Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Uszczelnienie sterownika AdBlue w Audi A4 B9 2.0 TDI i 3.0 TDI


Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez Muskel1,

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Zabraniam wykorzystywania moich zdjęć lub opisów w celach komercyjnych lub publikacyjnych oraz dystrybucyjnych na innych stronach czy portalach internetowych. 

 

 

Jak zapewne znane jest Wam  chociażby z tego tematu:


sterowniki AdBlue mają ze względu na niekorzystny sposób umiejscowienia jedną wadę, która przyczynia się do wtargnięcia wody do wnętrza sterownika. Mianowicie membranę w środku, która umożliwia wymianę powietrza i różnicy ciśnień oraz pozwala na wydostanie się ze sterownika pary wodnej powstałej np. na skutek różnicy temperatur. Membrana ta z czasem odkleja się i do sterownika dostaje się woda uszkadzając podzespoły elektroniki.

Na niemieckim forum znalazłem informację o możliwości zakupu membrany, która jest wodo- oraz olejoodporna i jednocześnie przepuszcza powietrze. Jest to samoprzylepna membrana właśnie specjalnie przeznaczona do takich celów. Można ją nabyć np. na Conrad.de

https://www.conrad.de/de/p/b-b-thermo-technik-dam-ad17-druckausgleichs-membran-gelb-dam-ad17-ausfuehrung-allgemein-selbstklebend-mit-acrylatkleb-506342.html

Można zakupić najmniej 12 sztuk za 14,54 € + koszt wysyłki.

Ja odkupiłem od chłopaka z forum 2 sztuki o średnicy  Ø 17mm.

Aby dostać się do sterownika musimy z tyłu po prawej stronie zderzaka odkręcić dolną osłonę. Trzyma się ona na 3 śrubach TX 25 i dwóch plaskikowych nakrętkach na klucz 10mm. Jedna śruba TX 25 jest w prawym tylnym nadkolu u dołu, resztę należy odkręcić od spodu. Tam w nadkolu jest stosunkowo ciasno między oponą a nadkolem  ale ja nie ściągałem koła i dało radę ją wykręcić.

20220409_114612.thumb.jpg.63d9dc2e2781567580490b47333f9818.jpg

 

20220409_123633.thumb.jpg.904b3d3f650af00e296c6f56c11356c8.jpg

 

Pod plastikową osłoną znajduje się sterownik oraz pompa AdBlue. Wypinamy kostkę, uprzednio wypychając czerwoną zawleczkę i otwieramy klamrę następnie odkręcamy sterownik ( dwie śrubyTX 30).


Sterownik początkowo wyczyściłem z grubsza szczoteczką, następnie wilgotną szmatką, uważając przy tym, aby do otworu gdzie znajduje się membrana odpowietrzająca, nie dostała się niepotrzebnie woda. Ze względu na to, że aluminiowa obudowa się utleniła była ona szorstka i miała wżery. Aby wygładzić powierzchnię użyłem w miejscu klejenia papieru ściernego najpierw 240 później 1200.

Starty pył, który dostał się do otworu delikatnie wydmuchałem i wydobyłem mięciutkim pędzelkiem. Tak przygotowaną  powieszchnie wyczyściłem kolejny raz wilgotną ściereczką i następnie odtłuściłem nawilżoną isopropanolem ściereczką.

Po odparowaniu przykleiłem membranę. Pozostalo jeszcze tylko wszystko skręcić w odwrotnej kolejności.

20220409_120939.jpg

20220409_121018.jpg

 

 

20220409_114820.jpg

20220409_114831.jpg

20220409_115012.jpg

20220409_115124.jpg

20220409_115454.jpg

20220409_120538.jpg

20220409_120606.jpg

20220409_120618.jpg

20220409_120634.jpg

20220409_120647.jpg

20220409_121330.jpg

20220409_121431.jpg

 

Edycja:

 

Po roku ( bez 3 dni) i 12.795 km, postanowiłem zweryfikować jak wygląda membrana. Jak widać na zdjęciach nie zauważyłem aby gdzieś się odklejała.

20230406_122051.thumb.jpg.615eba2ee9c6c152d41ef71852428d06.jpg

20230406_122108.thumb.jpg.eac1af1c09d63e8554154d411595fb8d.jpg

Jako że miałem jeszcze jedną, która właśnie na dzisiejszy dzień sobie zostawiłem, wymieniłem ją na nową.

20230406_123518.thumb.jpg.8b72f6c33a60a79c570962a937433563.jpg

20230406_123514.thumb.jpg.1763fb7299c360bea4b938fac97a15cc.jpg

Następną weryfikacja za 2 lata.

 

 

 

 

Edytowane przez Muskel1
  • Pomoc techniczna 6
  • Lubię to 2
Opublikowano

Super. Warto by było to zapobiegawczo zrobić. Koszt niewielki a może akurat uda się uniknąć kosztownej usterki. Byli by w Polsce chętni na takie membrany? Do kupna właśnie minimum 12 sztuk a tyle nie potrzebne. 

Opublikowano (edytowane)

Dokładnie. M̶a̶m̶ ̶j̶e̶s̶z̶c̶z̶e̶ ̶j̶e̶d̶n̶ą̶,̶ ̶j̶e̶ż̶e̶l̶i̶ ̶s̶ą̶ ̶c̶h̶ę̶t̶n̶i̶ ̶t̶o̶ ̶m̶o̶g̶ę̶ ̶z̶a̶ ̶n̶i̶e̶w̶i̶e̶l̶k̶ą̶ ̶k̶w̶o̶t̶ę̶ ̶+̶ ̶k̶o̶s̶z̶t̶y̶ ̶w̶y̶s̶y̶ł̶k̶i̶ ̶o̶d̶s̶t̶ą̶p̶i̶ć̶.̶ 

Membrana sprzedana.

Edytowane przez Muskel1
Opublikowano

https://www.conrad.pl/p/membrana-kompensacji-cisnienia-1713-vpe-12-sztuk-b-b-thermo-technik-dam-ad17-specyfikacja-samoprzylepne-z-klejem-ak-506342
Na polskiej również dostępne. Bielsko i okolice, będę miał dostępne 10 sztuk do odsprzedaży.
 

Opublikowano
10 minut temu, M4R1O napisał:

https://www.conrad.pl/p/membrana-kompensacji-cisnienia-1713-vpe-12-sztuk-b-b-thermo-technik-dam-ad17-specyfikacja-samoprzylepne-z-klejem-ak-506342
Na polskiej również dostępne. Bielsko i okolice, będę miał dostępne 10 sztuk do odsprzedaży.
 

:thumbup1: 

Opublikowano (edytowane)

Jako ulepszenie mogę dodać, zanim zaczniecie papierem ściernym szlifować powierzchnię obudowy, wepchnijcie bardzo delikatnie do otworu membrany malutki wacik. Oczywiście nie na siłe aby nie odkleić membrany od spodu. Po szlifowaniu wyciągacie wacik i otwór jest czyściutki. 

Edytowane przez Muskel1
Opublikowano
W dniu 10.04.2022 o 10:15, M4R1O napisał:

https://www.conrad.pl/p/membrana-kompensacji-cisnienia-1713-vpe-12-sztuk-b-b-thermo-technik-dam-ad17-specyfikacja-samoprzylepne-z-klejem-ak-506342
Na polskiej również dostępne. Bielsko i okolice, będę miał dostępne 10 sztuk do odsprzedaży.
 

Jestem chętny na 2 szt.

Możesz mi wysłać do paczkomatu?

Opublikowano
1 godzinę temu, Rys125 napisał:

Jestem chętny na 2 szt.

Możesz mi wysłać do paczkomatu?

Nie ma problemu, reszta to ustalenia na PW.

Opublikowano
20 godzin temu, M4R1O napisał:

Nie ma problemu, reszta to ustalenia na PW.

Poszło na PW

Opublikowano
W dniu 10.04.2022 o 10:15, M4R1O napisał:

Na polskiej również dostępne. Bielsko i okolice, będę miał dostępne 10 sztuk do odsprzedaży.

hej, jestem chętny na zakup 1 szt. daj info na priv jakie koszta, wysyłka na paczkomat :)

Opublikowano

Wysyłki nastąpią w tym tygodniu.
Zostały wolne 3 szt.
8zł za sztuke + 14zł za paczkomat.

Opublikowano

Cześć, odkupię jedną sztukę membrany :) daj info na priv  czy coś jeszcze zostało?

Opublikowano

Niezdecydowanym polecam się zabezpieczyć. :P
Ogarnąłem temat u siebie.

Po zdjęciu osłony, z pozoru wygląda względnie czysto.
IMG_20220427_181255.thumb.jpg.a9ddfdd45eb2cb3380f258ddfb8434e4.jpg

 

Po odkręceniu sterownika ukazał się niezły syf. Otworek był wręcz zaczopowany błotem :o
IMG_20220427_181453.thumb.jpg.7060ecb150071529c354969ce5cdaa90.jpg

 

Wyczyszczone i zaklejone. Mogę spać spokojnie :)

IMG_20220427_182354.thumb.jpg.98ac9009d95a8f3a6604d007de0b6b85.jpg

 

Dzięki @Muskel1

 

P.S. Zostały wolne 2 szt :P

  • Rozwiązanie
Opublikowano

:thumbup1:Miejmy nadzieje, że to profilaktyczne zabezpieczenie uchroni nas przed zalaniem elektroniki. Nie kosztuje dużo, roboty na 15 min. a koszta, których może unikniemy nieporównywalne:hi:

Opublikowano (edytowane)

Nikt z Was nie próbował odkręcać całego dekielka sterownika, ażeby sprawdzić i ewentualnie wyczyścić co mogło się tam dostać? 

Mając na wierzchu sterownik pozostaje do odkrecenia tylko 4 śrubki. 

Edytowane przez Rys125
Opublikowano

Sterownik jest zaklejony dookoła. Nic tam nie odkręcisz.

Opublikowano
4 minuty temu, Muskel1 napisał:

Sterownik jest zaklejony dookoła. Nic tam nie odkręcisz.

Ok, dzięki 

Opublikowano

Poczytaj w temacie o sterowniku, który podwiesiłem na początku. Opisane tam jest ze zdjęciami jak koledzy rozklejali aby się tam dostać.

Opublikowano
2 godziny temu, M4R1O napisał:

Wyczyszczone i zaklejone. Mogę spać spokojnie

dobra robota, biore się za swój :)

Opublikowano

Sterownik trzeba odpinać czy da się to zrobić na aucie bez wyciągania wtyczki? 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...