Skocz do zawartości
Zdrowych i spokojnych Świąt dla Ciebie i rodzinki 🙌🎄
IGNOROWANY

[B5 ALL] Quattro - jak rozmieszczony układ napędowy w %


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam jak w temacie chcialem sie zapytac czy jest mozliwe zobaczenie czy to jest 50 na 50 % czy jakos inaczej, bo powiem szczerze teraz przy mrozie na zakretach jak wcisne gaz to czuje sie tak jakbym mial na tyl naped bo zazuca d*pa .... a moze to normalne ?

Opublikowano

jest 50 na 50% i d*pą zarzuca, wszystko w normie :wink:

Opublikowano

Jest 50 na 50% z możliwością płynnego rozdziału do 75% na przód lub tył.

Tak mnie się coś zdaje :wink:

Ps. ale upierał się przy tym nie będę i nic uciąc :eek: sobie nie dam :wink:

Opublikowano

Przy 50% przyczepności nawierzchni (np. gdy jest mokra) system quattro przekłada siłę napędową w równym stopniu na wszystkie koła. Kierowca może przyspieszać bez obawy o "mielenie kół" a samochód podąża dokładnie wytyczonym kursem. Jeśli przyczepność znajdują tylko koła jednej osi, quattro przenosi siłę napędową na oś, która ma lepszy kontakt z podłożem. Nawet w niesprzyjających warunkach (np. na oblodzonej nawierzchni) napęd quattro jest w stanie przenieść więcej mocy niż napęd na oś przednią lub tylną, gdy podłoże jest suche. Różnice dochodzą tu do 45%.

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne. W czasie jazdy na zakręcie koła samochodu pokonują różną drogę, określoną przez wielkość promieni zakrętów pokonywanych przez każde z nich. Prowadzi to do powstawania różnic w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy kompensuje te różnice.

Układ Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, iż moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła posiadają chwilowo mniejszą przyczepność.

Opublikowano

:quattro:

4ever

Opublikowano
Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne.

Jedyna elektronika jaka dziala to jest EDS, czy EBD (przynajmniej w starszych).

Nie pamietam skrotu, wiec niech ktos sprawdzi.

Czyli system dzialajacy raptem do 40 km/h i wspolgra on wraz z ABS-em.

Polega to na przychamowywaniu kola szybciej krecacego sie od pozostalych przez co torsen przenosi moment na inne kola.

Bylo juz chyba opisywane na forum.

Opublikowano

no no, ja myslalem ze to prosty naped gdzie wszystko jest stale a tutaj takie dzialania wykonuje hmmm niezle ... (zarzucanie tylkiem na zakretach przy sliskiej nawierzchnie troche zbilo mnie z tropu dzialania quattro, ale skoro to norma wiec trzeba uwazac :) )

Czy jest gdzies kontrolka EDS gdy zadziala czy poprostu trzeba wierzyc zew to dziala ?

Mam jedno pytanko gro osob mowi mi ze powinien byc jakis niby przycisk do odlaczania quattro - wydaje mi sie ze to nie jest mozliwe chyba ze gdzies przycisk owy sie ukrywa ...

Dzieki panowie za wyjasnienia PZDR

Opublikowano

Tutaj się nic nie da wyłączyc :twisted:

W 80-siątkach, 90-siątkach, coupe był taki pstryczek elektryczek, którym można było zablokowac tylny mechanizm różnicowy (blokada była samoczynnie wyłączana po przekroczeniu coś-jakoś 27km/h, ale pewności nie mam).

Opublikowano
Tutaj się nic nie da wyłączyc :twisted:

W 80-siątkach, 90-siątkach, coupe był taki pstryczek elektryczek, którym można było zablokowac tylny mechanizm różnicowy (blokada była samoczynnie wyłączana po przekroczeniu coś-jakoś 27km/h, ale pewności nie mam).

Dobrze pisze. W A4 już nie ma takich wyłączników.

Opublikowano

raz na allegro widzialem A4 Q z elektroniczna blokada tylniego mostu dzialajaca do 50km/h wiec chyba to mozliwe.ciekaw tylko jestem jakie mody trzeba bylo poczynic.

mam takie pytanie: na youtube widzialem filmik "test eds". zauwazylem ze jak gosc podniosl kola po lewej stronie to tylko one sie krecily. wychodzi na to caly moment szedl na kola uniesione w gorze. Czy da rade w takim razie jakas szpere zrobic??

Opublikowano

50 / 50

jak ??????? :polew: :polew: :polew:[br]Dopisany: 22 Grudzień 2008, 14:48_________________________________________________

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne.

Jedyna elektronika jaka dziala to jest EDS, czy EBD (przynajmniej w starszych).

Nie pamietam skrotu, wiec niech ktos sprawdzi.

Czyli system dzialajacy raptem do 40 km/h i wspolgra on wraz z ABS-em.

Polega to na przychamowywaniu kola szybciej krecacego sie od pozostalych przez co torsen przenosi moment na inne kola.

Bylo juz chyba opisywane na forum.

pomylileś tutaj EDS z ASR-em

EDS (Elektronische Differentialsperre) - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Montowany często jest wraz z ESP lub ABS. Poprawia bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta.

Gdy jedno z kół wpada w poślizg lub obraca się szybciej, EDS blokuje dyferencjał umożliwiając przeniesienie momentu obrotowego przez drugie koło mające lepszą przyczepność, zapobiegając w ten sposób poślizgowi.

torsen który niestety w brew swojej doskonałości nie jest układem w pełni (100%) samoczynnie blokującym też potrzebuje blokady w tym przypadku elektronicznej

Opublikowano

Wszystko wydaje mi się jasne jako że znam się trochę na technice, ale ciekawi mnie jedna rzecz. Jeśli elektroniczne wspomaganie blokad mechanizmów różnicowych jest sterowane na podstawie info z czujników od ABS, znaczy mierzących prędkość obrotową kół - to jak wpływa na zachowanie Quattro urwanie jednego czujnika (przy wymianie łożyska) - co spowodowało wyłączenie się całkowicie ABSu. Czy teraz Torsen na stałe rozdziela 50:50 niezależnie od poślizgu kół?

Opublikowano

torsen rozdziela 50:50 w momencie kiedy auto jedzie na wprost i

wszystkie osie maja taka sama przyczepność

rozdział sił na osie jest uzależniony od budowy mechanizmu różnicowego w tym przypadku Torsen-a

mechanizm nie jest blokowany w momencie gdy ABS nie działa

blokada działa do 20-25 km/h ale mówimy o aucie (A4) bez ASR-u

tam gdzie jest ASR nie ma blokady, w momencie w którym jedno koło (oś) traci

przyczepność wkracza do pracy ASR, hamuje koło (oś) i moment jest przekazywany na inne koło (oś)

często pojawia się informacja ze EDS (blokada) współpracuje razem z ASR-em ale ja takiego auta nie widziałem

tutaj jest troche info na ten temat;

http://torsen.com/products/products.htm

Opublikowano

A mnie zastanawia czy jest możliwość przełączenia napędu quattro tylko na przód - na przykład kiedy nawierzchnia jest sucha i przyczepna, ja jade po mieście i chciałbym tę odrobinkę paliwa spalić mniej. Jest takie cudo w ogóle czy nic z tych rzeczy? :mysli::kox:

Opublikowano

A mnie zastanawia czy jest możliwość przełączenia napędu quattro tylko na przód - na przykład kiedy nawierzchnia jest sucha i przyczepna, ja jade po mieście i chciałbym tę odrobinkę paliwa spalić mniej. Jest takie cudo w ogóle czy nic z tych rzeczy? :mysli::kox:

tak dobrze nie ma niestety :gwizdanie:

A ten naped Quattro to nie rozłożony 60:40% :mysli: bo ja mam wrażenie ze prżód ciagnie bardziej niz tył(zimą) naped typu Heldex ma możliwosc regulacji rozdziału mocy na poszczególne osie(montowany w passacie)

Opublikowano

ludzie troszke myla pojecia... o ile ja sie orientuje to naped Quattro jest napedem stałym z MECHANICZNYM systemem rozdzielajacym moment obrotowy pomiedzy OSIE. bo jak ktos wyzej zauwazyl jak podniesiemy oba koła z jednej strony to juz mechanizmy poszczegolnych osi sobie nie bardzo z tym poradza...

ale jak podniesiemy przod lub tyl to auto zjedzie z podnosnika...

i tu nie ma czego wylaczyc ani nie ma czujnikow bo system ESP działa w autach niezaleznie od tego czy maja naped na os czy Q, po prostu dzieki hamowaniu konkretnych kół pomaga "wyjsc na prosta":)

to jest czysta mechanika. w przeciwienstwie do wielu innych napedow w tym haldexa w VW i X w bmw ktore sa sterowane elektronika...

co moim odczuciu jest jednoczesnie wada i zaleta... bo niby oszczedza sie paliwo ale co to za 4x4 jak sie wlaczy dopiero JAK auto zlapie uslizg a nie jest wlaczone ZEBY ZAPOBIEGAC uslizgom...

chyba ze cos pokrecilem to prosze o info bo to moje pierwsze Q (ale na pewno nie ostatnie:D:D ) i az tyle sie nie zdazylem dowiedziec...

Opublikowano

dobrze mówisz :>

Opublikowano

:hi:

OLO_GDA dobrze mówi. :drinks:

Panowie wszystkie posty w tym topiku mocno trzymają się teorii - to dobrze, ale...

gdyby nie Quattro, miałbym już prawy bok do lakierowania :embarrassed:

W mokrym (śliskim) zakręcie przy wejściu miałem trochę za dużo na prędkościomierzu i dupcia zaczęła mi uciekać. Zamiast bawić się w kontrowanie, hamowanie itp. PO PROSU DODAŁEM GAZU i moja bryczka po ułamku sekundy mocno wyrwała do przodu unikając kontaktu za ścianą tunelu w okolicy Dworca Zachodniego w Warszawie.

Czoło i plecy miałem mokre (majtki pozostały czyste i suche :tongue4: ) - ale jest to dla mnie lekcja, żeby nie przeginać "za kółkiem" pomimo posiadania Quattro.

:quattro: to przydatny gadżet w samochodzie, jednak nie można wierzyć w to, że jeśli mamy znaczek Q na grillu to będziemy jechali jak po szynie.

Uważajcie na siebie i na innych

pozdrawiam :zyzol:

Opublikowano

No i jest wypowiedź z którą się nie zgadzam. Przetestowałem w realu, tył uniesiony, 1 bieg i kręciły się koła tylne, auto nie drgęło.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...