dracus6662 Opublikowano 29 Czerwca 2014 Opublikowano 29 Czerwca 2014 Witam jako, że ostatnio nadszedł czas na wymianę świec zapłonowych w mojej A4 zrobiłem krótką relację , może komuś się przyda Na początek małe wprowadzenie : Wiadomo ,że świece zużywają się , uszkadzają się itp , należy je wymieniać bezwarunkowo mają wpływ na pracę silnika,jego dynamikę, spalanie a także na pracę cewek które poprzez wadliwą świece mogą się uszkodzić .. Należy również pamiętać że do fachowego montażu świec powinniśmy użyć klucza dynamometrycznego Większość awarii świec jest spowodowana złym momentem ich dokręcenia -jeżeli dokręcimy zbyt mocno możemy: ukręcić świece może nastąpić przegrzanie świec stopienie elektrod i uszkodzenie silnika -jeżeli dokręcimy zbyt lekko : może wystąpić utrata sprężania przegrzanie pęknięcie izolatora pęknięcie elektrody środkowej Do czynności przystępujemy na chłodnym silniku nie na rozgrzanym! 1. Zestaw narzędzi : a)Klucz dynamometryczny (40 eur) śrubokręt z końcówką płaską bądź krzyżakową c) nasadka do świec 16mm(długa i cienkośienna ,ponieważ gniazdo głowicy jest bardzo małe) (4eur) d) przedłużka do nasadki e) teleskopowy magnes do wyciągnięcia i włożenia świecy(opcjonalnie, ale bardzo ułatwia pracę) (1eur) f) świece NGK Laser Platinum pfr6q6458 (65 eur) Zaczynamy od: 1 podniesienia maski 2 odkręcamy 3 kołki mocujące osłonę silnika (przekrecamy je lekko w prawo lub w lewo do momentu aż odskoczą same) 3 mamy teraz taki widok 4 zabieramy się za wypięcie wtyczek z cewek palcem lekko napierając z jednej strony a od str. cewki podważając malutkim kluczem imbusowym blokadę) 5 odciągamy wtyczkę i tak samo z pozostałymi 3 wtyczkami 6 cewkę wyciągamy ciągnąc lekko ku górze obracając delikatnie lekko w prawo i w lewo 7 teraz mamy dostęp do świec jak widać w gnieździe jest ciasno 8 wkładamy klucz z przedłużką i wykręcamy świece 9 za pomocą magnesu na teleskopie wyciągamy starą świece 10 a następnie wkładamy ostrożnie nową(ważne aby świecy nie wpuszczać do kanału, ponieważ może uderzyć i zmienić się przerwa) 11 następnie wkręcamy nową swiecę ręcznie do oporu 12 gdy dokręcimy ręcznie , bierzemy klucz dynamometryczny i ustawiamy na zakres pomiędzy 25-30 Nm 13 dokręcamy świecę 14 składamy wszystko w dowrotnej kolejności pamiętajac że wtyczka po wpięciu do cewki musi kliknać 15 stare świece jak widać obszary wokół elektrod są suche, kolor szary przechodzący od białego pobrzez żółty do brązowego -dobrze pracujący silnik Uwaga na koniec bardzo ważne: Po wymianie świec nie wolno odpalić zimnego auta na krótką chwilę i zaraz zgasić!!!! ŚWIECĘ NALEŻY WYGRZAĆ PODCZAS PIERWSZEGO ROZRUCHU SILNIKA Odpalamy auto i zostawiamy do uzyskania optymalnej temperatury silnika ,dopiero wtedy gasimy auto Robimy tak ze względu że jeżeli wylączymy silnik po krótkiej chwili świece nie będą już działać poprawnie. Powodem jest to że osadzi się na nich nalot ,sadza z duża zawartością tlenku węgla, ponieważ silnik pracuje na ssaniu i ma bardzo bogatą mieszankę Przestrzeganie tego jest b. ważne ponieważ przedłuży to żywotność nowych świec Dla osób nie posiadających klucza dynamometrycznego podaję momenty dociągnięć: Montaż świecy bez klucza dynamometrycznego (świece z uszczelnieniem płaskim) ---[ Gwint ]--------------------- [ Kąty dokręcania dla uszczelki ----------] --------------------------- [ Nowej ]-------------------[używanej ]------- ( M 18x1,5)------------90 stopni (1/4 obrotu)---30 stopni (1/12 obrotu) ( M 14x1,25)----------120 stopni (1/3 obrotu)---30 stopni (1/12 obrotu) ( M 12x1,25)---------120 stopni (1/3 obrotu)---30 stopni (1/12 obrotu) ( M 10x1)------------180 stopni (1/2 obrotu)--- 30 stopni (1/12 obrotu) Dziękuję za uwagę
elmo814 Opublikowano 30 Czerwca 2014 Opublikowano 30 Czerwca 2014 wtryski od gazu zbliz sobie poszczegolnie do kolektora bo na listwie to lipa jest
dracus6662 Opublikowano 30 Czerwca 2014 Autor Opublikowano 30 Czerwca 2014 Są celowo założone tutaj po to by bałaganu lpg widać nie było , przykrywa je własnie osłona silnika:wink:
zibione Opublikowano 1 Lipca 2014 Opublikowano 1 Lipca 2014 Fajny opis. Pytanie niedotyczące poradnika - czy nie masz przypadkiem różnych długości wężyków wtrysk - kolektor ?
audicoman Opublikowano 15 Lipca 2015 Opublikowano 15 Lipca 2015 (edytowane) Co ile tys. km wymieniać należy świece w 1.8 T? Edytowane 15 Lipca 2015 przez audicoman
endriuupb Opublikowano 4 Stycznia 2016 Opublikowano 4 Stycznia 2016 Hej mam takie małe pytanie jakiego dokladnie momentu użyć do przykrecenia świec bo wczesniej bylo napisane w przedziale 25 do 30 Nm nie chcialbym uzyc zbyt dużego momentu dokrecenia... Kolejne pytanie jaki wplyw na moment ma dokrecanie swiec kluczem dynamometrycznym z uzyciem przejściówki z 1/4 cala na 1/2 cala...czy to ma wplyw...
grubcio1980 Opublikowano 14 Lutego 2016 Opublikowano 14 Lutego 2016 Pany. Zrobione na świeczkach ok 40 tysi. Żadnych błędów, wypadania zapłonów ani nic. Wymieniać profilaktycznie czy jeszcze pojeździć?
audicoman Opublikowano 15 Lutego 2016 Opublikowano 15 Lutego 2016 Wymień - odczujesz różnice jak założysz nowe tym bardziej że masz LPG i przy gazie wyższa jest temperatura spalania. Ja po wymianie w swoim BFB świec odczułem jakby ktoś mu dodał z 5-7 kucyków. Jak wykręcisz świece to zobaczysz różnice, elektroda robi się cienka, iska przez to też. Polecam NGK 1
grubcio1980 Opublikowano 15 Lutego 2016 Opublikowano 15 Lutego 2016 Mam ngk i tak się tylko zastanawiałem czy jeszcze polatać czy wymienić. To wszystko jasne 40 i wymiana.
audicoman Opublikowano 15 Lutego 2016 Opublikowano 15 Lutego 2016 Świece na gazie częściej powinno się wymieniać. Chyba lepiej zapobiegawczo wymienić niż ma nawalić auto w trasie itp.
azure Opublikowano 15 Lutego 2016 Opublikowano 15 Lutego 2016 (edytowane) Pany. Zrobione na świeczkach ok 40 tysi. Żadnych błędów, wypadania zapłonów ani nic. Wymieniać profilaktycznie czy jeszcze pojeździć? Ja po jakichś 55kkm-60kkm zmieniłem, ale tak jak u Ciebie - żadnych problemów nie generowały. Wymieniłem profilaktycznie na PFR6Q. Edytowane 15 Lutego 2016 przez azure
tom5151 Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 Niedługo będzie trzeba zmienić świece bo już 34kkm przjechane na "BOSCH FR 7 KPP 33+ +50", teraz dorwałem książkę do audicy i tam jest "NGK PRF 6Q" lub "BOSCH FR 7 DPP 33" i teraz pytanie co wziąć, NGK za 67zł szt czy BOSCH za 37zł szt, ale o numerze tym co mam założone, bo te z książki są niedostępne. Różnica w cenach troche jest -> 268zł lub 148zł. Na bezpieczeństwie (hamulce, opony itp) nigdy nie oszczędzam i zastanawiam się czy tę stówkę mógłbym przyoszczędzić na świecach Jeżdżę na 95 gdyby to miało znaczenie. Swoją drogą, co ile powinno się wymieniać świece, bo nigdzie nie jest napisane.
da71a4 Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 Witam. Ja ostatnio wymieniałem świece w moim bfb i zakupilem komplet świec ngk pfr6 platinum w cenie 140 zł z wysyłka. Jest wiele ofert w internecie 268 złotych to sporo za 4 świece.. pozdrawiam Sent from my SM-N910F using Tapatalk
tom5151 Opublikowano 6 Marca 2016 Opublikowano 6 Marca 2016 To ceny z iparts.pl gdzie są oryginalne części a i tak są tanie w porównaniu do np intercarsu. Na allegro nawet nie zaglądam bo tam 90% to podróbki
da71a4 Opublikowano 7 Marca 2016 Opublikowano 7 Marca 2016 Fakt. Trzeba uważać na podróbki.. Najlepiej mieć zaufanego dostawcę części. Świece 40-50 tys na benzynie Sent from my SM-N910F using Tapatalk
audicoman Opublikowano 7 Marca 2016 Opublikowano 7 Marca 2016 Ja kupowałem u dzika z forum za ok 160 zł komplet NGK.
azure Opublikowano 7 Marca 2016 Opublikowano 7 Marca 2016 To ceny z iparts.pl gdzie są oryginalne części a i tak są tanie w porównaniu do np intercarsu. Na allegro nawet nie zaglądam bo tam 90% to podróbki W iparts kupowalem placac cos kolo 35zl/sztuka za NGK.
tom5151 Opublikowano 7 Marca 2016 Opublikowano 7 Marca 2016 Ok, na iparts sa dwa rodzaje NGK, obie to PRF6Q tylko jedna ma numer 5773 i kosztuje 43zl a druga 6458 i 67zl, ta druga jest chyba platynowa czy nawet double platinum. W takim razie wezme te za 43zl i bd kompromis
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się