szymus_k Opublikowano 16 Maja 2012 Opublikowano 16 Maja 2012 Witam, Po problemach z automatyczną skrzynią tiptronic w swoim audi b5 2.4.ALF ‘98r FWD, postanowiłem ją wymienić na dużo mniej upierdliwy i tańszy w eksploatacji manual, bo jak wiadomo słabą stroną grupy VAG z tego okresu są właśnie automaty. Opis dotyczy wszystkich benzynowych silników V6 30v – zarówno 2.4 jak i 2.8. chyba podobnie sprawa bedzie sie miała w 2.6 i 2.8 starszego typu, chociaż nie gwarantuję. Oto jakie części są potrzebne: - Skrzynia biegów 5-cio biegowa - półośki - pedały, najlepiej kompletne - pompka sprzęgła – u mnie była w kompletnych pedałach - przewód od pompki do wysprzęglika - kompletne sprzęgło z dwumasą - kasetka zmiany biegów wraz z mieszkiem i gałką. Co jeszcze jest potrzebne: - kanał - laptop z VAG - druga osoba (ja robiłemz tatą) - wyciągarka do silnika. - troszkę piwka i jakaś muzyczka żeby smutno nie było 1. Wyciągnięcie silnika wraz ze skrzynią. Z racji tego że pacjentem jest B5 z silnikeim V6, najlepiej jest wywalić silnik wraz ze skrzynią na zewnątrz, bo wszędzie jest cholernie ciasno (czas ok 3-4h). - odkręcamy zderzak wraz z jego mocowaniami. - spuszczamy płyn chłodniczy do pojemnika odczepiając dolny wąż od chłodnicy - odkręcamy przewody od chłodzenia oleju w skrzyni od chłodnicy (na ich łączeniu zaraz za pasem przednim). - wypinamy lampy, przewody od chłodnicy i wiatraków, chłodnicę klimy odciągamy na bok i zdejmujemy pas przedni. Pozbywamy się plastikowych osłon z silnika. - spuszczmy płyn od wspomagania poprzez rozłączenie układu do pojemnika. - odkręcamy wiatrak, ściągamy pasek, odkręcamy pompe klimy, mocowania przewodów klimy i odciągamy ją na bok dzięki czemu nie będzie potrzebne ponowne nabijanie kimy po operacji - odkręcamy alternator i rozłączamy rozrusznik, który znajduje się pod alternatorem. - rozłączmy przewody paliwowe, wszystkie kable od silnika, linkę gazu (najlepiej zdjąć przy tym dolot przepustnicy) oraz podciśnienie od serwa. - wykręcamy filtr powietrza (ja wywaliłem bo było mi wygodniej) - odkręcamy tłumiki od kolektorów (troszke ciężko bo straszni ciasno – my dochodzilismy z kanału kluczem z przedłużką). - odkręcamy dwie poduchy silnika oraz dwie poduchy od skrzyni. - odkręcamy koło, luzujemy przegub koła, odkręcamy półoski i mamy cały zestaw na zewnętrznym . Wymieniamy półoski i odkładmy na bok. - rozłączmy linke od pozycjonera autoamtu albo od wybieraka, wypinamy wtyczki ze skrzyni. - sprawdzamy czy wszystko już wykręcone i podpinamy silnik do wyciągarki. Troszkę do góry i wyjeżdżamy z silnikiem i skrzynią na zewnątrz. - pssssss....tryk (otwieramy piwko i chwilka przerwy) 2. Skręcanie manuala z silnikem. - Wykręcamy dookoła wszystkie śruby łączące silnik ze skrzynią – ładnie nam wszystko powinno się rozłąćzyć. Przy silniku zostaje jeszcze sprzęgło hydrokinetyczne, które należy odkręcić przez szparę od strony silnika, ustawiając po kolei śruby w dostępnym miejscu obracając wałem silnika (są 3). Wywalamy sprzęgło. - wykręcamy koło zamachowe autoamtu wraz z podkładkami. - przykładamy koło dwumasowe do silnika i ..... nie pasuje. Wszystkiemu jest winien trzpień wbity w wał, który centruje sprzęgło hydrokinetyczne. Pozbyłem sie tego nacinając go kątówką z 4- ech stron oraz użyciu młotka i przecinaka Wyszedł jak mażenie i teraz wszystko pasuje - ustawiamy tarcze i docisk i skręcamy skrzynię z silnikem. - rozrusznik będzie potrzebował nowej śruby z zakrętką. Automat miał gwint a tutaj jest przelot i potrzebna zakrętka. - zestaw skręcony i gotowy do montażu 3. Walka z wnętrzem. - kładziemy na fotele jakieś szmty (osłony) żeby nam sie nie usyfiło – ja tego nie zrobiłem niestety i pranie mnie czeka. - Wyciągamy radio, pod radiem są śruby które trzeba wykręcić, zdejmujemy dekor konsoli i kolejne dwie śruby, wykręcamy śruby wokół konsoli i zdejmujemy ją. - wypinamy linkę z wybieraka automata, śrubokrętem- ruchem w prawo, wypinamy przewody. - odkręcamy cztery śruby trzymające wybierak i prosimy kogoś żeby odebrał wybierak z kanału. - przymierzamy kasetkę z manuala i przykręcamy. - odkręcamy osłonę pod kierownicą, kładziemy sie i wyciągamy zawleczkę z bolca w pedałach od strony gazu i wyciągamy go razem z pedałem hamulca. (stelaż pedałów jest ten sam więc spoko) - wkręcamy pompke sprzęgła, wyciągając elastyczny przewód przez otwór, do zbiorniczka wyrównawczego. (oba otwory należy otworzyc bo sa zaślepione gumowymi wstawkami) - z nowych pedałów wyciągamy bolec, hamulec, sprzęgło oraz sprężynę. Montaż jest banalnie prosty, choć trzeba troszkę gimnastyki. - Wykręcamy serwo spod przedniej szyby (trzyma sie na dwie śruby) oraz rozłączmy zbiorniczek wyrównanwczy hamulców z pompą hamulcową. - Teraz mamy świetny dostęp do pompki sprzęgła i mozemy bez problemu przełozyć wężyk metalowo-gumowy od pomki sprzęgła do wysprzeglika (na początku próbowałem bez demontażu serwa, ale mam chyba na to za mało nerwów a zwalenie serwa to ok 20 min zabawy) - wciskamy wężyk w pompkę oraz wysprzęglnik w skrzyni i montujemy serwo z pompą hamulcową 4. Montaż wszystkiego do kupy - Wjeźdźamy z silnikem i skrzynia do budy i montujemy go na poduchach. Wszystkie łapy od manuala pasują, więc nie trzeba wywalać całych sanek. Pasuje plug&play. - podłączmy kable do slinika, paliwo, podciśnienie, linke gazu, filtr powietrza, w sumie skręcamy cały silnik do kupy (alternator, klima) - wrzucamy nowe półoski z przegubami i skręcmy z kołami i skrzynia. - montujemy drążki wybieraka ze skrzynią i ustawiamy (bardzo dobrze jest to opisane w książce „sam naprawiam Audi A4”) - skręcamy konsolę i montujemy gałke z mieszkiem. - w tym momencie sprawdziłem, czy autko wogóle da znaki życia – należy zmostkować przekaźnik znajdujący się w gnieździe nr 13 (najgrubsze przewody) u mnie przekaźnik 213. Wywalicć komputer skrzyni spod siedzenia pasażera).Podłączyłem aku, włączyłem luz i odpalił od strzała – głośno jak cholera bo bez tłumików. - Poskręcac wszystko do kupy w odwrotnej kolejności, wyrzucając z chłodnicy pozostałości rurek od chłodzenia oleju, zalać płynów i odpowietrzyc układ hamulcowy, sprzęgło (ładnie opisane jest to w „Sam naprawiam audi a4”) odpowietrzać bez uruchomionego silnika jak to jest w instrukcji- sprzegło odpowietrzymy bez problemu. 5. Elektryka i sterowniki - Aby ominąć blokadę rozrusznika i stacyjki od automatu, należy zmostkowac przekaźnik znajdujący się w 13 gnieździe w skrzynce przekaźników pod kierownicą (wspomniane wcześniej) - Należy usunąć sterownik automatycznej skrzyni spod fotela pasażera (kable zostawić) - W tym momencie auto powinno bez problemu dać się uruchomic, lecz cały czas myśli, że jest automatem i nie działa ABS i ASR. - Należy podłączyć się VAGiem pod auto i w sterowniku silnika zmnienić kodowanie z xxx5x na xxx0x ( umnie było 5151 a teraz 5105). W sterowniku ABS należy zmienic kodowanie z xxx3 na xxx0 ( u mnie było 0003 a jest 0000). ABS i ASR działa jak należy i autko już wie że dostało nową skrzynię i jest teraz manualem. - wsteczny podłączmy do dwupinowego wyjścia w manualnej skrzyni. Kable ciągniemy z półokręgłej wtyczki od automatu (2 piny od okrągłej strony) Należy odpowietrzyć układ chłodzenia silnika i mozna cieszyć sie jazdą z manualem. U mnie autko dostało nowe życie, jest żwawsze, troszkę oszczędniejsze ale ciut mniej wygodne (bo automatem fajnie sie śmiga do czasu kiedy coś się nie zacznie sypać VAG nie pokazuje błędów więc wszystko „jak z fabryki” Mam nadzieję, że komus opis sie przyda i jak o czymś zapomniałem to sorki. Przeciwników takich przeróbek jest wielu, ale mam nadzieję że nie będzie hamskich docinków, a trud pracy zostanie doceniony, choćby w pisanie tego posta. Pozdrawiam
krzysiek23 Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 kolego jakich hamskich docinkow ....odwaliles kawal dobrej roboty,szkoda ze nie masz fotek z operacji,ale opis masz szczegolowy ......graty zapalu....dobra robota :thumbup1:
szymus_k Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 z racji tego że pracuję- trzy soboty mi wypadły + jakaś dłubanina z pierdołami w międzyczasie- na spokojnie w 3 dni da się temat ogarnąć, bo wiadomo, że zawsze jakiś kwiatki wyjdą typu zapieczone śruby, zużyte inne elementy itp. 1
markus85 Opublikowano 27 Czerwca 2012 Opublikowano 27 Czerwca 2012 No i kolejny szczęśliwy posiadacz manuala:decayed: roboty trochę jest, ale kolejna wymiana szła już by dużo szybciej:wink: Też przekładałem i jestem zadowolony, w sumie teraz głównie po mieście latam co już nie jest takie fajne jak z automatem, ale jak by nie patrzeć oszczędniej i taniej niż naprawa skrzyni automatycznej. Mi w sumie też zeszło niecałe 3 dni z wyjechaniem na gotowo.
Tom A4 Opublikowano 19 Września 2012 Opublikowano 19 Września 2012 Witam. Właśnie jestem w trakcie ptrzekładki automatu na manual mam pytanie jaka jest grubość nowej tarczy sprzęgłowej ? i jakie jest graniczne zużycie ?
cocoo24 Opublikowano 19 Grudnia 2012 Opublikowano 19 Grudnia 2012 z której strony patrząc od sprzęgła hydrokinetycznego są śruby, zeby je wymienić?
laguna22 Opublikowano 16 Lutego 2014 Opublikowano 16 Lutego 2014 Odgrzeję trochę kotleta Ktoś się orientuje, czy w B5 silniku 1.8t poduchy skrzyni też są takie same w manualu i tipie?
damianeq Opublikowano 4 Maja 2014 Opublikowano 4 Maja 2014 Witam. Szykuję się do przekładki skrzyni z tiptronica na manualną. Zakupiłem już skrzynie quattro sześciobiegową od 2.5 tdi razem z wałem półosiami wybierakiem itd, lecz nie wiem jakim sprzęgłem połączyć to z silnikiem 1.9 tdi? Myślę że nie będzie takiego problemu jak z zestrojeniem 1.9 z tiptronem w quattro
primaballerina Opublikowano 26 Grudnia 2014 Opublikowano 26 Grudnia 2014 witam, na dnaich zabieram sie za przekładke skrzyni w moim ajm. wywalam tiptronic i wkładam namuala 6 biegów z 2.5 tdi. ale z tego co widze to koło zamachowe mocowane jest na 8 srub a u mnie w ajm z tego co po google widziałem na 6. moge zostawic swoje koło??
Janusz Łachacz Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 5. Elektryka i sterowniki- Aby ominąć blokadę rozrusznika i stacyjki od automatu, należy zmostkowac przekaźnik znajdujący się w 13 gnieździe w skrzynce przekaźników pod kierownicą (wspomniane wcześniej)- Należy usunąć sterownik automatycznej skrzyni spod fotela pasażera (kable zostawić)- W tym momencie auto powinno bez problemu dać się uruchomic, lecz cały czas myśli, że jest automatem i nie działa ABS i ASR.- Należy podłączyć się VAGiem pod auto i w sterowniku silnika zmnienić kodowanie z xxx5x na xxx0x ( umnie było 5151 a teraz 5105). W sterowniku ABS należy zmienic kodowanie z xxx3 na xxx0 ( u mnie było 0003 a jest 0000). ABS i ASR działa jak należy i autko już wie że dostało nową skrzynię i jest teraz manualem.- wsteczny podłączmy do dwupinowego wyjścia w manualnej skrzyni. Kable ciągniemy z półokręgłej wtyczki od automatu (2 piny od okrągłej strony) kupiłem auto z wymienioną skrzynią i brakuje wstecznego. odnośnie powyższej wypowiedzi u mnie w gniezdzie 13 jest przekaznik a pod fotelem pasażera nie widzę kabli od sterownika skrzyni tylko od foteli. niemam pojęcia gdzie sie podpiąć zeby zrobić światła wstecznego.
Rek1n82 Opublikowano 23 Maja 2015 Opublikowano 23 Maja 2015 a robił ktoś przekładkę skrzyni z 2,5 tdi 6-bieg do benzyny? np 2,8? trochę inne przelozenia i ciekaw jestem jak to będzie jechalo
robitl Opublikowano 23 Maja 2015 Opublikowano 23 Maja 2015 a nie wiecie przypadkiem jak się ma sprawa sanek w 1.8t? nie trzeba zmieniać? bo gdzieś tak czytałem ale w żadnym pewnym źródle.
Rek1n82 Opublikowano 24 Maja 2015 Opublikowano 24 Maja 2015 Nie będzie bo... przelozenie glowne troche wieksze wiec bedzie szybszy ale biegow 6 takze pierwsze moze beda rowne. Nie moge znalezc rozkladu przelozen do 5-io biegowej.
switch@23 Opublikowano 25 Maja 2015 Opublikowano 25 Maja 2015 Sanki mogą zostać oryginalne, tyle że będziesz musiał zmienić łapę mocującą skrzynię biegów tę z prawej strony. Podchodzi od V6.
Rek1n82 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Ma ktoś może sprawdzone info gdzie w ECU podłączyć czujnik sprzęgła żeby ożywić tempomat? silnik 2.8 z elektronicznym sterowaniem gazu.
primaballerina Opublikowano 19 Czerwca 2015 Opublikowano 19 Czerwca 2015 nie wiem jak w benzynie ale u mnie w tdi jeden pin +po zapłonie drugi kabelek pin nr 66 w kompie-fabrycznie nie było pinu w ogóle
Al@n Opublikowano 27 Listopada 2015 Opublikowano 27 Listopada 2015 a co z czujnikiem połozenia wału ?
Sivy86 Opublikowano 11 Marca 2016 Opublikowano 11 Marca 2016 Witam! Dziś przełożyłem skrzynie w 1.8 chyba 98r (w każdym razie przedlift) i problem polega na tym iż w nim nie ma przekaznika 13. Są przekaźniki w gniazdach :1,2,4,5,6,10,16. Utknąłem w martwym punkcie bo nie wiem który odpowiada za skrzynię. Rozumiem że trzeba zmostkować w tym przekaźniku 2 najgrubsze przewody,tak? Czy bez usunięcia komputera skrzyni również nie odpali? Znajduje się on gdzieś pod wykładziną? Proszę o pomoc naszych fachurków :-)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się