem przekręcić koło kluczem 6 centralną śrubę i nie rusza się o minimetr. Na uruchomionych silniku patrząc lusterkiem widzę jak centralną śruba i wszystko kręci się z kołem kompresora - więc niby sprzęgło ok (przecież jest nowe). What the f..k z tą klimą!!!

 

MSB_20190415_2211.LOG

Opublikowano

Jazda bez czynnika w większości przypadków równa jest z uwaleniem kompresora. Dziwi mnie że wymieniłeś kompresor zrobiłeś wszystko a jak wyleciał czynnik to zostawiłeś to na zimę... teraz masz dwie opcje. Pierwsza najbardziej prawdopodobna to uwalony kompresor. Druga opcja która może być prawdopodobna to zablokowany zawór sterujący N280. Innych możliwości nie widzę bo nic a nic nie rośnie Ci ciśnienie w układzie. Podjedź do zakłądu który robi klimatyzację na diagnostykę, mozna tez na początek podać kilkukrotnie 12V na zawór sterujący w celu rozruszania (może to coś da), można też w czasie pracy silnika i nawiewie ustawionym na maxa zapodać 12V na sterowanie zaworu z tym że musisz mieć podpiętę zegary lub chociaż vcdsa i kontrolować ciśnienie żeby nie przekroczyć 20bar. robienie tego w ciemno może się skończyć słabo.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...