Bart-S Opublikowano 30 Czerwca 2011 Opublikowano 30 Czerwca 2011 Witajcie!Jak już pewnie zauważyliście - wątek, który przygotowałem jakiś czas temu dot. dobierania zawieszenia wg. kategorii mas osi niestety nie sprawdza się. Mimo "poprawnego" dobierania sprężyn - auta różnie nam siadają. O ile wpływ na to mają także czynniki poboczne (tj. stan amortyzatorów, odbojników) to dodatkowym elementem jest tutaj różny zakres mas obciążenia danej osi dla danego typu zawieszenia. Najprościej to ujmując - kategoria "11" pod kątem wag oznacza inną wartość kg dla 1BA i inną dla 1BE (...i stąd nasze perypetie).Teraz można by się bawić i dociekać o co tu tak naprawdę chodzi i wymyślać do tego teorię. Zważywszy na to, że jest mnóstwo czynników wpływających na kategorie wagowe (napęd, skrzynia, motor, wyposażenie, rodzaj nadwozia), najprostszym sposobem na opanowanie tego tematu wydaje się być kolejna akcja polegająca na wspólnym zbieraniu danych od użytkowników aut (zobaczcie jak ładnie razem rozpracowaliśmy moduł komfortu).Do rzeczy - poniżej przykładowy formularz, który należy uzupełnić (przykładowo podaję dane mojego auta, jeszcze na fabrycznym zawieszeniu):Auto: A4 B6 (FWD)Nadwozie: AvantSilnik: AVF 131KM (2004)Skrzynia: GWX (Multitronic)Kategoria wagowa osi przedniej: 0JHKategoria wagowa osi tylnej: 0YJZawieszenie: 1BEMile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika.LP (lewy-przód): 660mmPP (prawy-przód): 660mmLT (lewy-tył): 665mmPT (prawy tył): 665mmIlość paliwa: 1/2 bakuWszystkie potrzebne dane macie na wlepce serwisowej (przypominam - ta znajduje się na wewnętrznej stronie okładki książki serwisowej, a także w aucie - sedan we wnęce koła zapasowego i avant pod kanapą). Poniżej foto dla przypomnienia.Zbieramy informacje dotyczące seryjnego zawieszenia - więc jeśli coś majstrowaliście, można wysłać formularz ale z adnotacją co zostało zmienione.Zapraszam do wspólnej akcji Pozdrawiam!Bart
Bromchit Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Przepraszam że się wtrącam, może źle myślę , ale warto żeby pomiary robić przy podobnym poziomie paliwa. Jeżeli auto jest zagazowane też przydało by się jakoś brać to pod uwagę
andr3i Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto: A4 B6 quattro Nadwozie: Sedan Silnik: BEX 190KM (2004) Skrzynia: HER (MANUAL) Kategoria wagowa osi przedniej: 0JF Kategoria wagowa osi tylnej: 0YJ Zawieszenie: 1BV LP (lewy-przód): 652mm PP (prawy-przód): 652mm LT (lewy-tył): 650mm PT (prawy tył): 650mm Ilość paliwa: 1/8 baku (rezerwa ON)
Łukasz 23 Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto: A4 B6 (FWD) Nadwozie: Avant Silnik: BEX 190KM (2003) Skrzynia: GEA (MANUAL) Kategoria wagowa osi przedniej: 0JF Kategoria wagowa osi tylnej: 0YJ Zawieszenie: 1BV LP: 663mm PP: 663mm LT: 635mm PT: 635mm
elmartinez Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto: A4 B6 (QUATTRO) Nadwozie: Avant Silnik: BEX 190KM (2003) Skrzynia: GDZ (MANUAL) Kategoria wagowa osi przedniej: OJJ Kategoria wagowa osi tylnej: 0YM Zawieszenie: 1BA LP (lewy-przód): 685mm PP (prawy-przód): 685mm LT (lewy-tył): 655mm PT (prawy tył): 655mm Ilość paliwa: Pełny bak Opony: 205/55 R16
danielo Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Mile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika. Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość?
MARCIN607 Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto: A4 B6 (QUATTRO) Nadwozie: Avant Silnik: AVJ 2003 Skrzynia: MANUAL Zawieszenie: 1BE LP (lewy-przód): 640 PP (prawy-przód): 640 LT (lewy-tył): 630 PT (prawy tył): 630 Ilość paliwa: 5l ponad rezerwę+ 10l LPG Felga 19- 235/35
danielo Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto A4 B7 (FWD) Nadwozie:Avant Silnik:BLB 2006 Skrzynia:Manual Zawieszenie:1BA LP:690 PP:690 LT:680 PT:680 Ilość Paliwa:Pełny Bak Rozmiar koła 19" profil opony 35mm
fahur Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość? Też właśnie miałem na to zwrócić uwagę - rozmiar felgi oraz opony będzie tutaj zaburzał pomiar. Jeżeli pomiary podawane są z dokładnością do 1 mm, to i zużycie bieżnika będzie miało znaczenie ;-) Myślę, że najbardziej uniwersalnie wypadało by podawać pomiar dokonany do środka piasty - wtedy rozmiar koła/opony nie ma znaczenia, a jedynie obciążenie samochodu w momencie pomiaru. Moja propozycja algorytmu pomiaru: zmierzona_wysokość_od_błotnika_do_podłoża - ((rozmiar_felgi_w_calach*25,4)/2 + (szerokość_bieżnika*profil))
domjenick Opublikowano 1 Lipca 2011 Opublikowano 1 Lipca 2011 Auto: A4 B6 (FWD) Nadwozie: Sedan Silnik: AVJ 150 (2001) Skrzynia: FTW Manual 5-cio biegowy Zawieszenie seryjnie było 1BA Przód -OJG 680mm Tył -OYH 680mm nacisk na osie 1-1045 2-1020 zamiana na 1BE (pochodzą z AWXa/sedan/manual 5-cio biegowy/FWD/2001) Przód-OJG 665 mm Tył -OYG 660 mm stabilizator z RS4/B7 na tyle obydwa zawieszenia mierzone na feldze 18" profil 40mm
Bart-S Opublikowano 1 Lipca 2011 Autor Opublikowano 1 Lipca 2011 Mile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika. Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość? Racja - piszcie wszystko co Wam przyjdzie do głowy a co może mieć wpływ na pomiar (na pewno nie uwzględniłem wszystkich składowych). Uzupełniamy formularz o rozmiar kół (póki co mierzymy nadal od jezdni - idąc dalej tropem co jeszcze może pójść nie tak znaczenie ma też ilość powietrza w kołach). Póki co - dziękuję za zaangażowanie i czekam na kolejne pomiary. Tak trzymać
Artak Opublikowano 22 Lipca 2011 Opublikowano 22 Lipca 2011 Auto: A4 B6 (QUATTRO) Nadwozie: Avant Silnik: AVF 131KM (2003) Skrzynia: GBC (6 MANUAL) Kategoria wagowa osi przedniej: OJH Kategoria wagowa osi tylnej: 0YL Zawieszenie: 1BV LP (lewy-przód): 653mm PP (prawy-przód): 653mm LT (lewy-tył): 654mm PT (prawy tył): 654mm Ilość paliwa: 1/4 baku Opony: 235/45 17 Run Flat oś 1 ( chyba przednia)1095 kg oś 2 ( chyba tylna) 1135 kg masa własna 1626 kg ciśnienie w oponach 2,3 bara Pozdrawiam
mgtan Opublikowano 25 Lipca 2011 Opublikowano 25 Lipca 2011 Panowie, wpisujcie masy na osiach z tabliczek znamionowych (po lewej stronei od silnika na nadkolu) wówczas jest sens porównan masą i WR. Auto powinno stać identycznie na obu osiach przy dobrze dobranych WR..tak jak u kolegów np. Artak i andr3i.
domjenick Opublikowano 25 Lipca 2011 Opublikowano 25 Lipca 2011 ale na tabliczkach jest 1 i 2-więc cięższa masa na osi-to chyba będzie tył...
adadur Opublikowano 26 Lipca 2011 Opublikowano 26 Lipca 2011 Wrzuciłem do wątka Bartka dane o Klasach wagowych jaka klasa ile kg względem zawieszenia. http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=155847.msg1789445#msg1789445
Bart-S Opublikowano 26 Lipca 2011 Autor Opublikowano 26 Lipca 2011 Tył miałem - nie miałem dostępu do parametrów przedniej osi. Dzięki Adaś
adadur Opublikowano 26 Lipca 2011 Opublikowano 26 Lipca 2011 Należy zaznaczyć że!!! dlaB6 źródło przódu nie jest 100% pewne tył dla B6 jest 100% pewny Dla B7: przodu nie szukałem ale pewnie będzie ciężko tyłu nie ma opisanego nawet w najnowszej ETKA w ASO, nie posiada przy opisie kodów parametrów wagowych - trzeba mieć czujność. Patrząc po zamiennikach można przepuszczać że sprężynę z B6 należy zastępować sprężyną z modelu B7 ale o jedną kl. wagową w dół - przykład: dla 0YJ - klasa wagowa 9 mamy spręzynę: 8E0 511 115 DK część ta została wycofana w czasie produkcji B7 i zastąpiona: 8E0 511 115 FK co oznacza 0YH - opisane jako klasa wagowa 8 Należało by też zwrócić uwage na to co napisałem tutaj: http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=153414.msg2543339#msg2543339 dotyczy przejścia z 1BA na 1BE/1BV - tu należy zejść z kl. wagową o jedną w dół jeśli stosujemy sprężyny z jednego modelu, jak mamy przeskoczyć ze sprężyn 1BA na 1BE/1BV z B7 no to ... jak na razie to trochę loteria. Pamiętamy też o amorku - który też nie jest bez znaczenia. aha ludzie pisali że w 1BE mają 66cm ja mam 65,6 ... przy 235/40R18 (ale zużytych w zasadzie )
Djuber Opublikowano 28 Lipca 2011 Opublikowano 28 Lipca 2011 Auto: A4 B7 (FWD) Nadwozie: Avant Silnik: BRB 116KM (2006) Skrzynia: GYA (Manual) Kategoria wagowa osi przedniej: 0JH Kategoria wagowa osi tylnej: 0YK Zawieszenie: 1BA LP (lewy-przód): 675mm PP (prawy-przód): 675mm LT (lewy-tył): 675mm PT (prawy tył): 675mm Ilość paliwa: 1/2 baku Felfa/opona: 16" 205/55
antonio Opublikowano 31 Lipca 2011 Opublikowano 31 Lipca 2011 To i ja dorzucę swoje pięć groszy Auto: A4 B7 (FWD) Nadwozie: Avant Silnik: BPW 140KM (2006) Skrzynia: HCF (Manual) Kategoria wagowa osi przedniej: 0JG Kategoria wagowa osi tylnej: 0YH Zawieszenie: 1BE Felga: 17" Opona: 235/45 kolor różowy LP (lewy-przód): 657mm kolor zielony LP (lewy-przód): 356mm kolor żółty LP (lewy-przód): 114mm kolor różowy PP (prawy-przód): 657mm kolor zielony PP (prawy-przód): 356mm kolor żółty PP (prawy-przód): 114mm kolor różowy LT (lewy-tył): 653mm kolor zielony LT (lewy-tył): 346mm kolor żółty LT (lewy-tył): 113mm kolor różowy PT (prawy-tył): 653mm kolor zielony PT (prawy-tył): 346mm kolor żółty PT (prawy-tył): 113mm Ilość paliwa: 1/4 baku
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się