Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Jaka żarówka led pod samodiagnoze do DRL


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Najlepiej brać od Promotora na Fb tak jak wyżej Panowie pisali

76C78B41-58C6-48B8-B3F5-6859E267A4A3.jpeg

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem czy najlepiej. 80zł za sztukę za chińczyka to trochę na wyrost. Lepiej kupić Philipsy lub osram plus rezystory bo też mają w ofercie. 

Edytowane przez gordo
Opublikowano
1 minutę temu, gordo napisał:

Nie wiem czy najlepiej. 80zł za sztukę za chińczyka to trochę na wyrost. Lepiej kupić Philipsy lub osram plus rezystory bo też mają w ofercie. 

I tak masz wszystko z Chin, a on przynajmniej sam je robi i sprawdza przed wysłaniem, do tego nikt nie skarżył sie na jego robotę.. Ale jak czujesz się na siłach, że to co zmontujesz będzie działać to powodzenia :)

Opublikowano

Nie każdy ma ochoty bawić się z rezystorami, kasownikami.

Mówiąc najlepsze, miałem na myśli że zakładasz i cieszysz się fajnymi ledami :thumbup1:

Opublikowano (edytowane)
W dniu 21.06.2020 o 20:07, Langista napisał:

I tak masz wszystko z Chin, a on przynajmniej sam je robi i sprawdza przed wysłaniem, do tego nikt nie skarżył sie na jego robotę.. Ale jak czujesz się na siłach, że to co zmontujesz będzie działać to powodzenia :)

Akurat w złożeniu tego nie ma żadnej filozofii ale jeżeli wolisz płacić komuś tyle kasy za coś co można kupić na alli za 20zł to już twoja sprawa bo on na pewno tam się zaopatruje.

Edytowane przez gordo
Opublikowano
1 godzinę temu, gordo napisał:

Akurat w złożeniu tego nie ma żadnej filozofii ale jeżeli wolisz płacić komuś tyle kasy za coś co można kupić na alli za 20zł to już twoja sprawa bo on na pewno tam się zaopatruje.

Może i tak zaopatruje się w ledy, które ma sprawdzone. Ty zawsze możesz kupić pierwsze lepsze i potem narzekać że się wypalają. Jeszcze pozostaje kwestia zmontowania tego, widziałeś jego moduły? On to sam robi na płytce PCB. Z resztą sam kupisz co zechcesz, my tu tylko poleciliśmy osobę godną polecenia. Jak potrafisz zrobić taniej i zaoszczędzić sporo pieniędzy przy tym, to nikt Cię nie powstrzyma.

Opublikowano
2 godziny temu, Langista napisał:

Może i tak zaopatruje się w ledy, które ma sprawdzone. Ty zawsze możesz kupić pierwsze lepsze i potem narzekać że się wypalają. Jeszcze pozostaje kwestia zmontowania tego, widziałeś jego moduły? On to sam robi na płytce PCB. Z resztą sam kupisz co zechcesz, my tu tylko poleciliśmy osobę godną polecenia. Jak potrafisz zrobić taniej i zaoszczędzić sporo pieniędzy przy tym, to nikt Cię nie powstrzyma.

Nie imputuj mi że chce zrobić coś taniej bo nie o to mi chodziło. Przeczytaj co napisałem wyżej. Wolę wydać 160zł na ledy Philipsa lub osrama z dedykowanymi opornikami również tych firm aniżeli na chińskie ledy z alliexpress w tej samej cenie które kupując samemu wydasz 1/10 tej ceny. 

Opublikowano

I po co Panowie ten „spór” ? 
jeden woli to, drugi co innego i koniec tematu:thumbup1:

 

Opublikowano (edytowane)

Czytam zamieszczone tu wpisy i przeglądając oferty polecanych sprzedawców, mam wrażenie, że oferują oni dostęp do jakiejś niezrozumiałej "kosmicznej" technologii :sarcastic: CANBUS, kasownik, filtr CAN i jakież to jeszcze dziwne nazwy powymyślali sprzedający aby omamić kupujących i wcisnąć im żaróweczkę uformowaną z kilku czy kilkunastu diod LED za stówę albo półtora. 

Tymczasem wszelkie tego typu pojęcia to wielka ściema. Do żarówki nie dochodzi żadna magistrala CAN. Sprawdzenie natomiast co siedzi w gnieździe żarówki, czy jest sprawne, czy nie, czy ma odpowiednie parametry odbywa się zupełnie inną metodą, w tym przypadku analogową i nie ma nic wspólnego z CAN'em. Chyba tylko tyle, że na wyświetlacz komputera,  wędruje informacja z modułu wykonawczego o wykrytym błędzie i tym razem do komunikacji między zegarami (FIS) a modułem centralnej elektroniki jest wykorzystana magistrala CAN. 

Taką samą wielką ściemą jest twierdzenie, że podejmowane przez niektórych sprzedawców, że jest mniejszy pobór prądu, mniejsze zużycie alternatora, łatwiejsze odpalanie w zimę i takie tam :polew:. Tak... owszem, LED ma większą skuteczność świetlną i przy takiej samej luminancji zużywa mniej prądu niż żarówka, ale.... musi być do tego przystosowana instalacja w samochodzie. Bo co nam z tego że wpakujemy LED do lampy a do tego LED'a musimy wpiąć jeszcze rezystor równolegle aby na FIS'ie nie wywaliło błędu? LED + rezystor w sumie mają pobór prądu taki sam jak wcześniej zastosowana zwykła żarówka. Jedyna korzyść to zimna barwa światła, czyli ładny wygląd. Nie tędy droga :co:

A więc od początku...

Żarówki oferowane w sieci, są w zasadzie czterech rodzajów:
1) Żarówki o luminancji zbliżonej do żarówek żarnikowych ale niskim poborze prądu. 
2) Żarówki o bardzo wysokiej luminancji i poborze prądu zbliżonym do żarówki żarnikowej zbudowane na wydajnych chipach LED lub dużej ilości LED.
3) Żarówki o poborze prądu zbliżonym do żarówki żarnikowej z tak zwanym "filtrem CANBUS" (ŚCIEMA !!!) w środku.
4) Żarówki nie spełniające żadnych z powyższych kryteriów.

W przypadku żarówek 21W:

Ad1. - Żarówki o prostej konstrukcji zawierającej kilka płytek PCB z diodami LED i rezystorami. W uproszczeniu wygląda to tak: 

aled1.png

Jasność świecenia takich żarówek jest porównywalna z ich odpowiednikami żarnikowymi, nie nagrzewają się podczas pracy ale pobór prądu takiej żarówki to zazwyczaj od kilkudziesięciu do około 150 mA. Dla porównania, przez żarówkę 21W żarnikową, płynie prąd o natężeniu około 1,8A. Dlatego taka żarówka będzie interpretowana przez moduł centralnej elektroniki jako przerwa w obwodzie (spalona żarówka) i na wyświetlaczu FIS zobaczymy błąd. Jest to grupa najczęściej oferowanych, najtańszych żarówek LED. Sprzedawcy oferują do tego rozwiązania typu rezystory zewnętrzne, filtry CANBUS, kasowniki CAN, cuda na kiju i inne.... :doh:

Ad2. - Te żarówki można podzielić na dwie grupy.

Jedna z nich posiada konstrukcję bardzo podobną do żarówek z punktu pierwszego ale w miejsce zwykłych diod, zamontowane zostały wydajne chipy ultrabright. Także rezystory zostały zastąpione przez specjalizowany driver LED.

Druga grupa to żarówki z opakowaną do granic możliwości ilością miniaturowych LED o wysokiej jasności.

aled3.png

Zarówno pierwsze jak i drugie charakteryzują się przede wszystkim dużą jasnością w porównaniu ze zwykłą żarówką. Należy pamiętać że skuteczność świetlna żarówki żarnikowej to około 8-20 lm/W, natomiast skuteczność świetlna diod LED obecnie to kilkaset lm/W. Takie żarówki nie wszędzie się w samochodzie nadadzą ze względu na zbyt wysoki strumień świetlny. Drugi problem to nagrzewanie się. Tego typu konstrukcje strasznie się nagrzewają i ich żywotność jest bardzo krótka. Bardziej wyrafinowane systemy, posiadają aktywne bądź pasywne systemy chłodzenia.

Ad3. - Żarówki robiące jako źródło światła i ogrzewanie webasto :decayed:. Diody z rezystorami szeregowymi w jednej obudowie.

aled2.png

Jakiś "mondry inaczej" pomyślał: A po co te rezystory, filtry CANBUS, czy kasowniki CAN - jak je tam nazywacie, na zewnątrz montować? Przecież mamy miniaturyzację. Zamontujemy to w środku żarówki. I..... zamontowali :doh::doh::doh:..... 

aled6.jpg

To po lewej zapakowali do tego po prawej. A że z przyczyn naturalnych było to niemożliwe, zastosowano technologię SMT. I teraz wygląda to mniej więcej tak... ( na zdjęciu żarówka w5w ponieważ p21 są obudowane i nie widać elementów na cokole)

aled4.jpg

Problem w tym, że rezystor po lewej stronie żarówki LED posiadał możliwość rozproszenia mocy 50W. Taki rezystor, wpięty do instalacji równolegle z żarówką LED i pomijając wszelkie aspekty o charakterze estetycznym, jeśli był właściwie podłączony, zaizolowany, to funkcjonował i nie stwarzał zagrożenia. Rezystor SMD w rozmiarze 1206 a więc taki jak w większości używany w takich aplikacjach posiada dopuszczalną moc strat przy 70°C ok 250 mW ! Drogie rezystory do zastosowań specjalistycznych o dużej gęstości mocy posiadają dla tej obudowy dopuszczalną moc strat 2W. Tracona moc musi zamienić się na ciepło. Jeśli żarówka nie posiada pasywnego bądź aktywnego systemu chłodzenia to całość będzie bardzo mocno się nagrzewać. Efektem będzie topienie się gniazda lub obudowy lampy. Żywotność takich produktów jest bardzo niska ze względu na to że elementy nie wytrzymują pracy w ekstremalnych temperaturach. 

Ad4. Wynalazków jest dużo więcej i nie starczyło by całego dnia aby to wszystko opisać. 

Jaka konkluzja? I dlaczego się za to zabrałem?  

Najlepszym rozwiązaniem z punktu bezpieczeństwa było by  zastosowanie zwykłych żarówek z punktu 1 i rezystorów.  2 i 3 odpada ze względu na nagrzewanie się albo możliwość utraty dowodu rejestracyjnego przez wścibskiego policjanta, który przyczepi się do oślepiających lamp. Mam B7 i chcę mieć oświetlenie LED ale nie prowizorkę z wiszącymi rezystorami albo grzejniki w lampach. Z racji tego, że nigdzie w sieci nie znalazłem dobrego i skutecznego rozwiązania tego problemu, postanowiłem sam się za to zabrać. Na co dzień zajmuję się takimi różnymi dziwnymi :kox: rzeczami więc to dla mnie w sumie rozrywka :D

Na warsztat poszedł moduł centralnej elektroniki w wersji 8E0 907 279 N. 

aled5.jpg

Jest obiecująco. Udało się skutecznie przerobić kilka kanałów do współpracy z innym obciążeniem bez wywoływania alarmu na fisie. Do tego pozostała funkcjonalność modułu została w pełni zachowana. Sprawa jest puki co rozwojowa. Efekty wkrótce postaram się przygotować i sukcesywnie będę udostępniał, w miarę postępu testów. Celem projektu jest przerobienie modułu do współpracy z oświetleniem LED w wybranych kanałach i zastosowanie przełącznika opcji dip switch w celu wyboru czy w danym kanale używamy żarówki, czy LED

Najwięcej roboty będzie z ustaleniem wartości granicznych, ponieważ jest straszny młyn na rynku i rozbieżność tego co jest dostępne choćby na allegro jest niespotykana. Zwykłe żarówki mają to do siebie, że jaka by nie była to różnica jest 1-2W. Natomiast żarówki LED to jest wolna amerykanka. P21 LED mam na biurku z mocą 0,4 W, 1,27 W, 2,2 W, 4,7W. Widełki trzeba będzie ustawić dosyć szeroko a i tak większość nie zadziała poprawnie. Może jeszcze jakieś rozwiązanie się pojawi :eusathink:

:drinks:

Cdn..

 

Edytowane przez ElectricShock
  • Pomoc techniczna 5
Opublikowano

Stary, ogarniesz temat to możesz jakiś DIY zrobić, lub sam poradnik jak dobrać odpowiednie moduły :)

Opublikowano

Moduł MCE jest potrzebny tylko. Nic więcej. Ja w tej chwili pracuję na wersji N ale jak się to sprawdzi i będzie dobrze działać to się wezmę też za starsze wersje. Tam jest podobnie tylko są inne układy Power MOSFET  i multiplexery. Pomiary wyszły dobre a zobaczymy w praktyce. Polata to w moim Audi i jeśli będzie bez anomalii to uporządkuję to i ustalę z Adminami gdzie to wrzucić i w jakiej formie. 

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano

Panie z tym MCE to dałeś nadzieję :decayed:

  • Pomoc techniczna 1
Opublikowano (edytowane)

Darku, to nie tylko nadzieja :lol: 

Edytowane przez ElectricShock
  • Pomoc techniczna 2
Opublikowano

Myślisz,że w a6 c6 też to zadziała ( głownie zależy mi na światłach wstecznych bo na zwykłej żarówce to nic nie widać ).

Opublikowano

Myślę, że konstrukcyjnie nie odbiega to tak bardzo. Nie mogę się wypowiedzieć rzetelnie puki nie dokonam procesu inżynierii wstecznej modułu z A6. W tej chwili to tylko moje domysły. Jeśli masz możliwość podesłać mi taki moduł do zbadania to określę czy jest taka możliwość. Z wyglądu są bardzo podobne. 

Opublikowano (edytowane)

Prawidłowa współpraca LED z Audi A4 B7 na zmodyfikowanym module --- 279 N (film)

 

Przy okazji zrobi się mały poradnik, które żarówki LED są godne polecenia a które po kilku godzinach się upalają :decayed:

 

Edytowane przez ElectricShock
  • Pomoc techniczna 2
Opublikowano

Czekam i ja. Potrzebuję wywalić błąd z przednich halo hehe i że wstecznego też by się przydało... 

Opublikowano
W dniu 2.10.2020 o 00:01, ElectricShock napisał:

Prawidłowa współpraca LED z Audi A4 B7 na zmodyfikowanym module --- 279 N (film)

 

Przy okazji zrobi się mały poradnik, które żarówki LED są godne polecenia a które po kilku godzinach się upalają :decayed:

 

Nie mogę się doczekać aż dostanę instrukcje jak zrobic by led na wstecznym nie pokazywał błędu.

 

Dla uściślenia ty tylko zmieniasz moduł MCR czy montujesz również jakieś rezystory badz przekazniki?

Opublikowano (edytowane)
W dniu 11.10.2020 o 13:08, matix608 napisał:

Dla uściślenia ty tylko zmieniasz moduł MCR czy montujesz również jakieś rezystory badz przekazniki?

 

W dniu 11.10.2020 o 13:08, matix608 napisał:

Nie mogę się doczekać 

 

Edytowane przez ElectricShock
  • Pomoc techniczna 3
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...