Naprawa oraz czyszczenie silniczków siłowników klap klimatronika
31 31

    62 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Witam

    Od samego zakupu A4 pojawiały się błędy niektórych siłowników klap klimatyzacji. Adaptacja (komputer bada zakres roboczy, czyli min-max i odnajduje się w położeniu klap) kasował błąd, ale po jakimś czasie znowu był. Przerywany błąd położenia siłownika. Postanowiłem jeden z nich rozebrać i się przyjrzeć. Siłownik regulacji temperatury pasażera rozłożony na części wygląda tak:

    Od lewej:
    - obudowa z trybem "zdawczym" po którego drugiej stronie jest oś poruszająca klapą
    - silnik
    - potencjometr
    - część przekładni

    01.jpg


    Działa to tak (dla niewtajemniczonych), że silnik przesuwając oś kręci jednocześnie potencjometrem. Zakres potencjometru jest z zapasem w stosunku do jego ruchu. Układ każdego siłownika w środku, pomijając ostatni element zdający moment obrotowy jest identyczny w każdym siłowniku.
    Adaptacja pozwala więc komputerowi ustalić jaka wartość oporu elektrycznego odpowiada pozycji min i max.

    Gdy potencjometr jest zasyfiony, powoduje błędy odczytu jego rezystancji i błąd klimatronika. Więc tak na prawdę w 90% przypadków nie problem powoduje sam silnik tylko właśnie potencjometr. Zabrudzone/zużyte potencjometry w np. starych radiach, gdzie głośność regulował taki właśnie analogowy potencjometr, objawiały się tym, że słychać było trzaski... Tak nawiasem :)

    Do czyszczenia użyłem specjalnego środka do potencjometrów ze sklepu elektronicznego: CLEANSER PR za 8 PLN

    Następnie składamy wszystko w całość:

    1. Przekładnia:
    02.jpg


    2. Silnik:
    03.jpg


    3. Potencjometr:
    04.jpg


    Porównanie środka dwóch różnych siłowników:
    Jak widać różnią się one tylko ostatnią nasadką na osi siłownika. Spokojnie można ją przełożyć w sytuacji, gdy dorwaliśmy inny siłownik ale z inną osią.

    05.jpg
    06.jpg



    Reasumując:

    U mnie naprawiłem tak 3 siłowniki. Jeden niestety był tak wytarty, że musiałem kupić na allegro używany za 100 PLN, bo w sklepie to ponad 400 PLN/szt. :/

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Super tutorial, na pewno się przyda :hi: dopiero do niego dotarłem a też jeden silniczek mi hałasuje.. taka przypadłość B6.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    kolego a może dopisz w wątku gdzie są rozmieszczone te silniczki i jak sie do nich dostać...

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    kolego a może dopisz w wątku gdzie są rozmieszczone te silniczki i jak sie do nich dostać...

    http://a4-klub.pl/klimatyzacja-98/all-b6-ktos-posiada-rysunek-silnikow-klap-157853/#msg2130897

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Czy w B7 będzie tak samo? U mnie po włączeniu się ogrzewania (czyli po delikatnym nagrzaniu silnika) słychać przez chwile stukanie, podejrzewam że to któraś klapka. Do wszystkich silniczków jest dostęp bez rozbierania połowy auta? :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Kolego czy rozbierałeś jakoś te potencjometry czy tylko z zewnątrz psikałeś tym środkiem?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Kolego czy rozbierałeś jakoś te potencjometry czy tylko z zewnątrz psikałeś tym środkiem?

    ....nie ma potrzeby rozbierać, bo narobić można tylko bałaganu, wystarczy przez szczelinę psiknąć kontakt spraj - nic innego i tak z potencjometrem nie zrobisz - a to zazwyczaj pomaga w przywróceniu go do sprawności :wink: ...

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Ok. Wziąłem się za czyszczenie silniczków.

    "Gadały" do mnie V113 i V71. Błędów w Vagu już nie wywala o zablokowanych klapach - jakiś to sukces.

    Jednak pojawił się problem z adaptacją V113. Zrobiłem proces adaptacji, wszystkie klapy ładnie chodziły. Odczytuje błedy i:

    VAG-COM Version: Release 409.1-S

    Control Module Part Number: 8E0 820 043 H

    Component and/or Version: A4 Klimaautomat 1116

    Software Coding: 00000

    Work Shop Code: WSC 63351

    1 Fault Found:

    00604 - Potentiometer Positioning Motor for Air Flow Flap (G113)

    09-00 - Adaptation Limit Surpassed

    (Przekroczony limit adaptacji)

    Klapa recyrkulacji jest teraz cały czas otwarta, w ogóle nie reaguje na wskazania klimatronika...

    Miał ktoś podobny problem?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    przepraszam że odświeżam ale dziś właśnie walczyłem z tym samym błędem potencjometru v113, po wyczyszczeniu Kontaktem PR do czyszczenia potencjometrów klapa zaczęła się otwierać (podczas nastawów podstawowych w basics settings oraz podczas testów) natomiast bład pozostał i przyciskiem od recyrkulacji klapa nie reaguje, nie mam juz pomysłów... może ktoś coś pomoże?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    basic moze zrobic ale niekoniecznie ebdzie to dzialalo , do wymiany

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Do powyższego opisu dodam tylko że należy uważać na położenie potencjometru. Generalnie kręci się on w kółko i można go zamontować na dwa sposoby - nawet na zdjęciu widać że na jednym potencjometrze strzałka na białym ringu jest do dołu a na drugim do góry - jeśli silniczki są w tej samej pozycji to jeden z potencjometrów prawdopodobnie jest źle zamontowany i będzie zgłaszał błąd przekroczonego zakresu w klimatroniku.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam

    Dodam tylko, że po wymianie siłownika (potencjometru) lub po jego regeneracji należy - zaleca się podłączyć komputer do autka i w bloku klimatyzacji uruchomić funkcję kalibracji silniczków klap nawiewów. Komputer auta wtedy wysteruje wszystkimi silniczkami i ustawia sobie wszystkie położenia. Wszystko wtedy działa poprawnie :) i nie ma co się przejmować bo będzie działać poprawnie. Osobiście na własnym aucie AUDI A64 B6 2002r. to robiłem kilkakrotnie bo już wymieniłem 3 szt takich silników; dodatkowo dodam, że podpinałem swoje auto i to kalibrowałem z wykorzystaniem urządzenie "AUTOCOM" - polecam, działa z wszystkimi autami :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    powiązany wątek (jest info, gdzie silniczków szukać)

    http://a4-klub.pl/index.php?/topic/80139-klima-z-jednej-strony-grzeje-z-drugiej-chlodzi/


    lista silniczków i mapowanie koloru na błąd sensora w VAGu:

    2 - silnik nastawczy klapy dławienia powietrza - jasnoniebieski [V71] - F (M)
    sensor VAG: G113- Oznaczenie koloru wypukłą podkładką: jasnoniebieski
    3 - silnik nastawczy możliwości zamkniętego obiegu powietrza - niebieski [V113] - D (L)
    sensor VAG: G143- Oznaczenie Kolor dźwigni: niebieski
    4 - silnik nastawczy klapy rozmrażania - zielony [V107] - B (J)
    sensor VAG: G135- Oznaczenie Kolor dźwigni: ciemny zielony
    5 - silnik nastawczy klapy regulacji temperatury lewy - czerwony [V158] - G
    sensor VAG: G220 (Oznaczenie Kolor dźwigni: czerwony)
    6 - silnik nastawczy klapy w przestrzeni na nogi - biały [V70] - K
    sensor VAG: G112- Oznaczenie koloru wypukłą podkładką: biały
    7 - silnik nastawczy klapy regulacji temperatury prawy - fioletowy [V159] - H
    sensor VAG: G221- Oznaczenie Kolor dźwigni: fioletowy

    -------------

    ja miałem błędy VAG:

    01842 - Potentiometer/Actuator for Temperature Flap; Right (G221)
    00735 - Potentiometer in Positioning Motor for Air recirculation Flap (G143)

    czyli do przeczyszczenia były silniczki fioletowy i niebieski. Przeczyściłem je kontrakt PR i działa.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam. świetny tutorial :thumbup1: wczoraj zdemontowałem wszystkie silniczki (trochę zabawy z tym jest). przyniosłem do chaty i na spokojnie każdy po kolei rozbierałem i czyściłem. pousuwałem stary smar, na niektórych był już dość stwardniały i na pewno nie spełniał swojej roli. naniosłem świeży smar w odpowiednich miejscach przekładni, a na styki kontakt spray. i tak zleciały 2 mecze premier league :) ... dziś wszystko zamontowane z powrotem do auta i nastała cudowna cisza :D ...wreszcie nic nie brzęczy i nie trzeszczy.. polecam ten zabieg bo to żadne koszty( u mnie akurat takie rzeczy jak kontakt spray czy smar są zazwyczaj na stanie w garażu). podziękował autorowi :hi:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Wiesz że do takich rzeczy stosuje sie smar techniczny a nie zwykły sworzniowy lub łożyskowy.....

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dokładnie zwykły smar może narobić bigosu i potencjometr do wymiany.

    Edytowane przez virus

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    U mnie ten magiczny środek Cleanser PR nie pomógł i musiało się skończyć kupnem nowych silniczków.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Czasem pomaga czasem nie, zalezy w jakim stopniu jest zuzyty potencjometr.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Napisano (edytowane)

    Witam w które to dokładnie miejsce psika się tym preparatem do czyszczenia potencjometra wiem że to jest ten niebieski element ale co jak to sam plastik czy może czegoś nie zauważyłem, jak vagiem przeprowadza się adaptację tych silniczków? Wyskakiwał mi błąd v 71 zaglądnąłem delikatnie ściereczką z benzyną ekstrakcyjną przemyłem ten potencjometr błędu nie ma ale słyszalne jest przy przekręceniu zapłonu takie mega skrzypienie buczenie tych silniczków i również po gaszeniu auta może trzeba inne miejsca przesmarować ?

    Edytowane przez wektor2121

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Ten niebieski element to potencjometr ale cały jego mechanizm siedzi pod tym plastikiem, mozna to rozłożyć siedzi tam blaszka która jest podzielona na działki i palec który po niej pracuje. Problem polega na tym ze przedziałki sie wycierają lub zabrudzają i potencjometr nie spełnia swojej funkcji. Odegnij delikatnie ten plastikowy biały pierscien ze strzałeczką i tam psiuknij.

    Jak zrobić nastawy jest opisane w wielu wielu tematach a nawet kilka z nich jest podwieszone więc poszukaj troszkę.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki wielkie o to mi chodziło. Co do nastaw to spr. czy nie ma błędów odpalić auto włączyć klimę na auto wejść 08 kanał później w Basic S. wpisujemy 001 nr. grupy i jazda siłowniki powinny znaleźć się w pozycji 0 dobrze zrozumiałem :) Na dniach zaopatrzę się w odpowiednie smary i czyścidła i jazda.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Napisano (edytowane)

    Tam nie trzeba nic odginać, pod tym kółkiem ze strzałką są dwie dziurki, tam wystarczy psiknąć kontakt spray i obrócić do oporu prawo lewo tym kółkiem i po sprawie. Zębatki przesmarowałem wazeliną techniczną na grubo i jest cisza. Po tym zabiegu błędy zniknęły, silniczki znów zaczęły działać także polecam - dzięki za tutorial. Mówiąc szczerze to nie wierzyłem że to pomoże, miałem 3 błędy z czego ten jasno niebieski silnik stał dęba całkiem ale jednak poszło :)

    Jak wyskakuje błąd przekroczonego zakresu czy tam zwarcia to tak jak ktoś pisał wyżej, kolorowe kółko trzeba przekręcić do oporu w drugą stronę razem z potencjometrem oczywiście i będzie działać. Ogólnie ciężko to źle złożyć bo potencjometr też ma ograniczenia i się w kółko nie kreci także wystarczy ustawić potencjometr tak jak kolorowe kółko, jeśli mamy skręcone kółko na maxa w prawo to strzałka na potencjometrze też powinna być na prawo.

    Cały koszt naprawy 10 zł a trzy silniczki które nie działały to prawie 300zł na allegro także warto:)

    Edytowane przez quidy

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dzięki wielkie za tutorial!

    Wreszcie zapanowała cisza w środku! :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dziś też się za to biorę i mam nadzieję, że u mnie też nastanie cisza, bo mam dość błędu na VAG i skrzypienia starej szafy pod schowkiem :kwasny:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    to ja zadam bardzo głupie pytanie... ale technicznie jestem typowym antytalentem.. gdzie znajdują się te silniczki? :decayed:

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Napisano (edytowane)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    A jeden w okolicy pedałów pod nogami kierowcy.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Nad nogami po prawej jest lewy silnik klapy temeratury

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dokładnie o to mi właśnie chodziło :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
    31 31

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

    • Nowi użytkownicy